Ik moet echt stoppen roken voor me kindje, help!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sill, 25 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muis26

muis26 Fanatiek lid

kijk dan was die veroordeling helemaal niet voor jou bedoeld :) ik zei het ook niet om je aan te vallen hoor, maar was gewoon meer een vraag voor rokende zwangere in het algemeen :)

vind het heel knap van je dat je alles op alles zet op te stoppen!

mijn vriend heeft zijn hele leven gerookt, maar omdat ik erg anti ben, is hij voor mij gestopt toen wij een relatie kregen. Hij heeft heel erg veel gehad aan het boekje van alan carr
    misschien helpt het jou ook!!!!

In ieder geval veel succes en knuffel van mij

2. linde90

linde90 Niet meer actief

ik ben gewoon ineens helemaal gestopt toen ik de positieve test in handen had, en betere motivatie dan een klein onschuldig mensje in je buik waar jij verantwoordelijk voor bent is er niet.
    Het is zeker moeilijk en ik heb echt heel veel zin gehad in een sigaret, maar kon het niet over mijn hart verkrijgen om er 1 op te steken. Wat mij hielp was denken aan een onschuldig klein kindje,mijn kindje in mijn buik, die wil je niet zo zien.........

3. fafje

fafje Niet meer actief

Over dat je kindje bij geboorte mss een "goed' gewicht heeft...ondanks dat je hele zw rookte...
    wil niet zeggen dat er later geen complicaties kunnen optreden bij je kind...alleen wie is dan zo stoer genoeg om te zeggen en toe te geven dat het heel goed zou kunnen komen doordat JIJ rookte...niemand....niemand doet dat...tegen die tijd wijs je namelijk makkelijker naar iets anders....

( dit is overigens iet naar ts ofzo bedoelt...maar las het eerder)

Er zijn er namelijk zat die roepen "oh ik rookte nog best veel..maar mn kind kwam er kern gezond uit"

4. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik heb ook gerookt tijdens mijn zwangerschap. Mijn placenta mankeerde niks en mijn dochter had een heel goed gewicht voor de zwangerschaosduur. Maar ik was elke dag in gevecht met mezelf. Ik wilde niet roken en rookte dan ook niet veel maar wel en paar. Meer dan ik wilde natuurlijk. Maar het heeft mij zo enorm veel stress bezorgd echt heel extreem... Dat is ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg slecht voor je kindje. Kijk maar naar mijn onderschrift... Mijn dochter is veeeeel te vroeg gekomen. Door extreme stress van roken/verhuizen/werk, en door enorme angst. Dit heeft bij mij meer kwaad gedaan dan het roken zelf.
    Het si heel belangrijk dat je het bespreekt met je vk. Zij kan je ook helpen wanneer dit niet lukt. Ik wou dat ik daar hulp voor had gevraagd, had me waarschijnlijk veel minder stress gegeven.
    Ik heb geen tips voor je helaas alleen om het te bespreken met je VK. Ik rookte 18 a 19 sigaretten voor de zwangerschap. TIjdens de zwangerschap denk ik 6 ongeveer.
    Heel veel succes en probeerd je niet gek te stressen en schuldig te voelen!!! Maak het bespreekbaar en zoek er hulp in als het je niet alleen lukt.
    Liefs

5. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38

Ik denk dat het zo is dat (zo was het bij mij iig) veel meiden denken dat een positieve test sterker zal zijn dan de drang naar een sigaret en dan wel "makkelijk" kunnen stoppen.. Het lukt genoeg mensen maar helaas is de verslaving voor veel meiden erg groot en blijkt dat in de praktijk moeilijker te zijn dan de gedachte die je van tevoren had.

Groetjes

6. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Hier ook nog even een reaktie van een verstokte voormalig rookster :D.
    Ik kwam er laat achter dat ik zwanger was en toen de daaropvolgende echo uitwees dat ik al 11.4 weken zwanger was voelde ik mij héél erg schuldig...ik had nml een pakje sigaretten per dag gerookt.
    Ben meteen dezelfde avond gestopt met roken na 21 jaar gerookt te hebben.

Heb mijn moeilijke momenten gehad maar heb ook de sigaretten momentjes vermeden door geen koffie meer te drinken (was lekker een peukie met een bakkie koffie) en uiteraard geen alcohol.
    Iedere keer als ik het op mijn heupen kreeg dan google'de ik even op internet en las ik welke schade het mijn kindje zou kunnen toebrengen en dan was ik bang dat ik al schade had toegebracht aan mijn baby, maar het gaf mij wel de motivatie om niet meer te gaan roken.

Mijn dochtertje is 4 maande geleden geboren met een geboortegewicht van 3.620 gr en is gezond.

Daar heb ik het voor gedaan!
    Dat kan jij ook hoor!

