Hallo, ik ben gisteren voor de eerste keer voor een echo geweest. Ik ben zwanger geworden met Clomid en Pregnyl en weet dus 100% dat ik 7 weken en 4 dagen zwanger ben. Het vruchtje had alleen de grootte van een 6 weken en 4 dagen durende zwangerschap. Volgens mijn arts hoef ik me hier geen zorgen om te maken, maar dat doe ik eigenlijk wel. Het is toch geen goed teken als het kindje nu al een groeiachterstand heeft? Kan het zijn dat dat verschil met mijn volgende echo weer bijgetrokken is of zal het altijd wat achter blijven lopen? Cath
Hoi Cath, wanneer een meting niet meer dan een week verschilt met de uitgerekende datum, wordt er niets aangepast. Er wordt namelijk altijd een marge ingebouwd voor een meetfout en een kindje kan zomaar iets voor of achter lopen. Omdat het slechts om een paar dagen gaat, hoef je je nu geen zorgen te maken. Met de volgende echo zullen ze zien of het mooi is meegegroeid. Dit kan dan nog een paar dagen achter lopen of het kan dat het nu wel uitkomt met de uitgerekende datum. Dat maakt dan niet heel veel uit. Als het maar meegroeit met de termijn. Spannend allemaal he? Succes Groetjes Brigitte
Hallo, ik heb eerder bovengenoemd stukje geschreven, maar wil toch even kwijt dat ik gisteren een echo heb gehad i.v.m. bloedverlies. Het kindje is met 6 wk. en 5 dgn. gestopt met groeien/gestorven.... Wij zitten zo vol met vragen waar niemand een antwoord op heeft. Had dit nu echt niet opgemerkt kunnen worden bij de eerste echo? Als je precies weet wanneer je je eisprong hebt gehad, kan er toch niet zoveel verschil in de groei zitten? Ik snap er echt niks van dat er toen geen belletje is gaan rinkelen............... Groetjes Cath
Hoi Cath, bij zo'n echo die jullie de eerste keer hebben gehad is alles nog zo pril en is een meetfout gauw gemaakt. Om jullie niet direct meteen van het ergste uit te laten gaan wordt er gezegd, en dat is ook echt waar, dat als er minder dan een week verschil zit in de meting en de termijn, het nog gewoon goed kan zijn. Omdat je met Clomid zwanger bent geworden was inderdaad de kans groter dat het vruchtje iets achter liep, maar ook dat hoeft niet direct een probleem te zijn. Pas wanneer de volgende echo uitwijst dat het vruchtje niet meer meegroeit, is er duidelijkheid. Dus bij de eerste echo was er al een kans dat het niet goed zit, maar ze wilden je ook niet onterecht ongerust maken. Het is langs allebei de kanten dus niet makkelijk. Wat vertel je de mensen. Er is niet een goede manier om iets over zo'n eerste echo te zeggen, helaas. Sterkte in ieder geval Groetjes Brigitte
Dus als ik het goed begrijp is er, om ons niet ongerust te maken, verzwegen dat het verkeerd kon gaan. Er is letterlijk gezegd: 'het ziet er uit als een goede gezonde zwangerschap, je kan gaan genieten'. Ik had het graag willen weten dat er een grotere kans op een miskraam kon zijn i.v.m. de groeiachterstand... Ik moet zeggen dat het me erg tegenvalt. Een fertiliteitsarts weet hoe graag je het wilt, hoe groot een kinderwens kan zijn... waarom zijn ze dan niet eerlijk? Als er een aanwijzing is dat het mis kan gaan en je weet het kun je je er geestelijk al een klein beetje op voorbereiden. Maar na de woorden 'je kan gaan genieten' verwacht je niet dat je een verhoogde kans op een miskraam hebt! Groetjes Cath
Dat is inderdaad niet handig gezegd van die man. Als je wilt kun je dat altijd aankaarten bij hem. Want stel dat je in het vervolg weer zo'n echo krijgt moet je er wel met een gevoel heengaan dat je daarna ook weet hoe het zit. Ik snap goed dat je je rot voelt over de gang van zaken. Heel veel sterkte. Groetjes Brigitte