daar heb je wel een goed punt Bammetje. Ja wat dat betreft zitten we hier eigenlijk allemaal wel met ons kont in een wespennest hehe.
Hee dat dikgedrukte is een opmerking van mij, wist niet dat iemand daar over kon vallen. Sorry was niet mijn bedoeling. Ik begrijp ook niet wat er fout aan is, want het is toch ook zo? Koeien maken melk aan voor hun kalfjes, al krijgen die kalfjes 9 van de 10 keer de melk niet te zien en wordt het bewerkt voor mensen. Maar het blijft toch gewoon melk voor kalfjes? Zoals ik al zei in het betreffende topic, uiteindelijk gaat mijn kindje ook kv en koeienmelk drinken omdat ik over een maand af ga bouwen. Dat is minder goed dan mensenmelk. Tja dat weet ik, want dat is een feit. Daar is toch niets ergs aan? Dat is een afweging die ik heb genomen en waar ik achter sta. Niets om me schuldig over te voelen hoor en maakt me ook echt geen slechte moeder.
En dan even OT: soms vind ik opmerkingen heel persoonlijk en los van de inhoud ("goh ben je dronken ofzo" "kom jij weer aan met je mening" enz enz). Dat vind ik erg onprettig om te lezen. Verder vind ik een inhoudelijk meningsverschil niet storend. Maar goed ik lees ook nooit "je bent een slechte moeder want je geeft flesvoeding" of "domme trien waarom geef je het nu al op" wat hier als voorbeeld wordt gegeven. Ik lees: wat jammer dat het zo lastig loopt, wat vervelend dat je moet stoppen, wat goed dat je het hebt volgehouden en enkele tips uit de ervaring van de forumster om de TS te helpen. Maar goed misschien lees ik wel door mijn witte borstvoedingsbril Ps Sojamelk is natuurlijk voor de inwoners van Soja (Japan)
ach meid, laat ze lekker kletsen.... ik heb ook eens zo'n tirade over me heen gehad een aantal jr geleden toen ik zei dat ik nieteens aan bv ben begonnen na een rot ervaring met bv met mijn oudste dochter... mijn jongste wilde de borst niet pakken na lang geprobeerd te hebben en tja ze moest toch drinken... dus heb nog een tijdje gekolfd maar ook dat hield op een gegeven moment op.... nou kan je wel vertellen dat mijn dochters dus allebei met kunst voeding groot zijn geworden, en zo gezond zijn als wat! ik heb het me toen ook best persoonlijk aangetrokken hoor dus begrijp je gevoel best wel... maar probeer het lekker te laten gaan, iedereen heeft een eigen mening en de een is er wat botter in dan de ander....
We blijven vrouwen hè,kijk mannen die doen niet mee aan zulke onzin,het maakt ze geen bal uit wat andere mannen uitspoken,maar wij vrouwen kunnen ons over alles opwinden. Heel irritant,maar zo is het nou eenmaal.
ts, voor het voorbeeld dat jij geeft versta ik je volledig, niet dat het om mij persoonlijk gaat, maar ik erger mij er gigantisch aan. Natuurlijk kun je het wegklikken, maar ik vind ook dat iemand gewoon wat moet kunnen vertellen zonder meteen van dat betweterige te krijgen. En je ziet meteen wanneer iemand een tip probeert te geven of wanneer het echt betweterig is. Ook al gaat het dan niet om mij, dan krijg ik plaatsvervangende irritatie.
haha ik ben precies zo. ik ga me er niet in mengen, maar wil wel altijd weten waar het heen gaat schaamschaam
ben het met je eens meid soms is het niet altijd leuk om dingen te lezen dat niet eens over advies gaat maar om verwijten
Ik denk dat dit heel belangrijk is. Natuurlijk wil je graag andere meningen horen: daarvoor is dit een forum en daarvan kun je leren een nóg betere moeder te worden. Maar meningen kunnen geschreven worden als een advies, waar ts iets aan heeft, maar ook als een verwijt. Dat laatste is vaak kwetsend en je kunt er dan ook niks meer mee. Verder denk ik dat je in je achterhoofd moet houden dat vooral mensen die een sterke mening over iets hebben zullen reageren op een topic over dat onderwerp. Jij zegt bijv. dat langvoedsters vaak heel negatief kunnen zijn over flesvoedsters, en waarom langvoedsters nou niet eens kunnen zeggen 'goed van je dat je een paar maanden bv hebt gegeven!' In dit topic bleek al dat er veel langvoedsters zijn die zich niet in dat beeld herkennen. Dat is logisch: langvoedsters die het allemaal wel prima vinden dat andere moeders andere keuzes maken zullen simpelweg minder geneigd zijn op zo'n onderwerp te reageren. Omdat mensen die een minder sterke mening hebben altijd minder geneigd zijn om te reageren. Bij 'gevoelige onderwerpen' zul je daarom al snel twee kampen krijgen, die elkaar bestrijden. Dat is soms jammer, m.n. als ts dan meningen krijgt in de vorm van verwijten en niet van adviezen, want dan heeft ze niks aan het topic. Daarom zouden we volgens mij allemaal moeten proberen om onze mening te geven in de vorm van een advies (behalve bij sommige polls enzo).