7. Nonja

Nonja Fanatiek lid

12 nov 2008
    1.695
    20
    38
    Zuid Holland
    Meid je kan het!!!!
    Ik heb na de positieve test nog een sigaretje opgestoken van de zenuwen en ongeloof :(, daarna geen sigaret meer aangeraakt.
    Tuurlijk heb ik ook weleens mn moeilijke momenten gehad, maar die kleine uk in mn buik is veeel belangrijker dan die stomme peuk.
    Ik denk dat zodra je je kindje voelt bewegen of als je buikkie gaat groeien het makkelijker wordt, omdat de zwangerschap dan ook duidelijker is. Wat mij ook helpt is om te denken: ach na de zwangerschap kan ik als ik wil weer een sigaretje opsteken..
    Ik denk niet dat ik het ga doen, maar het idee alleen is al genoeg...

@Muis even een reactie op jouw vraag: ik was netjes gestopt met roken toen ik stopte met de pil, maar na een jaar nog geen zwangerschap ben ik weer begonnen. Ik was zo klaar met heel dat zwanger worden dat ik lekker mn kop in de wind heb gegooid :p.

8. angel 19

angel 19 Lid

12 jul 2009
    31
    0
    0
    almere
    Hoi meid,

ik wilde je veel sterkte wensen met het stoppen van roken en het is goed dat je ze niet hebt gekocht.
    Dan is al een stap in de goede richting:D.

Helaas kon ik ook de moed niet snel vinden om te stoppen toen ik van deze kleine zwanger was,
    omdat de vorige zwangerschap met 24 weken afgebroken moest worden.
    Bij de 1 zwangerschap was ik na een posi test gestopt en het defectje aan onze meid kwam niet door het roken.
    Nu was ik wat later gestopt vanwege de stress en deze groeit nu als kool.
    In het leven moet je mazzel hebben en ook met het krijgen van een gezond kind.

De tips die ik je wil meegeven is doe het op jouw tempo en zodat je er 100% achter staat.
    Vraag de verloskundige omraad en vraag aan de familie om je te helpen dmv niet te roken in jouw omgeving.
    Misschien is het ook wel leuk als je het geld wat je normaal aan je sigaretten uitgaf in een potje te doen en wat leuks er van doen;).

Ik hoop dat ik je een steuntje in de rug heb geven en dat je wat aan de tips heb.

9. misa

misa Niet meer actief

Goed dat je stopt!!! Hou vol je kunt het!

Over het algemeen denk ik ook: stop voor de tijd, dan heb je dit niet..!
    :)

10. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Bij mij hielp het, om een dag voor te bereiden om te stoppen, zodat ik er naartoe kon leven.
    Bij mn derde ben ik direct na de positieve test gestopt.
    Hij was heel erg klein, dus als ik had gerookt was hij er niet eens meer.
    Ik had ook een verkalkte placenta...de artsen gingen er vanuit dat ik gerookt had, wat niet zo was, erg pijnlijk vond ik dat.

Ik heb bij mijn oudste wel gerookt, tot de laatste 3 maanden, maar ze groeide slecht.
    Dus ik zou echt wel stoppen, bel anders met Stivoro, of neem contact op met je HA of VK, zij kunnen je ook telnrs geven!

11. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort

12. Rammel

Rammel Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.518
    0
    0
    Moeder zijn
    Drenthe
    Ik heb alleen je eerste bericht gelezen, dus ik weet niet wat hier allemaal al getypt is.
    Meid, allereerst vind ik het super van je dat je wilt stoppen. Echt waar!!!
    Misschien is het mogelijk om hulp te zoeken? Bij je huisarts bijvoorbeeld. Die zou je naar een diëtist kunnen sturen en je helpen bij het stoppen of minderen van het roken.
    Ik wens je heel erg veel succes. En bij elke sigaret die je nu nog opsteekt, denk dan aan je kindje. Dat hij/zij er niet om gevraagd heeft en het waarschijnlijk erg benauwd heeft in je buik.

13. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik heb alleen het eerste berichtje en de laatste pagina gelezen, maar kijk eens op www.stivoro.nl en kijk of je daar nuttige tips vanaf kan halen, je hoeft het niet alleen te doen, je kan ook hulp gaan vragen.
    Ik vind het echt super dat je dat voor je kindje wil doen. Ik ben inmiddels al 5 jaar gestopt, rooktje ook zo'n beetje 1 a 1,5 pakje per dag, maar ben gewoon helemaal gestopt. Had ergens gelezen dat als je gaat minderen je je verslaving alleen maar in stand houdt en je het dus voor jezelf alleen maar meoilijker maakt. Met ruim een week is je lichaam afgekickt en dan is het "alleen nog maar" je geestelijke verslaving die je idd met worteltjes, kauwgom etc aan kan gaan.
    Probeer om je heen ook tegen iedereen te zeggen dat je gestopt bent en dat je het (ook voor je kindje) fijn zou vinden dat ze je ermee willen helpen door niet naast je te roken, maar door ff naar buiten te gaan. Je wilt straks toch ook niet dat er om je kindje gerookt wordt.
    Heel veel sterkte, hoop echt dat het gaat lukken!

