Ik schaam me diep

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 30 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    #1 mamavanjuul, 30 aug 2015
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    Soms als ik lekker op de bank zit en door mijn tijdlijn op Facebook heen scroll, dan lees ik de laatste nieuwsheadlines. En in het begin vond ik het altijd wel vermakelijk om sommige reacties te lezen.

Reacties in het kader van: eigen volk eerst, we hebben het zo slecht want ik kan mijn pakje shag haast niet betalen etc etc.

Als het gaat op politiek dan verbaas ik me regelmatig over de respectloze inhoud. Het niveau is echt ver te zoeken af en toe.

Maar nu met al die berichten over de grote stroom vluchtelingen..... Tjonge jonge zeg! Ik lees die berichten niet eens, zo kansloos zijn sommige reacties, zo laag, zo dom!

En nu zie ik dus ook dat familie en vrienden soms reacties plaatsen waarvan ik denk: sorry? Kennen wij elkaar echt?
    Sinds een paar dagen heb ik last van zo'n vervelend gevoel onder in mijn buik. Kon het niet echt plaatsen.

Maar nadat ik net een berichtje las van een collega weet ik het:
    Schaamte!

Dat voel ik. Schaamte dat ik blijkbaar mensen in mijn omgeving heb, waar ik dagelijks mee om ga, die zo onmenselijk zijn.

Ik weet niet wat ik er mee aan moet, zo erg voel ik die schaamte!

Als ik om me heen kijk, zittend op mijn lounchebank, kijkend naar mijn meisjes die heerlijk aan het spelen zijn, zich van geen kwaad bewust zijn en dan denk ik: stel je nou eens voor dat we ze opeens uit een vertrouwde omgeving moeten trekken, kilometers moeten lopen, geen eten en geen drinken. Dat ik mijn 3 kinderen niet alle 3 kan dragen, dat ik niet weet of we het zullen overleven, dat ik niet weet of we voor haltijd met z'n 5en zullen zijn. Maar dat die ontwetendheid en onzekerheid beter is dan te blijven.... Dan hou ik het niet droog.

En dat er dan iemand is die zegt/ rot op!

.........

2. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Ik herken heel erg wat je schrijft. Er gaat nu zo'n plaatje op fb rond met daarop een boot vol vluchtelingen die welkom zouden zijn en de boot van sinterklaas met daarop de pieten waarbij staat dat ze niet welkom zijn...

Die vind ik zo misplaatst!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja dat had ik gisteren dus ook..

Ik zei er iets van en ik werd door gelijk 20 racisten aangevallen....

Ben er ook ziek van...

Walgelijke ontwikkeling

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Door dit soort grappen en opmerkingen zie ik zelfs een groot deel van mijn familie niet meer, we verschillen gewoon teveel.

5. MamavC

MamavC Niet meer actief

Ik heb ook mensen op mijn tijdlijn die ik zie reageren waarvan ik denk wtf :$ dus in dat opzicht snap ik je.
    Qua vluchtelingen tja het zijn helaas niet alleen meer lieve gezinnen die vluchten van oorlog maar er zitten een hoop tussen die zich gedragen als beesten en verwachten dat ze met open armen worden ontvangen. Er is wel echt een probleem met vluchtelingen op het moment, met name de hoeveelheid daarvan.
    Maar je mening zo op social media kwakken mwah heb dr ook niks mee! ;) misschien kan je hun berichten uitschakelen??

6. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Oohhh die reacties inderdaad!

Mijn ex maakte ook altijd dat soort domme opmerkingen
    (en dat terwijl zijn vader ook een politieke vluchteling uit Indonesië is).
    Het is dat ik met hem samenwoonde, anders had ik hem ook gevraagd wie zijn veters vastmaakt.

1 van de redenen waarom het niet werkte tussen ons dus...

Alsof die vaders en moeders voor de lol huis en haard verlaten en even zo'n levensgevaarlijke en erbarmelijke tocht door de woestijn en zee maken, wetende dat ze het leven van hun zelf en die van hun kindjes op het spel zetten en alsof die mensen even allemaal €10.000 p.p hebben klaarliggen :(

7. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Ik vind dat plaatje van die huilende man met dat kindje op de arm en de tekst eronder: 'Zie hier een een triomfantelijke gelukszoeker oid' ook zo pakkend.