O, en de opmerking dat koetjesmelk voor kalfjes is, is sowiezo geen goed argument tegen flesvoeding. Natuurlijk maakt de koe de melk voor haar kalfje, maar je maakt mij niet wijs dat alle mensen die dit argument gebruiken zelf bewust geen zuivelproducten consumeren. Blijkbaar is de grote meerderheid in de maatschappij het erover eens dat we koeienmelk mogen gebruiken voor menselijke consumptie. Als we dit argument zouden gebruiken om baby's geen koeienmelk te mogen geven, zouden we het zelf ook niet mogen gebruiken. (Zo werkt het trouwens met vanalles in de natuur: een appelboom maakt ook geen appels voor mensen, maar om zichzelf voort te planten. Mogen we dan ook geen appels meer eten? En dan heb ik het nog niet eens over het eten van vlees!)
OKay nog één keer omdat dit over mijn opmerking gaat en ik hem toch even in context wil plaatsen (want ik ben namelijk helemaal niet anti-kunstvoeding ofzo en al helemaal niet anti koemelk of weet ik wat dus ik vind dit vervelend). Goed, context 1 mijn referentiekader: ik ben een gewoon plattelandsmeisje. Wat ik zie is: koe krijgt kalfje en gaat melk maken voor dat kalfje. Wij mensen pikken die melk in voor eigen consumptie, maar de basis is: koe maakt melk voor kalf. Context 2: het topic in kwestie, waarbij de vraag was tot wanneer borstvoeding noodzakelijk is. Nou in principe is het niet noodzakelijk want er zijn genoeg goede alternatieven. Maar als je uitgaat van wat het beste is voor een mensenkind, dan is dat mensenmelk. Die wordt namelijk speciaal voor mensen gemaakt. Staat los van dat kunstvoeding slecht zou zijn, een slechte keus zou zijn en al helemáál van dat je een slechte moeder zou zijn als je kunstvoeding aan je kind geeft. Zou niet durven om dat zelfs maar te denken want uiteindelijk maak je een keuze (als je al een keuze hebt) op wat het beste past bij jou en je kindje. Lekker belangrijk wat een ander daar van vindt. Mensenmelk is het beste voor mensenbaby's, dat is een andere opmerking dan dat kunstvoeding slecht zou zijn voor mensenbaby's. Mijn kindje krijgt binnenkort ook kunstvoeding omdat ik de keuze maak dat ik dan klaar ben met borstvoeding. Minder goed voor de baby, maar wel de goede keuze want ik besta ook nog. Zo en nu houd ik er over op, hoop alleen dat ik heb kunnen aangeven wat ik bedoelde want vind het vervelend om gezien te worden als iemand die andere moeders aanvalt op de melkkeuze want in al mijn oprechtheid: dat is zelfs nooit in mij opgekomen.
Dat was uit je eerdere posts ook al duidelijk hoor! Vond juist dat je al heel helder en genuanceerd je mening gaf. Je beide contexten kloppen en het feit dat je op basis daarvan een keuze maakt die ook in de praktijk klopt, is prima! *thumbs up*
Wat kan de mening van een ander je schelen als je zelf helemaal achter je keuze staat? Het is een forum (een discussieplatform), geen vriendinnengroep.
Ik snap het wel. Het is namelijk heel irritant als je om wat voor reden een topic open, en je krijgt reacties als; "Zou je dat nu wel doen?", "maak je niet zo druk", of "ach, je bent pas bevallen, het zijn de hormonen" Dan denk ik; dat vraag ik toch niet???
Eens. Ik vind het ook verwonderlijk als mensen dit doortrekken naar the real life, alsof ik dan ook dagelijks pittige discussies voer met de mensen met wie ik te maken heb. Niet dus. Enkel als de situatie daarnaar is, en dan nog verloopt het anders dan op dit forum. Ik heb het er ook wel eens met iemand van dit forum over gehad, met wie ik in het verleden best wel geknald heb. Zou me niets verbazen als ik het met haar in het dagelijks leven goed zou kunnen vinden.
