Ik overweeg om geen 20-weken echo te laten uitvoeren

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ingres, 24 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    wij hebben heel bewust wel de 20weken echo gedaan.
    inderdaad als medische echo. Want wie weet komen er dingen aan het licht waar iets aan gedaan kan worden. En ook omdat wij voorbereid wilden zijn als er iets met ons frummeltje zou zijn.
    en nee, niet alles is zichtbaar, maar een hele hoop wel!

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Wij hebben ook de 20 weken echo gedaan bij beide kindjes. Stel dat er wel een afwijking is dan weet je ervan. Als het dan geopereerd moet worden is de klap minder hard. Dan weet je van te voren dat dat kan gebeuren.

3. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    #83 Leenislief, 28 sep 2012
    Laatst bewerkt: 28 sep 2012
    Wat een rotopmerking.
    Hoe kom je er trouwens bij dat dat een feit is? Bronvermelding graag.
    Toevallig heb ik een kindje waarbij een afwijking is ontdekt bij de 20 weken echo en in haar belang ben ik onder strenge controle van een academisch ziekenhuis gekomen en ook daar bevallen. Het had slecht kunnen aflopen als ik, zoals ik vóór de echo wilde, thuis was bevallen.
    Met mij nog zoveel anderen!
    Ik vind dit dan ook een zeer kwetsende uitspraak en je weet duidelijk niet waar je het over hebt! (en gelukkig maar, want blijkbaar heb jij gezonde kindjes)

4. Mamavan2schatte

Mamavan2schatte Actief lid

8 jun 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb bij alle 3 mijn kindjes in super stress gezeten of de 20 weken echo wel goed zou zijn en we een gezond kindje zouden ontvangen.
    Ik zou het niet kunnen om een zwangerschap af te laten breken.
    Ook al is de 20 weken echo goed,kan er ook nog vanalles fout gaan tijdens de bevalling.of ervoor en erna.
    Ik ken zoveel verhalen bij ons hier in dorp dat net voor, tijdens, en na de bevalling fout is gegaan
    Complete loslating van de placenta en kindje tijdens persweeen overleden.
    Kindje vruchtwater gepoept 40,2 dagen en overleden in buik.
    Kindje gezond geboren en met 5 weken overleden door hersenbloeding.
    Er kan altijd iets fout gaan,Niemand wil zijn kindje verliezen dat is echt verschrikkelijk!!

Ook iemand hier die de 20 weken echo ook niet wilden.
    Ze hebben jaren over hun zwangerschap moeten doen.
    Daarom wilde ze het niet weten of het goed of fout was.
    Ze is later wel van gedachten veranderd en heb zo rond de 30 weken nog wel een uitgebreide echo laten maken met de reden dat ''als'' het niet goed is dat ze dan na de geboorte in kunnen grijpen.
    Want ze wilde dit kindje natuurlijk echt niet kwijt,waar ze zo lang op hebben gewacht!!

Maar niemand kan voor jou beslissen,en is altijd je eigen keus.
    Iedereen geeft hier natuurlijk zijn eigen mening

(heb alleen pagina 1 gelezen,kan dus best zijn dat ik dingen schrijf die er al stonden)

5. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je moet doen waar je je goed bij voelt. Maar wat er in zit komt er ook uit. Of je het nu wilt weten of niet. Een combinatie test geeft naar mijn mening een soort schijnzekerheid of onzekerheid . Op een echo krijg je tenminste een enigszins reeel beeld van de toestand van je kind. Ik heb een kindje met Down waar het eigenlijk heel goed mee gaat. Ik heb hem gezien met de 20 weken en daar waren geen (grote) afwijkingen op te zien . Alleen de bovenbeentjes waren te kort. Het geeft mij nu anderhalf jaar later soms nog rust dat ik weet dat alle organen en hersenen goed waren aangelegd. Succes met je keuze. ;)

6. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik heb niet alles gelezen dus misschien is de volgende vraag wel al gesteld maar...

Stel jezelf de vraag: Wat vind ik erger. De 20 weken echo laten doen en, in.t ergste geval, voor een hele moeilijke beslissing.komen te staan. Of er voor kiezen het niet te doen, kind overlijd vlak na de bevalling en.dan blijkt dat het een zeer grote overlevingskans te hebben gehad als er vooraf vastgesteld had kunnen worden dat.....

