Hallo! Ik heb een vraagje en HOOp dat iemand kan helpen en anders toch maar bellen.. Ik ben 20 weken zwanger, en heb gister van de vk te horen gekregen dat ik moet stoppen met werken, ik heb ontzetend last van mijn buik en bijna continue harde buiken! ons zoontje is te vroeg geboren en ze zijn bang als ik nu doorga het over gaat in weeen.. Maar... ik werk in de thuiszorghh en heb een 0 urencontract... krijg ik een uitkering??? Ik hoop het zo is toch een stuk makkelijker. Ik hoop op mensen met ervaring! Liefs
Hoi! Ik denk dat het als volgt is: wanneer je langer dan 3 maanden bij je werkgever werkt dan heb je recht op het gemiddeld aantal uren die je die afgelopen maanden (13 weken) gewerkt hebt. Hierover krijg je, als je in dienst blijft, ziekengeld uitbetaald, hoeveel ligt aan de CAO, dat kan bijvoorbeeld 70% zijn als je niet langer dan 6 maanden in dienst bent, of 90%, dat verschilt per sector. Mochten ze je (tijdelijke) contract ontbinden, dan kunnen ze je ziek uit dienst melden bij het UWV, zij nemen dan tijdens je zwangerschap, of ziekte door zwangerschap en je bevallingsverlof de betaling van je loon over. Hierbij houden zij er ook rekening mee wat je de afgelopen 13 weken hebt verdient. Mocht je contract ontbonden worden en werk je minder dan 3 maanden bij je huidige werkgever dan kan je de informatie het best opvragen bij het UWVwerkbedrijf. Maar sowieso rustig aan he, je eigen gezondheid en die van de kleine gaan nu voor op alles!! Sterkte.
ok bedankt! naja ik ga gewoon bellen en kijken.. want zie verschillende dingen! ik werd er sinds maart dus dat is nu bijna 6 maanden! het lijkt me wel dat je recht hebt erop! mensen die niks hebben krijgen het ook! Want ik zit er nu echt heelmaal doorheen heb echt ontzetend last van ahrde buiken en me onderrug is ook echt pijnlijk...
Morgen inderdaad gelijk bellen en je ziek melden hoor! Je hebt dus de afgelopen maanden gewoon recht op uren opgebouwd en het loon dat je werkgever je moet doorbetalen, krijgen zij terug van het UWV. Je komt dus niet zonder inkomen te zitten. Rustig aan en sterkte.
Jij voldoet gewoon aan de eisen voor de ziektewet zoals ik het lees. 70 procent van de laatst verdiende loon krijg je uitgekeerd, afhankelijk van je werkgever of hij hiervoor verzekerd is en of het aangevuld wordt tot 90% Liefs
wil hier toch nog even iets aan toevoegen. uwv kijkt wel naar het gemiddeld aantal uren van 13 weken maar naar het gemiddelde salaris van een heel jaar.. dus als je de rest van ht jaar meer hebt verdiend telt dat wel mee... (minder ook dus dat kan een nadeel zijn als je voorheen minder gewerkt hebt) het gemiddelde daarvan wordt omgerekend tot een dagloon en daarvanuit wordt je uitkering bepaald.. bij zw is dat 70 % (ww ook, eerste twee maanden 75 % vanaf 3e maand 70%) maar bij zw met zwangerschapsgerelateerde klachten is dat 100% van dat gemiddelde dagloon. **************************** nadere toelichting: als je 6 maanden salaris hebt ontvangen voor bijvoorbeeld 30 uur per week en je werkt de laatste 6 maanden voorafgaand aan je ZW nog maar 10 uur dan tellen ze het salaris in totaal op om tot een gemiddelde uit te komen en dat gemiddelde is je dagloon(uitkering 70 of 100%) ongeacht het gemiddeld aantal uren van de afgelopen 13 wkn.. maar: je recht op uitkering wordt wel aan de hand van die 13 weken bepaald: als je de laatste 13 weken gemiddeld 10 uur werk per week en nu minder moet gaan werken , bijvoorbeeld 5, dan krijg je nog maar 5 uur aangevuld. dan gaat er dus wel de helft van je totale hoogte (voor die meerdere uren van het hele jaar) van de uitkering af
zwangerschapsgerelateerd is altijd 100 % van je looon inderdaad. welke(hoeveel) weken ze precies nemen weet ik niet omdat het inderdaad bijna een half jaar is. maar in iedergeval het gemiddelde van de laastet 3 maanden.. Het dagloon wat hun berekenen en je en brief over krijgt straks moet je x 5 dagen doen dat is wat je krijgt per week. Ook al werkte je geen 5 dagen, hun gaan uit van alle werkdagen in een week en dat zijn er 5. als je contract evt. wel verbroken word let er dan op dat ze je ziek uit dienst melden bij het uwv, anders krijg je wel gewoon 70 % en moet jij gaan regelen dat het zwangerschapsgerelateerd is. dus er blijft geld komen, rustig aan , ga s middags even liggen en probeer een hobby te doen. Nu is het belangrijkste die baby in je buik en dat die blijft zitten..