14. elie5209

elie5209 Actief lid

16 feb 2009
    256
    0
    0
    Ik ken iemand die ook rookt en niet wil stoppen met roken. ze is bevallen na 37 weken van een kindje van maar 1800 gram. Dat wil je toch niet? is dat geen goede motivatie? En je wilt stoppen dus gewoon doen!

15. sill

sill Bekend lid

28 jul 2010
    621
    0
    16
    Mama in spé :)
    At Home
    Hee lieve dames!

Bedankt voor jullie lieve reacties.

Muis, bedankt voor je toelichting. Bedoelde het zelf ook niet gemeen en wist niet dat je het in het algemeen bedoelde :)

Ik moet zeggen dat ik sinds gisteren 16:00 niet meer heb gerookt, om 23:30 naar bed gegaan en sinds vanochtend 07:00 wakker. En nog niet gerookt. Dat is al heel wat voor mij, aangezien ik altijd rookte. Hoe ziek ik ook was. :O Maar een kindje is inderdaad belangrijker. Elke keer als ik behoefte krijg, ga ik afleiding zoeken.
    Als in opruimen, schoonmaken, even wandelen, wat lezen.

En het flesje water werkt zeker wel! Moet er wel veel van plassen, nog meer.. hehe ;)

Nogmaals bedankt! En ik ga er alles aan doen om van de sigaretten af te blijven! :D

Dikke kus!

16. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik ben ook gestopt toen ik positief testte. Het was echt vreselijk moeilijk, maar ik ben nu zo blij. De eerste 48 uur vond ik echt zwaar, maar het moest. Heb ook zo'n stoppen met roken dagboek op internet bijgehouden de eerste weken, waar ik veel steun van andere stoppers heb gekregen. Na de geboorte had ik weer een dip, omdat de directe reden van het stoppen weg was. Gelukkig toch volgehouden en mis het nu bijna niet meer. Was echt een verstokte roker met ruim een pakje per dag.

Mijn manier was om mezelf de eerste paar weken helemaal te laten gaan qua snacken en eten. Alles is tenslotte beter dan roken. En na een paar weken, toen het weer een beetje ging heb ik mezelf weer een beetje ingehouden met snacken. Had trouwens dag en nacht grote dozen tic-tacjes bij me...alle smaken.

Meid, het gaat vast zwaar worden, maar doe het voor die frummel die op jou vertrouwd door voorlopig goed voor jezelf te zorgen. Alle beste gewenst!

Nog even hoor:
    Wat een rotopmerking was dat dat mensen die het niet lukt om te stoppen ook maar niet zwanger mogen worden. Of het nou om de TS ging of over het algemeen. Dat geeft mij te denken over je empathische vermogens....
    Probeer mensen liever te motiveren en te helpen. Van dat soort opmerkingen wordt niemand beter.

17. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ sill: wilde alleen even zeggen dat ik vanaf hier ontzettend trots op je zit te zijn dat je gestopt bent! Natuurlijk is volhouden moeilijk, maar zo te lezen doe je het hartstikke goed!

You go, girl!

18. jesje1982

jesje1982 Fanatiek lid

1 okt 2008
    3.243
    0
    0
    verkoopmedewerker
    breda
    ik ben sinds vandaag gestopt met roken. was al wel geminderd, maar die laatste 4 op een dag ook wegdoen lukte maar niet. nu werd ik vandaag wakker en had zoiets van: ok en nu is het klaar, nu ga ik niet meer roken! wat ben ik de afgelopen weken toch een egoist geweest door gewoon te blijven roken ookal was het veel minder(van 25 naar 4). en mensen die zeggen dat het makkelijk is, nou heel fijn voor jullie hoor, maar ik heb het er toch echt wel moeilijk mee, maar elke keer denk ik aan mijn kindje en dan neem ik toch maar weer een kauwgom;)
    en even nog iets: waarom gaan mensen stoppen met roken als ze zwanger zijn en als ze bevallen zijn toch weer roken? als het mij lukt om helemaal te stoppen, dan stop ik ook voor altijd en niet alleen voor tijdens de zwangerschap. dit is niet bedoeld om mensen aan te vallen hoor, maar vind het gewoon raar.

19. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    @jesje knap en goed van je dat je alsnog gaat stoppen! veel succes!!

20. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het! Je kan het!

Ik weet hoe moeilijk het is, maar ik heb steeds tegen mezelf gezegd: Ik kan het, ik wil het en ik doe het!

Deel Deze Pagina