foliumzuur

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Kim11, 3 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    #1 Kim11, 3 jun 2011
    Laatst bewerkt: 3 jun 2011
    Momenteel slik ik 1200mcg foliumzuur per dag, normaal is het 400mcg met een maximum van 1000mcg,..

Is 1200mcg schadelijk?

Nu ben ik nog niet zwanger (zit op het wachtbankje..)

Maar ik ben wel bang voor afwijkingen, nu had mijn huisarts gezegd dat foliumzuur een natuur product is, en dus geen kwaad kan. Echter op internet staat aangegeven dat er een verschil is tussen foliumzuur in je eten, en foliumzuur in tabletvorm.

Kunt u mij adviseren?

----

Had nog een vraag bedenk ik mij nu, gelukkig kan ik het bericht nog aanpassen.

Hoe lang heeft foliumzuur nodig om opgenomen te worden in het bloed? Ik slik nu namelijk pas een week echt braaf, en daarvoor vergat ik regelmatig foliumzuur te slikken.

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Is er een speciale reden waarom je zoveel foliumzuur slikt?
    Anders zou ik gewoon naar 0,4mg per dag gaan. Daarvan weten we zeker dat langdurig slikken geen kwaad kan.
    En als je extra vitamines wilt, neem dan vitamines speciaal voor zwangeren, daar zit de foliumzuur ook in.

Het advies bij zwanger worden is te starten 4 weken voor de zwangerschap. Want je lichaam heeft zo lang nodig om een extra voorraad op te bouwen.

Groetjes Ineke

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Hoi Ineke,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik loop niet bij het ziekenhuis, dus het is op eigen initiatief.. Ik heb wel de huisarts een mail erover gestuurd, en daarop kreeg ik bovenstaande reactie.

Bij mijn moeder is heel veel misgegaan bij alle bevallingen, allemaal te vroeg, en niet allemaal gezond. Zelf ben ik 3 maanden tevroeg geboren met een klompvoet.

Bij mijn vorige zwangerschap waren ze toen bang voor nierfalen in verband met mijn klompvoet (dat is erfelijk zeiden ze..) en nu las ik op internet dat een klompvoet ook verband kan hebben met een open ruggetje... Daarnaast is ook mijn zoon te vroeg geboren, gelukkig niet heel veel, 1 maandje maar, en was kerngezond.

Ik slik momenteel de zwanger worden pillen van de etos, 2 per dag. En daarnaast 2 foliumzuur tabletten. Dat is in totaal dan 1200 mcg aan foliumzuur per dag.

Over het advies om 4 weken eerder te beginnen met foliumzuur, is dat omdat men hieraan moet wennen, en het lichaam het in de eerste instantie afbreekt? Of heeft je lichaam echt zo lang nodig om de foliumzuur te verwerken? Ik heb nu 1 week echt volledig foliumzuur geslikt, en daarvoor 2 weken wisselend.. Dus nooit die 4 weken, is dat een probleem?

Bedankt voor je tijd hoor :)

Groetjes Kim

4. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Heb jezelf een kindje met een open rug gehad is het advies op 5 mg foliumzuur te slikken ivm het verhoogde risico.
    Anders gewoon 0,4 mg.

Je lichaam heeft 4 wkn nodig om het extra aan foliumzuur op te slaan.
    Mocht je deze maand zwanger worden. Is dat niet erg.
    Je hebt namelijk al een kleine buffer opgebouwd. En het risico op een open ruggetje is gelukkig klein.

Foliumzuur heeft geen invloed op vroeggeboorte.

Het is niet bekend of meer foliumzuur slikken kwaad kan, daarom is het advies ook 0,4 mg.

Groetjes Ineke

5. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Bedankt Ineke.

Fijn weekend :)

Deel Deze Pagina