Ik moet een dag meer werken, HELP!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Liesjhie, 13 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesjhie

Liesjhie Actief lid

14 mrt 2013
    111
    0
    0
    haihai allemaal.

Mijn kleine ventje is inmiddels 1 jaar en ik blijf maar malen over of we het wel goed doen wat betreft zijn opvang doordeweeks.

Het afgelopen jaar ging alles prima. Ik werkte op maandag, dinsdag en donderdag en was op woensdag en vrijdag heerlijk bij Finn. Op maandag bracht ik hem naar mijn moeder, op dinsdag is mijn vriend thuis en op donderdag kwam mijn schoonmoeder bij ons thuis oppassen. Ideaal!

Helaas loopt in oktober mijn ouderschapsverlof af en moeten dingen anders geregeld gaan worden. Ik moet een dag extra gaan werken, anders wordt het financieel erg krap en dus hebben we een dag extra opvang nodig. Ik baal er onwijs van terwijl ik wist dat deze dag eraan zat te komen!

Ik wil mijn schoonmoeder en mijn moeder niet belasten met een extra dag oppassen, want beiden vinden ze een dag in de week leuk maar erg pittig. We moeten dus een oppas, gastouder of kinderdagverblijf gaan zoeken. Op zich niet erg maar ik maak me wel heel erg zorgen om Finn. Hij wordt nu al van hot naar her gesleept en logeert regelmatig bij opa's oma's en tantes.

Ik wil hem graag regelmaat bieden, maar dat is zoals het is al moeilijk omdat hij door veel verschillende mensen 'verzorgd wordt. Straks komt er dus NOG een dag bij dat mama er niet voor hem is en daar voel ik me schuldig over. Wordt dat kleine manneke niet teveel heen en weer gesleept en is het wel goed voor een kind om in een week op zoveel verschillende plekken te zijn?

Pfff, ik vind het gewoon zo moeilijk en vraag me momenteel echt af wat goed voor hem is. Wat moet ik doen??

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde het even van me afpraten en ben heel benieuwd of jullie dezelfde problemen hebben met jullie kleintjes en hoe jullie dat dan regelen?

2. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Kunnen je moeder en schoonmoeder niet om en om die ene dag doen?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.508
    36.468
    113
    Hij hoeft toch niet bij opa's/oma's/tante's te slapen?

Als die dag financieel noodzakelijk is, zit er weinig anders op. Ik zou dan ervoor kiezen om voor die dag een gastouder/kinderdagverblijf te kiezen en je ouders/schoonouders te vragen die andere dag bij jullie thuis op te passen. Er passen dan nog steeds veel mensen op hem, maar wel in zijn eigen omgeving.

4. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Waarom slaapt hij vaak bij opa's/oma's en tantes?
    Wellicht dat je meer thuis kunt bijven, zodat je vaker zelf voor de kleine zorgt??

Als je vindt dat hij nu al veel mensen ziet, zou ik voor een gastouder gaan. Dan heb je een gezicht. bij een kinderdagverblijf werken meerdere mensen, dus zal er vaker gewisseld worden met personeel..

5. IH5

IH5 Niet meer actief

Waarom niet alle drie de dagen naar één professionele opvang?
    Je geeft aan dat je moeders het nu al pittig vinden. Dat wordt niet makkelijker als hij een peuter is.
    Dan heb je de regelmaat waar je naar op zoek op bent?
    Kinderen wennen ook makkelijker als ze er niet slechts 1 dag per week komen. En zo nu en dan "voor leuk" eens naar de oma's.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben ook bemieuwd waarom hij vaak ergens slaapt.

maar om op je vraag terug te komen..ik zou 2 dagen kdv doen en oma's om en om. Ik deel namelijk je mening dat het veel gesleep is in 1 week.

7. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Dat is een goeie idd!!

8. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik vind het nogal wat om je moeder en schoonmoeder te vragen om en om op te passen, terwijl ze het al aangeven dat ze het pittig vinden.

Het lijkt me een enorm lastige situatie. Wat zegt je gevoel wat je het beste kunt doen?

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Zelf zou ik twee dagen kinderdagverblijf, 1 dag man en de andere dag om en om oma en andere oma doen en dan het liefst de oma's bij jullie thuis.
    Zelf zou ik hem niet om continue laten logeren.
    Op deze manier is je kindje op het kinderdagverblijf een thuis en hoeft het niet van hot naar her.

10. Liesjhie

Liesjhie Actief lid

14 mrt 2013
    111
    0
    0
    Dank je wel voor jullie reacties. Het is niet zo dat mn zoontje wekelijks uit logeren gaat hoor, maar soms hebben mn vriend en ik ook even tijd voor onszelf nodig of hebben we verplichtingen waar we niet onderuit kunnen en dan blijft de kleine ergens logeren. Het gebeurd 1 a 2 keer per maand maar het zijn toch weer nachtjes dat hij niet thuis is bovenop de dagen dat hij niet bij mij thuis is, dat is eigenlijk wat ik ermee wilde zeggen. Het is niet zo dat ik niet vaker bij hem wil zijn maar het is gewoon moeilijk om de juiste balans te vinden tussen werk, mn kindje en mn sociale leven en mn relatie.

