Ik schaam me diep

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 30 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

ik moet zeggen dat volk op FB wat inderdaad dit allemaal roept met: ze moeten ze laten afzinken etc wel het echt dommere volk is. Dat valt me op. Op geenstijl zeggen mensen ook wel dat ze geen vluchtelingen meer willen maar daar is de mening goed onderbouwd en er worden geen doodswensen geuit.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Relatief gezien komen heel weinig vluchtelingen naar Nederland hoor, alleen willen sommige dat niet geloven.

Afgelopen 2-3 jaar zijn meer dan 50mln mensen (!!!!) op vlucht geslagen voor oorlog en geweld. Het grootste deel daarvan zijn gevlucht in eigen land en naburige landen. In getallen gesproken, bijna allemaal.
    En toch zie je constant om je heen domme uitspraken als: waarom komen ze allemaal naar Europa? Wat doen landen in de regio enz? Het trieste is dat niemand zich maar 5min daarin wil inlezen, onderbuik gevoelens uitkramen is veel makkelijker..
    33mln vluchtelingen zitten bijv 'gewoon' nog in hun oorlogsland, zijn daar gevlucht naar iets rustigere plekken of zijn constant op vlucht. Van de €6,5mln vluchtelingen in Azië vorig jaar zitten €6,2mln in het land zelf of landen erom heen.

DAT zijn de feiten!!
    Dat er mensen zijn die denken dat deze oorlogen maar paar duizend vluchtelingen veroorzaken die deze kant levend bereiken is gewoon al heel bizar (bijna dom).
    Maar dat is wel de algemene stemming zoals het nu heerst.

3. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Amdaa ok fijn dat je toelichting geeft! Het nieuws geeft misschien ook wel een niet realistisch beeld weer. Het is tenslotte de media die graag dingen opkloppen! Zonder oordeel vroeg ik me het echt oprecht af waar ze de vluchtelingen wilde laten. Maar je geeft een goede uitleg en een goed beeld weer om minder angst te zaaien onder andere mensen misschien.

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik vind het ook erg dat mensen dat zeggen. Ook die IPhone discussie. Verplaats jezelf eens in een vluchteling. Wat zou je meenemen........... Hoe wanhopig/bang moet je zijn om de levens van je kinderen en jezelf in de waagschaal te leggen..... een beetje meer begrip en ondersteuning zou zeker op zijn plaats zijn.

5. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Ik ga niet alles vertellen maar ik heb geen contact meer met hem. Hij heeft mijn vader neergestoken voor 2 jaar terug, vlak voordat hij in dat tentje belande en sinds dien heeft iedereen de handen van hem af getrokken. We hebben met zijn allen geprobeerd hem te helpen maar van ons wou hij niks of nauwelijks weten. Na het incident met mijn vader wil en hoef ik hem nooit meer te zien of spreken. Maar des ondanks vind ik het wel belachelijk dat het zo heeft moeten escaleren en er ondanks dat nog steeds geen hulp aan hem werd aangeboden. Ik hoor via via nog wel eens hoe het met hem gaat en hij schijnt nu richting het goede pad te gaan, maar hij is er nog lang niet.

6. catharina1985

catharina1985 Fanatiek lid

28 jul 2010
    2.092
    8
    38
    NULL
    NULL
    Per week komen er 1000 asielzoekers bij in Nederland. Aan t eind van dit jaar zijn er naar verwachting 65.000 bijgekomen ten opzichte van vorig jaar.
    Sorry, maar dat vindt ik niet weinig, zeker niet als je dit afzet tegen het aantal mensen dat in Nederland actief meedoet aan de financiering van ons land (de participerende beroepsbevolking)

7. fanona

fanona Bekend lid

9 dec 2014
    892
    336
    63
    En hoeveel van die 65.000 worden er ook daadwerkelijk opgevangen en hoeveel duizend wordt er het land uitgezet?

8. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ik vind die reacties echt walgelijk.. Ik snap werkelijk niet wat er in je omgaat om andere mensen zoiets gruwelijks toe te wensen.

Nee ik zit niet te wachten op een heleboel vluchtelingen. Ik denk dat Europa deze enorme toestroom ook niet aan kan. Er is nou eenmaal niet voldoende geld en ruimte om iedereen die hier komt op te vangen.

Ik lees hier een boel reacties waarvan ik me werkelijk oprecht afvraag hoe men dit voor zich ziet. In een ander topic wordt aangegeven dat er armoede in Nederland is (waar ik het niet perse mee eens ben) maar vervolgens schreeuwt men om het hardst dat in Nederland iedereen welkom moet zijn. Ik denk dat je reëel moet zijn, ALS de toestroom van vluchtelingen op deze manier door blijft gaan komen er problemen. Problemen met geld, huisvesting, werkgelegenheid (uiteindelijk), botsingen tussen culturen enz.

Ik las vandaag een stukje op RTLNIEUWS dat er 2 jongeren terug naar Angola moeten omdat hun vader verdacht wordt van .... daar spreekt ook iedereen schande van, maar er wordt voor het gemak even vergeten dat deze mensen jaren geleden al uitgeprocedeerd zijn maar door rechtzaken en rekken hun vertrek zo lang hebben uitgesteld. En ja daar heb ik moeite mee. Begrijp me goed, ik vind het enorm oneerlijk voor die kinderen die hier zijn geboren en opgegroeid en ik vind niet dat je deze jongeren zomaar naar een land kunt sturen waar ze, op hun identiteit na, niks hebben. Maar feit blijft dat het niks nieuws voor ze is.
    Ik denk dat 'we' eerst ons huidige asielbeleid goed op orde moeten hebben. Het is belachelijk dat mensen 10 jaar kunnen procederen en ik denk dat er een heleboel meer duidelijkheid en strakke lijnen in moet komen.

Voor de mensen die roepen dat iedereen hier welkom is; zou jij een gezin in huis nemen? Alles voor deze mensen bekostigen en ze te helpen met alles wat nodig is?
    Als je antwoord nee is, waarom verlang je dat dan wel van onze overheid?

Ik zou op dit moment echt niet weten hoe we deze mensen allemaal moeten helpen. Want de meerderheid moet op een of andere manier geholpen worden, dat is een vaststaand feit.

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83

Het zijn er nu rond de 400 mensen per dag. Er worden inderdaad ook veel mensen het land uitgezet, daar gaat ook een hele periode over heen. Geloof minimaal een half jaar, en waarschijnlijk nu nog langer door de vele mensen die nu binnenkomen. Een familielid vertelde dat er mensen nu binnen komen die heel goed Nederlands praten, er zitten mensen bij die gewoon al 3 of 4 keer uitgezet zijn, maar gewoon naar zoveel maanden terug komen om het weer te proberen... Dat is toch absurd?? Moet je kijken wat dat kost. En mensen die echt hulp nodig hebben krijgen dat dus minder door dit soort mensen. Ze mogen van mij veel harder optreden, ze zijn uitgezet met waarschijnlijk een geldige reden.

10. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Vreselijk inderdaad. Ik word zo verdrietig van die reacties! Helaas heb ik ook 2 vrienden die hetzelfde reageren, waarvan er een zelfs al heeft gezegd dat ze allemaal terug op hun lekke bootjes moesten en vooral niet gered mochten worden als ze te water raken. Gatverdamme! Dat zeg je toch niet?? Hebben zij dan werkelijk minder recht op leven in veiligheid en vrede dan wij??

Ik heb gister uiteindelijk twee posts geshared, een met een verhaal met nederlandse namen over vluchten en deze reacties. En de ander een gedicht, waarin wordt aangegeven dat vluchtelingen blijkbaar niet meer als mens worden gezien. Heel raak.

11. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Je moet er toch niet aan denken dat je je leven moet wagen, alleen om je kinderen (en jezelf) mogelijk nog een toekomst te bieden? Mensen die zeggen dat Nederland te streng is, vertel ik over mijn oom die met een Ehtiopische is getrouwd. Zij moest anders terug, maar als ze één voet over de grens zette, zou ze worden neergeschoten (niet erkend politieke vluchteling). Ze waren niet van plan om te trouwen, maar ze moesten wel. Toen ze terug kon, zijn ze beide naar Ethiopie verhuist.

Een vriend van mij woont tegenwoordig in Amerika. De inburgering van zijn Amerikaanse vrouw ging heel moeilijk. Dit kwam vooral omdat hij met zijn callcenterbaan niet aan de inkomenseis voldeed om haar hierheen te halen. Ondanks de strenge Amerikaanse richtlijnen, was het makkelijker voor ze om daarheen te gaan (met kind uit een eerdere relatie van hem! Wel al 16 toen hij die kant op ging).

Een ex-collega woont al 16jaar in Nederland en komt oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland. Ondanks dat hij volledig ingeburgerd is, moet hij een aantal testen doen die te achterlijk zijn voor woorden. Hij zit er nu serieus aan te denken om Nederland te verlaten en in Duitsland te gaan wonen (waar hij ivm werk al eerder heeft gewoond), omdat Nederland zo ontzettend moeilijk doet over de verblijfsvergunningen.

Ik kan mensen uit persoonlijke verhalen dus laten weten dat Nederland helemaal niet zo soepel is. Nederland is één van de strengste landen om een (langdurige) verblijfsvergunning te krijgen. Mensen in mijn directe omgeving die eerst naar de schreeuwers luisterden, gaan door deze verhalen gelukkig wel nadenken. Het is dan ook niet 1 iemand die ik ken die tegen de Nederlandse bureaucratie aanliep, dus geen toeval.

En ach, zoals de Volkskrant jaren geleden al meldde:
    NEDERLAND IS VOL! alle racisten het land uit! ;)

12. jada73

jada73 Actief lid

6 apr 2010
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Nahla:

Syriers worden liefdevol opgevangen in Turkije? Nu is de ervaring van mijn Syrische familie daar heel anders. Mijn zwagers willen dolgraag werken maar worden door de ene na de andere werkgever zwaar afgezet en afgescheept met EUR 3!!!! per dag. Daar kun je ook in Turkije je gezin niet van onderhouden. Ze worden winkels uitgetrapt, bij sommige winkels zijn de boodschappen een half keer zo duur, alleen omdat ze Syrisch zijn. De kinderen worden uitgescholden op straat en nagetrapt en ook dit is niet 1x gebeurd maar meerdere malen.
    Veiligheid is leuk, maar je kunt het niet eten en drinken. Hulp voor eten is er niet. Bovendien gaat de situatie in Syrie nog wel jaren duren, een oplossing is nog lang niet in zicht. Ze willen hun leven weer oppakken, werken, de kinderen weer naar school.

Mijn schoonzus heeft blaaskanker, maar niemand wil haar helpen. Mijn neefje van 4 jaar heeft een open gehemelte maar geen ziekenhuis of dokter wil helpen. Na 5 jaar van oorlog hebben zij en (wij ook niet meer)
    geen geld meer om naar particuliere klinieken te gaan. Werkelijk al het geld wat hier binnenkomt gaat naar daar, al jarenlang. En dat geeft niets, want het is familie. We doen dat graag en doen het zelf wel met minder.

Maar nu mijn schoonzus slechter en slechter werd hebben wij besloten dat we het allerlaatste geld wat we hadden te steken in een reis voor haar naar hier. Omdat ze hier wel geholpen kan worden, en een kans heeft op een leven. Nee, niet een beter leven, maar uberhaupt een leven.

