Kater met blaasgruis wel voer?

Discussion in 'De lounge' started by Mama322, Dec 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama322

Mama322 Actief lid

Aug 29, 2011
    384
    0
    0
    Wij hebben een kater van 7 jaar die al 5 jaar last heeft van blaasgruis.

Hij heeft daarvoor ook al een operatie ondergaan waarbij zijn penis is verwijderd zodat er geen hoek meer in de urinebuis zit.

Normaal gesproken zouden ze na zo'n operatie met normaal voer verder kunnen. Bij hem is dat helaas niet zo en moet dus nog steeds speciaal voer hebben die zorgt dat er geen struvieten komen in z'n urine.

Hij krijgt daarvoor al vanaf het begin royal canin urinary support brokjes. Maar dit voer is echt super duur. En aangezien alles duurder word, wil ik eens kijken of er misschien een goedkoper alternatief is.

Advies hoef ik bij de DA niet te vragen ze hebben daar alleen Royal Canin.

Wel voer krijgt jullie kater tegen de blaasgruis en wat kost dit?

2. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

Mar 24, 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Ik heb hier hetzelfde probleem gehad met m'n kater. Wij zijn uiteindelijk over gegaan op wiskas senior. Dat werkt hier perfect! Scheelt een hoop geld. Heb ook eerst jaren lang dat voer van de DA gebruikt.

3. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

4. Brett

Brett Bekend lid

Jul 2, 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Onze kat kan echt niet zonder de Royal Canin en dan de High-Dilution als we hem zelf voor een paar dagen iets anders geven zit hij verstopt. Zelfs op de RC onderhoudsbrok. Wij hebben begin vorig jaar in 2 maanden 5 keer met hem bij de DA gezeten met een verstopping en sinds we op deze brok zijn overgegaan heeft hij niet 1 keer meer verstopt gezeten sindsdien.

Wat ik hiermee wil zeggen, kijk uit met overgaan op goedkopere brokken, onze ervaring daarmee is niet goed. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat dat voor jullie kat ook geldt!

5. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Dat z'n penis is verwijderd zorgt er alleen maar voor dat het gruis niet meer vastloopt, maar doet niks tegen het ontstaan ervan. Ook als het niet vastloopt is dit zeer onprettig voor de kat, het irriteert constant de wand van de blaas en zorgt voor blaasontsteking en pijn.

Je kan het proberen met ander voer maar dan zou ik zeker regelmatig zijn urine laten controleren door je dierenarts.. De ervaring is wel dat gewoon voer in 90% van de gevallen niet werkt en dat het vroeg of laat weer terugkomt. Er zijn wel andere varianten dan Royal Canin die hetzelfde werken, Hills enzo, maar da's allemaal zelfde prijsklasse omdat het allemaal onder veterinair voer valt..

Het is nou eenmaal een medische aandoening waar speciaal voer voor nodig is, en vandaar dat het over het algemeen alleen bij de dierenarts verkrijgbaar is, alhoewel je wel op internet kan kijken, daar is het vast wel ergens goedkoper te vinden.. Dat zou ik dan eerder doen dan overgaan op normaal voer met de kans dat hij last van zijn blaas blijft houden..

6. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

Oct 12, 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Wij gebruiken het merk Prins

Prins Cat Vital Care Struvite 5 KG? Bestel op Huisdierplein:

na 2x 5kg gebruikt te hebben voor 4 katten gaan we over naar de Prins Cat Vital Care Adult,

Wij hadden in het verleden ook een kat laten opereren (naar een meisje) en deze hebben wij in zeer korte tijd (een week na de operatie) moeten laten inslapen. Nu blijkt dat 2 andere katten dit ook te hebben, maar omdat ik het een aan ziet komen (wij gaven hiervoor gewoon goedkoop zachtvoer en heel de dag door brokken) , ze aten dan heel veel brokjes en dronken heel weinig. Ook lagen er kleine plasjes of er werd gewoon op de deurmat geplast en niet in de kattenbak. Nu we sinds verleden maand zijn overgegaan naar Prins is het geheel weg. Neemt niet weg dat het ten alle tijde weer terug kan komen.

7. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,028
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    De kater van mijn moeder heeft ook een penis amputatie gehad, toevallig, ik dacht dat het vrij weinig voor kwam.
    Kan je verder niet helpen....hij kan namelijk wel weer tegen normaal voer.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Vers gaan voeren i.p.v. brokken schijnt vaak ook te helpen:
    blaasgruis
    is ook een stuk goedkoper.

9. susy26

susy26 Niet meer actief

wij hadden vroeger ook een kat die blaagruis had, en heeft ook de zelfde operatie ondergaan, en stond ook op het zelfde voer. Maar helaas, 5 maanden later ging het weer slechter en bleek tie leukemie te hebben... maar ik denk dat dat voer toch het beste is voor je beestje. Ze geven het niet voor niks, en miss ander voer ,dat dat weer averechtes gaat werken.

