Ja inderdaad en het is natuurlijk ook zo dat moslimjongeren in onze maatschappij waarschijnlijk zo in het dagelijkse leven niet afgerekend zullen worden op hun geloof maar eerder op bijvoorbeeld hun uiterlijk, afkomst, gedrag etc. Want geloof hangt inderdaad niet vast aan uiterlijk en het is niet iets wat je op het eerste gezicht aan iemand kunt zien maar wel iets wat je waarschijnlijk zo verwacht. Een Nederlandse moslim zal waarschijnlijk ook anders benaderd worden als een Arabische moslim.
Nav dit berichtje heb ik er over nagedacht en met mijn man en kinderen over gehad. Iedereen zei volmondig: natuurljk helpen we! Ik heb ons dus aangemeld om te helpen met praktische zaken, formulieren invullen, dagbesteding, maaltijd verzorgen etc. Onze middelste dochter verwacht elk moment iemand aan de deur die met haar komt spelen
Precies je bedoelt dus jongeren die afgerekend worden op hun uiterlijk en idd iedereen scheert ze weer over 1 kam...daar heb je weer van die ***moslims. Of jongeren met een turks of Marokkaans uiterlijk die standaard in de super gevolgd worden....want ze zullen wel weer jatten. En wat jij zegt zie ik ook hoor...de jongeren die zich dus ook zo opstellen. Maar ergens begrijp ik dat ook wel. De vooroordelen tegen hen zijn er en er is echt een grote groep hier in nl die je niet van het tegendeel kan overtuigen......trouwens niet alleen in nl maar over heel de wereld. En misschien zou ik mij ook wel zo recalcitrant opstellen als ik altijd zo bejegend wordt. Want ze verzinnen het niet hoor...het gebeurd wel degelijk. Maar dat is niet per se hun cultuur denk ik. Zulk gedrag of reactie zie je bv ook bij mensen die veel tattoo's dragen. Worden ook vaak voor aso 's uitgemaakt en sommigen denken ach als je al denkt dat ik zo ben dan gedraag ik mij ook zo.
Ja het is gewoon ontzettend jammer, alle vooroordelen over en weer. Het zou fijn zijn als we allemaal vredelievend met elkaar een maatschappij kunnen vormen. Helaas denk ik dat het altijd wel een beetje zo zal blijven.
Denk ik ook. Zolang men elkaar maar niet aanvalt hoeft dat ook geen probleem te zijn, maar dat lukt vaak niet.
Het is ook allemaal actie-reactie...ergens moeten we die cirkel doorbreken. En op lokaal gebied lukt dat soms ook al. Maar over heel Nederland en zeker over de hele wereld lukt dit niet. Ik ben absoluut voor vrijheid van meningsuiting en voor de democratie maar als het aan mij ligt mogen politieke partijen net zoals de pvv die zich echt richten tegen een bepaalde bevolkingsgroep verboden worden. In nl maar ook in Europa....dat zou echt heel veel schelen in het algemene gedachtegoed.
Ik had het over moslimjongeren die in de handen van IS vallen. Maar er zijn net zo goed atheistische jongeren die zich buiten de maatschappij voelen staan en zich bij IS aansluiten. Dus de term is idd niet correct. Ik heb vandaag contact gehad met vluchtelingenwerk en ga er waarschijnlijk binnenkort een speelgroepje oprichten. Eenmaal in de week samen komen met nieuwe-Nederlanders/vluchtelingen en oud-Nederlanders. Ik denk dat dit een goed begin kan zijn om op kleine schaal kennis met elkaar te maken en elkaar te helpen inburgeren. Dan heb je hopelijk later minder kans dat groepen zich gaan splitsen omdat ze elkaar niet kennen en niets met elkaar gemeen denken te hebben.
Ik zag dit voorbij komen over vluchtelingen. Die vrijheid van "meningsuiting" gaat me steeds meer tegen zitten als t om social media gaat :x
Ik snap gewoon echt niet hoe je zo kunt denken over bv zo'n gezin waarvan de beelden nu de wereld over gaan. Wat er ook gezegd wordt...jongetje heeft alleen nog maar oorlog gekend...wat als het jou en jouw gezin betreft?
Ik lees dat soort reacties niet eens meer.... Stelletje leeghoofden. Gister RTLight night gezien, kwam wel weer even binnen. Wij hebben nu besloten wel voor gastgezin te gaan. Wel voor crisisopvang en alleen voor kinderen.
Daar denken ze niet een over na joh, zulke mensen bestaan namelijk ook, leeghoofden noem ik dat. 1 schreeuwerd die zichzelf grappig vindt en de rest volgt wel. Ik lees er momenteel gewoon overheen nu, ze weten niet beter. Je zou deze mensen eigenlijk daar naar toe moeten sturen en ze de gruwelijkheden laten zien. Dan hebben ze niet zo'n grote mond meer.
