Wie heeft ervaring met PLACENTA PRAEVIA?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door billy, 27 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. billy

billy Lid

2 jan 2007
    73
    0
    0
    Hallo iedereen!

Ik was hier druk aan het zoeken naar het onderwerp placenta praevia... maar niks gevonden.
    Bij mij zijn ze er met 17 weken achter gekomen dat de placenta helemaal (!!) voor de uitgang ligt...dus ze had het al over een keizersnee
    Nou was ik vorige week bij de gyn... maar die zei tegen mij dat ze het niet goed kon zien door t slechte echo apparaat ( HUH>???) Maar heeft er iemand ervaring met placenta praevia.. ?

Groetjes Billy

2. babygirl1985

17 apr 2009
    47
    0
    0
    had bij de eerste dat de placenta ook voor de ingang lag maar hoe verder je heen was kon het ervoor weg gaan maar ze gaf de kans klein en gelukkig met de 20 weken echo zagen ze dat het gelukkig er net niet meer voor zat dus bij mij werdt het geen keizersnee maar als het voor voor blijft liggen wel gr

3. gerda b

gerda b Lid

17 mrt 2006
    93
    0
    0
    winkelmedewerker
    friesland
    Hallo,
    Met mijn 20 weken echo lag hij bij mij een stukje voor de uitgang,toen ik 32 weken was weer een echo gehad en hij lag nog op dezelfde plek.In het ziekenhuis met 35 en 36 weken een inwendige echo gehad en bleek toen al 3 cm opgeschoven te zijn en de uitgang is vrij =D> .Wel vertelde de gyneacoloog mij dat de kans om een bloeding of meer bloed te verliezen bij de bevalling wel groter is.

4. billy

billy Lid

2 jan 2007
    73
    0
    0
    Hey Gerda!

Dank je wel! Nou had ik daar nog een vraagje over...aangezien je grotere kans op bloedingen hebt.. mag je dan ook zelf bepalen (ivm risico) of je keizersnee wilt?

5. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Bij mij zagen ze het met de 20 weken echo. Met 32 weken moest ik terugkomen voor controle. Met 28 weken begon het al te bloeden en was het in en uit het ziekenhuis en/of bedrust. Geen goed voorbeeld dus. Maar goed, ze gaan eerst controleren rond de 30 weken neem ik aan, of de placenta al opgeschoven is. Is dit het geval dan zul je geen keizersnede krijgen/mogen (is ook nergens voor nodig dan) Is het wel iets opgeschoven, maar ligt het nog wel gevaarlijk ervoor of ernaast dan zullen ze nog vaker controleren of het al is opgeschoven. Is dit niet het geval dan wordt de keizersnede geplanned. Ondanks ziekenhuisopnames en vele bloedingen deed de gyneacoloog dat bij mij pas een week voor de werkelijke keizersnede (38w 2d) want ze blijven erg huiverig wat betreft keizersnedes, de keuze is niet gauw aan jezelf. Als het gevaarlijk is maken zij die keuze, is het niet gevaarlijk is er geen reden voor een keizersnede. Als het goed is zijn ze bewust van de grote risico's en zullen ze echt doen wat noodzakelijk is.

6. gerda b

gerda b Lid

17 mrt 2006
    93
    0
    0
    winkelmedewerker
    friesland
    idd marjom,heeft helemaal gelijk,een keizersnede doen ze niet zo heel snel hoor.
    Ze gaan eerst kijken of hij ook opschuift.Gelukkig heb ik nog geen bloedingen gehad en ben al 36 weken en 4 dagen zwanger.

7. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    Info via Google: was eigenlijk ook wel benieuwd hoe het nu zat :D

"Tijdens de 20 weken echo (Structureel Echosopisch Onderzoek ) wordt er standaard gekeken waar de placenta van uw kindje in de baarmoeder ligt. Dit is belangrijk om te onderzoeken of de placenta niet voor de uitgang ligt.
    De placenta kan liggen aan de voorwand van de baarmoeder (buikzijde van de moeder) of aan de achterwand van de baarmoeder (rugzijde van de moeder). De placenta kan ook in de fundus van de baarmoeder liggen (bovenin de baarmoeder). Dit zijn normale plaatsen voor de ligging van de placenta.
    Als de placenta als een dikke "plak" aan de voorwand ligt kan het soms wat langer duren voor je je kindje goed voelt bewegen.

Soms wordt er tijdens de 20 weken echo geconstateerd dat de placenta wat laag doorloopt richting de baarmoedermond. Soms ligt de placenta een klein stukje voor de uitgang, in zeldzame gevallen totaal voor de
    uitgang.
    Als de placenta totaal voor de uitgang ligt (placenta praevia) is een vaginale bevalling niet mogelijk en zal de zwangerschap rond de uitgerekende datum plaatsvinden via een keizersnede. ( sectio caesarea)
    Als blijkt dat de placenta gedeeltelijk voor de uitgang ligt kan dit nog veranderen. Doordat de baarmoeder enorm
    groeit in de zwangerschap wordt de placenta als het ware mee naar boven "getrokken".
    En in veel gevallen zal daardoor de placenta aan het einde van de zwangerschap niet meer voor de baarmoedermond
    liggen.

Vermeld ook altijd aan de echoscopiste als een vorige zwangerschap in een keizersnede is geeindigd".

8. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Laat gelijk even controleren op vasa previa. Het kan namelijk zo zijn dat de placenta wel verschuift zodat deze niet meer voor je baarmoedermond ligt, maar dat de bloedvaten naar de placenta toe niet meeverschuiven. Dit kunnen ze zien met een kleurendopplerecho. Een kennis van mij is namelijk hierdoor haar dochter tijdens de (vaginale) bevalling verloren :(.

9. paulajose

paulajose Nieuw lid

1 mei 2009
    2
    0
    0
    Hallo Billy,

In veel gevallen groeit de placenta mee met de baarmoeder en verschuift hij zo automatisch "opzij". Ik ben 1 van die gevallen waarbij hij niet opzij schoof en inmiddels ben ik trotse moeder van 2 meiden, waarvan 1 geboren met een keizersnede ivm placenta previa.

10. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Ik moet volgende week maandag voor de echo ivm laagliggende placenta, ben heel benieuwd :rolleyes: ;)

11. ambholas

ambholas Lid

20 jan 2009
    78
    0
    0
    student HBO-V
    ergens in noord-brabant
    Hoi,

Ik heb gister ook m'n 20 weken echo gehad, daar vertelde de verloskundige dat mijn placenta ook voor ligt. Ik week 32 gaan ze kijken of het al verschoven is. Doordat ie voor hangt, voel ik de baby nog niet en dat vind ik wel heel erg jammer.

gr. angela

12. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Jippie! Ik mag gewoon thuis bevallen als alles goed gaat, de placenta ligt mooi achterin =D> :D

Deel Deze Pagina