Ik overweeg om geen 20-weken echo te laten uitvoeren

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ingres, 24 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Een garantie heb je nooit, daar word je ook terdege over geinformeerd.
    Maar met een beetje rede en gezond verstand wil je toch dat je zo goed mogelijk wordt bijgestaan in het geval er wel een afwijking wordt gekonstateerd bij je nog ongeboren kind.

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.163
    1.844
    113
    Ik zou het wel doen er zijn genoeg afwijkingen die verholpen kunnen worden gelijk na de geboorte en je mag dan altijd in het ziekenhuis bevallen waar ook een team klaar staat,
    En krijg je wel een echo en er komt iets heel ergs uit en je voelt je gedwongen om je kindje weg te halen omdat de arts jou dat zegt.
    Kun je altijd een 2e opinie vragen zoda je van 2 mensen hoort hoe het is gesteld met jou kindje.
    En dan nog kun je kiezen om het uit te dragen.
    Het is niet zo dat je vandaag hoort dat je kindje niet levens vat baar is dat je morgen moet bevallen die keus is aan jou.
    Maar soms moet je wel snel beslissen want ook jou lichaam kan in gevaar komen als jou kindje bijvoorbeeld overleden is,.

En een garantie voor de toekomst is het zeker niet maar afwijkingen die verholpen kunnen worden gelijk na de geboorte wil iedereen wel lijkt mij.

Mijn zoon was ook kern gezond bij de 20 weken echo hij was kern gezond bij de geboorte maar een half jaar later was hij dood ziek door een erfelijke ziekte waarvan wij niet wisten dat het bestond die ziekte heft het van hem gewonnen :(.

Bij mijn dochter kon ik ook kiezen om puctie's te doen en zo al tijdens de zwangerschap te weten te komen of zij het ook heeft.
    Dit hebben wij niet gedaan heel bewust want afbreken kon en wilde ik niet.

Het zijn keuzes die je moet maken..

3. tulip

tulip Niet meer actief

wat een onzin dat het er 20 jaar geleden nog niet was...autostoeltjes ook niet..vervoeren diegenen de kids ook allemaal los in de auto?

Ik vind dat je het aan je kindje verplicht bent om die een zo goed mogelijke start mee te geven. Dat betekend dat je zoveel mogelijk probeert uit te sluiten om voorbereid te zijn.

4. lies276

lies276 Niet meer actief

je kind vervoeren in een kinderzitje is verplicht. een 20 weken echo niet! je bent het dus ook niet "verplicht" aan je kindje.
    dat kun jij vinden, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld;)

5. tulip

tulip Niet meer actief

rauwe biefstukken en rauwmelkse kazen laten staan is ook niet verplicht, maar wel verstandig. Ik snap niet waarom men alles moet verplichten om te zorgen dat mensen verstandige keuzes maken.

6. lies276

lies276 Niet meer actief

dan zouden we een communistisch land moeten worden, dan kan de overheid je tenminste alles verplichten.
    brrrrrr

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wie die welhier zo pro 20 weken is laat haar kind jaarlijks medisch keuren? Ik vermoed niemand en zij die wel in het medische circuit zitten, zitten daar niet vrijwillig.

Ben je dan ook zo onverantwoordelijk? Ben je dan ook je kop in het zand aan het steken?
    En nee, het is niet anders...ook na de geboorte kan er van alles op komen ....

Heel bijzonder dit...

8. tulip

tulip Niet meer actief

zodra ik iets merk aan mijn dochter wat een niet pluis gevoel geeft ga ik naar de dokter. Zo kun je niet alles uitsluiten...want sommige dingen merk je niet meteen, maar dat kan met een 20 wekenecho ook niet. Maar het grote verschil is dat je helemaal niks merkt van wat er in je buik gebeurt en aan geboren kindjes zie je wel dingen die niet goed of anders zijn.
    Ik neem aan dat elke ouder zijn kindje observeert en kijkt of alles goed gaat. De 20 wekenecho is het minste dat je kunt doen voor het kindje in je buik. Niet alles...maar zoveel mogelijk..

