Zolang iemand de intentie heeft een nuttige bijdrage te leveren aan de maatschappij, dus veelal dmv werken (en integreren!) en niet veertig jaar in een uitkering te zitten, zijn wat mij betreft ook de 'gelukszoekers' van harte welkom in NL. 😊 Waarom niet tenslotte? Ieder mens op deze aardkloot streeft toch het optimaal haalbare geluk na voor hemzelf en zijn dierbaren. Sommigen hebben gewoon de vette pech in een arm en/of door oorlog geteisterd land geboren te worden, logisch dat je dan betere oorden gaat opzoeken als je de kans krijgt. Mijn man en ik zijn in feite óók 'gelukszoekers' net zoals de vele duizenden emigranten die jaarlijks NL verlaten. 😅 Gelukkig zijn wij in ons nieuwe woonland met open armen (weliswaar moesten we aan zeer strenge eisen voldoen) ontvangen, net zoals ook weer duizenden met ons in dit land.
Volgens mij is bijna iedereen het wel met elkaar eens. Inmiddels zijn er vele pagina's, maar het komt op hetzelfde neer. Die mensen die geen huis meer hebben door die afschuwelijke oorlogen zijn welkom, mits ze zich uiteraard netjes gedragen. Echter, het kaf van het koren scheiden lijkt een probleem. Maar een gelukszoeker is toch niet per definitie slecht? Nederland (en ook Duitsland, Belgie, Frankrijk, GB etc) zijn rijke landen waar mensen graag willen wonen en velen kunnen onze cultuur verrijken en hebben echt wel wat toe te voegen. Ze pikken niet de banen in van ons. Een collega van mij is lange tijd werkeloos geweest en toen ze in de kassen kon werken, kwam 75% van de mensen met een uitkering niet opdagen. Dus nee. De asielzoekers pikken niet ons werk in. Mijn woning staat al meer dan 2 jaar te koop en in die stad is dat geen uitzondering. Dus ja, er is woonruimte beschikbaar in Nederland.
Ik geloof niet zozeer in oorlogen om het geloof aan zich. Geloof wordt als middel ingezet om mensen/volkeren onder een bepaalde macht te krijgen. Er zijn tig kruisoorlogen geweest (van verschillende religies), maar elk land dat veroverd werd en het volk een bepaald geloof opgelegd kreeg is vervolgens onder macht gesteld van de veroveraar. Er is nooit voorgekomen dat de aanvaller gewoon weggegaan is op het moment dat mensen zijn geloof hebben overgenomen. Onderliggende doel was en is altijd om een regime op te leggen en eigen belang uit te halen (land, rijkdommen, olie, goud enz)
Helemaal mee eens, al zorgt de crisis in Nederland voor andere kijk op deze groep gelukszoekers. Want dat zijn in principe ook Polen die hier puur komen om te werken en te leven (steeds minder gaan ook om de zoveel maanden terug, jongeren beginnen inmiddels massaal hun leven hier op te bouwen) Daarvan vindt men over het algemeen dat ze 'onze banen komen pikken'.
Precies. Ik moet zeggen dat ik dat niet eens wist van die blanke boeren. Wel dat ze vermoord werden maar niet op zulke gruwelijke wijze. Algemeen.Maar omdat wij in de EU met een schuldgevoel zitten krijgen we dat niet te horen maar word er ons alleen om de oren gesmeten hoe slecht we waren tijdens de VOC tijd. En hetzelfde met Duitsland. Die mogen zich dadelijk 400 jaar verantwoordelijk stellen voor de 2e wereldoorlog terwijl de huidige generatie zich er totaal niet meer mee bezig houdt. En ja dat weet ik want ik ga regelmatig naar Duitse festivals.
Ik wel, een vriendin van mij haar oma woonde in Zuid-Afrika naast iemand die op zo'n brute manier is vermoord (omdat ze diegene hadden betrapt op inbreken trouwens)... Haar oma is daarna ook weer teruggegaan naar Nederland. Maar zover ik weet is de dader wel gewoon gestraft.