Ik zou erg graag 3 dagen blijven werken maar ja dat gaat hem gewoon niet worden. Ik zat te denken om mijn vaste oppasje een dag in de week te laten oppassen bij ons thuis Maar het gaat mij inderdaad ook om het feit dat hij zoveel verschillende verzorgers heeft En ik weet niet of dat kwaad kan.ik heb niet het idee dat hij er nu problemen mee heeft, hij is juist erg open en vrolijk en makkelijk bij andere mensen, maar toch...

2 of 3 dagen een gastouder zou ideaal zijn maar ja of het financieel haalbaar is weet ik niet. Pfff ik vind het gewoon moeilijk. Gelukkig ben ik nog tot oktober bij hem, misschien kijk ik er dan anders tegenaan.

11. twinkle star

Maar 1a2 met per maand is zo om de week. Dat vind ik zelf vrij vaak. Zeker als je je straks ook nog drie verschillende opvoedingssituaties hebt naast je eigen opvoeding. Vuur nu lijkt me dat niet zijn vreselijk groot probleem al had ik hier zelf niet voor gekozen. Maar straks wanneer je kindje ouder is wordt dat wel een beetje lastig omdat je kindje zich dan continue in niet switchen.

Voor een oppas krijg je geen kot, dan zou ik er eerder vuur kiezen je kindje naar de opvang te brengen. Dit lijkt duur maar je krijgt toch week een groot bedrag terug waardoor het betaalbaarder is dan dat je denkt. Zo is je kindje thuis bij jou of papa en anders op "school".

Het hadden we 1 dag oma in huis, 2 dagen kdv en ik was 2 dagen thuis en dan het weekend samen. Dit werkte heel goed. Onze kinderen hebben het erg naar hun zin gehad op het kdv, is nog leerzaam ook.

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik zou gastouder zoeken en daar kleine 2 dagen heen, 1 dag papa en om en om oma als ze het willen en aankunnen anders nog een dag gastouder.

Natuurlijk kun je dat betalen, hoe denk je dat andere gezinnen dat doen met 2,3,4 kinderen. kinderopvangtoeslag even berekenen.

Daarbij vind ook ik dat je kleine veel uit logeren gaat met net 1 jaar. hier hebben beide kinderen voor hun 2 e nooit ergens gelogeerd en colin noodgedwongen ( ik ziek) daarna wel maar altijd bij mijn ouders. tot nog toe 1x per half jaar en het zal nu wel langzaam aan iets meer worden omdat colin erom begint te vragen.

Als jullie een avondje weg willen, kan er toch iemand gewoon naar jullie huis komen en dat jullie gewoon thuis slapen?

13. Liesjhie

Liesjhie Actief lid

14 mrt 2013
    111
    0
    0
    Dank je wel voor jullie reacties.
    Ik voelde me stiekem wel een klein beetje aangevallen op het feit dat ik mijn kindje laat logeren, misschien had ik dat niet op die manier moeten neerschrijven, maar ik voel me daar niet schuldig over. Het is niet iets wat iedere week voorkomt of structureel is. Bij mijn moeder en mijn schoonmoeder heeft de kleine vent ook een prima kamertje met een heerlijk bed waar hij net zo goed slaapt als thuis en waar hij net zoveel liefde krijgt als thuis.

Mijn vraag was meer of het kwaad kan om zoveel verschillende oppassers te hebben voor je kleintje, kan hij daaraan wennen? Wat dat betreft denk ik er inderdaad nu sterk over om de oma's minder te laten oppassen en meerdere dagen in de week een gastouder of een oppas te nemen zodat hij vaker dezelfde verzorger heeft. Het lijkt me inderdaad nu de beste oplossing.

Ik had eigenlijk gedacht dat er wel meer mensen in dezelfde situatie zouden zitten, maar ook goed om te lezen dat iedereen zijn zaakjes goed voor elkaar heeft... dan gaat dat bij mij vast ook wel lukken :)

14. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Misschien ook es uitrekenen wat je kwijt bent aan opvang voor die extra dag en wat je zelf verdient?
    Wie weet kom je wel "goedkoper" uit als je toch 3 dagen blijft werken.
    Tenzij het natuurlijk echt niet kan en je er je baan door kwijtspeelt.

Anders lijkt het mij ook wel iets om hem 2 à 3 dagen naar een crèche of een gastouder te brengen. En de oma's 1 dag te laten inspringen of bij 3 dagen gastouder enkel in nood- en ziektegevallen.
    Het wordt er immers niet lichter op en de oma's blijven ook niet eeuwig jong.

Op zich went een kind wel vrij snel aan de situatie van verschillende opvangen (oma, gastouder, ...) hoor. Tenzij je ook nog es elke week van gastouder zou veranderen.
    En als het hem echt onduidelijk zou zijn, kan je ook een groot bord met pictogrammen en een weekschema in je keuken hangen.

Overigens vind ikzelf het geen ramp dat hij 1 à 2 week per maand ergens blijft slapen ... Ik ken gezinnen genoeg waar dat wekelijks is en waar de kinderen daar juist blij mee zijn :).