10. mouschy

mouschy Fanatiek lid

Aug 30, 2005
    3,709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Mijn kater krijgt C/D van Hills en dat is ook echt achterlijk duur, kan het alleen kopen via de dierenarts, maar weten jullie daar ook een goedkoper adresje voor?

11. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Mij is verteld dat de goedkopere versies die je bij de dierenwinkel kan kopen niet helpen. Vers zou idd een alternatief kunnen zijn.
    Ik koop Royal Canin urinary, en dan een zo groot mogelijke zak zodat het toch net iets minder duur wordt.

12. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

Oct 12, 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet

Ik heb daar toendertijd ook naar gezocht, maar ik wist niet wat ik qua prijs bij de dierenarts betaalde, dus ik heb toen maar een huismerk gekocht wat ook helpt.

Hill´s Prescription Diet kattenvoer voordelig bij zooplus: Hill´s Prescription Diet Feline c/d Kip & Rijst

Hill's Feline c/d bestellen | Dieetvoeding voor katten met struvietstenen, struvietkristallen, blaasgruis en oxalaat

C/D - Hill's - Topmerken

https://www.dierapotheker.nl/product/1354/__Dieetvoer_Hills_PD/DAPDEAL_Hills_Feline_CD_5_kg

en anders googlen op Hills c/d dan kom je er vanzelf

13. Mama322

Mama322 Actief lid

Aug 29, 2011
    384
    0
    0
    Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om over te gaan op normaal voer. Ik weet zeker dat het probleem dan meteen weer terug komt.
    Ik bedoelde ook meer op voer dat lijkt of dezelfde werking heeft als Royal canin urinary maar dan misschien wat goedkoper.

14. Mama322

Mama322 Actief lid

Aug 29, 2011
    384
    0
    0
    Helaas halen ze hier voor de meeste dingen de neus op:x Heb al eens het een en ander vers geprobeerd.... Wel goede tip trouwens! Lees dat veel katers hier wel baat bij hebben!

15. Mama322

Mama322 Actief lid

Aug 29, 2011
    384
    0
    0
    anderen thnx.... voor jullie input!
    Ga vanavond wel eens een rondje googlen en alle prijzen vergelijken.

16. denise89

denise89 Bekend lid

Dec 22, 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    onze kater heeft het enorm snel en helpt het voer van de dierenarts niet eens..

hier helpt wel stuviet oplossend van prins om van de nierstenen af te komen als hij ze heeft. en daarna over op prins standaard. dan heeft die van ons het niet. dit merk is een stuk goedkoper als RC
    en hier werkt die juist beter als RC aangezien die hier helemaal niet werkt.

nu zitten we al een tijdje op biofood kat 3-mix. dit is op basis van vlees inplaats van granen en ook hier doet hij het super op. nergens last van.
    als je dit site van hun kijkt zie je ook veel eigenaren die hopeloos waren en geen enkele voersoort hielp tegen blaasgruis en dit wel.
    deze zakken zijn ook weer goedkoper als prins maar niet minder goed.

17. mouschy

mouschy Fanatiek lid

Aug 30, 2005
    3,709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    bedankt!:D

18. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Ik had een kitten (mannetje) met blaasgruis. Heb eerst ook voer van RC gebruikt omdat hij nog te jong was voor medicijnen. Dit hielp toen niet en toen hij eindleijk 1 jaar werd gelijk medicijnen gebruikt en het was over. Sindsdien gebruik ik nu de brokjes van PRINS. Hij heeft het (gelukkig) nooit meer terug gehad.
    Heb ook gezocht naar een goedkopere variant omdat we 2 katers hebben en dus beide hetzelfde voer eten. RC werd gewoon erg duur. En PRins is een heel stuk goedkoper.

19. wensbaby

wensbaby Lid

Jun 24, 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze kater heeft tot nu toe 1x blaasgruis gehad. Er is toen een catheter geplaatst om de blaas te legen. Ook ons werd geadviseerd speciale voeding te gebruiken. Ik heb op internet gezocht en vond daar Sannabelle urinairy. Dit kost voor 10kg €45,- . Tot nu toe gaat het erg goed en heeft hij de blaasgruis nog niet teruggekregen. Let wel op! Het is om blaasgruis te voorkomen en niet om te verhelpen.
    Maar zoals velen op dit forum zeggen iedere kat is anders, dus hoe jullie kat hierop reageert is afwachten.

20. wensbaby

wensbaby Lid

Jun 24, 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    vergeten erbij te vermelden dat het bij zooplus te verkrijgen is.

Share This Page