ik heb even op het forum gekeken maar kon het topic niet vinden. dat komt ook waarschijnlijk dat het onder een andere titel is geschreven en dit toevallig aan bod kwam. deze vrouw had er last van gekregen na het verwijderen van de BM en ik geloof dat ze daarna ook een andere kwaal had gekregen. misschien als je op het forum kunt je zelf een vraag kunt stellen en evaringen uitwisselen. misschien dat deze"bijwerkingen" alleen maar bij die vrouw in kwestie voorkwamen hoor. dat weet ik niet... succes in ieder geval
Hallo, Ook bij mij gaan ze de baarmoeder verwijderen, incl de eierstokken ivm endometriose. Ik heb 15 dec een gesprek met de gyn en dan wordt de operatie in januari gepland. Ik heb 2 kinderen en een 3e kindje mag absoluut niet ivm verklevingen door vele buikoperaties. Door de operaties is de endo alleen maar heftiger geworden. Sinds de geboorte van Lisa zijn we al aan het rotzooien met medicijnen. Ze hebben eerst een capsule zoladex geplaatst waardoor je kunstmatig in de overgang komt (ik heb dus al een beetje ervaring daar in), dit hielp goed maar toen ze uitgewerkt waren was ik snel weer terug bij al mijn klachten. Nu slik ik Orgametril, dit is al verhoogt naar 2 tabletten per dag. De gyn zei al dat het geen optie is om deze pillen nog 16 jaar te slikken omdat ik dan pas een acceptabele leeftijd zou hebben voor een verwijdering. Daarom is er afgesproken dat ik 15 december terug kom en dan mijn beslissing duidelijk maak aan hem. Deze paar weken heeft hij ook gegeven om mijn thuissituatie te regelen, 6 weken hulp ivm de kinderen. Mijn beslissing (eigenlijk die van ons, mijn man beslist ook mee) was al snel duidelijk. De pijn is vaak ondragelijk en het vele vloeien begint nu ook zijn tol te eisen. Ik heb veel navraag gedaan en ik krijg juist heel veel positieve reakties van vrouwen die het hebben laten doen. Het sexleven gaat er juist op vooruit omdat je lichaam weer eigen hormonen aanmaakt wat nu stil gelegd wordt door de Orgametril. Ook de pijn is dan verdwenen wat nu ook vaak voor een belemmering zorgt. Tuurlijk zitten er ook nadelen aan de operatie, zoals de overgang maar dit weegt niet op tegen de vele problemen die ik nu met mij mee draag. Dagelijks heb ik pijn en over de vermoeidheid nog maar niet te spreken. Voor mijn kinderen is het ook beter omdat mama haar eigen straks weer beter gaat voelen. Veraenroy, ik wil je heel veel sterkte wensen en misschien kunnen we steun bij elkaar vinden. groetjes conny
De overgang uitstellen met medicijnen? Ik heb wel medicijnen (Livial) gehad toen ik de zoladex capsules had maar die hebben behoorlijke bijwerkingen. Als je die een paar weken gebruikt is er niets aan de hand maar als je die langer gebruikt dan hebben ze de slechte bijwerking op verhoging van borstkanker en baarmoederhalskanker. Die gebruik ik dus liever niet. Ik heb in die paar maanden dat ik de kunstmatige overgang had wel opvliegers gehad maar die neem ik maar voor lief. Ik weet dat het beter is voor me dat ik de operatie doorzet en dat ik dan weer een beetje mijn leven terug krijg.
Ik heb ook endo in zeer hoge vorm, maar bij mij is het nog nooit ter sprake gekomen om mijn baarmoeder te laten verwijderen. Nou heb ik ook nog wel een kinderwens, die via IVF moet lopen. Ik heb wel via laparascopie de endo cystes en haarden weg laten halen en dat is nu 3 jaar geleden en nog steeds endometriose vrij. Ik heb wel injectie die een natuurlijke cyclus tegen gaan maar absoluut niks te klagen hiermee. Mijn gyn heeft toen gezegd ook al wordt je baarmoeder weggehaald, je kan dan nog steeds de klachten houden. Dit heeft ook met je hypofyse (geen idee hoe je het schrijft) te maken hebben. Je baarmoeder laten verwijderen is zo definitief. Denk er goed over na. Je komt dan ook vervroegd in de overgang en dat is ook weer niet fijn. Heel veel succes met alles. Kan me voorstellen dat je vol ongeloof hebt gereageerd. Groetjes Elvira
Ik denk precies hetzelfde dan jou Conny. Ik ga het ook doorzetten, ik hoop alleen dat mijn huisarts ook mee werkt, hij wilde me 2 jaar geleden niet laten steriliseren omdat hij me nog te jong vond. Dus ik hoop dat ik er uit kom met hem morgen. X Vera ps: als je nog verder wil praten hierover, pb me dan voor mijn msn adres.
Net terug van de huisarts. Hij vind dat dit inderdaad de beste optie is die wij op dit moment kunnen nemen. Hij wilde er zeker van zijn dat ik mij ervan bewust ben dat ik hierna geen kinderen meer kan krijgen, en dat waarschijnlijk niet al mijn klachten na de operatie weg zullen zijn. Ik ben mij hier heel erg bewust van, en ik ben al blij met elke vorm van verbetering. Vrijdag om 10.40 heb ik weer een afspraak met mijn gynaecoloog om de wijze van opereren te bespreken en de datum te prikken. X Vera Ps: Conny, geen probleem hoor meid!
vera ik ben blij dat je ha je serieus neemt. Spannend de afspraak bij de gyn, ben je al eerder geweest bij de gyn om deze optie te bespreken? groetjes conny
Een goed gesprek zo te lezen!Weet je al mischien waneer er ongeveer een operatie zou kunnen plaatsvinden?
@ conny: Mijn gynaecoloog stelde het vorige week voor, maar inhoudelijk heb ik er nog niet over gesproken, omdat hij eerst wilde dat ik een gesprek had met mijn huisarts. Ik heb net wel met mijn huisarts gesproken en hij stelde voor om de operatie vaginaal te laten doen, dit wil ik echter niet. Omdat ik al 2x een operatie aan mijn vagina gehad heb, en dit nu redelijk in orde is daar binnen, wil ik het risico niet nemen dat er misschien weer iets stuk gemaakt wordt. @Mounia. Ik denk dat de operatie midden-eind januari is. Op de site van het AZM staat voor een baarmoeder verwijdering een wachttijd van 10 weken. Sowieso wil ik pas na de feestdagen de operatie laten plaatsvinden, vooral omdat ik ook nog een surpriseparty voor Roy heb georganiseerd op 2 jan, en dat wil ik niet missen. X Vera
Vera, Ja dat mag je zeker niet missen!Nogmaals wil je ik veel succes wensen, ik hoop dat je klachten dan een héél stuk minder worden!
Om 10.40 hoor ik wanneer de operatie plaats vind en hoe hij de bm eruit gaat halen. Begin nu wel klamme handjes en zenuwen te krijgen. Maar ik weet gewoon dat dit de beste optie is. X
ik kan me dat voorstellen meis dat je klamme handjes krijgt nu. Het komt er nu echt op af! Ik wil je heel veel succes wensen en hopelijk nemen de klachten snel een stuk af! succes dadelijk met het gesprek! xx