Ik ben ook erg verslaafd geweest aan de neusspray.. Ik heb veel last van mijn holtes waardoor ik steeds hoofdpijn heb en verstopt zit. Ben op een gegeven moment overgestapt naar cinuforce van vsm. Neusspray voor verkoudheid en bijholteontsteking,maar ook ter verkoming ervan. Deze gaat veel beter en mag je lang gebruiken. Ik pak hem nog wel af en toe, maar lang niet zo vaak meer als de gewone neusspray omdat het je slijmvlies niet beschadigd. Door die beschadiging raakt ie steeds weer vertopt omdat ze het gewend zijn. Heel fijn en zeker een aanrader ook voor het "afkicken" van de gewone spray.
Wat de xylometazoline en gelijksoortige stoffen doen: Deze leggen de trilhaartjes in de neus plat. Trilhaartjes vervoeren het snot uit de neus. Als deze hun werk niet meer doen gaat je neus dus verstoppen. Door de neusspray te blijven gebruiken herstellen ze niet meer... Eigelijk heel stom, want je begint met neusspray omdat je slijmvliezen gezwollen zijn waardoor je een verstopte neus hebt. Maar door het gebruik van deze spray veroorzaak je met het oplossen van het ene, precies hetzelfde probleem maar dan met een andere oorzaak. De beste manier om te stoppen is per neusgat afkicken. Ik ben bijvoorbeeld begonnen met alleen savonds en bij het opstaan nog sprayen(verder zoutoplossing, zeezout werkt naar mijn ervaring het beste) Toen merkte ik dat ik somds savonds of sochtends links het niet meer nodig had en ben ik links gaan afkicken(alleen bij hele hevige verstopping nog). Rechts gebruik ik het nog wel bijna dagelijks, maar alleen bij het opstaan.Is mijn neus niet verstopt, maar voelt het enigzins benauwd, dan pak ik de zoutoplossing. En is er niks aan de hand...dan gebruik ik gewoon lekker niks. Het zal wel lang duren eer ik er helemaal af ben, maar ik kom er wel
Ik vrees dat ik de kroon span hier... Ben al een jaar of 10 elke dag aan de Otrivine. Vanmiddag nog 2 flesjes gaan kopen... Vanaf ik neerlig / ga slapen gaat m'n neus dicht en moet ik dus druppels in... M'n grootste vrees tijdens het weekend is dat ik op zondag zonder val, want het lukt me absoluut niet om door m'n mond te ademen. Wordt die kurkdroog van en pijnlijk... Langer dan 20 minuten slapen aan een stuk gaat niet. Vroeger nam ik de druppels voor volwassenen, maar toen ik zwanger werd, stapte ik over op de kinderversie... You can call me an addict
Niets om trots op te zijn eigenlijk hé... Zal hier de tips nog eens doornemen; heb al een aantal dingen geprobeerd (duidelijk zonder resultaat) maar je weet maar nooit
al sla je me d.... weet het niet meer.. ow wacht breathright zoiets.. en die bij de wibra gewoon neusstrips.. maar ik weet van die niet of ze echt werken.. de andere ging geweldig
Volgens mij ben ik 1 van de weinige mensen die nooit neusspray gebruikt, hoe verkouden ik ook ben. Ik kan er niet tegen. Ik krijg dan altijd zo'n gevoel of ik onder water een koprol maak, en er dan water in mijn neus blijft zitten. Een beetje erg vaag uitgelegd he?
Hier nog eentje ! Zit sinds ik zwnger ben gewoon helemaal dicht zo erg dat ik gewoon in paniek schiet omdat ik geen adem krijg ! Ik gebruik het dus al 5 maanden heb zoutoplossing al geprobeerd werkt tijdelijk en dan komt het weer ! De otrivin baby ook geprobeerd en heeft een paar dagen geholpen nu weer niet meer ben wel serieus verminderd maar ik ga helemaal afkicken als ik bevallen ben (was bij me vroige zwangerschap ook zo ) Door de zwangerschap gaan de neusklieren opzwellen (niet iedereen hoeft er lat van te hebben)
Ik zit er ook alweer maanden aan ,flesje in de week. de vorige keer kreeg ik een of andere neusspray van de huisarts om af te bouwen,hielp minimaal maar liever iets dan niets. Zie ook erg op tegen cold turkey omdat ik weet dat ik dan letterlijk een paar nachten niet slaap.