Hallo dames ik zit met het volgende probleem ik ben het koken zo zat -. -. Ik ben de motivatie totaal kwijt daarnaast heb ik ook geen idee wat ik elke dag moet koken en hoe ik dit afwisselend houdt. Thuisbezorgd.nl is hier bijna kind aan huis maar het liefst zet ik elke avond een zelfgemaakte, verse maaltijd op tafel. Mijn vraag dus hoe pak ik dit aan en zorg ik ook dat ik niet weer in mijn oude patroon val? Ik zou het ook wel fijn vinden om wat tips te krijgen van gerechten, die je makkelijk in meervoud kunt maken en dan kunt invriezen. Ook loop ik tegen het volgende aan ik vind het moeilijk om ineens uit het niets een weekboodschappenlijstje te maken. Ik ben best wel op het moment van de kant-en-klare dingen en anders alleen wat boodschappen voor één dag. Mocht ik eens een lijst meenemen dan vergeet ik vaak ook dat ik de lijst bij me heb en kom ik nog met andere boodschappen thuis. Ik heb periodes gehad dat ik er echt van kon genieten om in de keuken te staan. Mijn vriend kreeg toen wat onregelmatige werktijden. At hierdoor ook vaker buiten de deur en dan stond ik daar weer met een pan eten. Dit omdat hij te laat appte, of ik had anders niks voor mezelf in huis. Als ik dan een tijdje niks kookte was het ook niet goed. Inmiddels zijn we hier wel iets beter in geworden hij is vaker op tijd thuis en appt ook ruim van te voren als het weer wat uitloopt maar Ik heb ondertussen echt een beetje een hekel aan het koken gekregen. Helaas moet het toch gebeuren...Ik ben zelfs al een paar kilo afgevallen terwijl ik al erg veel moeite heb moeten doen om op gewicht te komen. Dames zouden jullie mij kunnen helpen ik zit echt met mijn handen in het haar en hebben jullie een voorbeeld van jullie 'basis boodschappen lijstje'???
Ik zorg voor een weekmenu met 2x aardappel (bv gebakken aardappelen, sperziebonen en een beenhammetje), 1x rijst (nasi met sate) 1x pasta (voor de kinderen pasta met balletjes en verse tomatensaus) 1x soep, een keer makkelijk (tosti's, pannenkoeken of brood met gebakken ei) en op zondag waar we zin in hebben. Er zijn zoveel recepten te vinden om gevarieerd te eten, bv de allerhande, hallo jumbo en daar staan ook vaak weekmenu's in. Om vegetarische inspiratie op te doen hebben we 1x per maand de veggie box van hellofresh gehad, werkte ook prima!
Ik had dit ook toen we nog met zijn 2en waren... Ik deed toen dus vaak uit een pakje of voor 3 dagen 1 grote pan. Dan maakte ik 1 grote pan rijst en dat at ik dan 3 dagen achter elkaar. Wat voor mij hielp was dat ik alleen maar ging maken wat ik zelf super lekker vond. En dat doe ik nu nog...alleen houd ik wel rekening met mijn man en kinderen, ha ha
Nou ik heb 4 kids en ik werk 3 dagen dus eten we 3. Dagen buiten of er halen of bestellen wat Ik ben ook vaak inspiratieloos vreselijk Maar met aardappels tomaat uit etc kom je al een heel eind Hier wat voorbeeld menu's die best simpel maar lekker zijn Turkse rijst met vermicelli is binnen 15 min gemaakt met daarbij sausje van chicken tonight met champions erdoor en dan stukje kipfilet of pootjes in de oven Pasta met pasta saus van ah verse kant en klare pasta en dan wat groentes en gehakt bij bakken Aardappelpuree met groentes openschoten en mozzarella Ik heb heel veel leuke sites met simpele snelle en vooral lekkere recepten die niet kunnen missen als je interesse hebt graag een pb
Ik doe weleens inspiratie op in het topic 'Wat eten we vandaag?' hier op zwangerschapspagina. Maar wat bij mij vaak wel helpt is om bijvoorbeeld een planning te maken die je elke week kunt aanhouden, bijvoorbeeld elke maandag pasta, elke dinsdag aardappelen, elke woensdag een verse soep enzovoorts. Ook heb ik ooit een inspiratielijst gemaakt voor mezelf. Hierop staan verschillende categorieën met daaronder allerlei gerechten. Dan hoef je alleen even op die lijst te kijken om op ideeen te komen.
