Ik schaam me diep

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 30 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zit ook met tranen in mn ogen bij die berichtgeving. Vooral die foto's met huilende kindjes, uiteraard. De aantallen vluchtelingen zijn onvoorstelbaar, zoveel mensen!

De landen waar ze binnenkomen kunnen het allemaal niet aan en ik zie .nl niet vooraan staan met oplossingen. Waar sommigen vandaan halen dat wij zoveel 'geven' is me een raadsel.

Ik vind het wel erg slap om 'de regering' de verantwoordelijkheid te geven voor je eigen angsten/meningen. Ga je schoolgeld maar terughalen dan.

2. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0

Ik heb er geen last van wat nl voor vluchtelingen doet, ik heb er last van dat dat meer is dan voor Nederlanders zelf. Wij zijn absoluut niet 'meer waard' maar wel evenveel. En ik heb nu eenmaal de ervaring dat ik kon barsten terwijl de vluchtelingen van alles toegeschoven krijgen.
    Ik heb niks tegen buitenlanders en ben absoluut heen racist. En ik ben ook altijd bereid anderen te helpen, heb ondanks mijn eigen shit ook genoeg mensen om me heen geholpen en geprobeerd te helpen.
    Maar dit raakt uit balans nu...

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik moet eerlijk bekennen dat je wel een punt hebt...
    Als je al veilig in Europa bent, waarom dan nog zo'n gevaarlijke tocht naar Engeland?

Een paar dagen geleden zijn er zo'n 70 vluchtelingen een gruwelijke dood gestorven in een vrachtwagen in Oostenrijk :(

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Omdat je daar familie hebt? Omdat iemand je heeft verteld dat je daar werk kunt vinden? Omdat je engels spreekt maar geen grieks? Ik roep maar wat hoor.

Ik vind zelf dat ieamnmd die vlucht voor moord, verkrachting en brandstichting niet automatisch het recht verliest om te mogen kankeren over het eten, het weer, asociale weggebruikers, e.a. fijne momenten.

Of vinden jullie dat vluchtelingen een soort tweederangsburgers zijn, die elke nederlander op hun knietjes persoonlijk moeten komen bedanken?

(bah.)

5. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik vind het dubbel, mensen die vluchten voor oorlog etc moet je uiteraard helpen. Maar er zijn op dit moment dus wel heel erg veel mensen die binnen komen die best in hun eigen land kunnen blijven.
    Ik snap dat zij een betere toekomst willen, maar hulp aan hun is niet zo noodzakelijk als oorlogs slachtoffers.

De toestroom kunnen ze in Nederland bijna niet meer aan. Een familielid van mij werkt ergens waar vluchtelingen binnen komen, het is een gekkenboel daar. En je wilt niet weten hoeveel onbeschofte mensen daar bij zitten. Schreeuwen om een uitkering en een huis etc. Ik denk dat een echte vluchteling inderdaad heel dankbaar is, hier zijn ze veilig. Dit soort mensen moet je dus ook echt helpen, maar anderen mensen mogen ze dus van mij ook echt terug sturen.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Weet je iets over de situatie in Griekenland, Turkije, Macedonië, Italie? Vluchtelingen die in Griekenland aankomen, krijgen per dag 1 witte boterham en 1 banaan. Er zijn twee toiletten voor duizenden vluchtelingen. En jij zou daar willen blijven?

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Valt wel mee in nederland toch? je bent hier geboren, veilig opgegroeid, je hebt goede gezondheidszorg, goede scholen gehad. De nederlandse overheid gaat er dan vanuit dat je verder voor jezelf kan zorgen. Er kan natuurlijk iets misgaan, maar je hebt al meer ontvangen in je leven dan de meeste vluchtelingen van kunnen dromen.

8. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Met 'je hebt een punt' bedoelde ik:
    Veiligheid lijkt mij ook primair.

Ik mag aannemen dat je met "jullie" niet mij bedoelt?

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

10. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    416
    418
    63
    Vrouw
    Precies maar dan ook precies dit!!!
    Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Ik beschik echt wel over empatisch vermogen en als je met je hele hebben en houden (hoe veel of weinig dat ook is) moet vluchten omdat je je leven niet zeker bent is dat verschrikkelijk. Maar laten we ook realistisch blijven. Wij kunnen niet al het leed van het midden oosten en Afrika op ons nemen.