Even, in beide gevallen, extreme voorbeelden maar kun je het jezelf vergeven als het kindje sterft terwijl het voorkomen had kunnen worden door.....

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vind het vervelend dat je het een kwetsende uitspraak vindt, dat is niet mijn bedoeling geweest. Ik heb inderdaad gezonde kindjes maar ik werk ook al heel lang in de gezondheidzorg en weet dus "iets" beter waar ik het over heb dan de gemiddelde moeder....
    Het overgrote deel van de afwijkingen die opgespoord kunnen worden door een 20 weken echo zijn 1) niet met leven verenigbaar of 2) kunnen ook na de geboorte met succes behandeld worden of 3) zijn ook na de geboorte onbehandelbaar. Maar in een klein percentage van de aangetroffen afwijkingen is de informatie van levensbelang direct na de geboorte. Gelukkig was dat bij jou wel. Heel fijn.

Je kunt trouwens heel lang discussieren over wat het belang van een ongeboren kind is. Daar ga ik me niet aan wagen.

En hoewel ik twee gezonde kinderen heb, weet jij niets over mijn zwangerschappen of niet gezonde geboortes.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, je krijgt al ouder keuzes... of niet. In maar heel weinig gevallen is het kind werkelijk direct gebaat bij de informatie die een 20 weken echo geeft.

Dit neemt niet weg dat voor de meeste ouders (inclusief mijzelf) dit heel belangrijk is maar als je die keuzes niet wenst te maken (om welke reden dan ook) is er feitelijk maar weinig wat je niet te weten komt. (een heel klein aantal afwijkingen).

Een 20 weken echo is net zoals alle andere echo's ook niet verplicht. De 20 weken echo heeft wereldwijd geleid tot minder doodgeboren kinderen en kinderen die direct sterven na de geboorte omdat er veel vaker gekozen kan worden voor het afbreken van de zwangerschap... niet omdat er zoveel ingegrepen wordt. Wijziging van bevallocatie is natuurlijk nog wel een belangrijke maar ook deze is niet wereldschokkend groot van invloed.

9. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ik mag dan misschien niet in de medische zorg werken maar heb hierboven genoeg voorbeelden gelezen van pasgeborenen die dus wel degelijk gebaat zijn geweest bij de 20 weken echo.
    Ook in mijn familie is er een leven gered door prenatale screening.

Ik ben ook van mening, dat wanneer deze echo, zoals jij stelt, zuiver bedoeld zou zijn voor de aanstaande ouders, deze zeker niet vergoed zou worden door de zorgverzekeraar in deze tijd van bezuiniging.

En dat deze echo vrijwillig is voor mij geen synoniem voor 'niet belangrijk'.
    Alles in de medische wereld is vrijwillig, elke therapie, bloedstransfusie, operatie enz enz is allemaal vrijwillig maar daarom zeker niet onbelangrijk.

10. dans

dans Actief lid

31 mrt 2012
    124
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik en mijn man hebben er wel voor gekozen voor de 20 weken echo. Wat heel veel meiden al schrijven mochten ze toch iets zien op de echo dan kan je daar een beslissing overnemen.

Ook na de geboorte kan een kind ziek worden. Ik ben een van een tweeling en helaas is mijn zus 4 maanden na de geboorte overleden aan wiegendood . Ze kwam toen gezond ter wereld. En een paar maanden geleden heeft een paar vrienden van mij ook hun baby verloren zij kwam ook gezond te wereld.

Ik wil niemand bang maken wil er alleen mee zeggen vanaf de de dag dat je zwanger wordt en de rest van je leven zal een moeder zich zorgen maken over de gezondheid van haar kind/kinderen.

Ik ben van mening dat zo 20 weken alleen maar goed is. Ze kunnen niet alles zien maar als er iets op te zien is dan kunnen de artsen wellicht is doen voor het kind.

Het is jouw beslissing volg je gevoel als je de echo niet wil dan is het jouw keuze.

Succes met de beslissing.

