Ik snap er niks meer van..

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Martine30, 21 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martine30

Martine30 Lid

3 jun 2006
    19
    0
    0
    Hallo Mirjam en Japke,

Een aantal weken geleden, kreeg ik een vermoeden dat ik wel eens zwanger zou kunnen zijn, ondanks dat ik de pil slik. Ik heb en had last van een aantal symptomen, zoals misselijkheid, ben aantal kilo´s aangekomen, gevoelige, pijnlijke en grotere borsten, obstipatie, brandend maagzuur, duizelig, vocht vasthouden (dikkere vingers), bijna dagelijks last van een trekkend, zeurderig gevoel in mijn onderbuik, soms ook aan de zijkanten van mijn buik, erg moe. Ik heb toen een test gedaan, maar ik dacht dat deze niet gelukt was, want er verscheen een heel klein puntje van de controlestreep. Test weggelegd, echter toen ik de volgende dag keek waren er 2 blauwe strepen zichtbaar. Daarna opnieuw getest: negatief. Zo´n 1,5 week later opnieuw getest, ´s ochtends heel vroeg, ik zag binnen 1 minuut niks gebeuren, weer gaan slapen, toen ik opstond: weer een tweede blauwe streep zichtbaar. Aantal dagen later naar de huisarts, volgens haar was de kans heel klein dat de testen toch een tweede blauwe streep laten zien, als ik niet zwanger zou zijn, ook al zou dat na verloop van de gestelde afleestijd zijn, wat ik dus niet zeker weet. Ze heeft toen mijn baarmoedermond onderzocht en kon niks vreemds ontdekken. Haar conclusie: je bent niet zwanger, ook omdat de test bij de HA negatief was. Het gekke is nu dat ik het idee heb dat mijn buik de laatste dagen echt dikker is geworden, vooral het gedeelte boven mijn navel. Als ik eventueel zwanger zou zijn, zou dat nu ruim 13 weken zijn. Tevens voelt mijn buik vrij hard aan sinds dit weekend. Nu moet ik daar wel bij vermelden dat ik de pil gewoon heb geslikt en dat ik deze week ongesteld zou moeten worden. Ik heb gisteravond nogmaals getest, het streepje `zwanger` kleurde gelijk donker, trok even later weg en nu is er nog een heel vaag lijntje te zien. Je ziet hem alleen als je de test tegen het licht houdt. Vanavond nogmaals getest, eerst werd het venstertje blauw, toen niks en nu is er een positieve streep te zien. Ik snap er niks meer van..

Mijn vraag aan jullie: is er een kans dat ik toch zwanger ben en dat de huisarts misschien een verkeerde conclusie heeft getrokken?

Ik voel mij erg onzeker over bovenstaande en ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Alvast hartelijk dank!

Groetjes,
    Martine

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Martine,

er is een kans dat je toch zwanger bent, als de laatste test meteen zwanger vermeldde, dan heb je inderdaad kans om zwanger te zijn. Het is wel zo dat je de test binnen de afleestijd moet interpreteren. Wat je daarna ziet is niet geldig. Ook kan de test reageren op de pil.
    Omdat je je klachten blijft houden zou ik nogmaals met de huisarts een afspraak maken. Dan doe je daar nog een test en eventueel een bloedtest op het zwangerschapshormoon, dan weet je het helemaal zeker.

Mirjam

3. Martine30

Martine30 Lid

3 jun 2006
    19
    0
    0
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je antwoord. Morgenmiddag heb ik een afspraak bij de huisarts, dan weet ik hopelijk meer.

Ik had nog een vraagje: wat bedoel je met dat de test ook kan reageren op de pil?

Groetjes,
    Martine

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi Martine,

in de pil zitten hormonen en daar kan ook iets van in je urine komen. Eventueel kan de test daarop reageren met een kleurtje, vals positief noemen we dat.

Mirjam

5. Martine30

Martine30 Lid

3 jun 2006
    19
    0
    0
    Hoi Mirjam,

Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest en hij was er van overtuigd dat ik toch zwanger zou zijn. Hij heeft aan mijn buik gevoeld en voelde toen enige weerstand. Hij vertelde ook dat een test echt alleen maar positief is als je het hcg hormoon in je urine hebt. Ik ben daarna doorgestuurd voor een echo, de arts die de echo maakte, kon niks vinden op de echo. Ze vroeg wel een aantal keren of ik de testen wel goed had gedaan en stelde voor dat ik toch nog een keer een test ga doen bij de huisarts. Blijkbaar was ze er toch niet helemaal zeker van, neem ik aan, anders zou ze dat niet voorstellen, lijkt mij.

Een vriendin van mij vertelde, dat het soms kan voorkomen dat het vruchtje niet altijd te zien is op de echo, omdat hij of zij zich verstopt. Kan dit kloppen? Ik rook namelijk wel, wat invloed kan hebben of heeft op het groeien van het kindje.

Heb je eventueel anders een andere verklaring voor het feit dat ik nog steeds klachten heb en dat ik een paar keer positief heb getest?

Weer dank voor je antwoord!

Groetjes,
    Martine

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi Martine,

wat eventueel kan is dat je heel kort zwanger bent, zo kort dat het nog niet te zien is op een echo.
    Maar als de test nu negatief is denk ik dat van niet. Waarom eerdere testen dan wel kleurden weet ik (helaas) ook niet.

Mirjam

Deel Deze Pagina