Eerst trouwen of eerst een kindje?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door inbetween, 15 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. inbetween

inbetween Niet meer actief

Wie kan mij de financiele en juridische voor- en nadelen noemen van het eerst trouwen en dan pas een kindje (of andersom)?

Mijn vriend en ik willen in Juni beginnen voor de 1ste, maar we zijn nog niet getrouwd. Aan de ene kant wil ik graag getrouwd zijn voordat ik zwanger ben, omdat ik het idee heb dat het dan juridisch gezien allemaal wat beter is geregeld. Maar ik wil mijn vriend ook niet opjagen om mij binnenkort ten huwelijk te vragen omdat we dan voor Juni getrouwd 'moeten' zijn... Mijn vriend wil graag met me trouwen, maar hij wil het op zijn eigen tijd en manier vragen, wat ik heel goed begrijp!

Wie heeft er ervaring met eerst een kindje en daarna pas trouwen?

Liefs

2. Sandra1987

Sandra1987 Bekend lid

28 nov 2008
    588
    0
    16
    Ik had eerst een kindje, ze is nu bijna 3 en ik ben afgelopen augustus getrouwd. ik vind de rompslomp wel mee vallen. het is natuurlijk wel papier werk,dat heb je niet als je bent getrouwd. ons dochtertje was ook ons bruidmeisje :D het is wat je zelf wilt.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Valt best mee hoor. Je vriend moet het kindje erkennen, dat kan voor de bevalling (erkennen van de ongeboren vrucht) en dan kun je eventueel ook de achternaam al vastleggen. Daarna moet het kindje na de geboorte worden aangegeven (maar dat moet altijd :) ) en moet je vriend ouderlijk gezag aanvragen. Dat doe je met een formulier waar wat dingen bij moeten. Dat stuur je dan op naar de rechtbank en dan krijg een brief terug dat het is geregistreerd. Dat is alles wat je extra moet doen. Daarnaast zou ik bij ongetrouwd samenwonen wel altijd een samenlevingscontract en een testament laten maken vooral als je een eigen huis hebt.

4. Kiwietje

Kiwietje Actief lid

30 dec 2008
    120
    0
    0
    Wij willen in ieder geval eerst getrouwd zijn, voordat we voor de 1e proberen te gaan. Gelukkig is het voor ons al bijna zover, wij gaan in juni trouwen namelijk. :D
    Ik weet niet precies wat de voor - en nadelen zijn juridisch gezien, maar voor ons is het meer een gevoel; eerst trouwen, dan kinderen. ;)

5. inbetween

@ Sandra 1987: Je eigen dochter als bruidsmeisje is ook wel erg speciaal!

@ Rosao: Bedankt voor de uitleg, ik heb nu een beter beeld qua papierwerk ;)

@ kiwietje: Dat gevoel heb ik zelf ook wel hoor, dat ik eerst getrouwd wil zijn! Maar onze kinderwens is ook erg sterk, dus we twijfelen toch een beetje... Alvast heel veel plezier op je bruiloft gewenst! :D

6. Lotteke82

Lotteke82 Bekend lid

29 sep 2008
    576
    1
    0
    Hey

ik heb hier ook heel lang over getwijfeld..
    Mijn vriend wou namelijk eerst kindjes en dan trouwen. Ik wou het allebei :)
    Dus hebben we ook eens bij vrienden gepolst die eerst een kindje hadden en dan getrouwd zijn. Voor hen was het heel goed zo en zouden het iedereen aanraden.

We hebben wel besloten om voor de wet te trouwen als ik zwanger zou zijn. Dit om de papier-rompslomp wat te vermijden.
    Voor de kerk volgt dan eens de baby er is en alles wat op zijn plooi gevallen is;

Om je zoon/dochter als bruidskindje te hebben is natuurlijk ook heel speciaal, maar daarvoor heb ik te weinig geduld :)

7. kira1985

kira1985 Niet meer actief

Ook wij gaan eerst trouwen voor ons 1e kind er is, dat is ook niet moeilijk want we gaan 24 april al trouwen :D :D

Maar we gaan niet bewust eerst trouwen om zo de papier-rompslomp te vermijden.

Ik weet wel dat het tegenwoordig wel meevalt als je niet getrouwd, de vader moet dan wel het kind erkennen als zijnde zijn kind. Ik geloof dat dit kan als het kindje nog niet geboren. En anders bij aangifte van de geboorte

8. kira1985

kira1985 Niet meer actief

Sorry ik zie dat Rosao het al duidelijk uitgelegd heeft sorry had niet goed gelezen :oops: :oops:

9. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    wij zijn eerst getrouwd, scheelt niet echt iets in geld, maar als je nieet getrouwd bent moet je man je kindje erkennen etc.
    en als je getrouwd bent is het ook al meteen geregeld dat als je bezitting nakomen aan je kleintje.

Je kunt uiteraard ook zwanger trouwen, met een dikke buik, erg mooi!
    Maar dan kun je niet zo goed een datum prikken van te voren he>

succes met je keuze!

10. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Wij hebben eerst een kindje gekregen en vorig jaar september pas getrouwd.
    Altijd gezegd dat we nooit wilde trouwen, maar ja een mens kan veranderen he;)

Wat wel handig is als je niet getrouwd bent, om een samenlevingscontract en testament op te stellen.
    Wij hadden dit allebei al, dus dat scheelde.
    Alleen idd erkennen en inschrijven ouderlijk gezag.
    Dat stelt dus echt niks voor!
    Manlief (toen vriendlief)kreeg een formulier mee, invullen, opsturen en klaar.

