Hallo dames, Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij enigszins kunnen helpen. In verband met mijn pcos loop ik bij een vruchtbaarheidsarts. 11 januari moest ik bloedprikken en 13 januari werd ik gebeld met de mededeling dat ik een eisprong zou hebben gehad. Echter meer dan twee weken en twee negatieve testen verder nog steeds geen menstruatie. Wanneer je een eisprong hebt gehad moet er toch een menstruatie volgen? En op internet lees ik dat de luteale fase maximaal 18 dagen kan duren duren? Heeft iemand hier ervaring mee? Is het handig om een bloedtest te doen of is het beter om af te wachten? Oh zoveel vragen..
Geen idee meid. Misschien contact opnemen met je arts. Het is inderdaad wel vreemd als zij een eisprong hebben gemeten en er geen menstruatie komt. Sommige meiden testen wel eens laat positief, misschien is dat nog het geval. Succes ermee...
Weet je ook wat de waarde was van je progesteron? En US deze 5-7 dagen na je vermoedelijke eisprong geprikt? Sommige ziekenhuizen houden hele andere waarden en methodes aan namelijk, omdat ze (helaas) te weinig van progesteron afweten. Het ene zkh zegt bijv dat een waarde van 20 goed is terwijl er dan mogelijk een eisprong heeft plaatsgevonden, maar niet zeker. Ook het moment van prikken is erg belangrijk.
Ik heb geen flauw idee ben zelf nieuw in het traject, dus weet er nog erg weinig van. Ik werd enkel gebeld met de mededeling dat ik een eisprong had gehad eigenlijk en verder geen aanvullende info gehad. De arts wilde dus vooral zien of ik überhaupt een eisprong had.
Misschien weer even contact opnemen met de gyn dan? Want dit is inderdaad wel gek. Dan zou je meteen even de waarde van je progesteron kunnen vragen...
Dat ga ik inderdaad doen.. Wil even het weekend afwachten misschien dat de menstruatie zich toch aandient en zo niet maandag even bellen.
Ik ben ook wel benieuwd naar je progesteron-waarde. Het moment van meten komt erg precies en niet elke arts hanteert dezelfde norm. Je waarde hoort op dag 5-7 na de vermeende eisprong minimaal 20-30 te zijn. Als de waarde op het juiste moment goed was, dan zou je verwachten dat je een eisprong hebt gehad. Een luteale fase van 18 dagen is al erg zeldzaam. Ga je daarover heen en heb je geen positieve zwangerschapstest, dan kun je eigenlijk wel concluderen dat er iets aan de hand is. Hier eens meegemaakt dat er door het hormoongebruik van die cyclus twee cystes op mijn eierstokken ontstaan waren. Die schopten alles hormonaal gezien in de war. Ik had wel een eisprong gehad, maar werd vervolgens niet ongesteld en al mijn testen bleven negatief. Ook eens meegemaakt dat er wel iets van een beginnende zwangerschap bezig was, maar dat het niet doorzette. Mijn lichaam weigerde echter om het meteen af te stoten, waardoor mijn menstruatie heel erg laat kwam. Als je 18 dagen na je eisprong nog niet ongesteld geworden bent, zou ik om onderzoek vragen. Bloedonderzoek kan een optie zijn, maar een echo ook. Dan kunnen ze kijken of alles met je eierstokken in orde is.
Super bedankt voor je reactie! Ben nu echt heel benieuwd wat de oorzaak is dat zich nog geen menstruatie heeft aangediend. Maandag alles bespreken met de arts.