Daar zitten denk ik ook de pijnpunten. Iedereen hier toe laten, weet ook niet of dat zo verstandig is emotioneel gezien zeg ik ja we openen de grenzen. Rationeel, het is en blijft zeer lastig. De oorlog daar oplossen is een van de voorwaarden om de mensen die hier heen komen omdat ze vluchten. Denk voornamelijk het belangrijkste. Hoe los je daar die oorlog op? Als leek zou ik dat niet weten. Het lijkt een ver van je bed show maar ook ik heb moeite met kindjes dood op het strand. Ook mijn hart springt omhoog van hoe is het toch mogelijk dat dit nu dagelijks gebeurt. Als je aan kinderen komt kom je aan mijn hart. Wel hart niet?? Dan zou je echt gevoelloos zijn. Ben voor meer hulp ben ook zeker voor om meer mensen op te vangen. En toch ook ergens moet er een grens zijn een letterlijke grens van hoe veel kun je opvangen? Wij zijn dan maar een klein land maar wel een rijk land in alle opzichten. Zijn we ook rijk genoeg om onze harten open te stellen. Hoop het toch echt van wel.
Wat goed dat mensen hier gaan meehelpen ! ik vind het zelf allemaal nog een beetje onduidelijk wat je kunt geven aan steun. Als ik kijk bij vluchtelingenorganisaties enzo zie ik eigenlijk alleen maar geld doneren en wat geld betreft heb ik het helaas niet breed. Ik zag ook iniatief om draagdoeken te doneren zodat ze hun kinderen bij zich kunnen dragen, vind ik heel mooi
https://www.facebook.com/events/1648358015444421/ ik hoop dat je de linkt kunt zien. als je wil helpen heb je hier misschien wat aan?
Maar als Nederland per vandaag geen 1 vluchteling binnenlaat, komt er morgen meer geld voor nog meer zorg van ouderen? Mensen begrijpen niet dat dit pure stemmingmakerij is, want het antwoord is NEE. Niemand heeft geld uit zorgbudget getrokken en aan vluchtelingen uitgedeeld.. nee, dit geld wordt aan tig andere dingen uitgegeven. Hier in de gemeente is dit jaar 3mln besteed aan aanleg van 'sfeerverlichting' in het centrum. Als wij hier rondlopen gaat nu zachte kleurrijke verlichting aan en word je gevolgd door muziek. Ja, dat is blijkbaar echt nodig! !?? En 1km van het centrum staat een bejaardenhuis.. Niemand klaagt over deze weggegooide miljoenen, maar o wee als ze besteed waren aan opvang van mensen die uit oorlog zijn gevlucht. .
je kunt eventueel ook hiernaar kijken: https://www.facebook.com/Gastgezinvoorvluchteling?fref=nf ze noemen het gastgezin, maar ze zoeken gewoon praktische hulp. Er komt niemand inwonen
Denk dat hier inderdaad de punten worden genoemd waarom mensen zo reageren. Ik vind het vreselijk dat die mensen moeten vluchten en die foto's zorgen voor tranen in mijn ogen. Maar de andere kant is dat ik bijna dagelijks aan mensen moet vertellen dat ze geen recht op bepaalde zorg hebben. Dat ze maar familie of buren moeten vragen. Of het zelf maar moeten uitzoeken. Op vaste tijden naar het toilet moeten en het anders maar in hun broek moeten doen. En inderdaad dat mensen jaren moeten wachten op een huis. Snap dat je dan boos wordt dat de huizen wel voor vluchtelingen/ asielzoekers gebruikt worden. En dat als ze terug gaan naar hun eigen land ook nog geld meekrijgen. Ik denk dat het hier opvangen niet de oplossing is. De oorzaak moet aangepakt worden. Want het lijkt nu wel erg uit de hand te lopen. En nee, ik wens ze niet dood en ik gun ze een gelukkig leven. Maar ik wens dat de ouderen ook. (En ik geef toe dat daar heus ook wel het een en ander aangepast kon worden, maar het is nu iets teveel wat bezuinigd wordt)
