Meis ik vind dat je vooral moet doen en laten wat je zelf wil maar begrijp heel goed dat een kindje opvoeden niet niets is. Je bent zelfs nog leerplichtig, mag niet zelfstandig wonen etc. de opvoeding zal dus aankomen op je ouder(s), denk daar svp heeeeel goed over na. Wat je cyclus betreft, ga uit van je langste cyclus en wacht dan nog +/- 7dagen, als je dan nog niet ongi ben zal ik een test doen als ik jou was. Succes met alles! dat vind ik eerlijk gezegt ook, komt meer over als een verwende puber die alles krijgt wat ze wil dan een "volwassen" vrouw die erg graag een kindje wil. daar wil ze het liever niet over hebben zegt ze
heb je gelijk in, maar als mensen ergens niet over willen praten moeten ze zichzelf er ook niet over uitwijden toch nee maar als ze er niet over wilt praten moet ze dat idd niet doen. vroeg me alleen af hoe je zelf de schuld kan hebben van een miskraam.. volgens mij kan je daar namelijk niets aan doen.. dus was meer belangstelling
volgens mij zie je heel de baby wereld aan door een roze bril. ik heb een zusje van 15 die zwanger is. die is 1 klap wel ontzettend volwassen geworden, is keihard voor d'r school aan het knokken,ze heeft het geluk dat mijn ouders er ontzettend blij mee zijn al heeft mn vader het er heel erg zwaar mee. is toch z'n kleine meisje. maar als ik zie wat ze moet doen en regelen voor zichzelf en de kleine, ik zou niet graag in haar schoenen staan. mn ouders hebben best een flink huis en mn ouders hebben de garage laten verbouwen om mn zusje haar eigen plekje te geven eigen keukentje,badkamer,woonkamertje en 2 kamertjes. ze zal d'r kleintje toch zelf op moeten voeden samen met d'r vriend mn ouders zijn dan wel dichtbij maar een opa en oma zijn geen ouders! weet dat als het zover komt dat je er keihard voor moet knokken en niet kan zeggen pap mam ik trek het niet meer ik wil ff tijd voor mezelf met een kleine heb je geen tijd voor jezelf mn zusje werkt bij mn vader in de zaak en krijgt gewoon betaald, als in dec die kleine er is. dan zit ze wel met school en oppas! zijn ouders gaan oppassen en mijn moeder ook 2 dagen in de week en ze wil zelf de komende jaren 4 dagen naar school om zoveel mogelijk voor die kleine te zorgen maar dit gaat heel erg zwaar worden. zoals eerder gezegd een kindje is niet altijd leuk! denk je dat je van je kindje kan genieten als je je school nog af moet maken enzo? en stel je raak zwanger en je relatie gaat over. dan zit je met een kindje de meeste jongens van jou leeftijd zitten niet te wachten op een meisje met een kleine. die zijn nog lekker bezig met feesten. houdt dat in je achterhoofd! denk niet alleen ff aan je eigen gevoel en dat van je vriend maar denk goed na voor het kindje! als het allemaal niet gaat zoals je het in je hoofd hebt wordt hij/zij de dupe!
@motormuisje> heel mooi verwoord meis! ik neem aan (uit je verhaal te lezen) dat het een "ongelukje" was bij je zusje? lief van je ouders dat ze het huis voor haar "verbouwd" hebben. en echt super dat ze zelf over de toekomst nadenkt! trouwens ook petje af voor zijn ouders, de meeste ouders van jongens denken er heeeel anders over.
My sweet baby: je weet dat je grote kans hebt dat je kindje onder toezicht van jeugdzorg wordt geplaatst, asl je dit doorzet? Ik hoop eigenlijk dat dta gebeurt, want uit je posts blijkt een enorm stuk onvolwassenheid, ik was al zo ontzettend verbaasd hoe weinig iemand van haar eigen lijf kon weten... Het valt nu allemaal op z'n plek... 15 is echt te jong en dat wordt wel bewezen doordat je de opmerking maakt: alles wat ik voel dat ik wil hebben, dat krijg ik ook. Dan ga je nog leuke tijden beleven met een kindje hebben, want dan gaat je kindje de eerste plaats opeisen en die kun jij het op deze manier niet geven. Een kindje hebben is niet leuk, romantisch en weet ik wat, maar is keihard werken! Uit alles blijkt dat jij dat niet kunt! Heb je uberhaupt al wel eigen woonruimte, inkomen etc? Ws. niet, dus een kindje krijgen is dan niet alleen heel erg dom en onverantwoordelijk, maar ook ontzettend egoistisch. En egoistische ouders zijn de slechtste die er rondlopen op aarde... Ik heb er geen goed woord voor over, zoals je merkt. Bah!
