Contract

Discussie in 'De lounge' gestart door BLiS, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Sinds 1 juni ben ik gestart met mijn nieuwe baan, ongeveer 2 weken voordat mijn 1e werkdag (2juni) was heb ik een arbeidsvoorwaarden gesprek gehad met de directeur en die gaf aan dat ik zeer waarschijnlijk die week erop mijn contract zou ontvangen thuis.
    Tot op heden heb ik nog steeds geen contract thuis ontvangen!
    Nu heb ik vorige week al gebeld of er al zicht was op wanneer ik mijn contract kan verwachten.
    Nu blijkt dus dat de persoon die eigenlijk dat soort zaken afrond en regelt niet meer in dienst te zijn, een collega (directieassistent) neemt nu waar en doet 1 dag in de week haar stapel bijwerken met contracten etc.

Toch zit het me niet lekker, ik heb al 2 weken gewerkt bij mijn nieuwe baan.

Wat kunnen de consequenties zijn of moet ik me gewoon niet zo'n zorgen maken?

2. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Waar ik werk zijn ze ook niet zo snel met hun contracten. Denk dat ik 3 maanden werkte voordat ik m'n contract heb ondertekend... En deze mentaliteit is er nog altijd (7 jaar later...)

Zou me niet dadelijk zorgen maken. Nog eventjes afwachten.

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik zou me er geen zorgen over maken. Technisch gezien zou je zelfs kunnen zeggen dat je nu voor onbepaalde tijd in dienst bent en is er geen proeftijd. Het is eerder een risico voor de werkgever dan voor jou ;)...

4. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @Nijntje; Ohw dat is wel erg lang zeg, hihi nu voel ik me gelijk zo'n zeur :)
    Ik wacht nog wel even af dan.

@Josien; Oké, ik had ook iets in gedachte van wat als ik nu een ongeluk krijg op de werkvloer...officieel gezien ben ik er dan niet in dienst.

5. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Ik weet het niet hoor of het nou wel zo verstandig is om zonder contract ergens te werken. Ik zelf zou het in ieder geval nooit doen.

Je geeft zelf aan dat je er nu tenslotte niet in dienst bent dus als hun morgen besluiten dat het mooi is geweest kan je dus vertrekken en heb je geen poot om op te staan. Hoe bewijs jij tenslotte dat je daar werkzaam bent? Of als hun besluiten om om wat voor reden dan ook je salaris niet uit te betalen? Je ben nu tenslotte nergens zwart op wit staan dat je recht hebt op je salaris (en hoeveel). En wat als hun op het punt staan om falliet te gaan, normaal gesproken neemt het UWV de betalingsverplichting over, maar ik neem aan dat je nu ook niet op de loonlijst staat aangezien je niet in dienst bent dus dat zal dan voor jou ook niet opgaan. In zo'n geval heb je dus ook geen recht op een ww-uitkering...

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik heb geen idee hoe het wettelijk geregeld is, maar ik ga er wel vanuit dat je op de loonlijst staat en gewoon uitbetaald krijgt ed. Maar ik zou wel blijven aandringen op het contract. Liefst ook via de mail of per brief, dan heb je het ook zwart op wit staan.

7. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Deze punten bedoel ik dus :)
    Ik heb dit zelf nog nooit eerder meegemaakt en maak me dus wel iets zorgen, niet geheel voor niks denk ik zelf alhoewel de meesten wel aangeven dat ik me geen zorgen moet maken.
    Ik weet dus ook niet hoe het wettelijk geregeld moet zijn.

8. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Een mondelinge overeenkomst is tenslotte ook een overeenkomst, alleen als er problemen c.q. geschillen ontstaan heb je gewoon geen poot om op te staan want er staat niets zwart op wit. Ik denk dat het grootste probleem is van het niet werken met een contract is dat ze je morgen gewoon op straat kunnen zetten...

9. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Misschien een gekke gedachte hoor maar ik kan/mag nu ook weigeren om te gaan werken ;) ?
    Of ligt dat heel anders?

10. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Als je het idd heel zwart-wit neemt, mag dat inderdaad. Er staat nu namelijk niets zwart op wit dat jij gehouden bent tot het verrichten van werkzaamheden. Je hebt nu natuurlijk een mondelinge overeenkomst, maar ja die is tot op zekere hoogte iets waard...

