@mymiracle: ik weet dat het niet te vergelijken is, maar ik bedoelde meer dat iedereen toch bepaalde 'eisen' aan een relatie stelt? Die van mij zijn oa niet roken, niet vreemdgaan, eerlijkheid. Vind het dus niet zo raar om van iemand te 'eisen' dat hij stopt met roken.
oh op die fiets! sorry, verkeerd begrepen dan ja ik stel namelijk ook bepaalde eisen aan mijn relatie, dus dat doen meer mensen inderdaad.
Mmm... Ja, eisen lijkt me nogal lastig. Ik ben zelf anderhalf jaar terug gestopt met roken en hoewel ik er echt aan toe was, was het niet appeltje-eitje. Je moet het echt willen en dan doorzetten en de eerste weken voel je je niet echt denderend. Als iemand dat van mij geeist had, had ik gezegd: dikke ... Mijn vriend is gestopt toen ik 2 1/2 maand zwanger was, om alle bovenstaande redenen. Maar ook omdat ik daarvoor was gestopt en hij had gezien dat het mij ook gelukt was en ik was eigenlijk nog meer verslaafd dan hij. (En we gingen verhuizen en wilden we allebei eens een keer witte muren en die behouden in plaats van geel paffen). Bovendien heb ik hem gesteund in zijn stoppoging. Dus ik heb hem gevraagd om te stoppen en vervolgens hebben we het 'samen' gedaan. En daardoor is het uiteindelijk wel gelukt. Maar hij stond er minder achter dan ik en dan is het wel moeilijk. Hij deed het grotendeels voor mij en ons kind, terwijl een succesvolle stoppoging volgens mij alleen slaagt als je het voor jezelf doet. Pas nu, na 8 maanden, nu ons zoontje er is, is ie blij dat ie gestopt is. Maar dat is omdat hij er nu niet aan moet denken hem schade te berokkenen of een slecht voorbeeld te geven. Maar hiervoor had hij het er echt vaak moeilijk mee en wist hij ook niet zeker of hij weer zou beginnen. Ik ben heel erg blij dat hij gestopt is en dat zeg ik ook nog heel vaak tegen hem. Ik denk dat dat beter werkt dan eisen...
@ sillie ik vind zeker dat ik het mag eisen. Net zoals hij ook van mij mag eisen dat ik in redelijke mate gezond leef. Overigens rookten wij beiden toen we elkaar ontmoette, maar toen onze kinderwens begon te spelen vond ik roken zeker een nog go en zijn we beiden gestopt. En vergelijkingen met te hard rijden, computeren, vloeken etc. staat in geen enkele vergelijking met de grote risico's die je neemt als je rookt. Ik heb het in mijn omgeving meegemaakt en denk je dat die papa op zijn sterfbed niet dacht: 'shit ik wilde dat ik gestopt was zodat ik mijn kinderen had kunnen zien opgroeien'. Hij zal vast niet gedacht hebben toen hij dood ging aan longkanker: 'shit ik wilde dat ik in mijn leven nooit onverantwoordelijke tv-programma's gekeken had'. En wat is eis ik dan nog meer behalve dat hij stopt met een dodelijke verslaving? De opmerkingen dat ik vooral door moet gaan met eisen, begrijp ik dan ook niet helemaal . Mijn vriend is vorig jaar weer begonnen met roken en daar zijn de nodige ruzies over geweest. Uiteindelijk heeft de gynaecoloog keihard tegen hem gezegd: meneer als u doorgaat met roken is de kans dat uw vrouw nog meer miskramen gaat krijgen verhoogd. Dat heeft hem de ogen geopend en na die opmerking vond ik nog meer dat ik het van hem kon eisen, want het is dus niet meer alleen zijn lijf wat er last van heeft, maar ook mijn lijf en psychische gezondheid. Hij is direct gestopt en ik heb hem daar zoveel mogelijk in gesteund. Op de momenten dat hij het moeilijk had zijn we gaan wandelen en elke week een cadeautje dat hij weer een week gestopt was. Eisen betekent niet dat je hem niet helpt en ondersteunt. In tegendeel je moet het hem zo gemakkelijk mogelijk maken en belonen dat het goed gaat.