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#69 Cygnet2, 27 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2012
    dit is naïef.. het overgrote deel van de zeer ernstige aandoeningen merk je pas op wanneer het veel te laat is... Alleen met preventief onderzoek (!) doe je zoveel mogelijk... maar dat vinden de meeste mensen overdreven...

97 % van de aaandoeningen die worden ontdekt bij een 20 weken echo zijn ook na de geboorte met succes te behandelen, zonder voorkennis
    3% niet en daarvan is meer dan de helft onbehandelbaar...

Een 20 weken echo doe je veel meer voor jezelf dan voor het kind... that's a fact (uitgezonderd de zwangerschappen die worden afgebroken...)

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Spreek voor jezelf alsjeblieft.

11. tulip

tulip Niet meer actief

ben ik het absoluut niet mee eens dat je dat voor jezelf doet...

12. Bri

Bri Niet meer actief

Over die invalshoek heb ik ook al even zitten nadenken. Maar ik vind algehele bodyscans bij gezonde mensen die niet tot een risicogroep behoren grote onzin, en geldverslindend bovendien.
    Gericht onderzoek naar serieuze aandoeningen waar je om wat voor reden dan ook een verhoogde kans op hebt, en waar iets aan te doen is (of waar je vrij snel aan dood kunt gaan), vind ik zéér nuttig. Gelukkig heb ik een werkgever die zo'n scan jaarlijks voor mij betaalt (check het eens op preventiekompas.nl)
    Zo'n scan is er niet voor kinderen, maar daar waar ik een genetische aanleg heb voor bepaalde aandoeningen hebben zij dat mogelijk ook. Daarom ben ik zo alert op zaken als astma en voedselallergie. En dat geldt vast ook voor andere ouders die iets vervelends in hun genenpakket hebben zitten.

Foetussen behoren per definitie tot een risicogroep. Er kan zo ongelooflijk veel mis gaan in de periode waarin een bevruchte eicel zich ontwikkelt tot mens. Dat blijkt ook wel uit de cijfers; het aantal miskramen, doodgeboortes en perinatale sterfte laat zien dat die eerste periode ongelooflijk risicovol is. En dan zijn er nog de risico's voor moeder zelf; zwangerschap en bevalling behoren tot de meest risicovolle dingen die een vrouw kan doen. Dus ook daar is extra (preventief/vroegopsporingsgericht) onderzoek wel op z'n plaats.

13. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Zonder een echo had ik in augustus een bevalling en een crematie gehad...

Met 10 weken werd ons verteld dat ons kindje een open schedeltje had.
    Kans op overlijden 100%! Niemand kon ons vertellen hoeveel pijn ons kindje zou lijden tijdens en na de bevalling...

Met 12 weken en 1 dag ben ik onder volledige narcose gegaan om ons kindje en onszelf een hoop pijn en leed te besparen. Wij hebben heel bewust de zwangerschap afgebroken...

Nu ben ik weer in verwachting en heb ik morgen een nekplooimeting.
    26 november een 20 weken echo van 45 minuten. Waarom?
    Waarom zou je een kind en jezelf zoveel pijn aandoen?
    Enkel omdat jij denkt geen keuze te kunnen maken...

Ik ben altijd fel tegen abortus geweest, maar soms... Soms is het echt beter!

14. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    ik zou het wel doen. Als er iets is met je kindje wat verholpen kan worden, dan kunnen ze daar direct na de bevalling op acteren. Anders ontneem je jezelf, je kindje en de artsen die mogelijkheid.
    Ja, er kan uitkomen dat het helemaal fout is en je kindje niet levensvatbaar is of als een kasplantje buiten de baarmoeder zal leven.
    Maar even eerlijk: heb je echt liever dat je daar pas na 40 weken achter komt? dat ze je kindje niet kunnen helpen omdat jij te huiverig was voor de echo die je kindje het leven had kunnen redden?
    Ik snap dat je de echo spannend vindt, elk normaal, rationeel denkend mens vindt het spannend.
    Maar besef dat de echo je kindje kan redden.
    Natuurlijk zijn er ook dingen die ze niet zien en dingen die vreselijk zijn maar waar ze niets aan kunnen doen...

maar die hele kleine kans dat ze het leven van je kleine alles kunnen redden omdat jij zo stoer was om over je eigen angst heen te stappen, durf je die te laten lopen?

