Ik kwam een stukje tekst tegen in een oud kinderboek van mijn vriend en het is gewoon lachwekkend : toen zagen zij een dikke boer, een pijpje in zijn mond. zijn wangen waren heel mooi rood, wat was die man gezond! "Het vogeltje" van Dick Bruna uit 1959 Een te dikke man die rookt en op zijn minst verbrand is in zijn gezicht (dat zijn dan toch de meest 'onschuldige' rode wangen). Vroeger was dat dus gezond . Het boekje wordt trouwens nog steeds verkocht, zag ik op Bol.
Dat is net zoiets als met kortjakje. en dit zingen wij voor onze kids De oudste bron in de Nederlandse Liederenbank van het Meertens Instituut met een voorloper van het huidige kinderliedje, is een liedblad in de collectie Nijhoff (ca. 1650-1750).[1] Het liedblaadje van begin achttiende eeuw heeft als titel 'Een nieuw lied, van Ragel Valderappus, eersaeme en seer secreete vrouw, zittende op 't raedhuys van de Markus brug'. Kortjakje seer hups en fijnIs de meeste tijd beschonken,Kortjakje mag geen BrandewijnMaer het moet Jenever zijnAltijd is Kortjakje ziek,Midden in de week en Zondags nietDan gaet zy haer hert versterkenMidden in de week wil zy niet werken,Altijd is Kortjakje ziek.Midden in de week en Zondags niet.(...)Kortjakje is vroeg opgestaen,En zy is met radde kootenNa de Markus brug gegaen,De jongens volgden achter aenKortjakje mag geen Brandewijn,Maer het moet Janever zijn,Daer vond zy 't Raedhuys bescheten,Dat kon Ragel niet op eeten,Daerom is Kortjakje ziek,Midden in de week en Zondags niet.Het is een kluchtlied over een jenever drinkende vrouw die mogelijk werkte bij de secreten, de publieke toiletten, onder de Markusbrug. Een jakje was een kledingstuk voor een vrouw, een soort bloesje. De bijnaam 'Kortjakje' wijst mogelijk op een slecht of armoedig of te uitdagend geklede vrouw. De naam Kortjakje werd vaker in volksliedjes gebruikt, meestal om een vrouwelijke dronkenlap mee aan te duiden.[2] De naam Valderappus betekent zoveel als 'schorremorrie'.[3] De melodie van dit volksliedje komt niet overeen met die van het huidige kinderliedje.
Al die liedjes hebben wel iets.. zo wordt er nog wel eens een wijf geslagen enzo... grappig toch zo'n tijdsbeeld>
Zo worden er in sprookjes oude besjes en wolven gedood..... Andere tijden andere denkwijze (hoewel het best grappig is als je er over nadenkt)
"10 kleine negertjes" vind ik ook ze gruwelijk. Volgens mijn moeder een heel normaal kinderboekje in die periode.
Zo zijn er wel meer kinder dingen waar ik vraagtekens bij heb... Iemand wel eens goed naar Alfred j kwak gekeken? En vroeger (toen ik klein was) had je op VPRO purno de purno... Als je het niet kent moet je het voor de grap eens opzoeken op YouTube. Eigenlijk wel bizar dat dat uitgezonden werd. Zou nu niet meer gebeuren denk ik!
ja dat is een hele duidelijke verwijzing naar al het kwaad van de 2e wereld oorlog...met dolfje erbij.... Dat was niet eens meer subtiel.
Toen K3 begon (gekleed in buiktruitjes, glitterrokjes etc) was de doelgroep toch net wat ouder, zo'n jaar of 10/11. Omdat het vrij simpele en kinderlijke liedjes en deuntjes waren zijn de kindjes die er naar luisteren steeds jonger geworden en willen de meeste meiden uit groep 8 nog niet dood gevonden worden met zo'n cd. Toen ik in groep 7/8 zat (11 jaar geleden) was dat helemaal niet zo gek
Haha ja die purno de purno kan ik mij nog wel herinneren. Stond ie daar dan met z'n blote huppeldepup
Ik had tot voor kort nog wel ens Telekids 'sochtends aanstaan voor zoonlief. Daar is ook de fabeltjeskrant weer te zien, maaar man wat erger ik me daaraan zeg! Niks anders dan elkaar voor rotte vis uitmaken en elkaar opstoken ed. Ik kan me niet voorstellen hoe leuk ik dat vroeger gevonden heb. Gelukkig vindt zoonlief Nickelodeon nu veel leuker.
In het Groen Knolllenland schiet de jager de haasjes dood. Dat vond ik als kind zo zielig dat in mijn versie nu de haasjes de jager doodschieten. En Dikkertje Dap gaat bij mij om kwart over negen met de giraf spelen. Ik wil mijn meisje niet leren dat kwart over zeven een normale tijd is om te spelen hihi.
Nee idd, wou het net hier neerzetten . Was laatst foofur aan het kijken, werd er gezegd: Oew skatje je stinkt uit je bek naar een dode zeehond