Om vervolgens afgesnauwd te worden dat hij een eind moet opzouten en zn mond houden als het zo ver is
Hier doet man normaal gesproken niks in het huishouden. Maar dat hebben we zo afgesproken toen hij een deel van het bedrijf waar hij werkt heeft overgenomen. Dat kost gewoon veel tijd, hij werkt heel veel. En ik ben thuis bij de kinderen. Ik heb er totaal geen moeite mee. En nu ik minder goed kan, vraag ik het aan hem en dan helpt hij me met wat niet lukt. Cb, ziekenhuis afspraken doe ik allemaal. Niet omdat ik het beter kan, maar wel omdat ik er makkelijker tijd voor kan vrijmaken. En hoe anderen het doen, ik kan me er totaal niet druk om maken
Er is ergens zo'n test om te kijken hoe de rolverdeling thuis is. Dus mbt huishouden en kinderen en regelwerk. En dan heb je de mentale last en het uitvoerwerk. Vrouwen dragen vaak meer mentale last, het regelen van de oppas en het bijhouden van de vrije (school)dagen en weten wanneer de kliko aan de straat moet. Verolgens kan vrouw de man vanuit die kennis vragen om iets te doen. Hier werkt dat ook wel deels zo. Man doet het één en ander uit zichzelf en andere dingen ziet hij niet zo (snel) en vraag ik hem te doen. Dat doet hij dan ook zonder morren. En ik ga niet zeuren dat hij de wc "verkeerd" heeft schoongemaakt of iets is vergeten met stofzuigen of het verkeerde merk melk heeft gekocht (man doet hier alle boodschappen en kookt 9 van de 10 keer). Ik rijd ons overal naartoe en doe de financiën en boor gaten in de muren waar nodig. Al met al vind ik het hier aardig verdeeld. Ik had een man die geen vinger uitsteekt of die vindt dat het huishouden voor de vrouw is gewoon nooit geaccepteerd. En mijn ouders (en de zijne) waren toch behoorlijk traditioneel als het op taakverdeling aankomt, dus dat is het niet. Edit: de test: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2019/huishoudbattle/#/
Ik heb eens begrepen dat vrouwen meer doen (over het algemeen dan he) omdat vrouwen van oudsher zorgzamer zijn. Dit zit in onze "natuur" ingebakken. Kijk maar naar de natuur. Bij de meeste diersoorten (Uitzonderingen daargelaten) zijn het de moeders die voor de kroost en het nest zorgen. De taak van de vader is zaad leveren en in sommige gevallen helpen met voer totdat het kleine spul groot genoeg is om dat zelf te doen. Dit gedrag heeft de mens instinctief nog in zich zitten. Vrouwen zijn over het algemeen zorgzamer, preciezer, meer geordend en gedetailleerd. Uiteraard kunnen mannen dit ook en zijn er zat vrouwen die al die kwaliteiten niet hebben en toch perfecte mama;s zijn. Maar onlogisch is het niet dat een man minder kijkt naar de details wat betreft het huishouden of de kledingkeuze van je kind. Schoon is schoon en aangekleed is aangekleed. Dat gezegd hebben: Ik doe in huis ook het meeste. Mijn man kan prima alles maar zo hebben we dat nu eenmaal afgesproken omdat hij fulltime werkt. Maar ik kan gerust een dag weg en dan worden de kinderen ook (leuk en netjes) aangekleed, draait hij een was, maakt wat schoon kookt en vermaakt ze. Ik ken ook vrouwen genoeg met een man waarbij de blij mogen zijn dat de kinderen een boterham krijgen en verder komt er niet veel uit. Of zelfs iemand met een man die vergeten was de baby eten te geven.
Wat heeft het huishouden te maken met een vader/moeder zijn? Ik ken weinig vaders die zo betrokken zijn met hun kind dan mijn man maar hij doet barweinig in het huishouden. Echt koken kan hij niet maar een eitje bakken, paar boterhammen smeren, fruit en rauwkost aanbieden en een simpele pasta voor het avondeten lukt hem natuurlijk allemaal wel. Wassen en strijken kan hij wel maar doet hij haast nooit maar hij kan echt wel de kinderen wassen, aan- en omkleden en zorgen dat ze fatsoenlijk voor de dag komen of in bed liggen. Hij leest voor, maakt uitstapjes, veegt hun kont af en werkt daarnaast keihard voor ons. Dan hoeft hij van mij echt niet structureel het huishouden doen. Kijk, het zou zeker wel fijner zijn als we het werken/huishouden wat eerlijker konden verdelen maar het is op dit moment niet anders en dit maakt een vader/moeder ook niet direct een minder goede ouder.