Ik zou zeggen; doe waar jullie je goed bij voelen!

11. inbetween

Bedankt voor jullie leuke en informatieve reacties! Ik heb het allemaal aan mijn vriend laten lezen en hij zei dat als hij dit zo leest hij toch liever eerst wil trouwen! Ik was helemaal verbaasd, omdat dit dan wel betekent dat we dat voor Juni of Juli van dit jaar gaan doen (ik wil niet zwanger trouwen, wil nl graag nog een drankje kunnen drinken zeg maar :) )! Dus vanaf nu wacht ik met spanning af wanneer hij mij DE vraag gaat stellen :oops: hihihi!

Liefs

12. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Hmm mn vriend en ik willen eerst een kindje, en dan trouwen. Ik heb namelijk altijd als 'droom''/wens dat mijn kindje bruidskindje word :) Lijkt me echt hélemaal geweldig.
    Nu dus hopen dat het ons gaat lukken om een kindje te krijgen! :)

Qua papierwerk lees ik dat het weinig uitmaakt, dus dat is fijn :)

13. justfem

justfem Fanatiek lid

29 sep 2008
    1.950
    0
    0
    PT Vormgeefster FT Mama
    Zuid-Holland ergens onder de rook van Rotterdam
    Ik ben niet getrouwd toen mijn dochter op komst was en met mijn huidige vriend trouw ik ook niet voor dat de baby er zou zijn. Bij mijn dochter was het allemaal zo geregeld, de erkenning is in een kwartier geregeld (dient voor de geboorte plaats te vinden en kan na de 4de maand van de zwangerschap) op het gemeentehuis van je woonplaats. De rechten en plichten van de erkenner zijn gelijk aan die van een vader binnen een huwelijk (dus het kind dat erkend is, is tevens erfgenaam van de erkenner en de erkenner is evt verplicht alimentatie af te dragen voo rhet kind), alleen moet het ouderlijk gezag geregeld worden (dit houdt in dat de erkenner dan ook wettelijk gezien iets over het kind mag beslissen.)

Een testament laten opmaken is niet verplicht, de erkenner heeft de voorkeur van de rechter bij het eventueel overlijden van de moeder. Om hier duidelijkheid over te scheppen is het verstandig om bij de notaris vast te laten leggen waar het kind naar toe zou moeten indien de moeder overlijdt, dit zou je ook moeten doen als je getrouwd bent, want mocht je allebei overlijden, is het handig als er genoteerd is wat de voorkeur van de ouders was. Gemiddeld komt zo'n testament op 100 euro (dit is puur en alleen een bepaling waar het kind naar toe moet en gaat niet over de financiële erfenis, kind is overigens eerste erfgenaam van beide ouders).

Natuurlijk is het vooral in het geval van samenwonen wel verstandig bij de notaris een samenlevingscontract te laten afsluiten, niet alleen bij de komst van een kind, dit schept tenslotte een bepaald aantal zekerheden die je zonder zo'n contract niet hebt.

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Mijn vriend wil eerst een kind en dan pas trouwen ook omdat hij anders te "oud" wordt vind hij ;)
    Ik heb er niet zoveel problemen mee want ik zie dat dat heel goed gaat bij vrienden van ons dus opzich moet dat bij ons ook niet zoveel problemen opleveren denk ik...

15. Zia86

Zia86 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.220
    1
    38
    Wij zijn nu 8 maanden getrouwd en gaan nu poging 1 doen voor het 1e kindje. Vind het zelf wel wat hebben.

16. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    wij hebben er ook voor gekozen om eerst voor een kindje te gaan puur omdat wij kinderen belangrijer vinden dan trouwen.
    me vriend heeft de kleine al wel erkend en t krijgt gewoon szijn achternaam en na de geboorte vragen we gezamelijk gezag aan. En dan... sparen voor een droombruiloft zo heb ik t altijd al gewilt en me lief gelukkig ook

17. Kiwietje

Kiwietje Actief lid

30 dec 2008
    120
    0
    0
    Spannend, zeg! Wel heel leuk dat je vriend zo reageert!

Onze kinderwens is ook heel groot, maar wij willen dus graag eerst trouwen. Na de bruiloft stop ik meteen met de pil, in de hoop snel zwanger te zijn, hihi! Ik zat te twijfelen om eerder te stoppen, maar dat doe ik toch maar niet. ;)

18. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Wij wilden toch eerst getrouwd zijn, dus zijn we in juni 2008 getrouwd. Ik ben blij dat we het zo gedaan hebben, ik denk niet dat we nog zoveel geld hadden kunnen sparen voor een bruiloft nu we een kleintje krijgen (terwijl wij absoluut geen overdreven dure bruiloft hadden :confused: )

19. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    wij zijn eerst getrouwd, mijn vent vroeg mij toen we een huis gekocht hadden. erna hebben we nog ff een paar jaar samen genoten vanalles.
    na 3 jaar zijn we toen begonnen aan een kleine. en vond het echt super geregeld zo lekker traditioneel. we konden lekker uit ons dak gaan en natuurlijk de huwelijksries met zijn tweeen en zonder kids. dat is toch wat romantischer. want ik vind het dus beetje raar om dan de kids bijv bij ouders onder te brengen om samen op vak te gaan een week of langer.

maar goed dat was onze mening iedereen ziet dit anders natuurlijk. bij ons hoort ze er nu bij en doen we dus ook alles met haar.

20. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    neee júist op vakantie gaan met je kindje(s) erbij! hoe leuk!

Deel Deze Pagina