Ik word er gewoon misselijk van als ik sommige reacties lees. Onze buren zijn vluchtelingen uit Iran. Een paar weken terug vertelde ons buurmeisje van 6 dat haar opa in het ziekenhuis ligt, dat haar oma al doodgeschoten was toen ze nog in Iran waren en dat ze niet weet waar haar grote broer is. Ik stop met verdere details, mijn hart brak van wat dit kleine, onschuldige kindje allemaal heeft meegemaakt. En dan zeuren wij over de zorg die we hier krijgen??? Doe eens normaal! Kijk eens naar wat wij allemaal wél hebben en wat zij níet hebben! Iedere ouder zal toch met z'n kind(eren) uit de situatie vluchten waar deze kinderen in gezeten hebben? Ik kwam van de week het volgende tegen: Hoezo vluchtelingenprobleem? Reken even met me mee! Er zijn tot nu toe ongeveer 207.000 vluchtelingen de EU binnen gekomen dit jaar. Dat zijn er 8625 per lidstaat. Als we er vanuit gaan dat de gemiddelde gezinsgrootte zo'n 4 personen is, dan moeten we per land ongeveer 2156 gezinnen opvangen. Nederland telt alleen al 6500 steden, dorpen en buurtschappen. Als elke plaats nou 1 gezin opneemt per jaar, dan kunnen we dus nog drie keer zoveel vluchtelingen opvangen. En dan is Nederland nog maar een klein land. Stel je voor als we hetzelfde trucje toe zouden passen op Frankrijk, Duitsland of Engeland. Weg met de AZC's, kom maar op met de spreiding! Laten we, in plaats van te zeuren over alles wat wij nog meer willen hebben, ons allemaal even inzetten voor die ander, die het écht slecht heeft. Als iedereen ook maar een klein beetje zijn handen uit zijn mouwen zou steken, zouden al zoveel problemen allang opgelost zijn!
Het punt is, is dat vluchtelingen ook jaren wachten op een huis, net als wij. Dat ze uberhaubt jaren moeten wachten op een besluit of ze wel of niet mogen blijven. En dat als je in NL zorg nodig hebt, acute, noodzakelijke zorg, dat die er is. Dat oudere mensen hier niet verhongeren en op straat terecht komen. En dat we wat dit betreft echt een zeldzaamhid zijn hoor! Maar veel mensen hier kunnen alleen maar klagen. Het geld dat nu naar vluchtelingen gaat, wordt niet weggenomen bij de ouderen en zieken. Wat ik hierboven las: 3 miljoen voor sfeerverlichting... Seriously?
Tuurlijk frustreert het mensen, en dat mag gerust Maar men moet daar de vluchtelingen niet de schuld van geven maar daarvoor bij de regering zijn.
Ja ook, er worden soms onzinnige uitgaven gedaan. Maar dan nog vind ik dat we echt wel wat minder mogen klagen. In veel landen steekt de regering alles in eigen zak en leven mensen gebukt onder een dictator. Dan hebben wij het echt nog getroffen.
Ja, dat vind ik ook jammer. Ik heb zelf niet zoveel geld wat ik kan missen. Maar heb wel veel spullen, alleen geen draagdoeken Maar nergens zie ik waar je spullen of voedsel naar toe kan sturen. Alleen maar geld. En wat ik kan vinden, gaat het alleen om mannen. Maar die hebben niets aan speelgoed, kinderbenodigdheden en kinderkleding. ik blijf nog maar even zoeken. Kan mij herinneren dat er een inzameling was bij de supermarkt voor een voedselpakket. Zouden die nog komen?
Euh ik heb een link geplaatst... https://www.facebook.com/events/1648358015444421/ nog een keer dan maar... Ik ben net samen met een vriendin naar de Action geweest. We hebben tandenborstels, tandpasta, luiers, luierdoekjes, vochtige doekjes, poncho's, sokken, douchegel, shampoo en stickers gekocht (stickers uiteraard voor de kindjes). Verder heb ik 1 zak met kleding en 1 zak met speelgoed wat ik morgen naar haar breng, zij brengt dit naar een vriendin en die brengt het naar een verzamelpunt in Apeldoorn zodat het naar de vluchtelingen in Griekenland kan. Dan heb ik nog 2 zakken met winterkleding wat ik voor hier bewaar wat we dan naar AZC's gaan brengen zodra dat nodig is.
Wie een draagdoek/zak wil doneren (óók de niet-ergonomische zijn welkom!), kijk dan even op https://m.facebook.com/events/600025363473454/ mocht je geen Facebook hebben; met even googelen kom je ook ver
Zoiets wilde ik ook typen. Geld voor vluchtelingen wordt niet uit de zorg gehaald, want er is al een hele tijd geleden besloten dat er hoe dan ook heel veel minder naar de zorg gaat. Dat heeft idd keiharde gevolgen, maar grenzen sluiten levert geen cent meer op voor de zorg. Dan maar gewoon helpen dus, want elk mens dat je kunt helpen, is er een. Of het nou je oude oma is of een totaal onbekende vluchteling uit Syrie.