Suus, Jij hebt jou eis direct gesteld toen je met je vriend aan een relatie begon. Dan bied je iemand ook de kans om daarin te zeggen of hij het daar wel of niet mee eens is. Hij of zij kan er dan ook altijd voor kiezen om dan geen relatie met je te hebben. Achteraf kan hij dan niet zeggen, daar wist ik niets van. Ik vind het iets anders om er opeens mee te komen als je zwanger bent. Om wat dan ook te eisen vind ik heel ver gaan. Ik kan wel zeggen dat ik het niet accepteer als mijn vriend bijvoorbeeld vreemd zal gaan, maar dan nog laat ik de keus bij hem. Als ik erachter kom dat hij vreemd gaat, ga ik weg. Ik kan alleen van mezelf eisen om dat dan te doen. maar goed, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen relatie. En iedereen moet doen wat ie wil. Ik zou er alleen niet voor kiezen om mijn vriend iets op te leggen waar we ook samen uit zouden kunnen komen. Door allebei compromissen te sluiten. ik ga mijn gelijk niet proberen te halen en mijn vriend gelukkig ook niet. Wij eisen niets van elkaar. We vragen iets van een ander en houden daarbij rekening met elkaar. Ik heb ooit een relatie gehad met een jongen die van het begin af aan blowde. Ik zei wel direct dat ik wilde dat hij zou stoppen. ik eiste zelfs dat hij zou stoppen, maar hij stopte niet. Ruzie, ruzie, ruzie. Ik kon dat ook niet van hem eisen. Ik kon alleen van mezelf eisen dat ik bij hem weg zou gaan, omdat ik geen relatie wilde met een jongen die drugs gebruikt. Hij blowd nu nog en is daar ontzettend gelukkig mee. Waarschijnlijk heeft hij inmiddels kinderen. Ik vind dat not-done, maar hij niet. En zijn vriendin vindt het dus schijnbaar ook geen probleem. Iedereen heeft het recht om eigen keuzes te maken. Of je het nu wel of niet eens bent met die keuzes.
ps Trees, Zoals ik al zei. Iedereen moet zijn relatie zelf invullen zoals hij of zij dat wil. Als jullie dingen van elkaar willen eisen, dan moet je dat zeker doen. Ik kies daar niet voor, maar dat is mijn keuze. Ik beoordeel je niet. Ik zou het gewoon anders doen en heb daarvoor mijn argumenten gegeven. Jou argumenten kan ik begrijpen. Maar ik zou het dan nog steeds anders doen in mijn relatie. Ik vind het fijn voor je dat je vriend is gestopt. Knap van hem! Ik hoop voor hem dat hij het volhoudt. Die vergelijking met die man die dood gaat is niet helemaal eerlijk. Die man wist zelf heel goed wat hij deed door te roken. Dat is zijn eigen keus geweest. Dit zijn de gevolgen van roken. Die waren 50 jaar geleden ook al duidelijk. Roken is niet gezond! En van roken ga je eerder dood. Dat wist ik al toen ik mijn vaders sigaren verstopte toen ik nog maar 5 jaar was.
@ sillie ik begrijp deze niet helemaal? Ik bedoel het volgens mij exact hetzelfde zoals jij het hierboven verwoord. Volgens mij begrijpen we elkaar even niet En ja ik ben ook beretrots op mijn mannetje dat hij weer gestopt is. Hij wist deze keer natuurlijk ook heel goed waarvoor hij het deed. Een kinderwens is nog iets heel abstracts, maar als je je vrouw meerdere miskramen ziet krijgen en je hebt het gevoel dat je daar enig invloed op hebt is het al veel concreter. Het was het laatste zetje wat hij nodig had!