Ik kook van een aantal dingen veel en vries dat in, zodat als ik eens geen zin/tijd heb ik altijd wat gezonds in de vriezer heb. Er zit altijd standaard: - spaghettisaus (vers, niet uit n pakje) - groentesoep - tomatensoep - quiche in de vriezer Erg makkelijk en gezond! Daarnaast bewaar ik alle succesrecepten en die bundel ik. Zo heb ik er al heel wat en dat motiveert mij weer! Ook leuke kook sites of blogs vind ik leuk oa; Pauline's keuken De Turkse Kok Smulweb (haal ik recepten vandaan die veel goede recensies hebben) En de site van Eylem van hier Je moet het zelf ook een beetje leuk maken
Ik maak een week boodschappenlijst en zorg dat we iets van AGV eten, pasta, rijst, couscous, soep en ovenschotel. Ik haal gerechten van Paulines keuken, AH.nl, Lekker en Simpel, Weekmenu en af en toe paar dagen bestel ik hello fresh. Hier scheelt wel dat we beide koken: als de een echt geen zin heeft , heeft de andere er vast die dag geen moeite mee
Wat ik vaak doe is veel aardappelen schillen zodat ik de volgende dag de aardappels kan opbakken. Stamppotten kunnen ook goed de vriezer in maar ma het ontdooien wel opbakken ipv magnetron. Standaard heb ik stukjes paprika en pepers in de vriezer liggen zodat ik dat niet hoef te snijden . Verder vind ik koken erg leuk dus kan ik je verder niet helpen. S6!!!
Vooral het inspiratieloos zijn herken ik wel. Wij doen daarom de hello fresh box van Ah. Makkelijk gezond en lekker
Ik heb de Albert Heijn app. Als ik geen inspiratie heb zoek ik naar recepten en kan de ingrediënten dan gelijk op mijn boodschappenlijstje laten zetten. De allerhande haal ik ook veel inspiratie uit, of de my taste app. Daarna een kwestie van doorzetten.. en begin eenvoudig anders raak je misschien ontmoedigd en val je sneller terug. Ik haat koken maar wij bestellen echt nooit eten.. ook halen we nooit bij de snackbar. Het koken zit in mijn systeem.
De verspakketten van AH vind ik echt een aanrader. Ze krijgen er ook steeds meer, van de week nog de lasagne gehad en de pompoensoep. Zitten vol groenten, en zijn makkelijk te breiden.
Zorg dat je basisdingen (rijst, pasta, aardappelen, couscous, roerbakgroente, verse groente, soep, tomatensaus e.d.) standaard in huis hebt dat motiveert al meer om te koken. Als je in de keuken staat en je hebt niks lekkers in huis waar je iets mee kunt is de motivatie ook snel weg. Daarnaast heb ik altijd een hoop in de vriezer liggen zoals vlees, vis, groente e.d. Zo kan ik wanneer ik zin heb om uitgebreid te koken heel uitgebreid aan de slag, maar kan ik ook pasta in de pan gooien, gehakt rullen, roerbakgroente uit de vriezer erbij en saus eroverheen en binnen 15min staat er eten op tafel. En maak je meteen veel kun je zo een bakje in de vriezer zetten.
Er zijn verschillende aanpakken, maar ik vind het het makkelijkste om te berekenen welk gewicht je van elke categorie nodig hebt (bv. 125 gr verse -gedroogd is de helft- koolhydraten + 200 gr rauwe groente + 100 gr rauw vlees/vis p.p.p.d.). Dan kijk ik wanneer wie mee eet en maak ik de rekensom voor het totaal. Vervolgens gewoon kijken wat in de aanbieding of het seizoen is en dat voldoende in huis halen. In de gaten houden of je bepaalde dingen uit de diepvries of uit conserven moet kopen vanwege de houdbaarheid gedurende de week. Ik leert meestal niet eens op combinaties. Je kan altijd wel iets er mee maken. Zo word je ook creatief. Verder altijd in huis: Gezeefde tomaten + Italiaanse kruiden + gehakte knoflook (tube) + gedroogde pasta = pasta tomatensaus Pesto genovese + pijnboompitten + gedroogde pasta = pasta pesto Sojasaus + sesamolie + sesamzaad + gedroogde rijst/noodles = wok gerecht Bouillonblokje + afbakbrood = soep Hier hoef je steeds alleen maar verse ingrediënten aan toe te voegen om een makkelijke snelle maaltijd te maken als je verder geen inspiratie hebt.