Het ergste vind ik dat wij als Nederlanders constant zelfmedelij hebben. "Wij hebben hier geen plek" "Wij moeten al zo veel betalen" "Ze pakken ons werk af" "Ze zijn allemaal tuig/criminelen" "Wij hebben het oh zo slecht" Dit moet je accepteren als Nederlander: Nederland bestaat voor meer dan de helft (55%) uit platteland, Nederland heeft wel degelijk plek voor vluchtelingen. Een flatje kan je echt wel ergens om de hoek kwijt, we zitten namelijk nog lang niet "vol" als dat het probleem is. In Nederland moet je altijd veel belasting betalen, Nederland is een land wat bezuinigd op de meest onzinnigste dingen, en dan een pleintje gaat opknappen voor 2miljoen euro. Terwijl er niets mis is met dat pleintje. Met of zonder vluchtelingen, Nederland is een duur land, een van de duurste landen met meeste belasting. Er is crisis ja, er zijn banen te kort en mensen zitten werkloos thuis. Die vluchtelingen komen hier en er wordt hun een baan aangeboden, KRANTJES VERKOPEN VOOR DE SUPERMARKT en andere rotklusjes ! Is dat een baantje waar jij anders akkoord mee zou gaan? Nee. Zij doen werkjes waar wij Nee tegen zeggen. Dus ze pakken ons werk niet af, dat is onzin. Die mensen verlaten hun thuis, hun familie, hun bekende vertrouwde omgeving omdat het niet meer veilig is, ze worden aangevallen geterroriseerd bedreigd met de dood. Zelfs hun kleine kinderen zijn er niet veilig. Ze komen hier omdat het hier veilig is, en wij noemen ze meteen tuig? Bij elke 5 mensen zit er 1 rotte appel tussen, of ze nou Nederlanders, Australiërs, Chinezen of Syriërs zijn. Ik ben van mening dat tussen vluchtelingen JUIST minder slechte mensen zitten puur door wat zij hebben meegemaakt en meemaken ! Die mensen zijn toe aan wat rust, niet nog meer actie. Het zijn de mensen die bedreigt worden die hier heen vluchten he, niet de terroristen... Laten we daar een onderscheid in maken aub. Nederland is een van de rijkste landen, het zou goed zijn van Nederland om de armen te openen voor die vluchtelingen. En al die smoesjes met belasting en duur en betalen en dit en dat. Grootte onzin, als je eens wist hoeveel geld wij aan de staat betalen wat aan pure onzin wordt uitgegeven, aan pleintjes en padjes die tiptop in orde zijn maar puur door geld te veel worden de gekste dingen "opgeknapt"... Er zijn jaarlijks zo veel mensen waar onder de meeste Nederlanders die vertrekken uit Nederland omdat het te duur wordt. Maar sommige Nederlanders erkennen dat niet, en beschuldigen mensen zoals vluchtelingen hiervan... Nee beste Nederlanders, het zijn jullie eigen mensen die het hier zo duur maken. In plaats van 2/3miljoen besteden aan een tunneltje wat gewoon in orde is, kunnen we het misschien voor die mensen mogelijk maken om hier een poosje veilig te verblijven? Hoe durf je... Hoe durf je zo te denken ! Ik heb me bij dit onderwerp allang neer gelegd want het is echt ongelofelijk hoe mensen er over praten. Op mijn werk en mijn omgeving... Ik heb mezelf voorgenomen om me niet in de gesprekken te mengen die over vluchtelingen gaan want dan krijg ik echt de neiging om iemand aan te vallen ! Hoe egoïstisch, onwetend en zo dom sommige mensen kunnen praten. Wat zou jij doen als er een bom in je straat valt? Terwijl jij en je geliefden thuis zijn? Wat zou jij doen als je broer of zus niet meer leeft door een aanslag? Wat zou jij doen als het niet meer veilig is buiten je huis? Zou je blijven waar je bent of zou je vluchten? Wij Nederlanders vergeten dat wij in de tweede wereld oorlog ook zijn gevlucht. Die landen hebben niet eens een kwart van wat Nederland heeft, en we zouden daar echt wel terecht kunnen als wij bedreigt werden. Nederland heeft zo veel geld en zo veel mogelijkheden en nog doen ze zo egoïstisch. En inderdaad ik kan me ook dood erger aan Indonesische mensen die zo slecht praten over vluchtelingen, ze weten overduidelijk niets over hun eigen geschiedenis.