Het is mij niet duidelijk wat je vriend de hele dag gedaan heeft. Dat staat er niet bij. Hij heeft blijkbaar niks gedaan? Alleen het gras. Waarom veeg jij het terras aan na het maaien, dan kan hij zelf! Blijkbaar ziet hij dingen niet. Dan vraag je het toch? Jullie hebben niet als gezin geluncht? Omdat er staat dat jij de kinderen eten hebt gegeven. Hier eten we gewoon met elkaar. Gezellig met zijn allen aan tafel. Ik zie in jouw verhaal eigenlijk een probleem: je vriend ziet het werk niet, maar jij vindt dat hij het maar zelf moet zien. Vraag dan gewoon: wil je even....?
Okay. Dit eerste jaar babyboek gaat dus retour. Wie ben ik en wie is 'de vader'. En alleen 'ik' wordt geacht het in te vullen. Ik deed je voor het eerst in bad op. De vader deed je voor het eerst in bad op (4 regels later). #teiltje
Haha, snap je wel. Er wordt heel veel onderscheid gemaakt tussen papa en mama. Terwijl jullie samen de ouders zijn. Hoewel....ik vraag me af of mijn man onze jongste als baby ooit in bad heeft gedaan....
Met setjes maken is niks mis mee. Met op fora of tegen vrienden verkondigen dat je dat echt niet doen omdat man zo hopeloos is. En dat het andets echt niet goed komt. Domme domme mannen ook
Ja klopt hier ook wel, met name het mentale gedeelte... Hij werkt, ik momenteel niet. Maar daarvoor was het ook hetzelfde verdeeld, maar dan nog 3 dagen werk erbij voor mij. Dat was teveel
Ja, dat snap ik ook nooit zo. Mannen kunnen dit prima. Ik denk zelf dat het een bepaalde controle is. Wat de vrouw in haar hoofd heeft is vaak beter, mooier, betere combinatie etc.
Hier hebben we ook afgesproken dat hij de baby in bad doet. Ik had daar altijd trillende handen van als het kindje moest huilen in bad.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik bedoel het komt niet uit de lucht vallen, dus hij zal altijd zo geweest zijn. Maar ook al na telkens proberen en er veranderd niks moet je toch het patroon doorbreken?! Dan zou ik dus zelf echt een week geen huishouden ofzo doen. Het wordt gewoon allemaal als vanzelfsprekend d gezien ofzo ..
Het klinkt raar, maar ik heb dit wel geaccepteerd uit liefde. Ik wou gewoon een schoon huis en niet teveel ruzie. Ik deed alles alleen en toen ik ging werken en extra uren ging draaien zag ik in hoeveel ik eigenlijk deed. Hij gaf aan niet te willen worden gecommandeerd en het op zijn manier te doen. Na een dagje weg lag er enorm troep en de kids waren half aangekleed of overal borden en glazen rondom. Ik hield van hem en hij had toch andere kwaliteiten en ik zocht altijd de schuld bij mezelf. Na zoveel jaar heb ik het opgegeven er was geen samenwerking. Vader zijn is ook meedraaien in het gezin en dan hoef je echt niet alles te doen maar meedenken, opruimen en Je eigen kinderen verzorgen zijn de basis.
Ik doe het meeste, maar ben dan ook fulltime thuis. Als man thuis is draait hij gewoon mee in het huishouden en gezin. Ik hoef hierin ook niks te vragen. Ik vind het altijd bijzonder dat er dan ook weer genoeg vrouwen zijn die geen klussen doen in huis. Als ik dan kijk naar zo’n programma als Help mijn man is klusser en vrouwen hun beklag doen vraag ik mij altijd al “ waarom doe je zelf niks”. Ik vind het dan ook zo zonde dat in zo’n programma alleen de man aan het werk word gezet.