Ik moet echt stoppen roken voor me kindje, help!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sill, 25 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Ik ben zelf zomaar in een keer gestopt, ritueel de laatste sigaret gerookt en niet meer gedaan, en dat na 15 jaar meer dan een pakje per dag gerookt te hebben. Heb mezelf wel toegezegd dat stoppen niet voor eeuwig is, dat maakt het wat gemakkelijker! Maar nu ik zwanger ben ben ik er zo blij mee, vind het tegenwoordig echt niet kunnen om te roken terwijl je zwanger bent... anderen kijken je er echt op aan en dat wil je toch ook niet. Nu vind ik het zelfs al vies ruiken als een ander rookt!
    Een tip is het boek van Jan Geurtz, de Opluchting. Ben normaal helemaal niet van de zelfhulpboeken, en zeker niet van van die amerikanen, zoals Allen Carr, maar dit is een Nederlandse psycholoog en dit boek kan je echt helpen! Hij laat je gewoon logisch nadenken over het roken!

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen!!

2. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Ik snap dit niet?! Ik rookte al vanaf mijn 16e...ben nu 38 en ben accuut gestopt met roken toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. Het idee dat mijn kind in mijn rook rond mag 'kruipen' in mijn buik, was voor mij reden genoeg om niet te roken. En natuurlijk heb ik momenten dat ik ontzettende zin heb in een sigaret, maar het idee dat mijn kind de dupe zou kunnen worden van iets wat ik niet kan laten.....nee, dat kan er bij mij niet in! De beste stok achter de deur!

3. Robinabel

Robinabel Lid

12 okt 2009
    81
    0
    0
    Denemarken Holbaek
    hey ,

het is ook niet geschreven om excuses te zoeken. Maar als dus volgens jou woorden meerdere verloskundigen dit zeggen , de meningen dus verdeeld zijn !
    Stoppen is altijd het beste, dat weet iedereen, maar nu gaat het er toch om om elkaar te helpen!! Niet iedereen is hetzelfde , en daarom vind ik elke stap in de goede richting al een goede stap!

Super dat je amper moeite hebt gehad met stoppen, dan had je het wel 10 jaar eerder kunnen doen;) Voor jezelf is het namelijk nog het allerslechtste:(

4. marjon1

marjon1 Lid

20 jun 2009
    67
    0
    0
    Administratief med.
    NULL
    Ben het eens met het feit dat stress een grotere impact heeft dan het roken van een 4tal sigaretten per dag. Er is een poos geleden een reeks over geweest op discovery channel. Hierin kwam hetzelfde naar voren. Tuurlijk is het slecht om te roken. Tis eigenlijk wel een beetje gekke gedachte dat je jezelf wel al die ellende aan doet maar als je eenmaal zwanger bent er dan ineens mee stopt omdat het niet goed is voor de baby. Maar dit terzijde.

Ikzelf rookte ook. Ben gestopt maar heb het niet erg makkelijk gehad. Ik vond het zelfs vreselijk. Ik heb zo nu en dan nog eens een zwak moment maar ik geef absoluut niet toe. Ik zet meestal een kopje thee voor mezelf of in het ergste geval gooi ik de stofzuiger door het huis of ga een blokje om. Vind ik een goede afleiding.

5. junior1

junior1 Bekend lid

21 feb 2010
    649
    1
    18
    Ik ben 8 jaar geleden gestopt met roken en zo heb ik het gedaan:

Iedere dag betaalde ik 4 euro om mijn lichaam te vergiften. Gesprekken worden niet gezelliger, alleen omdat ik een sigaret in mijn handen heb. Stresssituaties worden ook niet beter. Het enige dat ik aan het doen ben is voor een hoop geld (leuk voor babykleertjes) mezelf vergiftigen. Het draagt werkelijk niets bij.

Die realisatie hielp me door de eerste tijd. En nu ben ik een niet-roker. Het is echt heel moeilijk, maar onthou: je hebt geen sigaretten nodig om te leven. Ook jij niet.

