menu- en boodschappenlijst, hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lionne, 13 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Het is waarschijnlijk een doodsimpel iets.
    Wij moeten nu toch echt gaan opletten op de centen en willen daarom een menulijst en boodschappenlijst maken.

Hoe doen jullie dat?

We willen bij de Lidl boodschappen doen en wat ze daar niet hebben bij halen bij de Hoogvliet.

Hoe plan je een menu een week vooruit? Wat eten jullie aan het einde van de week? (we willen eens per week boodschappen doen en niet in het weekend dan patat, pannenkoeken en pizza eten). Één of twee keer per week zoiets is prima.

Ons gezin bestaat uit man (die geen vis lust), een dochter van drie die in principe alles eet (al zegt ze vaak "hoef niet meer") en ik. (ik ben geen fan van saaie aardappels, groente, vlees. Maar met een sausje, gebakken aardappels of een beetje appelmoes is een hoop lekker te maken, toch?
    Verder lusten we dus alles, alleen zuurkool komt er echt niet in ;)

Wat is trouwens een "normaal" budget voor drie personen, waarvan 1 in de luiers. We willen max 100 per week uitgeven, incl. luiers, verzorgingsproducten en zo. Kleding kan wel apart.

2. Little man

Little man Bekend lid

29 jun 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben voor 3 personen (twee volwassenen en zl van 8 maanden die alleen potjes eet) 90 euro per week. Daar valt alles in ook kleding en fv.
    Ik koop veel dingen als ze in de aanbieding zijn. Zoals vlees bijvoorbeeld. dat kan dan de vriezer in. We eten 3 of 4 keer in de week kip of vlees en voor de rest vegetarisch of iets met ei. Ik koop vaak verse groente voor de eerste helft van de week en voor de rest van de week dan iets van diepvriesgroente. En risotto is hier een grote favoriet en dat hoeft helemaal niet duur te zijn. gewoon een beetje diepvries spinazie erdoorheen en een bakje champignons en als je een tomaat overhebt kan die er ook nog bij.

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zou alles in 1 winkel kopen. De liddl is echt niet zo goedkoop als je denkt en bij meerdere winkels verbruik je ook meer benzine.

Wij zijn met 3 en soms geef ik 30 euro uit voor een week, soms 80. Hangt ervan af wat je nodig hebt maar met 200 euro per maand zou je moeten kunnen uitkomen. 50 per week dus.

Je kan 100 euro per week besteden, dat lijkt me supergemakkelijk. Dan hoef je eigenlijk toch nergens naar te kijken?

4. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik wil graag opletten op mn boodschappengeld maar het lukt niet altijd. Eten te luxe en ik mik gewoon alles in mn kar wat ik lekker vind. Af en toe doen we streng en gezond en ziet een weekmenu er zo uit waarbij op zaterdag de boodschappen worden gedaan:

Zaterdaf: kip uit oven met rijst en broccoli.
    Zondag: aardappelen of krieltjes met wortels en stukje vis.
    Maandag: nasi met sate
    Dinsdag: rijst met een mengsel van gehakt, wortel,prei en ui.
    Woensdag : aardappelen gehakte spinazie uit vriezer of a la crème, met saucijs
    Donderdag: spaghetti met roerbak groenten (ingevroren na kopen)
    Vrijdag: frietjes met appelmoes of gevulde groentesoep met groenten uit vriezer of vers ingevroren.

Een grote vriezer is echt een must als je echt 1x per week boodschappen wilt doen. Hier redden we dat met fruit en brood net niet omdat er geen ruimte meer in de vriezer is.

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Als er verse groenten richting "slecht" gaan maak ik het vaak eerder klaar en zet in koelkast om de volgende dag op te eten. Makkelijk als we laat thuis zijn van werk.

6. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik verzamel elke week de folders van de supermarkten die in de buurt liggen, ga alle aanbiedingen na en schrijf die op met hoeveel ik ervan nodig heb en de prijs. Vervolgens stel ik een weekmenu samen aan de hand van de goedkoopste aanbiedingen op mijn lijstje. Zo had ik laatst een keer voor 15 euro boodschappen voor 2 weken (allemaal 1+1 gratis aanbiedingen e.d.), exclusief vlees want dan haal ik steeds vers. Ik woon dan wel alleen dus jullie zullen meer kwijt zijn, maar het kan dus alsnog heel goedkoop.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Ik doe elke woensdag de weekboodschappen.

Dinsdagavond maak ik dan een lijstje met wat we tot en met de volgende dinsdag willen eten en wat we daarvoor nodig hebben + al het andere wat op is.
    Ik maak vaak dubbele porties en vries die in, omdat wij op maandag en dinsdag laat thuis zijn en dan hoeven we alleen maar een bak uit de vriezer op te warmen.

Maandag: restjes
    Dinsdag: restjes
    Woensdag: aardappels vlees en groente of stamppot
    Donderdag: nasi of bami
    Vrijdag: macaroni of spaghetti oid
    Zaterdag: patatdag!
    Zondag: soep

Wij zijn met z'n vijven, waarvan 1,5 in de luiers (1 alleen 's nachts). Ik doe zelf op woensdag meestal voor ca 60-70 boodschappen. Mijn man haalt op donderdag vaak nog wat vergeten spullen of die ik niet zo belangrijk vond, haha, erbij voor ca 20 euro. En op vrijdag koop ik op de markt nog wel eens wat extra fruit of broodjes voor het weekend. Ik denk dat wij gemiddeld voor ca 100 euro per week boodschappen doen.

Wat we precies eten beslis ik meestal pas in de supermarkt, op basis van wat er in de aanbieding is. Als dat bloemkool is, dan eten we dus bloemkool. Soms koop ik ook wel eens dubbel in, om in te vriezen of te bewaren bijv. bij zo'n 1+1 actie. Luiers koop ik meestal bij Kruidvat in een aanbieding, of anders vaak bij de Lidl.

8. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.171
    3.054
    113
    Nederland
    Op zaterdag loop ik de voorraadkast,diepvries en koelkast na en kijk ik wat we nog hebben en wat aangevuld moet worden.

Daarna bedenk ik wat we gaan eten en maak ik een lijst voor zaterdag tm vrijdag. Die boodschappen komen er dan nog bij (tenzij ik er nog iets van in huis heb).

Ik begin bij de lidl en haal de rest bij de nettorama. Ben voor 2 volwassenen 1 peuter en 2 katten tussen de 60-80 euro kwijt gemiddeld. Kan een keer duurder uitvallen als al het vlees bijv op is.

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.685
    5.714
    113
    Wat voor ons het beste werkt is om er toch echt even voor te gaan zitten. De aanbiedingen langs en bedenken wat ik ( ik zeg maar even ik want mijn vriend weet nooit wat) wil gaan eten. Wij gaan maar naar 1 winkel want anders zijn wij aan benzine al meer kwijt dan dat we bezuinigd hebben. Ik zorg wel dat ik groente koop waar de datum nog een tijdje mee door kan, zodat ik ook wel eens kan wisselen met avond eten als we ergens echt geen zin in hebben. Meestal haal ik voor 6 dagen eten en 1 dag in het weekend bepalen we die dag zelf. Door een menu te maken en een lijstje besparen wij best wel wat en is het gewoon duidelijk. Zo hoef ik niet na het werk nog te bedenken wat zullen we eten?

Wij eten ook niet graag vis en aardappelen maar doe dit nu toch wel 2 keer in de week ( scheelt ook een hoop geld dan als je uitgebreid gaat koken). Heb zo iets dan maar 2 keer wat minder lekker eten dan smaakt het lekkere eten des te meer. Op een gegeven moment aten wij alleen dingen wat wij super lekker vinden ( wel gezond hoor, dus niet alleen patat haha) maar dat ging vervelen.

owja wat ik ook wel eens doe is in de vriezer kijken wat er nou eigenlijk nog ligt :D soms ligt er nog een goudmijn aan vlees etc..

10. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    nou, 50 per week zou heel fijn zijn.

11. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Ik ga tegenwoordig naar de jumbo en minder kwijt dan bij de lidl
    menu word bepaald Door wat er in aanbieding is
    geef tussen de 70-100 per week uit voor 2 volwassenen ligt beetje aan of ik vlees/vis nodig heb een koop dat meestal in aanbieding en gooi in vriezer

12. tuc

tuc Niet meer actief

ik vind het idd doodsimpel. Je maakt een weekmenu en maakt van daaruit je boodschappenlijstje. Met de groenten en ander vers spul even goed kijken wat je het langste kan bewaren, dat eet je aan het einde van de week.

13. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Ik haal meestal groente en fruit bij de Lidl, vaak is het daar het goedkoopste.
    Voor de rest zou ik alle folders doorspitten en dan met die aanbiedingen een weekmenu samenstellen.

14. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Bij de lidl ben ik toch echt klaar voor 50/60euro aan weekboodschappen, war ik bij de ah of jumbo ( ook al let ik op de goedkopere producten) echt niet mee rondkom

Tenzij de 1+1 actie er is

15. tuc

tuc Niet meer actief

ja klopt....bij jumbo of ah kun je alleen goedkoper uit zijn als je echt alle basic merken neemt en weinig verse groenten en fruit eet...want die zijn echt stervensduur bij beide winkels. En die basic merken vind ik vaak minder lekker dan de lidl producten.

16. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Ik ga elke maandagavond naar de AH. Soms ook even naar de Nettorama, maar dat ligt er aan wat de aanbiedingen zijn.

Ik maak gewoon een lijst met wat ik eet op welke dag en dan de boodschappen doen. Wel je vriezer gebruiken dus, voor je brood en vlees. Te simpel dus. ;)

17. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik maak tussen maandag en donderdag alvast een menu, en maak daar een lijstje van. Houd van nieuwe dingen proberen, dus heb vaak een stapel geprinte recepten bij de hand. Ook heb ik van internet printables voor weekmenu en boodschappenlijst, maar meestal vul ik het gewoon in op een maandkalender die ik uitprint. Dan heb ik wat meer overzicht en eten we niet 3 keer in een maand hetzelfde.

Boodschappen zet ik allemaal in de app van de jumbo, dan zie ik wat ik ongeveer kwijt ben. Vrijdagochtend doen we direct na het naar school brengen van de kinderen boodschappen. Lopen dan eerst de Lidl in, sowieso voor brood, en als ik dingen tegenkom die daar goedkoper zijn (afgelopen vrijdag, avocado 10ct en bosui 20ct goedkoper dan de Jumbo). Daarna lopen we naar de Jumbo, ga ik alvast naar binnen terwijl man de spullen van de Lidl alvast naar de auto brengt.

Qua budget: we pinnen iedere week 100 euro, waar we het die week mee moeten doen. Doorgaans nog 20-30 euro over, terwijl we ook nog koopzegels er bij hebben. Dit is wel alleen eten en drinken, koffie niet meegeteld (nespresso). Luiers hoeven we hopelijk niet meer te kopen, scheelt toch weer iets. Zijn wel grote eters.

18. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik maakte vaak een menu, maar dan kwam ik met de houdbaarheid van producten niet altijd uit. Nu doe ik het anders. Ik bepaal vooraf hoeveel kg vlees/vis, groenten en fruit ik wil hebben en ik zorg dat ik altijd aardappelen, pasta en rijst in huis heb. Ik ben eens uitgebreid online bij AH prijzen gaan vergelijken en ik koop nu gewoon mijn hoeveelheden van de goedkoopste producten die hier gegeten worden, bijvoorbeeld winterpeen en appels. Natuurlijk wel met variatie. Ik leg mijn producten op volgorde van houdbaarheid en dan kijk ik wat ik van de kortst houdbare dingen kan maken.

Vandaag: winterpeen + gehakt = jachtschotel. Had ik anders nooit gemaakt.

Deel Deze Pagina