11. tulip

tulip Niet meer actief

Nina3, wisten jullie dan met de 20 wekenecho niet dat jullie kindje downsyndroom had of bedoelde je daarnaast geen grote afwijkingen?? Anders moeten,jullie met de geboorte wel geschrokken zijn??? Bedoel dat overigens niet lullig hoor.

12. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tulip; behalve een vermoeden wat we kregen toen we googleden op korte boven beentjes wisten we het niet. Zelfs na de geboorte is het niet direct ontdekt. Ik vermoede het zelf toen hij na 8 uur zijn oogjes open deed. Ja dat is behoorlijk schrikken. Maar ja ik was al verliefd op het mannetje . Dan volgt er een spannend jaar . Hoe doet hij het? Is hij wel gezond? Volgens mij mogen we niet klagen. Het is een heerllijk kind en je moet gewoon niet te ver vooruit kijken hebben we inmiddels geleerd.

13. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf ook in de gezondheidszorg. Met ernstig tot zeer ernstig verstandelijk beperkten welteverstaan. Ik weet dus ook iets meer hierover dan de gemiddelde moeder.
    Zoals je bij punt 2 aangeeft dat afwijkingen na de geboorte met succes behandeld kunnen worden is grotendeels dankzij de 20 weken echo.
    En hoezo discussieren over het belang van het ongeboren kind? Ik zie geen discussiepunt, want mij is niet duidelijk hoe het kind hieronder zou lijden?
    Is dat kleine percentage waar jij het over hebt die wél baat heeft bij de echo niet ontzettend de moeite waard? We hebben het hier wel over een kindje! Een levend, klein mensje!

Ik weet inderdaad niets over jouw zwangerschappen en wel of niet gezonde geboortes. Misschien heb ik in dit geval onterechte conclusies getrokken, maar anders kan ik me jouw standpunt gewoon niet voorstellen. Ik ben oprecht heel blij voor jou dat je niet hebt hoeven meemaken hoe het is om tijdens je zwangerschap te horen dat er iets niet goed is met je kindje.

14. lies276

lies276 Niet meer actief

tja, als je het dan hebt over een levend, klein mensje:
    ik ken verschillende mensen bij wie bij de 20 weken echo een ernstige afwijking werd geconstateerd, waarbij het advies werd gegeven om de zwangerschap af te breken.
    om een paar lange verhalen kort te maken: de zwangerschappen zijn uitgedragen en er was óf geen afwijking, óf het viel erg mee.
    hoeveel kindjes zullen niet overlijden bij een zwangerschapsafbreking die eigenlijk helemaal geen, of een veel kleinere afwijking bleken te hebben dan in eerste instantie gedacht?!

er zal een klein percentage kindjes niet of minder goed behandeld kunnen worden als er geen 20 weken echo wordt gemaakt en er zal een klein percentage kindjes niet worden geboren omdat de zwangerschap werd afgebroken terwijl er weinig/ niks aan de hand was.
    de 20 weken echo is een keus en mag naar mijn mening nooit en te nimmer op worden gedrongen!
    weeg voor jezelf de voor- en nadelen (want die zijn er wel degelijk!) tegen elkaar af en maak dan de beste keus voor jouw situatie.

15. Ingres

Ingres Lid

24 mei 2012
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag Lies276,

Daar ben ik dus ook bang voor. Ik heb verhalen gehoord waarbij er bij nader inzien toch geen afwijking was. Ik zou me altijd blijven afvragen als ik een zwangerschap zou afbreken n.a.v. de 20-weken echo of ik wellicht tot de groep uitzonderingen had behoord. Ik weet van mezelf dat ik dit idee niet los zou kunnen laten.

Groetjes,
    Ingres

16. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Ik zou de 20 weken echo ook het liefst overslaan, vind het maar eng er kan zoveel mis zijn met je kindje. Wij zullen de zwangerschap ook niet af laten breken. Toch vind ik het wel belangrijk dat wij van te voren weten waar wij aan toe zijn, en dat als er iets kleins is de dokters ons kindje meteen kan behandelen als dat nodig is. En als alles in orde is dan is die 20 weken echo ook wel nuttig geweest en kan je verder een onbezorgde zwangerschap hebben. Zou me anders toch blijven afvragen of alles wel oke is.

17. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Dit denk ik dus ook.
    Je hoeft je zwangerschap niet af te breken als blijkt dat het niet goed zit. Maar je kunt wel kennis opdoen bij die echo die het leven kunnen redden direct na de bevalling. Toch?

18. Suits

Suits Actief lid

1 aug 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Advies voor afbreken? Dan zal het vermoeden toch wel heel ernstig geweest zijn, dat doen ze echt niet bij bijvoorbeeld syndroom van down.

Bij ons was de 20 wkn echo niet goed. De diagnose die gesteld werd had een zeer kleine kans op menswaardig bestaan ( lees een levensverwachting van 3 jaar, waarbij er constant antibiotica, medicijnen, slechte / geen weerstand, speciaal dieet aanwezig zijn ) .

Als vervolg op de 20 wkn echo zijn er meerdere guo's gedaan, bloedonderzoeken, erfelijkheidsonderzoek, en een vwp. Al deze zaken zaken konden niet meer duidelijkheid bieden op dat moment. En juist omdat het zo onzeker was hebben de betrokken artsen ons geen advies op afbreken gegeven. Ze hebben uiteraard wel de optie vermeld...

Gelukkig bleek op het allerlaatste moment, het moment dat wij moesten beslissen, dat de bron volledig verdwenen was, en wij een "normaal" kindje zouden krijgen! Wat een ongeloof, blijdschap en verbazing was dat. En hoewel het een zeer zware periode was, ben ik heel blij dat we die echo gedaan hebben. Het team in het erasmus was zeer betrokken, en liep zich het vuur uit de sloffen voor ons om meer helderheid te krijgen en te steunen waar nodig.
    Mocht er iets aan de hand zijn me je kindje, dan heb je de keuze. Mocht je die keuze niet willen maken ( is in feite ook een keuze ;) ) dan ben je in ieder geval al op de hoogte van wat er mogelijk met je kindje is en kan je de nodige voorzieningen treffen.

Ik neem aan dat iedere mama en papa hun kindje het beste gunt, je laat niet voor niets bepaalde dingen staan, en bent zelf voorzichtiger, en steekt je liefde, geld en tijd in de spulletjes van je babytje, waarom dan niet zoveel mogelijk over je kindje willen weten????

19. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Wij kregen te horen dat we de zwangerschap konden laten afbreken (erasmus) omdat er een maagafwijking en zeer groot vermoeden op Down is.
    De arts zei dat ze dat standaard moeten zeggen dat we het konden afbreken.
    Dat hebben wij niet gedaan en nu volgende week een afspraak met een kinderchirurg die ons hopelijk uitgebreid gaat uitleggen hoe en wanneer de operatie zal moeten plaats vinden.

Ze zouden toch wel achter deze aandoening komen na de bevalling maar dan zou ons kindje steeds spugen en af gaan vallen in gewicht.
    Ik ben blij dit nu te weten zodat ons kindje meteen geholpen kan worden, wij ons kunnen verdiepen in behandeling ect en aan het idee kunnen wennen.
    En aangezien ik veel vruchtwater kan gaan vasthouden vind ik het erg prettig dit te weten zodat we snel aan de bel kunnen trekken en goed gecontroleerd worden tijdens de zwangerschap.

Maar het blijft heel persoonlijk, ik ben iig blij wel de 20 weken echo en andere controles te hebben gedaan.

20. lies276

lies276 Niet meer actief

wij hadden bij onze laatste zwangerschap een verhoogd risico op down en hebben een gesprek gehad in het WKZ om te overwegen of we verder zouden onderzoeken.
    in dit gesprek, waarin wij eigenlijk al de voorkeur uitspraken om niet verder te testen, zei de gyn ons dat we niet te licht over down moesten denken. dat de mongolen die je op tv bij Henny Huisman zag, de "goede"waren, maar dat de meeste diep ongelukkig zijn.
    toen heb ik tegen de beste man gezegd: ook een kind dat "gezond" geboren wordt, kan diep ongelukkig zijn. er zitten tehuizen vol met ongelukkige kinderen die niet meer thuis kunnen wonen en de wachtlijsten rijzen de pan uit. de meeste van die kinderen hebben toch echt geen down.
    wij voelden heel erg de druk vanuit de gyn om verder te testen.
    uiteindelijk hebben we dit niet gedaan.

Deel Deze Pagina