Als mijn beste vriendin haar kleintje een week niet heeft overnacht bij oma en opa vraagt ze zelf "wanneer ze bij oma en opa mag blijven slapen, want dat het al zo lang geleden is".
    Ze is ondertussen 5, maar is het gewend van baby af om daar geregeld te slapen (onregelmatige uren en vroeg beginnen werken ouders).

Maar elke ouder gaat daar natuurlijk op zijn eigen manier mee om.

15. twinkle star

Je hoeft je toch niet schuldig te voelen. Zelf doen wij het te weinig. Wij moeten van mijn moeder 1x oer jaar samen een weekend weg. Verder zijn we eigenlijk altijd of 1 van ons thuis. Of mijn moeder past hier op en wij zijn optijd terug zodat ze de volgende morgen thuis wakker worden.
    Maar dit wil absoluut niet zeggen dat hoe jullie het doen met logeren, dat dat slecht is.

Ik vond het prettig dat oma's oma bleven (om lekker te verwennen) en geen opvoeder zouden zijn. Voor de continuïteit daarom voor een KDV gekozen. Omdat mijn man een andere baan kreeg en 5 dagen ging werken en onze jongste het op het KDV lastig vond is mijn moeder 1dag op gaan passen.

Niemand zal het slecht met jullie zoontje voor hebben maar een mama dag, een papa dag, een oma A dag, oma B dag en een dag gastouder/KDV, 5 verschillende stijlen en dat is denk ik wel te veel van het goede.

16. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hoi hoi
    ik zit in precies hetzelfde schuitje...
    Werk nu ook drie dagen en heb de opvang precies hetzelfde als jij nu geregeld.
    Ik ga in mei terug naar 5dagen werken.
    Ik weet nog niet voor hoe lang. Plan is om vrij snel hopelijk weer zwanger te raken en dan weer te kunnen genieten van al het verlof en exrra thuis te kunnen zijn.
    Pas daarna wil ik mijn contract aanpassen.

Ik wil ook liever een vaste plek en geen drie verschillende verzorgers naast ons.
    Maar ja... kdv is zo duur. Wij krijgen amper toeslag terug...
    Vier dgn werken en dus 1dag kdv dan hou ik nog minder geld over dan vijf dgn werken en twee dgn kdv.
    Liefst blijf ik drie dgn werken ook maar financiël gaat dat nu ook even niet...

Ik heb nog vier maanden om iets te bedenken...

17. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Onze dochter ging altijd op maandag naar schoonouders, dinsdag naar kdv en donderdag naar mn moeder. Ze is er niet slechter van geworden hoor.En 1 of 2 keer per maand logeren, moet je je niet schuldig om voelen hoor. Gebeurde hier ook met regelmaat en ze vond het alleen maar leuk.

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter gaat 3 dagen naar onthaalmoeder, 1 dag naar schoonouders en 1 dag naar mijn ouders. Ze doet dat al sinds ze 4 maand oud is, en nu op 16 maand staat ze 's ochtends zelf met haar jas klaar aan de deur om te vertrekken. Ik denk dus niet dat ze eronder lijdt.

Maar ik denk wel dat slechts 1 dag crèche of onthaalmoeder te weinig is om echt te wennen aan die 'vreemde' plek. Dus ik zou er ook voor kiezen om je kindje vaker naar daar te brengen.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.508
    36.468
    113
    Je vraag was of het kwaad kan. Nou mijn mening is dat het mij niet goed lijkt om én 1/2 keer per maand ergens te logeren én 3 verschillende oppasadressen in 1 week te hebben.

En ja, wij hebben ook problemen met oppas, maar daarom gaan onze kinderen 3 dagen naar het kdv. Wij hebben helaas geen opa's/oma's die op kunnen passen. Logeren doen wij eigenlijk niet, alleen de oudste 2 in de vakanties.
    vind ik ook wel jammer hoor, dat ml en ik nooit eens samen weg kunnen, maar vind de stabiliteit voor de kinderen zelf belangrijker.

20. Liesjhie

Liesjhie Actief lid

14 mrt 2013
    111
    0
    0
    Ja dat begrijp ik wel, maar om je kindje die stabiliteit te kunnen bieden is het ook wel belangrijk dat jij en je man/vriend een goede relatie hebben. Wij hebben die tijd samen af en toe echt nodig. Ik ben ook eigenlijk wel heel bij dat wij de kleine dan bij mijn ouders kunnen brengen want die hebben ook een intensieve band met hem en zodra hij hen ziet begint hij te stralen. Dat is voor mij een teken dat het goed is.

Neemt niet weg dat ik onzeker ben over wat het beste is voor mijn kindje en of ik hem niet blootstel aan teveel verschillende mensen. Een passende oplossing vinden voor als ik weer 4 dagen ga werken vind ik dan ook moeilijk. Ik vind het daarom ook erg fijn om er met andere mensen die hetzelfde meemaken over te praten. Het maakt je zekerder of het zorgt ervoor dat je dingen wil/gaat veranderen.

Deel Deze Pagina