15. armande

armande Fanatiek lid

15 okt 2009
    2.229
    0
    0
    Ik begrijp je keuze hoor.
    Tijdens onze eerste zwangerschap geen 20w echo gedaan. En wat een hoop verontwaardigde reacties en gezichten wij gehad hebben....alsof het geen keuze is. Maar dat is het weldegelijk! Ik kreeg heel erg het idee dat omdat het erbij hoort "en het is zo leuk je kindje te zien" je dus maar de echo gewoon moet doen. Ik denk dat er soms ook te licht over gedacht wordt.
    Zoals ik al zei hebben wij het toen niet gedaan en daar hebben we geen moment spijt van gehad. Ik vond het alleen lastig dat ik het gevoel had dat ik me continue moest verantwoorden.
    Ik wens je sterkte met de uiteindelijke beslissing!

16. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Dus eigenlijk krijgen we allemaal een 20 echo aangeboden en vergoed voor onszelf :(

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat moet dat verschrikkelijk geweest zijn!:( Wat dapper dat je je persoonlijke verhaal vertelt!
    Sterkte met de nekplooimeting!;)

18. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Als je het niet wilt moet je het niet doen.
    Het is niet verplicht hoor.
    Maar je bent nu 10 weken, je hoeft nu nog geen beslissing te nemen, misschien wil je als je 20 weken bent wel.
    Laat je niet gek maken en doe waar je je goed bij voelt.

19. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Heb je wel een nekplooimeting laten doen? (sorry misschien is het al gevraagd en heb ik eroverheen gelezen)

Want dan kom je in feite voor hetzelfde probleem te staan! Waar leg je ook de grens? Een kindje met down, zou dat een probleem zijn?
    (let wel, de mensen met down die je ziet zijn de goede, vaak worden ze ook geboren met hartafwijkingen, of andere gezondheidsproblemen)

Kijk, als je voor jezelf weet waar de grens ligt, dan kun je met een gerust hart de echo laten doen.

Ik zou een kindje met down geen probleem vinden, ook een kindje met een andere afwijking niet, maar uitzichtloos lijden zou ik voor mijn kind niet willen. Van dichtbij trisomie 18 meegemaakt, en dat zou voor mij de grens zijn, uitzichtloos lijden, geen kans op leven...

Wat ik wil zeggen is, als je vooraf weet waar voor jullie de grens ligt, dan zou ik de echo gewoon laten doen, ook al kom je dan misschien voor moeilijke keuzes te staan!
    Daarbij zou ik er niet aan moeten denken om de laatste 20 weken in ongewis te zijn. Dan liever de zekerheid dat het goed, of niet goed is. Dan heb je ook 20 weken de tijd om daar aan te wennen!

Succes in ieder geval, en geniet van jullie wonder!

20. lies276

lies276 Niet meer actief

ts geeft al aan dat ze de keus niet zou kunnen maken om de zwangerschap, hoe dan ook, af te breken.
    de grens van wat ze nog wel/ niet zou willen is er dus niet. ze wil zelf niet in (laten) grijpen.
    sommige mensen vinden het juist helemaal geen probleem om in het ongewisse te blijven.
    iedereen is anders en daarom vind ik dat je dát moet doen, wat voor jou het beste is.
    en dat kan soms géén 20 weken echo zijn!
    je zult je ws idd wel de hele zwangerschap moeten verdedigen, want de meeste mensen zullen dat onbegrijpelijk vinden.

Deel Deze Pagina