Heel veel sterkte!!!!!!!!!!!! Je kan het!

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik vind het echt onzin dat stress een grotere inpact zou hebben.
    Als je veel minder gaat roken heb je ook stress. Omdat je de hele tijd aftelt tot wanneer je weer mag roken. En de stress is maar heel kortdurend een paar dagen en je weet niet beter (op enkele momenten na natuurlijk). Ik vind dat echt een excuus dat gezocht is om niet te hoeven te stoppen...
    niet dat ik zeg dat het makkelijk is... ik ben ook pas met 6 weken gestopt omdat ik het heel moeilijk vond.

7. Sijke

Sijke Bekend lid

hoi, niet alleen voor je baby, maar ook voor jezelf en je portemonnee beter om te stoppem!
    Dus gewoon stoppen ermee!

8. muis26

muis26 Fanatiek lid

niet om mensen af te vallen hoor, maar ik heb zelf nooit gerookt en wat ik me nu dan ook afvraag is, WAAROM stop je niet gewoon voor je zwanger bent? je weet dat je kinderen wilt, en ik vind dat als je dan stopt met de pil, je ook moet stoppen met roken, en als je dat dan niet lukt, vind ik persoonlijk dat je dan maar niet zwanger moet worden.

maar dat is mijn persoonlijke mening., vroeg me gewoon altijd af waarom mensen niet vantevoren stoppen, maar pas als je zwanger bent.

:)

9. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Het is je mening en respect daarvoor maar om nou te zeggen als je rookt moet je maar niet zwanger worden vind ik wel heel kort door de bocht! Denk ook echt niet dat TS op dit antwoord zit te wachten!:(
    Vind het sowieso knap dat TS hier een topic over opent en toegeeft dat ze het moeilijk vindt om te stoppen..
    en een tip..als je het echt moeilijk vindt direct te stoppen..probeer dan sowieso eerst te minderen naar 3 sigaretten per dag..als dat lukt probeer dan helemaal te stoppen....

veel succes!

10. muis26

muis26 Fanatiek lid

ja dat snap ik, maar als je geen negatieve reacties wil moet je niet op een forum komen waar 1000en mensen je berichtjes lezen,

en ja ik vind wel dat als je 15 sigaretten per dag rookt, en daar niet mee kunt stoppen... dat je dan niet zwanger moet worden!! waarom? je zadelt je kind misschien met ernstige gezondheidsproblemen op, en je hebt ook nog eens kans op vroeggeboorte. en dat wil je je kindje allemaal aandoen alleen omdat jij zwanger wilt worden?

ik weet dat dit hard klinkt, maar zo wil ik helemaal niet over komen. ik ben gewoon heel erg benieuwd waarom mensen niet stoppen met roken als ze besluiten voor een kindje te gaan? je weet dat het niet niks is om te stoppen, en dat het erg moeilijk is....................Daar mag ik toch om vragen? is gewoon oprechte nieuwsgierigheid

11. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Ik rookte nog 5 sigaretten per dag op moment van de positieve test.. en ben binnen 3 dagen terug gegaan naar een paar hijsjes van manlief (dus geen eigen sigaretten aangeraakt)
    Dit werkte voor mij beter dan ineens alles weg doen etc, maar die paar hijsjes zijn nu zo goed als afgebouwd naar 'null' omdat ik inderdaad maar als te goed besef, net als TS, dat stoppen het allerbeste is!