meis meis toch... 15 jaar.... ik was zelf 17 toen ik ben bevallen van mijn zoontje.. t was een ongelukje we zijn er nu natuurlijk hartstikke blij mee maar t is wel zwaar hoor... en ik vind je een beetje over komen als een egoist... wat jij wil dat krijg en blabla.. denk je wel aan t kindje ? wat zal dit voor t kind allemaal beteken... en net wat al eerder is gezegd, je zal niet eens eigen baas over je kindje zijn omdat je minderjarig bent ! t kind word er de dupe van.... vind ik niet echt volwassen nadenken, en dat wil dan een kindje gaan opvoeden ?
bij mn zusje was het inderdaad een ongelukje, gescheurd condoom. en ze moet in de toekomst keihard gaan werken, wel 2x zo hard als iemand van 10 jr ouder. ik weet dat ze het in zich heeft om een goede moeder te zijn. maar heel d'r toekomst is naar de knoppen en dat zegt ze zelf ook! niet meer stappen, niet meer lekker met vriendinnen naar de stad vanuit school, dan zit je druk in de poepluiers en papflesjes! ik heb met mn zusje ook een flinke discussie gehad de eerste 10 jr van je leven zijn leuk, je kan spelen,slapen,eten en drinken en doen wat je wilt! dan komt er 15 jr van leren en je eigen persoonlijkheid maken. doe je die +/- 15 jr goed je best en bikkel je overal doorheen. studeer je goed en geniet van het leven dan kun je na die 15 jr worden en verdienen wat je wilt. maar vergal je die 15 jr dan vergal je de rest van je leven! mn zusje is zich er nu van bewust dat ze zich keihard moet bewijzen tegenover anderen maar vooral tegenover zichzelf!
Hey meid, ik ga je ook niet afvallen hoor. Maar vraag jij en jouw vriend hier wel goed over na te gaan denken! Het is wel erg leuk en alles, maar wordt wel heel zwaar! En de zwangerschap is ook niet altijd een roze wolk! En als de beeb er is, jouw vriend verdindt nog neit genoeg centjes voor de beeb! jij ook niet! Want jullie vallen onder de min. loon. Jullie zijn beide nog leerplichtig! Dus zou de zorg grotendeels op jullie ouders vallen. En daar zitten hun ook niet op te wachten! Ik heb ook heel vroeg moeder gevoelens gehad maar heb mij goed ingehouden! Ik wou alles goed hebben, werk, geld, alles dat mijn man mij nog over de laatste drempel moest halen zo van ja schat nu hebben wij het goed zo.. en nog vind ik het eng, kan ik het straks aan, gaat het allemaal wel goed straks etc. Ik heb nog een aantal weken te gaan. Dus alstublieft denk hier nogmaals goed overna. Ga lekker genieten nog, vakanties, feesten, en ook een mooie diploma scoren zodat jullie lekker dik kunnen sparen dat jullie de beeb alles kunnen bieden wat zijn hartje begeert! En die symptomen kunnen ook best goed komen door de hitte, maar jouw lichaam kan ook valse hoop geven hoor! Veel succes hiermee verder!