Zijn maar heel weinig mensen van op de hoogte. Ik kwam het tegen op een Facebook pagina en ben erover gaan lezen. Echt te gruwelijk voor woorden. Maar ja...als de president dit soort liederen zingt.. https://www.youtube.com/watch?v=XfZeIVsJxgs
Ja dat zijn weer van die stereotypes. Die komen niet om 7 uur hun bed uit voor een baan, als ze dat hetzelfde oplevert als hun uitkering. Maar als een "gelukzoeker" die baan wel aan neemt, dan is het een baaninpikker En deze mensen zie ik dan ook weer op een bepaalde partij stemmen en dus van die dingen roepen die ik echt beschamend vind. En zo is voor mij dan weer het cirkeltje rond. Heel slecht, heel generaliserend van mij, ben ik me echt heel bewust van. Maar dat is wel het beeld dat ik op dit moment heb....
Ik heb ooit met een paar Duitsers gewerkt. Zijn trouwens enorm aardige mensen, gastvrij en werken enorm hard! Maar 1 van hun vertelde inderdaad dat zij leren op school om zich te schamen voor wat "zij" hebben aangericht in de wereld. Dat is wel 10 jaar terug, dus weet niet hoe het nu gaat. Maar toen vond ik het al raar... Alsof zij er wst aan kunnen doen?
Wel...het is een beetje dit gevoel denk ik. Stukje wat tegenkwam. " Ik kan me er wel iets bij voorstellen, de wens om zwart te zijn. Ooit, een eeuwigheid geleden, in mijn pubertijd, had ik die wens ook. Zwart was cool. Dit was nog in de tijd dat er op de middelbare school haast geen niet-blanken op school zaten. Indos, dat kwam nog het meest in de buurt. En de Indo die ik kende, was ook al cool. Goed met zwemmen. En altijd meisjes. Later had ik een zwarte Surinamer in de klas waar ik natuurlijk gelijk vriendjes mee werd, want die was ook enorm cool. Via hem leerde ik Surinaams eten kennen en Curtis Mayfield. Dat cool-zijn liep bij mij vooral via de muziek. Blanke popmuziek was misschien wel cool, maar de echt coole muziek kwam natuurlijk van de zwarten. Neem nou de blues. De echte blues was de Delta blues, en die werd uiteraard door de zwarten gemaakt. De blanke bluesmuzikanten waren vooral commercieel succesvol, en deden niets anders dan deemoedig verklaren waar hun roots lagen. Dat ze zelf ondertussen wel het geld opstreken, dat deugde niet, ergens, en dat bewees maar weer eens hoe slecht blanken eigenlijk waren. Zelf vond ik dat moeilijk te begrijpen, overigens, want ik had voor mezelf al vastgesteld dat de beste bluesgitarist Mike Bloomfield was. Joods. Rijk werd hij niet overigens. Hij ging dood door zijn verslaving, en dat was dan ook weer typisch blues en zwart. Dus cool. Het was doodzonde dat ik niet zwart was. Een gemiste kans. Toch? Laten we zeggen, met dat vreselijke woord: Het was dubbel. We zeiden black is beautiful. Ook al zag ik ergens heus wel de gekkigheid daarvan in. Ik was het probleem, de blanke, heteroseksuele man. Maar hoe vaker ik dat moest horen, des te meer begon het me tegen te staan. Waarom mocht ik niet zijn wie ik was? Waarom moest ik denken dat ik slecht was, niet op basis van iets wat ik gedaan zou hebben, maar op basis van mijn etniciteit? En waarom mocht ik niet zeggen dat dit nu juist racisme was? Gelukkig wist ik mijn mentale gezondheid te behouden. Je kon dan wel spelenderwijs denken dat het cool was om zwart te zijn, aangezien je dat niet was, kon je die grens maar beter niet overschrijden. Zijn wie je bent. Daar draait het om in het leven, wil je gelukkig zijn. Lou Reed schreef over het verlangen om zwart te zijn, eens dit prachtige, cynische, lied, dat ik wel een bevrijding vond. Tenslotte was Lou Reed zeer cool. Ook Joods trouwens. Wat ik ook niet was. Maar dat is weer een andere discussie. De wereld is er ondertussen een stuk grimmiger op geworden. Wie het spelenderwijs, en zelfrelativerend heeft over zwartjes op de tv, wordt tot de orde geroepen. Het spelenderwijs omgaan met zwart-wit, als op het sinterklaasfeest, met de Zwarte Piet figuur, moet verboden worden. Dat heet ineens blackface en daar staat het stempel racistisch op. Blanken worden steeds meer in hun slechtheid gedrukt, en ze mogen daar niets meer over zeggen, iets wat ze vooral door andere blanken aangepraat wordt. En dat is op meer dingen van toepassing, niet alleen over zwart/wit. Vooral dit zinnetje " Blanken worden steeds meer in hun slechtheid gedrukt, en ze mogen daar niets meer over zeggen, iets wat ze vooral door andere blanken aangepraat wordt."