Heel veel succes meis, ik besef heel goed hoe moeilijk het kan zijn! xx

12. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    @ muis26 ze vraagt ook niet om negatieve reacties maar tips...dus als je geen tips hebt hoef je ook niet te reageren? maar het is voorspelbaar als je een topic opent over stoppen met roken dat er ook zulke reacties komen..
    Ik vind het gewoon kort door de bocht...het klinkt een beetje als...als je rookt kan je net zo goed van een flat afspringen want je hebt geen recht op een leven..
    iedereen weet dat het slecht is voor je baby dat weet TS zelf ook daarom vraagt ze hier ook om tips..ze wilt graag stoppen met roken en ze baalt ervan..
    en stel ze is perongeluk zwanger geraakt? dat kan ook nog...heeft ze dan ook geen recht om zwanger te zijn omdat ze ook toevallig rookt(e)?
    ik begrijp je nieuwsgierigheid helemaal..ook helemaal niet erg om dat te vragen maar vind die opmerking over dat rokende vrouwen maar niet zwanger moeten worden een beetje frappant.
    En ze wilt juist stoppen..en voor stoppen is het nooit te laat!

13. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    ik heb nooit gerookt, maar wel erg veel stress (gehad) tijdens allebei mijn zwangerschappen. Mijn kleintjes hebben geen nadeel van die stress ondervonden voor zover ik weet! Niet te klein, niet te vroeg, niet heel druk, gewoon normaal:)
    één geval zegt natuurlijk niet zoveel maar wilde het toch even posten.

Het is jammer dat het niet op inet staat, maar er is een filmpje van een onderzoek naar roken tijdens de zwangerschap. Het scherm is in 2en gedeeld. In het ene gedeelte zie je een zwangere vrouw roken, in het andere de echo die tegelijkertijd wordt gemaakt. Even nadat de vrouw inhaleert, krimpt de foetus op de echo inelkaar alsof hij pijn heeft. Dit is bij meerdere vrouwen gedaan en met hetzelfde effect. Je kindje rookt echt mee..

14. muis26

muis26 Fanatiek lid

naja dat een rokende vrouw geen recht heeft op leven, dat vind ik heel wat anders, dat hoor je mij niet zeggen.......
    en als ze perongeluk zwanger is geworden vind ik het ook een ander verhaal, maar ging me ook niet alleen om haar, maar in het algemeen. wat de reden is dat meiden niet van te voren stoppen met roken. zo gek is dat toch niet?

en tuurlijk vind ik het goed dat ze dit topic hier plaatst, ze doet haar best, maar bij mij kwam deze vraag gewoon op en ik ben vrij hierin om hem hier te stellen vind ik.....

maar nu genoeg hierover, ik wil niemand kwetsen, was gewoon een vraag....

15. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    daar geef ik je gelijk in dat waarom vrouwen niet van te voren al stoppen met roken als je graag een kindje wil..echt helemaal gelijk.. alleen die opmerking vond ik raar..maar nu zitten wij onnodig te discussieren idd ;)
    hoop gewoon dat het haar lukt met stoppen!

16. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    ik heb gelukkig nooit gerookt... Maar mijn zus en nicht wel... ze hebben nu beide 2 kindjes... van 2jaar en 4 maanden... beide zijn tijdens de zwangerschap volledig gestopt met roken en zijn nu weer begonnen...

Mijn zus zei dat als ze trek had in een sigaret in het begin van de zwangerschap ze er maar 1 rook... en toen heeft ze dit langzaam niet meer gedaan...

Wat bij haar hielp was het denken dat je voor je kind doet.. en dat het maar 9 maanden duurt... misschien iets langer als je voor borstvoeding gaat... Mijn vriendin rookte wel tijdens haar zwangerschap en haar kindje is kerngezond.... hoeveel sigaretten dat waren weet ik niet... maar ze zat toen vet in de problemen met de vader van haar kind dus denk behoorlijk veel.

Maar goed (betekend niet dat andere kindjes niets zouden mankeren)

Ik was pas geleden in groningen en toen kwam ik bij een meid thuis die ondertussen 42 weken zwanger was en rustig haar sigarette volop rook... ik kon er echt niet bij...

Tja ik denk dat als je minstens 1 per dag rookt... en dan zo probeert te stoppen dat het niet zo schadelijk is...
    Maar het beste is gewoon stoppen voor die maanden...