Volgens mij hebben veel mensen niet door dat het over echte mensen gaat en dat het niet een of andere tv serie is. De empathie is in ieder geval ver te zoeken. Ik weet dat het om veel mensen gaat maar toch denk ik als alle asielzoekers die in nederland komen goed over nederland verspreid worden het best wel op te vangen is. Die mensen moeten toch ergens heen, de meeste zijn niet eens op weg naar nederland. In Hongarije hebben journalisten aan mensen gevraagd naar welk land ze op weg zijn en 80% zegt onderweg te zijn naar duitsland en Zweden. Nu zitten veel vluchtelingen in kampen, met de temperaturen gaat het nu nog wel maar de winter is toch onderweg. Een beetje inlevingsvermogen zou fijn zijn...
Weet je.. ik heb ook last van het huidige beleid in NL. Weinig zorg voor mijn zoon met beperking, ik krijg een noodzakelijke operatie niet vergoed, kan geen baan vinden etc. Vervelend, maar ja.. Die mensen hebben echter niks meer! Geen huis, geen eten, in een vreemd land, ze zijn familieleden kwijt, verloren, kinderen zijn ouders kwijt, ze hebben NIKS meer! Het is geen vergelijkbare situatie. Ik wil ook graag dingen anders zien hier in Nederland, maar dat valt zo in het niet bij wat die mensen meemaken! Ik wilde dat ik meer kon doen, dat ik meer kon helpen. Ik heb een dak boven mijn hoofd en brood op de plank, medische zorg om de hoek. Zeg nou zelf, hebben we nu echt meer nodig dan dat?
Nou inderdaad zeg! Wat hebben dat soort hersenloze EN harteloze debielen in vredesnaam bij te dragen aan de maatschappij. Gevaarlijk uitschot is het......:x
Ik heb het er gisteren heel lang met mijn vriend over gehad. Hij is nooit, maar dan ook nooit emotioneel. Hij laat eigenlijk nooit zn gevoelige kant zien, ook aan mij niet. Maar gisteren kwam hij uit het werk en hij was vreselijk aangeslagen over dat kleine manneke wat aangespoeld was. Hij dacht hetzelfde als ik; net onze zoon toen hij 3 was en zo sliep. Ik moest echt even slikken, want hoe hij het zei.. het raakte me echt. Wij hebben nu besloten om te gaan helpen in de vorm van kleding, speelgoed en spullen in te zamelen. Hij wil via zijn werk (grote organisatie) dingen gaan verzamelen. We moeten alleen nog weten of hier een plek komt om de spullen te verzamelen, want dat is er volgens mij nog niet. Ik hoop echt dat mensen nu eens na gaan denken en zien hoe goed wij het hier hebben, maar aan de reacties van veel mensen te zien op FB zie ik het somber in. https://youtu.be/BWf-eARnf6U
Ik denk dat het iets genuanceerde is dan "jij denkt zo dus jij bent slecht of andersom". In beide kanten vind ik is iets te zeggen. Och arme vluchtelingen is ook te kort door de bocht. Echt ik vind het vreselijk die mensen die huis en haard verlaten doodsbang opzoek naar een veilige plek. Wist je dat er in de buurlanden ook opgevangen wordt?? Los daarvan vind ik dat mensen die de overtocht maken hier opgevangen dienen te worden en gekeken naar mogelijkheden en oplossingen. Daarin tegen vind ik dat Nederland meer dan royaal voorzieningen heeft en financiën voor de vluchtelingen die hier opgevangen worden. Er zijn speciale reglementen waar een vluchteling recht op heeft. Harstikke prima, want ook vluchtelingen hebben hun rechten, alleen snap ik wel dat mensen dan boos worden als hun vader/moeder/opa/oma het recht verliest op een schone LUIER. Nou kun je zeggen het een niet met het ander vergelijken.. klopt zijn allebei andere voorbeelden maar het gaat om financieen die daar voor vrij gemaakt moeten worden. En waar we bij de oudere zeggen daar is geen geld voor, ontvangt een vluchteling wekelijks kleedgeld en zakgeld los van onderdak, zorgverzekering recreatieve activiteiten, trainingen/cursussen etc. en de lijst is nog langer. ik begrijp dat dit sommige mensen frustreert. Los van of het vreselijk is of mensen met angst vluchten en hun leven riskeren.. want dat is absoluut vreselijk.
Ja ik begrijp ook dat het mensen frustreert. Ik ga er wel vanuit dat iedereen in Den Haag het beste voor heeft met Nederland en dus die keuzes maakt met de beste bedoelingen. Volgens mij is het ontzettend moeilijk voor hen om hun werk goed te doen en om om te gaan met de situatie van de vluchtelingen.