Jammer genoeg komen ook hier de rotte appels mee en die verpesten het voor de mensen die wel echt hulp nodig hebben. En ja die rotte appels mogen van mij echt wel weg blijven.bNeemt niet weg dat ik opmerkingen als schiet ze neer en laat die boot maar zinken ook werkelijk diep triest vindt.

Wat ik me dan wel af vraag... de mensen die vooraan staan om te roepen hoe egoïstisch de maatschappij is geworden enzo, doen jullie zelf dan iets om constructief bij te dragen aan het opvangen van deze mensen? Of is het alleen een kwestie van boeh en bah roepen en vervolgens zelf ook weer verder gaan met je eigen leventje? Dat vind ik namelijk net zo egoïstisch.

11. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Geloof me.. Van de bovenstaande punten die jij noemt kan er ook nog genoeg misgaan. Ook die zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend, zelfs niet hier in het 'goed geregelde nederland'

12. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Nee daar weet ik niks van, ik vel daarom ook geen oordeel.
    Ik snap dus ook niet waarom je mij aanvalt.

Veiligheid en weinig eten is in mijn optiek een vergelijking die kant noch wal raakt. Zoals draagmoeder76 zelf ook aangaf: ik zou god ook op mijn blote knieën bedanken dat m'n kindjes eindelijk veilig zijn.
    Dan maar een witte boterham en een banaan.

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    als je in zulke noodtoestanden nog kan spreken over rotte appels....

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Je velt wel degelijk een oordeel, vraagt je af waarom ze 'daar' niet blijven. Nou ja, hierom dus. Veiligheid is heerlijk maar op 1 boterham per dag houdt niemand het lang vol. Bovendien blijven er dagelijks nieuwe vluchtelingen komen. Daar blijven is geen optie, als je op het strand moet slapen en geen enkel toekomstperspectief hebt.

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Maar ik vind het niet gek dat ze verder gaan... Kom op zeg!
    Een witte boterham en een banaan per dag is niet het beste voor mijn kinderen. Ja, ik zou ze danken op mijn blote knieën, zo vaak als je wilt!

En eenmaal bij gekomen, zo ver als dat kan, ging ik verder trekken om mijn kinderen een betere toekomst te geven. Met in het achterhoofd: we zijn nu veilig!

Waarom worden deze mensen gezien als 2de rangburgers die genoegen moeten nemen met een witte boterham en een banaan?
    Als je hoort dat je een beter bestaan kan opbouwen in Nederland, België, Engeland of Duitsland, dan wist ik het ook wel!
    Je hebt Europa al gehaald! Je bent veilig! Nu opzoek naar een zo normaal leven mogelijk!

16. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    416
    418
    63
    Vrouw
    Ik geloof ook niet dat nahla het perse over Griekenland heeft. Er zijn immers genoeg landen in de EU waar de omstandigheden beter zijn. Dan kun je je inderdaad afvragen waarom ze er dan toch voor kiezen om nog een gevaarlijke overtocht te maken. Dit is niet gelijk een oordeel of aanval maar gewoon een vraag

17. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik vraag me af hoe je hier bij komt.

De mensen die op Kos aankomen mogen in hotels die leeg staan, deze zijn door enorm veel vrijwilligers schoon gemaakt. Er is laatst een meneer uit Nederland daar geïnterviewd die daar een winkel heeft. De mensen daar worden ook heel goed opgevangen

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik denk dat ze dat doen omdat die laatst tocht niet te vergelijken is met wat ze al achter de rug hebben. En vergeet niet dat mensensmokkelaars hier een grote rol in spelen...

19. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Nee, jíj velt nu een oordeel. Buiten dat, ik ben nu in Istanbul, dus ik denk dat ik nu even veel meer zie dan jij ziet op YouTube.
    Talloze Syriërs zijn aangekomen in Bodrum en zijn nu veilig.
    Er werken hier heeeeel veel Syriërs en zijn liefdevol opgenomen in de maatschappij. Niemand leeft hier op een (witte???? Wind je je daar echt over op??) boterham en een banaan.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou dan is het beeld van mijn man uit midden Turkije toch heel anders. Die mensen worden gewoon letterlijk weggeschopt, flats vol minderjarige syrische meisjes die als prostitituee gebruikt worden, de hele stad staat vol bedelaars.

Deel Deze Pagina