Ik probeer het kort te houden. Ik werk in een winkel. Ik heb tijdens mijn verlof aangegeven dat ik graag bv wilde blijven geven, en dus 1 x per werkdag (10 uur) moet kolven. Dat mocht maar ik werd overgeplaatst naar een ander filiaal (12 km verder rijden, kreeg al geen reiskosten) en mijn vaste dagen (vooraf afgesproken) kon ik niet houden. Dit leverde een hoop gelazer op met oppas en peuterspeelzaal dagen (omgezet hierdoor). Ik heb toen aangegeven dat ik niet naar andere dagen kon en dan liever stopte met de bv. Dat mijn vaste werkdagen belangrijk waren. Moest sowieso naar dat andere filiaal. Werk daar nu minder uren dan ik zou krijgen, ook nog halve dagen erbij. Dus conclusie: kost me veel meer geld, minder werken, verdeeld over meer dagen, met veel meer benzinekosten. Ik werk wel met plezier maar ik blijf ervan balen dat ik niet op mijn oude stek zit, wat me zoveel reistijd en km's zou schelen. Nu is het zo dat ze het beleid willen omgooien om de omzet te verhogen om hopelijk in de toekomst faillisement te voorkomen. Zover is het nog niet, maar er gaan veel bedrijven kapot en ze zijn bezig om goed na te denken hoe dat bij ons niet gebeurd. Goed op zich. Maar nu ' moeten' wij af en toe 's avonds komen voor werkoverleg en dat is in je eigen tijd. Net 1 keer gehad en gezegd dat er nog 1 komt. Nu krijg ik net bericht of ik komende week ook een avond wil komen voor overleg. Dat is op een rottijd, ik moet dan weg als we eigenlijk moeten eten en mijn man zit dan met een peuter en een baby die in bad/op bed moeten alleen. Daarnaast heb ik altijd slaapgebrek en tijdtekort. De oudste slaapt niet meer 's middags. De jongste slaapt overdag moeilijk. Kost vreselijk veel tijd om hem in slaap te krijgen meestal. Daardoor blijft werk als de was ed vaak liggen. Dan willen we nog extra dingen doen als administratie bijwerken en opruimen, maar moet vaak pas vanaf 21:00 's avonds en dan doe je niet veel meer (als je om half 6 op moet). Mijn zoontje komt nog 's nachts (snap niet waarom) dus heb ook chronisch slaapgebrek momenteel.Eigenlijk meteen op bed gaan als hij slaapt, maar dan wil ik vaak juist of nog wat nuttigs doen of nog even relaxen (boek/tv). Volgende week is de week voorafgaand aan mijn oudste haar verjaardag en geeft altijd veel werk bij mij (taart voorbereiden paar avonden en brief schrijen > tradititie). Ik heb nu gezegd dat het mij echt niet paste volgende week, dat ik geen tijd had. Dat ik ook niet wist waar mijn man zat met werk en het met eten dan ook niet past (ik moet een half uur rijden om op dat filiaal te komen waar ze dat doen). Maar dat ik sowieso geen tijd heb. Ik heb nog geen reactie. Mijn vraag: mag een baas van je verlangen dat je regelmatig in je eigen tijd komt opdraven (dus niet uitbetaald?) Ik ben wat negatief doordat het me allemaal al zoveel geld kost door de veranderingen maar sowieso heb ik 's avonds op mijn vrije dag geen zin om met werk bezig te zijn. Ik werk als ik werk en daarbuiten ben ik met mijn gezin bezig. Ik snap wel dat de bedoelingen goed zijn maar het is elke keer op zo'n rottijd als je een jong gezin hebt. Ik vraag me af hoe jullie hierover denken?
overleg vormen zijn volgens mij altijd in diensttijd. mocht dit echt niet zo zijn dan zijn de naar mijn inziens ook niet te verplichten
Ik, als baas, plan overleg altijd binnen werktijd. Zelfs als het na werktijd is zouden de uren hier geschreven worden. Hebben jullie trouwens geen CAO? Waarom krijg je geen reiskosten vergoed?
Ik schrijf voor dit soort dingen altijd overuren op, zelfs de reistijd tel ik daarin mee. Gelukkig doen ze bij ons daar echt niet moeilijk over!
Kijk eens onder welke CAO detailhandel je valt voor de reiskosten. Wanneer jij buiten werktijd niet beschikbaar kunt zijn voor een overleg, lijkt mij dat geen probleem. Overigens heb ik altijd dergelijke uren en reiskosten kunnen declareren.
De tijd die nodig is voor werkoverleg geldt formeel als werktijd. Volgens veel regelingen/cao's moet de duur van overleg worden gezien als werktijd. Die tijd dient als zodanig gecompenseerd te worden (in tijd of geld!). Het geldt dus als overwerk. Ik kan me voorstellen dat je wel een keer bij zo'n overleg moet zijn en dat niet steeds dezelfde mensen de "dupe" zijn. Maar als het jou nu niet uitkomt, dan kun je toch aangeven dat je er de volgende sessie wel bij bent?