Tijdens ruim twee huiveringwekkende weken waarin ze de helse tocht voornamelijk lopend gemaakt hebben naar hier met 3 volwassenen en 3 kinderen van 11, 9 en 7 jaar zijn ze opgelicht tot en met. En nee, niet alleen door mensensmokkelaars, maar ook door de middenstand die idiote bedragen voor water en eten. Het is niet gelukt Nederland te bereiken, ze zijn in Duitsland door de politie van de weg geplukt. Nu moeten ze daar de asielprocedure doorlopen. We zijn dankbaar dat ze in ieder geval zijn opgepakt in een land wat in ieder geval mensenrechten respecteert. Maar mijn man en ik zijn wel een beetje verdrietig dat ze Nederland niet hebben weten te bereiken. Nu ligt mijn schoonzus is een Duits ziekenhuis, moederziel alleen, krijgt geen bezoek, want het is te ver rijden voor ons. Ze kan met niemand communiceren, ook met de artsen niet en voor mij is het ook moeilijk om de medische terminolgie te volgen in het Duits. Maar ze wordt in ieder geval geholpen. Nu moet ze in de komende weken een ingreep ondergaan en worden haar blaas, haar baarmoeder en eierstokken verwijderd en krijgt ze een stoma. Heel heftig dus. Ze was maar net op tijd, zei de dokter daar.

13. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL

Ben het helemaal met je eens. Ik word er verdrietig van en kwaad. Wat wonen er veel ongelooflijk egoïstische mensen in dit land. Ik schaam me plaatsvervangend...

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

#114 Aszz, 30 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2015
    Ik ben erg blij dat ik die reacties amper zie op mijn tijdlijn.
    En diegene die zo reageren, zijn te dom om te poepen en hebben geen flauw idee waar ze over praten.
    Gelukkig (!!) wonen er ook een heleboel lieve, behulpzame en gulle mensen in dit land die van alles doen om de medemens te helpen. En daar ben ik erg trots op.
    Laten we vooral DIE kant belichten, want met positiviteit bereik je zo veel meer. Laat die hersenloze haatzaaiers links liggen!

15. fanona

fanona Bekend lid

9 dec 2014
    892
    336
    63
    Ik verbaas me eerlijk gezegd niet echt over de reacties, eerst wel maar nu niet meer. Ik weet nog goed hoe zuur ons(asielzoekerskinderen) werd gemaakt op een middelbare school. Ik zat toen in een Internationale schakelklas, want kon niet voldoende Nederlands om naar een gewone klas te gaan. Er zaten toen vooral veel Irakezen en Afghanen in de klas en het was een school in een op en top Nederlandse dorp, waar verder geen buitenlanders woonden en waren wij dus met een man van +/- 20 kinderen tussen honderden Nederlanders. Elke pauze stonden wij met z'n allen buiten, want wie uit de "kudde" raakte werd gelijk het slachtoffer. Er werd naar ons gespuugd, gedreigd,altijd maar opwachten aan de schoolpoort. Één keer werd er een Afghaans jongen achterna gereden door een groepje in een auto en probeerden op hem in te rijden terwijl die aan het fietsen was, gelukkig kon hij ze ontwijken en een bos in fietsen. Er was een juf die met een pen gooide naar iemand omdat hij met iemand aan het kletsen was, wed 100% dat ze het bij een Nederlands kind nooit had gedurfd. Hoe vaak moesten we onze vaders opbellen, zodat ze ons op zouden komen halen omdat er weer een groepje bij de fietsen stond ons op te wachten. School wist ervan, maar er werd nooit ingegrepen. Die jeugd van toen is nu opgegroeid en de haat zit er nog steeds in,ben ik bang.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wat een ontzettend triest verhaal jada..

En wat verschrikkelijk zulke ervaringen ..fanona

17. jada73

jada73 Actief lid

6 apr 2010
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het is ontzettend triest Umm85, die vreselijke oorlog die zo veel levens verwoest. Het is zo'n machteloos gevoel dat je niet eens je hele familie kunt helpen omdat het financieel gewoon niet te doen is. We kunnen niet met zijn tweeen, 5 families onderhouden in al hun levensonderhoud. Ze zijn alles kwijt. Alle broers hadden eigen zaken, waren middenstanders, alles is weg. Gebombardeerd of er wonen 'rebellen' zoals de media hier dat noemt, maar wat in de praktijk gewoon Nusra is. Als ze hier iets uithalen zijn het opeens terroristen. Ik weet het soms ook niet meer, we moeten keuzes maken, maar hoe kun je het leed van je ene broer boven dat van de andere verkiezen....

18. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Dit vind ik nou ook een realistisch antwoord. Ik heb geen hekel aan vluchtelingen en ben totaal niet racistisch, maar het kan wel een probleem worden op ten duur. Wat nou als er "rotte appels" tussen zitten en kosten wat het kost hun doel willen bereiken, het doel, een beter leven, weg van de oorlog etc. Je weet niet wat er in hun hoofd omgaat, hoe getraumatiseerd ze zijn, dit kan wel voor onveilige situatie's zorgen. En ja, het klinkt misschien heel hard, als men dan als vluchteling de kans krijgt op een beter leven, pak deze dan met beide handen aan, ga netjes Nederlands leren, ga aan het werk en zorg dat je mee kan in onze maatschappij. Ik ben van mening dat men dan gelukkiger wordt, en dan denkt dat heb ik nou mooi geflikt.. En laten we voorop stellen, ik hoop het never nooit niet mee te maken, dus heb zeker respect voor de "echte vluchtelingen".

19. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Wat vreselijk dat je familie dat allemaal meemaakt!
    Helaas is het zo dat het minimumloon hier in Turkije €275 pm is met werkweken van 72 uur. Daar moeten hele gezinnen het van doen wat betreft huur/gas/licht/eten.
    Een pak Nutrilon (Aptamil hier) kost 50 lira (€16,50) en luiers kosten hier 30 lira (€10) om maar even wat voorbeelden te noemen.
    Het leven is hier nu eenmaal keihard en het contrast tussen rijk en arm is mega groot.

Ik heb echt andere dingen gezien in Istanbul. Er wordt hier in de straten geld gecollecteerd en eten voor vluchtelingen gemaakt.

Dat de supermarkten hier duur zijn, is overigens bekend. De gemiddelde Turk doet zijn/haar boodschappen daarom op de markt.

Ik wil jou en zeker je familie heel veel kracht en vooral gezondheid wensen. Fijn dat je tante nu wel geholpen wordt in Duitsland.
    Sterkte!

20. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Heftig :(
    Onze oudste zat vorig jaar bij een kindje in de klas waarvan de ouders racisten zijn. Paar jaar geleden heeft hij twee donkere kindjes letterlijk achterna gezeten. Schreeuwend tegen ze dat ze hier niet horen. Dat ons land vol zit. Kindjes zijn geadopteerd, ze weten niet beter dan dat ze in Nederlamd wonen.

En toen kwamen er twee Syrische vluchtelingetjes in de klas. Hele lieve kindjes, die gezien hebben hoe vrienden van hun ouders zijn omgekomen. Vermoord.
    Beide ouders 'gelukkig' een goede baan, dus voor hen was de reis hierheen een stuk makkelijker. Maar ze hebben hun familie en vrienden achter moeten laten. Plus het beeld wat ze constant op hun netvlies hebben staan.

Ze wonen hier al een paar maanden, maar willen terug zodra de situatie daar het toelaat.

Maar de kinderen uit de klas kwamen vorig jaar met de raarste woorden thuis. zijn klasgenootje mocht de nieuwe kindjes niet meenemen om te spelen, want 'je weet hoe wij over hen denken'
    Leuzen op Facebook waar je misselijk van word.
    We hebben uiteraard de directeur gelijk ingelicht en er is in alle klassen nogmaals aandacht besteed aan het begrip oorlog en wat dat met mensen doet.
    De laatste maanden van het schooljaar waren gelukkig rustig, maar de denkwijze van hen zal helaas niet veranderen.

Deel Deze Pagina