Net een heel verhaal getypt, poef en weg is het:x Nu even opnieuw. De 10e van deze maand een intake gehad in het UMCU voor de PGD. Weer inwendig onderzoek, ze zei toen ze mij onderzocht tegen haar collega: ''een beetje pco achtig''. Ik had 20 follikels links, en 20 rechts. Ik heb hier verder niet naar gevraagd. Ik heb net de andere uitslagen opgezocht van afgelopen augustus (in het radboud), en hier staat iets vreemds in. Ik zal het stukje hier even neerzetten: Bespreking. Secundaire fertiliteitstoornis sinds april 2010 bij een 22 jarige (inmiddels 23) vrouw met een normale cyclus (?) DD/ luteale insufficiëntie, verminderde ovariele reserve en een PGD indicatie en een 23 jarige man met normospermie. Verminderde ovariele reserve? HUH? Ik snap er niets meer van. Dit is nooit gezegd, en nu deze maand dan ineens aan beide kanten 20 follikels. Je kan toch niet zo ineens PCO ontwikkelen? Ook staat er : De cyclus zal alhier echoscopisch worden gemonitoord met bepaling van het midluteale progesteron (hebben ze gedaan). Indien er sprake is van een korte luteale fase en laag progesteron zal een fertiliteitsbevorderende behandeling middels ovulatie inductie met clomifeencitraat worden besproken. UHM? Mijn LF verschilt, maar is op dit moment als het goed is 12. Ik heb ook 8 gehad. Hier hebben ze verder geen aandacht aan besteed want toen was mijn LF 11. En mijn progesteron is 33, dat is goed volgens het ziekenhuis.. Niet wat laag? Verder bij mijn vriend: volume 4.3 ml, concentratie zaadcellen 50 miljoen/ml, motiliteit A 70, B 7, C 1, D 22. Totaal progressieve motiele zaadcellen voor opwerken 166, morfologie kopafwijkingen 90, morfologie normaal 10. Zijn die kopafwijkingen niet wat veel? Of is dat normaal? Aangezien bij normaal maar 10 staat. De rest is 0. Verder nog mijn waardes: TSH 2.55 LH 7.5 FSH 3.8 Testosteron 1.3 Oestradiol 680 Prolactine 420 Progesteron 33. Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? Vind zo raar dat er staat verminderde ovariële reserve en dat ze afgelopen keer in het UMCU zeiden ''een beetje pco achtig''.
Het kan zijn dat je minder eitjes over hebt (vervroegde overgang-achtig) EN dat je de aandoening pco hebt (een lichte vorm). Je hebt dan minder goede eicellen over maar de laatste keer groeiden er wel veel; dat zijn echter dan voornamelijk lege cellen of cystes en geen goede eicellen die meetellen uit die verminderde voorraad. Als dat het is, is het niet te laat maar je kan wel extra balen; een dubbele aandoening Hoop dat het toch wat anders blijkt!
Bedankt voor je reactie Nephthys. Wat raar dat er nooit iets hierover tegen mij gezegd is dan? Als dit het is, baal ik ontzettend. Een lage eicelreserve. Hoe kan dat nou? En toch wilden ze ons daar echt niet helpen:x..... Ik word er schijtziek van..... K*T ziekenhuizen hier, bah. Een lichte vorm van PCO? Ik heb een redelijk regelmatige cyclus, om de paar maanden veranderd het eigenlijk weer. LF verschilde eerst altijd heel erg, nu best stabiel. Ik heb wel wat overgewicht en overbeharing op bepaalde plaatsen. Hier is ook nooit aandacht aan besteed en werd aan de kant geschoven. Ik heb een bewezen 'goede' eisprong (althans, die maand), en ik ben dat ik weet 2 keer zwanger geweest, daar heeft wel 3 jaar tussen gezeten. Het eerste ziekenhuis bleef maar hameren op dat we iig weten dat ik zwanger kan worden en dat we jong zijn. Het tweede ziekenhuis was erg verbaasd over alles, maar uiteindelijk zeiden ook zij dat IUI geen meerwaarde voor ons had en dat zij geen PGD uit konden voeren dus dat als we dat wilden naar Maastricht moesten. Zo gezegd zo gedaan. Maar als dit het is, snap ik niet waarom wij geen IUI met hormoonstimulatie kunnen doen?! AARGGHHH:x..... hhh
%$#%$#* ziekenhuis is niet meer te bereiken. Wachten tot maandag dus, wat baal ik hiervan zeg. Als dit het is, verklaard het een hele hoop. Gezien de samenlevingstest goed was, dachten mijn vriend en ik beiden dat ik niet altijd een goede eisprong had. Waarom? Geen idee.. Ik snap ook niet hoe je uit 1 keer testen een conclusie kan trekken. 1 keer was alles goed, dus dat zal altijd wel zo zijn... Trouwens ook wel toevallig dat ik juist die maand een vmk had. Deze maand niet eens gevoelige borsten gehad oid. en na mijn eisprong heb ik dat wel. Ik wacht nu op mijn menstruatie, ik zou vanaf vanmorgen rozeverlies moeten hebben maar nog niks. Het voelt wel zo alsof het ieder moment komt. Nog meer mensen die iets kunnen zeggen over mijn verhaal? Of misschien een (soort gelijke) ervaring hebben?