hi hi ik ben van beide markten thuis haha zal nooit oordeel vellen over bv de borst jeremy 8 weken helaas lynette 15 maanden wilde ze niet meer en Roxan maar 5,5 maand kunnen doen omdat mijn middelste kind ik het ziekenhuis kwam te liggen en ik daar de hele dag was daar hebben vele ook een grote mening over gehad maar dan in een andere forum heb daar ook mijn uit gesproken mening terug in gegeven de een voed lang en heeft er plezier in de ander daar doet het pijn bij en vind het niet fijn nog een ander lukt het niet er is altijd wel een reden toch hihi maar over zulke dingen zal ik nooit mijn zoute mening geven omdat ik weet dat het erg gevoelig kan liggen als ze om advies vragen is wat anders maar dat word vaak niet gedaan we willen hun verhaal kwijt maar ben het helemaal met je eens
Ik begrijp je hoor, ik ben zelf een "gevoelig" persoon en trek me dus veel dingen heftig en persoonlijk aan. Maar.. ik heb geleerd dat dat echt een stukje van mij is en dus andere mensen niets aan kunnen doen en ook zeker niet altijd rekening mee hoeven te houden. Dat moet ik zelf leren.. Ik denk dat op een forum natuurlijk enorm veel verschillende mensen zitten, met allemaal weer een verschillende mening. In het echte leven heb je maar een beperkt aantal mensen in je leven en die zijn misschien juist bevriend met je omdat je veel dezelfde meningen en interesses hebt. Ook zie je die -in real life- en dan komt alles toch ook wat minder heftig over, doordat je mekaar ziet en er ook rekening mee kan houden hoe je over komt. Op een forum, zijn het niet allemaal je vrienden, hebben we niet allemaal iets met elkaar gemeen en mogen we mekaar zeker niet allemaal. Ook lees je hier tekst, ipv dat je iemand echt spreekt.. Dus sowieso komt dat altijd al anders over. Maar hier kun je dus niet je "vrienden" filteren om het maar zo even te zeggen. Als je hier ene topic opent, dan mag iedereen er vrij in reageren. En niet alleen maar de mensen die je kent, die jou kennen en snappen hoe jij in elkaar zit. Dat is echt iets wat ik persoonlijk heb moeten leren en accepteren. En zo blijft een forum ook voor jezelf veel leuker.
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik begrijp TS echt wel. Ik ben niet één van de meest actieve leden hier, maar ik kom toch elke dag wel even 'neuzen', zoals ik dat ook in mijn zwangerschap deed en wat me erg heeft geholpen zo nu en dan. Toch vind ik dat sommige topics inderdaad een beetje een nare bijsmaak krijgen soms door de negatieve reacties en met name in het bv gedeelte is dat regelmatig aan de orde. Dennis krijgt nu bijna een half jaar volledige borstvoeding, maar ik denk er niet over om er mee te koop te lopen. Ik ben er supertrots op, maar beschouw het niet als het meest 'ultieme' wat er is, ik vind het ontzettend zwaar zo nu en dan!! Ik heb in het begin heel wat opstartproblemen gekend en moest na mijn keizersnede ook bijvoeden in het zkh omdat de bv niet op gang kwam. Toen ik dat ergens een keertje (heel naïef ) in een topic schreef als reactie dat ik bepaalde dingen herkende van de toenmalige TS, kreeg ik ook hele vreemde reacties, ik weet niet eens meer waarom precies maar het ging over de bijvoeding. Dat ik dat had moeten doen was min of meer een schande.... Maar goed, ik heb dus ook bewust geen banner dat ik 'al' zolang bv geef etc. want ik ga hierin gewoon mijn eigen weg. Ik ga over een tijdje toch ook echt een paar voedingen afbouwen want de laatste weken, nu Dennis ook een sprongetje maakt, we compleet uit 't ritme gegooid zijn en ik urenlang achter elkaar met hem bezig ben, eist het borstvoeding geven ook echt z'n tol en dat kan ik niet nog een tijd volhouden. Ik weet zelf wat het beste voor mij en mijn kindje is, en dat is dat we allebei uitgerust, niet gestresst en gelukkig zijn en dat gaat bij mij boven alles. En ik zit daarbij niet te wachten op meningen van mensen die mijn situatie niet kennen, en mij niet kennen. Ik ben ook een paar keer een topic gestart als ik een vraag had, maar vaak was het van me afschrijven al een deel van de oplossing. Ik wacht vaak een paar dagen met het lezen van reacties zodat ik er wat verder van af sta en het misschien nog wat nuchterder kan bekijken en dan merk ik dat ik me ook minder aantrek van de evt. reacties waar ik niet op zit te wachten. Dit forum zie ik als een soort steun in de rug, een baken voor advies en het delen van ervaringen maar ook nooit meer dan dat.
en daar gaan we weer. er zijn al veel van dit soort topics geweest. welkom in de echte wereld zullen we maar zeggen. ik ga dus niet dit hele topic lezen want er zijn er al tig van geweest. als ik iets niet wil lezen sla ik het zelf gewoon over. ik heb ook bepaalde dingen waar ik me aan erger.en ik heb dingen waarvan ik niet kan wachten tot die mensen 10 jaar ouder zijn en hoe ze dan denken. mensen die ervan overtuigt zijn nooooooit van mening te zullen veranderen, ook niet als ze ouder worden.