Hoi dames, Ik ben sinds een paar dagen zwanger. Nu mocht ik deze zwangerschap pregnyl spuiten omdat dat misschien mijn kansen op een goede zwangerschap zou kunnen verbeteren. (na 8 vroege miskramen ben je tot alles bereid) Wat is er dus gebeurd? Vanaf donderdag test ik positief op KV-testen en gisteravond testte ik positief op een CB-digital. Pas NA een positieve digitale mocht ik starten met de pregnyl en dus is gisteravond laat mijn eerste injectie van 1500 er in gegaan. Nu had ik nog een digitale liggen en ik vond het grappig om te zien hoe ik eindelijk eens een keer de 3+ in beeld zou hebben. Die heb ik nog nooit gehaald zeg maar bij al mijn zwangerschappen. Ik heb dus net als een soort van grap weer een digitale gedaan en daar staat tot mijn schrik nog steeds 1-2 op! Amper 15 uur na pregnyl 1500. Betekent die 1500 niet 1500 aan HCG zoals wij die hanteren voor testen?? Maar betekenen die eenheden wat anders? Want als het wel HCG zou zijn dan zou ik nu toch kunstmatig 3+ in beeld moeten zien... Iemand anders weleens voor de grap een dag na pregnyl getest? Ervaringen hier? Ik snap er niks van en google heeft ook geen antwoord helaas.
1500 zijn eenheden. Dit heeft echt niets te maken met de detectiegrenzen van een zwangerschapstest of überhaupt de concentratie in je urine. Ik zie hier wel vaker berekeningen voorbij komen van wanneer pregnyl ui het lichaam zou zijn. Dit is echt onzin. Een en ander wordt bivendien beïnvloed door de hoeveelheid (liter) urine die je op een dag produceert. Ik ken pregnyl als ondersteuning van de luteale fase, maar na een positieve zwangerschapstest pas starten... Nooit van gehoord. Als je miskrAmem komen door een te kort aan progesteron lijkt mij het vrij laat om er nu pas mee te beginnen. De concentratie hcg zal door je zwangerschap ook al hoger zijn dan je door de 1500 eenheden zult bereiken. Maar goed, ik ben ook een relatieve leek. Hoop in ieder geval dat je nu gerustgesteld bent voor wat betreft je test.
Ander uitgelegd: als je die 1500 eenheden op zou lossen in een heel klein beetje urine, dan zal je test zeker 3+ zijn. Maar die 1500 eenheden verdelen zich in liters aan lichaamssappen. De hcg dat in de urine komt is daar weer een afvalproduct van. Dit beetje afvalproduct wordt ook nog eens verdund door de liters urine die je per dag produceert. Het is dus verdunning op verdunning. Het is dus niet raar dat je zw.test geen 3+ geeft.
Gelukkig Merah! Dank voor je uitleg! En dit is nieuw wat wij doen. Ze hebben sinds kort ontdekt dat als pregnyl ter ondersteuning van de dikte van het baarmoederslijmvlies werkt vóór een zwangerschap, dan zou het ook ondersteuning kunnen bieden NA een positieve test. Ik ken een dame die na bijna 30 miskramen hiermee zwanger is gebleven dus ik heb gelukkig een arts gevonden die dit ook wilde proberen. Het is een lichaamseigen hormoon, dus in zoverre kun je het vrij onschuldig proberen. En uiteraard heb ik op dit moment nog geen idee of het bij mij ook verschil maakt in het wel of niet laten slagen van een zwangerschap, maar ik zal maar net die gek zijn bij wie het werkt...
Ja en nee. Pregnyl zorgt voor het in stand blijven van het corpus luteum en dus de aanmaak van progesteron. In geval van vroege miskramen zul je al gelijk na de eisprong het corpus luteum moeten stimuleren of te zorgen dat het niet instort. Als je pas na een positieve test begint heb je kan dat dit verval al is begonnen. Mocht je het nog eens bij de hand hebben, dan zou ik je arts vragen om te beginnen na de eisprong. Hoe vaak en hoe lang moet je nu doorspuiten?
Tot een kloppend hartje is de bedoeling. Ben benieuwd of ik dat haal. Jij denkt dus dat het meer effect heeft als je het wel vanaf de eisprong al doet... Ok Maar: dan kun je dus nooit weten of je echt zwanger bent de eerste paar weken, want dan hou je kunstmatig een zwangerschap in stand. Toch?
Klopt. Je induceert een kleine nep-zwangerschap om de productie van progesteron te stimuleren. Dit is geen uitzonderlijke therapie. Het wordt binnen iui/ivf/icsi geregeld gebruikt ter ondersteuning van de luteale fase om insufficientie van het corpus luteum tegen te gaan. Ook vrouwen die veel vroege miskramen hebben kunnen hier baat bij hebben. Als een genetische oorzaak is uitgesloten is het idee dat de miskramen veroorzaakt worden door een te laag progesteron. Pregnyl of utrogestan (dit zijn bolletjes pure progesteron, die tot hartaktie of 10 weken gebruikt kunnen worden) voorkomen dit.
De extra pregnyl pruit je in bovengenoemde situaties tot een week na je ei. Je zult dan in sommige gevallen idd pas later kunnen testen. Met utrogestan heb je dat 'probleem' niet.