Ik zou als ik jou was toch echt aandringen op een contract. Zo gek is dat toch niet? Je kan toch ook gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je er gewoon niet zo'n lekker idee bij hebt dat je nu zonder contract werkt? Ook voor hun neemt het risico's mee om jou zonder contract te laten werken. Je hebt nu bijvoorbeeld ook geen concurrentiebeding/geheimhoudingsbeding. Je zou nu alle bedrijfsgegevens zo op straat kunnen leggen.

11. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik ga gelijk nog maar een keer bellen, ben benieuwd waar ik lig op de stapel ;)

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Persoon blijkt vandaag niet aanwezig te zijn, ik ga morgen nog een poging wagen.

13. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Maar heb je iets? Sleutel van het pand? Mailtjes? Sms? Je hebt vast wel íets waaruit blijkt dat je in dienst bent.

Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken hoor. Dit is echt iets dat bij veel werkgevers voorkomt, zeker in de omstandigheden die je omschrijft. Ik adviseer mijn klanten ook altijd de arbeidsovereenkomst getekend te hebben voordat de werknemer begint, maar feit blijft: de risico's voor de werkgever zijn groter dan voor de werknemer. Bijvoorbeeld de proeftijd: deze móet schriftelijk overeengekomen worden. Zo niet, dan wordt er geacht geen proeftijd te zijn.

Is het een groot bedrijf? Ken je er al mensen?

Succes!

14. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @Josien, Ik heb idd wel een sleutel (druppel) van het complex.
    Ze hebben me toen wel gezegd dat er een mondelinge overeenkomst is maar ik heb zelf ook graag wat op papier staan, ben wat dat betreft wel een control freak :)
    Vind het maar slordig...

15. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Het is zeker slordig! Het feit dat je een sleutel hebt (die geven ze niet zomaar) lijkt mij al veelzeggend. Het argument dat ik hierboven las dat ze zouden kunnen verklaren dat je helemaal niet in dienst was, is daarom ook van de baan. Dat kunnen ze daarmee wel vergeten ;).

Maar ik ben het met je eens hoor: het is zeker slordig. Alleen wil ik al die werkgevers die het ook zo doen (of helemaal zelfs nóóit een contract maken) niet op de koffie krijgen :p. Dan kan ik wel een villaatje ergens huren en die is waarschijnlijk dan nog te klein ;).

16. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    sorry, maar een sleutel zegt nets...
    ik ken iemand die nog geen contract had getekend, een bedrijfsongeval kreeg, maar niet in de ziektewet kon omdat ze officieel niet in dienst was.

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Sta je wel op de loonlijst dan?

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik snap je bezorgdheid. Ik heb het ook, moet a.s dinsdag beginnen en heb ook nog geen contract. Heb vandaag gebeld en ze zeiden dat het nog wel even kon duren...
    Zelf hou ik daar niet zo van, idd als er iets gebeurt ofzo heb je niks. En ja mondeling is ook bindend, maar ga jij maar eens bewijzen dat ze dat gezegd hebben;).

19. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Een sleutel zegt echt niet alles hoor. Zolang je geen schriftelijke overeenkomst hebben komen ze gewoon heel makkelijk van je af. Een mondelinge overeenkomst is idd een overeenkomst, maar tot op zekere hoogte. Als het hoog op zou lopen dan is het wel hun woord tegen het jouwe en dan doet het er niets aan af of je nou wel of geen sleutel van een bedrijf hebt. Als het hebben van een sleutel van het bedrijf voldoende zou zijn om aan te tonen dat je daar in dienst bent hadden ze de schriftelijke overeenkomsten nooit uitgevonden ;)

Het is en blijft slordig en het is nog steeds raadzaam om zo snel mogelijk een schriftelijk contract te krijgen... Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

20. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Echt grote onzin... als je dit zou aanvechten, weet ik zeker dat je zou winnen. Als werkgever sta je in dit soort dingen zoooo zwak!

Probleem is dat bijna niemand dit soort dingen echt gaat aanvechten omdat ze die hele poeha niet willen.

Ik heb in mijn loopbaan nu genoeg meegemaakt, maar als al die mensen zonder contract geen contract zouden hebben, dan denk ik dat we de boel wel kunnen opdoeken in Nederland. Er zijn zoveel zaken die aantonen dat je ergens in dienst bent. Sleutel is er een van, maar je aanwezigheid zal collega's toch ook niet onopgemerkt voorbij zijn gegaan?

Deel Deze Pagina