Hoi allemaal, Ik heb een vraagje, mijn dochter is nu bijna vijf maanden en krijgt sinds een weekje volledig FV. Toen ik nog borstvoeding gaf wilde ik wachten tot zes maanden en dan rapley doen. Maar nu ze nu al volledig fv krijgt wil ik toch graag beginnen met hapjes want ze drinkt eigenlijk te weinig fv en dus wil ik proberen zo iets naar binnen te krijgen! Nu is de vraag, kan je nu al beginnen met gepureerde hapjes en straks overstappen op rapley of is dat niet mogelijk? En lukt het rapley-en dan nog wel? Nog een vraag, kan ik het eten/fruit ook prakken ipv pureren of is ze daar nog te klein voor? Alvast bedankt, Liefs christa
Wat versta jij onder 'te weinig' kunstvoeding? Zit ze onder de 115cc aangemaakte voeding per kilogram per dag? Kinderen die met borst begonnen zijn en dat lang genoeg gekregen hebben (zoals jouw dochter) hebben hun natuurlijke instinct om zich niet te overeten goed ontwikkeld. Dus als jij je kindje de kunstvoeding gewoon op verzoek geeft dan drinkt ze wat ze wil en nodig heeft (tenzij er andere factoren meespelen zoals een allergie voor kv of zo). Dus tenzij je dochter besloten heeft zich uit te hongeren, is het waarschijnlijk gewoon een lief slim meisje dat precies weet wanneer genoeg genoeg is! Vertrouw op haar instinct! Je kunt trouwens tussendoor gewoon blijven aanleggen voor het gevoel, de gezelligheid en troost. Op die manier krijgt je dochter nog steeds via de drupjes die er uit komen antistoffen binnen. En op het moment met al die nare virussen is dat toch wel belangrijk. Om op je vraag over de bijvoeding terug te komen: Je kunt stukken aanbieden heel goed combineren met het aanbieden van geprakt eten van een lepeltje. Het een sluit het ander niet uit, en het voordeel is dat je kind dan meteen meer variatie leert waarderen. Prakken is al snel genoeg. Probeer gewoon wat, al zou ik persoonlijk gewoon nog even wachten hoor!
Volgens mij kan je het ook heel goed combineren hoor! Bijvoorbeeld door de ene dag een stuk banaan te geven, en de volgende dag gepureerd. Het schijnt toch goed te zijn om dezelfde smaak een paar dagen na elkaar aan te bieden om te wennen. Over het pureren t.o. prakken, volgens mij verschilt dat per kind, en kun je ook dat zelf een beetje bekijken. Geef het eerst 1 of 2 weken gepureerd, en probeer het daarna eens een keer geprakt. Of probeer het geprakt en als het niet lukt maak je het nog fijner. Er is volgens mij geen moeten/strikte regels over hoe je het moet doen!