En idd, ik voel die schaamte ook :(

8. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Tja... Ik begrijp je opzich wel. Tegelijk denk ik dat er heel veel mensen zijn die van zichzelf uit helemaal niet 'zo' zijn, maar dat dit veroorzaakt word door dit kabinet en de manier waarop de dingen momenteel gaan.
    Want het is af en toe te gek voor woorden. We zijn een iniminie landje, en we geven en geven en geven... Geven is goed, mensen helpen natuurlijk ook, maar wanneer is het tijd om even stil te gaan staan en aan jezelf te denken?

Ik betrap mezelf soms ook op gedachten waarvan ik never ever had gedacht dat ik ze zou hebben. Dat is niet persoonlijk naar de buitenlanders/vluchtelingen/asielzoekers of wie dan ook, maar word veroorzaakt door het huidige beleid.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik vind het echt zo erg dat wij met z'n allen zo egoïstisch zijn geworden!

Dat we zo haatdragend zijn... Heb er buikpijn van

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Dan val jij dus onder de mensen die ik bedoel! En hoop ik met heel mijn hart dat jij je overal welkom zal voelen op de momenten dat het niet goed met je gaat!

11. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik heb geen Facebook maar de 'Het is toch ver van mijn bed' houding van mensen maakt mij ontzettend verdrietig.
    Wat moeten wij dankbaar zijn dat we in een veilig land leven!

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Heb jij persoonlijk last van wat nl doet voor vluchtelingen, woezel?

13. Logan

Logan Niet meer actief

Ik begrijp je helemaal. Die foto van die huilende man met de tekst 'zie hier, de gelukszoeker' heeft me ook echt geraakt. En natuurlijk zijn het tegenwoordig veel asielzoekers, en ja dat is lastig maar mijn hart doet zeer als ik zulke reacties lees.
    Toen die boot met 200 vluchtelingen gezonken was, die reacties, vreselijk. Hoe kan je nou 200 mensen dood wensen? Ik besef me steeds meer dat ik van geluk mag spreken dat ik hier in dit land genoren ben.

14. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar ja, het leven van een westerling is nou eenmaal ook veel meer waard dan een vluchteling.

16. mol81

mol81 Niet meer actief

Verschrikkelijk hè? Ik snap mensen die zo kunnen en durven denken (en het dan ook nog durven uitspreken) totaal niet. Waar is het begrip voor je medemens? Naastenliefde, fatsoen?

Gelukkig heb ik van heel dichtbij ook gezien dat het anders kan. Ik kreeg een telefoontje van een organisatie dat er een gezin uit Syrië gevlucht was en opgevangen werd in het dorpje waar ik werk. Of ik de kinderen kon plaatsen op onze school. Het bleek om een gezin te gaan (vader, moeder, vier kinderen en zwanger van de vijfde) die een gasaanval hadden overleefd en daarna op de vlucht waren geslagen. De kinderen waren allemaal zwaar beschadigd (letterlijk en figuurlijk), spraken geen woord Nederlands of Engels en waren in een dorp geplaatst waar helemaal niets is terwijl ze sterk afhankelijk waren van medische zorg.

Samen met een tolk (ik heb toevallig een tante die vaak in Syrië is) kwamen we er achter wat het gezin nodig had. En door de dorpsbewoners in te schakelen, werd het gezin warm opgenomen in het dorp en werd er samen met hen gezorgd voor de eerste levensbehoeften. Samen!

We zijn nu een jaar verder en het gezin is onderdeel van de gemeenschap. Prachtig om te zien.

We hebben het in Nederland zo ontzettend goed! Overal zijn voorzieningen voor, niemand komt eerste levensbehoeften tekort. Als ik zou moeten vluchten, zou ik willen dat we ook zo opgevangen zouden worden.

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Mijn account opzegge gaat me wat te ver!

Maar het is praten tegen (veel) leeghoofden. Zo vermoeiend!