Straks heeft je kind misschien astma... of hartproblemen... of andere aandoeningen...
    Wat is nou belangrijker? je behoefte of de gezondheid van je kind? stel die vraag elke dag aan jezelf... misschien helpt dat ook.

sterkte.

17. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Ik ben geminderd toen ik stopte met de pil.. maar aangezien je nooit weet hoelang het gaat duren voordat je zwanger bent is het lastig om iets op te geven waar je van geniet! Hetzelfde als alvast geen broodje filet american eten.. heb ik ook gewoon van genoten tot de positieve test ;)
    Dus zo heeft ieder zijn eigen ding denk ik.. niet verder uit te leggen maar gewoon: Omdat het te lekker is om er zonder reden mee te stoppen..
    En pas achteraf kan je zeggen dat je zonder ook prima kunt.. dus geef ook TS de tijd om te stoppen.. Ze is er hard mee bezig!
    (en begrijp wel dat je nieuwschierig bent als je zelf niet hebt gerookt;))

18. sill

sill Bekend lid

28 jul 2010
    621
    0
    16
    Mama in spé :)
    At Home
    Hallo lieve dames!

Bedankt voor al jullie reacties! Heb ze stuk voor stuk gelezen en ben er zeker wat wijzer van geworden. Er staan ook zeker een aantal bruikbare tips tussen! Alleen door de vele reacties kan ik niet op iedereen persoonlijk reageren, mijn excusses voor dit :)

Toch wil ik nog even reageren op de reactie van Muis.
    Ik ben het eens met je uitspraak, dat als je kinderen wil - dat je beter van te voren kan stoppen. Nu waren mijn vriend en ik, totaal niet bezig met kinderen. We wilden wel een kleine, maar nu nog niet. Nu ben ik onverwachts zwanger geraakt, op jonge leeftijd. Ik heb al heel veel opgegeven en nu vraag ik alleen steun en tips om te kunnen stoppen met roken..

Alsnog bedankt dames! Ik kan nu volle moed gaan stoppen..
    Heb alweer een hele tijd niet gerookt, pakje was leeg en heb tijdens boodschappen doen nog geen nieuwe gehaald :D

Liefs Sill

19. Acem

Acem Fanatiek lid

6 mei 2010
    1.587
    8
    38
    Brabant
    Misschien als het echt moeilijk gaat kun je het met je verloskundige hierover praten of met je huisarts... misschien hebben zij tips waar je echt het beste iets mee kan doen...

Want tja.. het is makkelijk voor de meeste van ons om je tips te geven van ja stoppen dit dat omdat iedereen weet dat het niet goed is.. maar dat weet jij zelf ook...

Deskundig advies is het beste meid...

een huisarts of een verloskundige zouden jou misschien beter kunnen vertellen welke risicos er zijn bij een x aantal sigaretten per dag... of iets anders verzinnen dat het toch makkelijker gaat met minder/ stoppen met roken...

Veel liefs,

En succes... :D het lukt jou ook wel om tijdelijk te stoppen.. even doorzetten!

20. Zina

Zina Niet meer actief

Ik heb de eventueele gevolgen van roken tijdens de zwangerschap op gezocht voor je, miss helpt dit als de gedachte aan een sigaret toeneemt. Dit heeft mij vooral geholpen om te stoppen!

Je hebt een grotere kans op een miskraam voor en na de 12 weken.

Je hebt een grotere kans op een vroeggeboorte.

Het gewicht van de baby is lager. Hierdoor is de baby zwakker.

Je brengt gifstoffen en te weinig zuurstof in het lichaam van je baby waardoor deze gezondheidsproblemen heeft/kan krijgen. (bijv. klompvoetjes, hazenlip, hartafwijkingen, longafwijking enz.)

Je baby heeft 3 keer zoveel kans op wiegendood als je tijdens de zwangerschap rookt!!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het maakte mijn sigaret iig angstaanjagender dan lekker!!!

Deel Deze Pagina