Hi dames, Het is allemaal nieuw voor mij dit. En ik ben op zoek naar alle mogelijke opties. Nu snap ik het niet helemaal betreft gastouder? Ik heb zitten googlen maar kom nergens op uit. Wat zijn de kosten voor mij? Krijgt de oppas (in dit geval opa en oma) hier nou geld voor? Hoe werkt dit eigenlijk? Wie kan mij dit vertellen? BVD
Hoi Er is het eea veranderd in de wetgeving sinds 2010, onder twee links van de rijksoverheid De nieuwe regels voor gastouderopvang. Voor gastouders | Brochure | Rijksoverheid.nl De nieuwe regels voor gastouderopvang. Voor ouders | Brochure | Rijksoverheid.nl En een handleiding: Praktische handleiding gastouders | Brochure | Rijksoverheid.nl succes ermee! groetjes
Een gastouders is niet hetzelfde als oppassen door opa en oma, tenzij zij ook gastouders zijn voor andere kindjes? Volgens mij is de subsidie voor opa en oma alweer afgeschaft, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Heb die mogelijkheden nooit onderzocht omdat beide voor mij zo wie zo geen optie waren.
Opa en oma moeten een cursus volgen en zijn dan officieel gastouder. Jij betaalt hun om op te passen en een deel van de kosten krijg je terug. Zie ook hier.
als gastouder zijnde moet je een opleiding hebben gevolgd of meedoen aan een deelkwalificatie. Pas als je aan alle eisen voldoet ( zo ook het huis waarin de opvang plaatsvind ) zal je geld krijgen van de belastingdienst, kinderopvangtoeslag. Bij een `gewone` oppas kijg je niks vergoed. De kosten verschillen per persoon, maar zover bij mij bekend is krijg je van de belastingdienst 5 euro per uur vergoed. Vaak worden de kosten bij een gastouder op dit bedrag aangepast Hopelijk heb je er iets aan. Liefs Skatjuh87 (ben zelf gastouder)