Kijk eens op de website van lekker en simpel. Door die site ben ik koken weer leuk gaan vinden. Lekker en Simpel
Ik herken dit wel, ik vind koken echt niet leuk, mijn man kookt hier dan ook vaak. Maar op bepaalde dagen moet ik helaas toch echt zelf koken. Want ik wil wel dat mijn kinderen en wij zelf gezond eten. Wij werken met een weekmenu en dat werkt voor ons fantastisch We bedenken elke week wat we eten en koop dit online in, erg handig. Deze week heeft mijn man bijvoorbeeld al chili concarne gemaakt voor dinsdag (dan werken we beide) dan koken we er dinsdag nog rijst bij en klaar. Schrijf eens alle recepten die je eet als diner op in een schrift dan kun je hier iedere week weer je weekmenu uitkiezen, dat scheelt een hoop frustratie en denk werk. Succes ts!
Misschien is hello fresh wat voor je? Ik vind het ideaal. Ik zat ook een tijdje in een kook dip.... en dit heeft me enorm veel nieuwe inspiratie en plezier aan koken gegeven!
Ik denk dat je zelf voor je boodschappen na moet gaan denken wat je wilt. Dus maak een lijstje van wat je gaat eten die week. Deze week eten wij; Pasta met spinazie spekjes en kruidenkaas Hutspot met rookworst Uiteten Haring bietjes salade Zuurkoolschotel (met zoete aardappel, spekjes, ananas en een appel) Gnochi met ricotta, Ui, paprika en parmezaanse kaas. Dus dan ga ik opschrijven wat ik daarvoor nodig ben. Plus de boodschappen die ik voor de rest nodig ben (drinken, Snacks , brood en beleg, fruit etcetera.) En dan naar de supermarkt. Schrijf dat op het bord welke maaltijden je in gedachten hebt en streep af als je het gemaakt hebt. Of idd iets van hallo fresh. Maar ik vind dat pure oplichterij. Je hebt zoveel recepten te vinden. En boodschappen doen moet je toch. Kijk anders in het wat eet jij vandaag en het weinig boodschappen geld topic. Daar staan veel recepten in. De meeste mensen hebben hier kinderen. Dus die zullen echt geen 3 gangen maaltijden in elkaar draaien waar je uren voor in de keuken staat
Misschien moet je eerst beginnen met een paar dagen en niet gelijk een hele week. Ik zou bij de kant en klare producten wegblijven. Bijv. een prei, champignon en krieltjes schotel. Krieltjes Met Prei En Champignons recept | Smulweb.nl Ipv de voorgekookte krieltjes, kook jezelf krieltjes gaar, je hoeft de krieltjes alleen maar schoon te boenen en dan hup met schil en al in de pan. Hier een eenpansgerecht met broccoli en paprika. Pasta pesto met paprika en broccoli - Recept - Allerhande - Albert Heijn Broccoli is sowieso een makkelijke groente. Wij wokken het vaak, (eerst voorkoken) met paprika en ui en lekkere kruiden. En een salade Luie Pasta Pesto Salade - Brenda Kookt! met een toepasselijke titel. Feit is dat je jezelf een schop onder de kont moet geven als dit graag weer wilt. Je hoeft echt niet iedere dag een fantastische maaltijd in elkaar te flansen. Simpele gerechten met lekkere ingrediënten en kruiden zijn altijd goed. Misschien kun je in het weekend een keer samen met je vriend gaan koken. Je kunt ook de supermarkt bladen meenemen en de gerechten die je lekker vindt er uitscheuren en deze in een map doen met insteekhoezen. Op internet zoeken is makkelijk, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Succes!
Ik maak een weekmenu en koop alle ingredienten 1 keer week. Dan kan ik goed letten op dat we soms vegetarisch eten, of voldoende vis etc. Ook stem ik het eten af op wat we die week aan afspraken hebben, dus dat het makkelijk te maken is of van tevoren. Mijn inspiratie haal ik uit de Allerhande app. Makelijke en smakelijke recepten. Echt ideal. Sinds ik niet meer elke dag na hoef te denken wat we eten staat er elke avond een zelfgemaakte maaltijd op tafel, ondanks dat man en ik allebei 4 dagen werken.
O geweldig wat een handige tips!! Heel erg bedankt ik zal zeker even naar zo'n hellofresh box gaan kijken gewoon om even mijn kook groof terug te krijgen. Ik zal ook een boekje aanschaffen om wat succes recepten die ik graag wil onthouden of nog wil uitproberen op te schrijven. Zelf bedacht ik me nog om even flink de keuken op te ruimen, en uit te soppen. Zo zie ik misschien nog wat staan wat ik kan maken en ik hoop de vriezer even leeg te kunnen maken zodat er inderdaad wat voorgesneden groentes en dergelijke in kan (las iets over voorgesneden paprika enzv). Ik ga kijken of ik met de tips lekker aan de slag kan gaan