En hier klagen... Ik hoop dat er meer mensen zijn die denken zoals ik! En dat die mensen zich uitspreken, zodat ik er van overtuigd kan blijven dat de meesten toch echt wel het hart op de juiste plek hebben.

Dus ja, het helpt mij wel!

18. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik ben nu begon met iedereen die anti-vluchtelingenteksten plaatst uit mijn vriendenlijst te verwijderen. Nadat er laatst iemand een artikel plaatste over een nieuw asielzoekerscentrum en daarop werd gereageerd met "weer een zooitje criminelen", "geef ze een gratis parachutesprong zonder parachute" en daarna zelfs werd gegrapt met "allemaal neerschieten" was ik het helemaal zat. Totaal geen empathisch vermogen en er vooral maar vanuit gaan dat alle asielzoekers criminelen zijn. De meeste komen hier in de hoop hier wel een veilige toekomst met scholing en een goede baan te vinden voor zichzelf en hun kinderen. Niet om hier de maatschappij te verzieken. Als ze dat wilden doen hadden ze wel daar gebleven.

Een hoop mensen staan er niet bij stil dat nog geen eeuw geleden hier oorlog was en een hoop Nederlanders moesten vluchten, onderduiken of in doodsangst leefden maar door geldgebrek niet kónden vluchten.

19. Draagmoeder1976

Draagmoeder1976 Niet meer actief

Dit is een moeilijke. Echte vluchtelingen zijn voor mij welkom, maar Ik vind het dan wel moeilijk om te lezen dat zo'n vluchteling dan een huis afwijst omdat ze het te klein vind. Je bent veilig, denk ik dan. Als het andersom zou zijn geweest zou ik God op mijn blote knieën danken dat ik veilig zou zijn met mijn kinderen. Dan maar een paar jaar in een klein huis. Dan schrijf ik me in en wacht op een groot huis.

Ik snap dat de toestand in bv Griekenland voor vluchtelingen ook niet ideaal zijn, snap alleen niet dat ze dan klagen omdat ze 10 dagen aan het wachten zijn. Wel 10 dagen in veiligheid.

Dat vind ik dus moeilijk. Ik had ooit een Sudanees stel als buren, asielzoekers. En maar klagen over Nederland, dat snap ik dan niet. Zijn het dan vluchtelingen die blij zijn dat ze veilig zijn of gelukszoekers die niet genoeg krijgen volgens henzelf?

Die eerste zijn van mij welkom, die tweede kunnen wat mij betreft ook wegblijven.

Wat ik ook niet snap, ze vluchten, maar maken dan in de boten en azc ruzie als iemand een ander geloof aanhangt. Er zijn mensen uit de boten gegooid op zee omdat het andersgelovende zijn en dan moeten wij mensen die dat doen opvangen?

Vind dit echt een super moeilijk vraagstuk. Met teveel verschillende dingen.

De media maakt het ook niet makkelijk, met hun sensationele verhalen. Wat is waar en wat niet?

20. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0

Dank je, dat je het op de man af gaat spelen en persoonlijk word richting mij, terwijl ik alleen mijn (volgens mij nog vrij nette) mening geef.
    En helaas... Ik heb inderdaad hele diepe dalen gezien, en heel behoorlijk in de problemen gezeten, maar ik kon nergens terecht voor hulp.
    En dat maakt mij dan nu wel eens kwaad ja. Ik heb stad en land af gelopen, had er alles voor over, maar kon het niet alleen en ik kon gewoon barsten..
    Je weet niks van mij, mijn situatie of mijn verleden, en ik vind eerlijk gezegd dat jullie juist allemaal erg klinken als mensen die nooit serieus in zo'n lastige situatie hebben gezeten. En als dat zo is, dan is het misschien beter om niet te oordelen over wat je niet weet.

Er word altijd geroepen dat in Nederland alles zo goed geregeld is, iedereen kan hulp krijgen bij alles, en noem maar op.. Helaas is niks minder waar en zijn er toch ook echt mensen die buiten dat alles vallen en het allemaal lekker alleen mogen opknappen. Ook als dat praktisch onmogelijk is.

Deel Deze Pagina