Waar kan ik een juiste CAO vinden? Hoe kom ik hierachter? Ik ben niet lid van de bond en op internet zie ik door de bomen het bos niet. Aan één kant voel ik me een zeikerd dat ik niet wil, maar waarom moet het mij geld kosten om erbij te zijn? Ik ben, los van alles wat ik hierboven noemde, ook al flink in loon gedaald doordat het bedrijf is overgekocht en wij al onze opgebouwde rechten kwijt waren. Het lijkt net of we steeds meer moeten ''betalen'' om te mogen werken en dat staat mij zo tegen
Een baan vergt ook een investering van jezelf. Dit bedoel ik niet vanuit financieel oogpunt. Maar je doet een tijdsinvestering en krijgt daar een geldelijke beloning voor. Ik zou toch een gesprek aanvragen en alles wat je dwars zit op papier zetten en proberen in een goed gesprek een en ander meer helder te krijgen. Ik ga er vanuit dat een goede werkgever bereid is te luisteren naar een medewerker met de nodige dienstjaren en dito ervaring.
Bij veel bedrijven zijn dit soort overleggen niet perse binnen werktijd. Als je in een winkel werkt (zoals ts) en ik in het verleden ook, is dit gewoonweg niet mogelijk. Je kunt de winkel niet voor een uurtje sluiten. Bij ons werd er vaak voor gezorgd dat je in dezelfde periode eens een keer een uurtje eerder naar huis kon bijvoorbeeld. Een soort van informele vorm van compensatie van je overleg/ vergadering. Maar dit verschilt enorm per bedrijf en leidinggevende of dit bijv gedaan wordt. Mijn advies is; zoek uit welke cao er bij jullie bedrijf gehanteerd wordt zodat je evt compensatie uit kunt (laten) zoeken. Daarnaast zou ik ook even goed kijken naar evt reiskostencompensatie ivm het verder moeten reizen naar je werk op verzoek van je werkgever. Kijk, als je zelf verder van je werk gaat wonen gaan je reiskosten bij de meeste cao's niet omhoog omdat je hier zelf voor kiest. Maar andersom mag hier wel wat voor tegenover staan. Alle door je genoemde zaken zou ik ook even voor jezelf op papier zetten om ze uit te zoeken en evt in een gesprek aankaarten en afspraken over te maken. Heel veel succes! En mocht je je cao weten wil ik best even met je meezoeken, doe me dan maar pb!
Bij ons is het vaak op zondag ochtend maar wij krijgen die uren wel uit betaald weet niet of je lid ben van een vakbond? Of je man misschien? Daar zou je je vraag ook aan kunnen stellen
Natuurlijk mag hij dat niet eisen. Geen geld, geen werk/overleg. Lijkt me logisch. En volgens mij heb je ook recht op reiskosten. Vaste werkdagen (op contract) mogen ze ook niet zomaar wijzigen. Werklocatie volgens mij wel. Staat vaak al in contract dat je in dienst bent van het bedrijf en niet van 1 specifieke locatie.
Als ik jouw openingspost zo lees dan zou ik wel tegen je willen zeggen: meid zoek wat anders! Ik snap dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar dit klinkt niet echt als een leuke baan. 10 uur per dag, nu verder weg dan eerst en voor minder geld dan eerst. Ik heb met je te doen!
Ik wou hetzelfde zeggen ... Minder uren dan je eigenlijk wil, op een andere locatie, ... en als ze binnenkort zin hebben verkassen ze je weer van locatie zonder één cent compensatie (vervoerkosten) of beginnen ze weer te spelen met je uren. Bovendien ... als het slecht gaat met de zaak, kan je beter nu al beginnen zoeken dan als de boel failliet draait en er weet-ik-veel hoeveel mensen er iets anders zoeken. Nu kan je nog wat kieskeuriger zijn omdat je wel een job hebt.
Reiskosten is idd niet verplicht. Wel lelijk om iemand over te plaatsen verder dan woonplaats. Geloof me, ik houdt al tijden mijn ogen open voor ander werk. Helaas is er niet veel werk, en zeker niet voor een 32 jarige in een winkel Ik heb net een nieuwe zaterdag colleaga, die mocht max 16 jaar zijn. Ga maar na. Ik werk wel met plezier, maar deze omstandigheden maken dat ik zo graag dichter bij zou willen. Ik heb nog ruim een jaar voor mijn contract afloopt en hoop voor die tijd dichterbij ergens wat te vinden. Maar dat valt echt niet mee in deze tijd
Ik kan me voorstellen dat je met tegenzin naar je werk gaat. Zowiezo dacht ik dat je werkgever je in de gelegenheid zou moeten stellen om bv te kunnen geven, daar zijn speciale regels voor. Zover ik begrijp hebben ze jou hierin belemmerd. Ze regelen alles naar hun eigen straatje en houden niet echt rekening met je. Gratis werkoverleg lijkt me niet van toepassing, zou toch eens het cao opzoeken. Staat er niet in je contract welke cao op hen van toepassing is?
Naar mijn weten is het zo dat als jouw baas jou VERPLICHT om naar een overleg te komen dit betaald wordt. Als het niet betaald wordt kan hij je ook niet verplichten om te gaan. Hopelijk wordt het snel beter( of komt er mooie baan op je pad) en heb je het weer naar je zin!