Wat een onzin. En dan reageer ik al helemaal op dit zinnetje: " Blanken worden steeds meer in hun slechtheid gedrukt, en ze mogen daar niets meer over zeggen, iets wat ze vooral door andere blanken aangepraat wordt." Blanken worden in hun slechtheid gedrukt??? Dus eigenlijk ben ik als blanke Nederlander een soort slachtoffer? Het gaat om een historisch besef EN ook kennis van de huidige situatie. Afrika is eerder op een behoorlijke wijze leeg getrokken door Europese kolonisten. En nu nog is sprake van een gigantische schuldenlast, waardoor via hoge rente winst wordt gemaakt op landen die zich proberen te ontwikkelen en zich dus amper kunnen ontwikkelen. In veel van die landen gaat meer rente de grens over richting het Westen (IMF en Wereldbank), dan de hoeveelheid ontwikkelingsgeld dat binnen komt. En ons allemaal maar afvragen waarom die landen zich niet ontwikkelen ondanks al die projecten??? Een hypocriet verhaal ...
Precies sic, dat zeg ik ook altijd in die topics over serious request ed waarin mensen klagen dat Afrika een bodemloze put is.
Maar wat zegt dat over omgekeerd racisme in Zuid-Afrika ? Dat maakt het ok? Dat mag doodgezwegen worden en het moorden mag doorgaan? Maakt dat Europeanen of blanken voor eeuwen een stempel blijven houden voor iets wat in onze voorgeschiedenis is gebeurt? Dat er een soort eeuwige schuld blijft bestaan die er te pas en te onpas bijgehaald wordt? En inderdaad, zoals hier ook wel blijkt wordt dat er onderandere inderdaad steeds door mede blanken bijgehaald. Want daar ging het over he, wat we ook doen, we blijven voor eeuwig 'slecht' door de geschiedenis van VOC. Iets wat naar mijn mening een beetje té ver wordt doorgevoerd tegenwoordig. Overigens blijkt dat ondanks ruim 70 procent van de concrete hulpprojecten in Afrika zijn doelstellingen haalt. een derde overstijgt zelfs zijn uiteindelijke doelstelling. Al is het niet genoeg en doet het niets voor de economische groei.
Vergeet overigens ook niet dat President Mobutu van Zaïre (inmiddels de Democratische Republiek Congo) naar schatting 5 miljard dollar achterover heeft gedrukt, evenveel als het land in zijn hele geschiedenis aan buitenlandse hulp ontving. In Uganda is corruptie met hulpgelden zo omvangrijk dat volgens schattingen slechts 20 cent van elke dollar haar bestemming bereikt. Maar inderdaad, dit gaat over een nader soort hulp dan aan de huidige vluchtelingen.
Nee, dit topic ging over het schamen over de botte reacties door Nederlanders op de vluchtelingenstroom. Wel on topic blijven he.