Van de andere kant kun je natuurlijk ook zeggen dat het nog altijd beter is als iemand van 15 voor een kindje kiest dan wanneer iemand van 15 per ongeluk zwanger raakt... Het is natuurlijk inderdaad erg jong, en ik weet ook niet of je je op dit moment goed kan realiseren wat het inhoudt. Maarja, wie kan dat wel? Volgens mij kan niemand dat echt voordat diegene zelf een kindje heeft. Ik denk dat ik wel begrijp waar bij jou die kinderwens vandaan komt. Als je eenmaal een kindje bent verloren, hoe dan ook, kan zoiets erg opspelen. Een vriendin van mij had toen ze jong was eens een abortus laten doen (ze was in die tijd nog erg 'wild' en naief, ze wist ook niet wie de vader was enzo). Maar een paar jaar daarna toen ze een jaar of 16 was, realiseerde ze zich eigenlijk pas wat het betekende. Vanaf dat moment wilde ze niets liever dan een kindje. Ze heeft het nooit letterlijk gezegd, maar ik denk dat het sterk met het schuldgevoel te maken heeft. Inmiddels heeft ze 2 kinderen. Hoe dan ook, als je besluit er echt voor te gaan, doe jezelf dan een lol en zet van tevoren alles goed op een rijtje. Lees er veel over, zodat je een idee krijgt wat het betekend om een baby te hebben. Zorg ook dat je van tevoren alles geregeld hebt i.v.m. woning, financien, steun van anderen etc. Je moet natuurlijk wel een eigen woning hebben en financieel onafhankelijk zijn (ik weet niet in hoeverre dit voor jou mogelijk is?). Veel succes met alles en denk er nog maar eens rustig over na. Groetjes Cossy
nou sorry maar ik vind het dus wel ronduit onverantwoord om op die leeftijd bewust aan een kind te beginnen en ja misschien ben je volwassen voor je leeftijd maar dat sluit niet dat je dan toch zelf nog een kind bent meis! dus met andere worden een kind krijgt een kind! en dat jij een kinderwens hebt begrijp ik misschien nog wel maare je hebt nog ontzettend veel jaren om die kinderwens te verwezenlijken! maar ja je moet het zelf weten het is jou lichaam en jou keuze.... en daarbij heb ik niet gezegd dat je met een kind niet kunt leven en genieten.. maar je zal toch op een andere manier leven en genieten. het is niet leven en genieten zoals een meisje van 15 dat hoort te doen!
Helaas kom ik op mijn werk veel in aanraking met meisjes die het prachtig vinden zo'n levende pop, maar slecht nadenken over alle consequenties. Hoe graag zij ook willen, vaak kunnen zij niet voldoen aan alle verplichtingen die bij een kind komen kijken. Denk niet alleen aan jezelf, maar denk ook eens aan het kind dat er niet om vraagt om in een bepaalde situatie geboren te worden.
volgens mij moet ze eerst zelf eens gaan praten met iemand...wat is er in je leven gebeurd dat je op 15 jarige leeftijd kosten wat kost een kind op de wereld wil zetten? Ben echt met stomheid geslagen
TS... Even over jouw vraag.... Mijn cyclus was op jouw leeftijd ook nog zo onregelmatig, maar dat was juist de reden om voor mij met de pil te beginnen........ Verder ben ik het wel met de rest eens.... Denk dat je niet helemaal over alles hebt nagedacht... inkomsten/huis etc.... en al heb je WEL al deze dingen op een rijtje dan geloof ik dat de "klap"wellicht later komt..... Mijn moeder was 19 toen ze zwanger raakte en achteraf zegt ze vaak:... toen mijn leeftijdsgenootjes nog opstap gingen zat ik al met een kleine thuis..... en tja zo is het.... Die verantwoordelijkheden horen erbij.... en niet dat dan elke keer je ouders of iemand anders kunnen opdraven... Het is je eigen keuze, maar denk echt goed na, want het is niet meer terug te draaien....!
het was me eigen schuld omdat ik domme dingen ging doen en het is niet dat ik verwend ben want verwend ben ik cker niet ik vind ook niks aan die verwende krengetjes maar ik bedoel als ik iets van mezelf wil krijgen dan ga ik ervoor snapie maar ik heb besloten (alweer) dat ik het niet meer doe een kindje komt later nog
Beter..., maar eehhh wat als je nu al zwanger bent?... want je wist t toch niet.... Een miskraam (als je die gehad hebt) is nooit je eigen schuld... het kindje/vruchtje was gewoon niet in orde en dan stoot je lichaam t af.... hoe hard dat ook is.....
ik ben niet ego al kwam het zo over net als ik al zei daarmee bedoelde ik als ik iets wil dan ga ik ervoor ik stel het weer uit