Even up. Iemand met soort gelijke ervaring of iemand met tips/iemand die er wat zinnigs over kan zeggen? Boven op alles nu weer plots een langere cyclus. Heb niets bijgehouden deze maand.. maar uitgaand van de laatste 4 cyclussen zou ik vandaag ongesteld moeten worden en gister rozeverlies moeten hebben. Gister zwaar het gevoel ongesteld te worden. Uiteraard getest, eergister licht positief maar met dezelfde urine nog een test gedaan van hetzelfde merk en die is negatief. Gister negatief getest en vandaag ook negatief, alhoewel ik op 1 test twijfel maar dat is dus negatief. Verder altijd gevoelige borsten op 8 dpo maar dat heb ik nog steeds niet en ik zit toch al op 12dpo (uitgaande van laatste paar cyclussen). Dit is vervelend.....
Erg rare situatie idd. Waarom ze niks hebben gezegd; artsen zeggen vaak weinig. Denken dat je het als leek toch niet snapt. Mijn ervaring is dat de meeste artsen willen dat je de onderzoeken doet en braaf doet wat ze zeggen en dan hoef je helemaal niks te weten. Ze zeggen ook niks tenzij je het vraagt, doorvraagt, zelf uitzoekt en meer vraagt. Heel frustrerend.
Ik kan er ook niet veel zinnigs over zeggen. Maar ben wel benieuwd naar de reacties van anderen. 3,5 jaar geleden is er bij mij na 1,5 gestopt te zijn met de pil PCO geconstateerd. Na een jaar clomid, 6 iui's en 1 IVF behandeling bleek tijdens de 2e IVF ineens dat ik een lage eicelreserve heb (amh 0.7). Van PCO naar lage voorraad. Daar had het ziekenhuis ook geen antwoord op. Ik snap het ook niet goed.
Verminderde ovariele reserve is bij mij geconstateerd in 2010, naar aanleiding daarvan stopte het ziekenhuis met de behandeling (de 5e icsi). De gyn zei dat ik al de maximaal toegestane hoeveelheid stimulerend hormoon spoot en dat ze verder niks meer konden doen. Dat ik me er mee moest verenigen dat ik nooit meer zelf zwanger zou worden. In mei 2013 bleek ik ineens spontaan zwanger, een mk gehad, 2 maanden later opnieuw spontaan zwanger, weer mk. In okt 2013 opnieuw de mmm in, 2 x iui, mislukt. Nu icsi 1, nog niet duidelijk of het wel of niet gelukt is. Ik had bij de icsi wel weinig eitjes, 5, waarvan er maar drie bevrucht zijn. 2 tp en 1 cryo. Veel succes
Bedankt voor jullie reacties dames, Nephthys dat is inderdaad heel frustrerend! De arts in het tweede ziekenhuis weigerde mij iui met stimulatie te geven omdat ik jong ben en ze bang was dat ik te veel eitjes zou krijgen?! Raar..... Wilma, wat vreemd!! mijn amh word van de week geprikt.. ik ben benieuwd, hoop op een goede uitslag. Wat fijn dat jullie toch nog voor icsi gaan!! Ik duim voor je! Nic 1, wat spannend voor jullie!! Ik duim voor je dat dit een goede zwangerschap is!!! Maar wat naar dat jullie zo snel opgegeven waren.. Dames, er worden toch maar 3 behandelingen vergoed? Bij hoge uitzondering 4? Althans, dat dacht ik... of betalen jullie de pogingen zelf? Ik baal nu echt als een stekker, ik ben pas 23! En na overtijd te zijn geweest word ik vandaag ook nog eens ongesteld pff, baaldag! Ik kan niet wachten tot het morgen vroeg is, ik ben zo benieuwd wat de arts zegt..... maar ik ben ook bang!!! ik vraag me dus af of ze bij iedereen amh prikken of bij mij wel vanwege lage ovariele reserve. Ik lees trouwens vaak hier dat DHEA goed is voor de eicellen, schrijven ze dit voor in Nederland?
IVF pogingen worden 3 keer vergoed, de rest van de behandelingen (IUI oi etc.) veel meer. Zal niet onbeperkt zijn maar wel veel meer. Iig veel sterkte en succes.
Hier Krijgen we over twee dagen de uitslag over mijn AMH waarde. (ik ben 37) Ik ben in dec 2009 gestopt met de pil (na 19 jaar de pil geslikt te hebben) en de tweede ronde was het al raak en in nov 2010 ben ik bevallen van onze zoon. Per juni 2012 weer gestopt maar geen zwangerschap. Dus hulp gezocht in het ZH. Inmiddels weten we dat bij VL alles goed is, bij mij was FSH wat aan de lage kant. Nu wachten op de uitslag van het AMH..
Ik zou je AMH laten testen, goede indicatie van je eicelvoorraad. Ik vind je FSH niet verontrustend hoog, heel normaal voor je leeftijd. Pas boven de 10 is het iets om nader onderzoek naar te doen. Succes!