Fase B uitzendkracht en zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MieWie, 21 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MieWie

MieWie Actief lid

7 jun 2008
    431
    0
    0
    Zoetermeer
    Goedemiddag!

Ik zit met het volgende:
    Met ingang van 10 oktober jl. ben ik overgegaan naar fase B. Mijn huidige contract loopt af per 31 december a.s..
    Ik wil 6 weken van te voren stoppen met werken, dat betekent dat mijn zwangerschapsverlof in gaat op 8 januari 2012.

Het uitzendbureau heeft aangegeven dat, ondanks dat zij van de opdrachtgever (waar ik dus werk) bevestigd hebben gekregen dat mijn contract met ingang van 1 januari 2012 verlengd mag worden voor 6 maanden, gaan bespreken of ik daadwerkelijk wel een contractverlenging van ze krijg. Dit omdat zij niet voor de kosten van mijn zwangerschapsverlof willen opdraaien.
    Ik was eigenlijk in de overtuiging dat een werkgever (het uitzendbureau in mijn geval) zwangerschapsverlof vergoed krijgt van het UWV en dat het daarom geen probleem zou zijn om mijn contract te verlengen. Klopt dit?

Wat als ze mijn contract niet verlengen? Zit ik dan met ingang van 1 januari 2012 in de WW? Moet ik dan verplicht solliciteren? Wat is dan de hoogte van de uitkering van mijn zwangerschapsverlof?

Pff...echt een beetje onzeker allemaal waar ik (natuurlijk!) niet op zit te wachten nu...

Ik hoop op een spoedige reactie!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MieWie,

Je werkgever kan een zwangerschaps- en bevallingsuitkering bij UWV voor je aanvragen.

De betaling van de uitkering kan zowel rechtstreeks aan jou als aan de werkgever gedaan worden.
    Het is afhankelijk van de CAO waar je onder valt of er nog door de werkgever aangevuld wordt.

Meer informatie over aanvullende CAO regelingen kun je bij je werkgever, vakbond of het juridisch loket vragen.

Als je contract niet verlengd wordt kun je voor de periode tot aan je verlof een WW-uitkering aanvragen.
    Je bespreekt dan met je werkcoach of je sollicitatieplicht hebt.

De hoogte van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen voor je verlof.
    Het gaat dan om de laatste volledige periode van 4 weken of één maand voor de ingangsdatum.

Als je in deze periode een WW-uitkering hebt ontvangen wordt het dagloon van de WW-uitkering overgenomen.
    Je ontvangt in de WW hiervan de eerste 2 maanden 75%.
    De restduur van de WW ontvang je daarvan 70%.
    Tijdens je verlof ontvang je 100% van het dagloon.

Actuele informatie over de hoogte van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. MieWie

MieWie Actief lid

7 jun 2008
    431
    0
    0
    Zoetermeer
    Beste Ella,

Bedankt voor je heldere uitleg.

Als ik de informatie voor werkgevers teruglees op de site van UWV zie ik dat de zwangerschapsuitkering of aan de werkgever of aan de werknemer kan worden betaald. Hier geldt wel een maximum voor maar daar kom ik bij lange na niet bij in de buurt ;).
    Dit betekent toch eigenlijk dat het uitzendbureau niet voor onnodige of extra kosten opdraait en dat zij toch mijn contract gewoon kunnen verlengen? Want daar gaat het namelijk nu om.

Als ik maar 1 week in de WW zit voorafgaand mijn zwangerschapsverlof, wordt dan mijn gemiddelde dagloon over 4 weken voorafgaand die datum minder, aangezien de WW natuurlijk maar 75% betreft?

Groeten,
    MieWie

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MieWie,

Ik adviseer je over het verlengen van je contract in gesprek te gaan met het uitzendbureau.

De hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt berekend over de laatste volledige loonperiode voor je verlof.
    Het gaat hierbij om één volledige maand of één volledige loonperiode van 4 weken.

Als UWV de hoogte van je WW-uitkering gebruikt om je WAZO te berekenen.
    Dan gebruiken we het (100%) dagloon hiervoor.
    Hiermee voorkomen we dat je uitkering lager uitvalt.

Actuele informatie over de berekening van het WW-dagloon vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina