Even voorstellen & meteen een aantal vragen!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Kitty07, 5 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw die net 30 geworden is en samen met mijn man hopen ook wij dit jaar zwanger te worden van ons eerste wondertje! :)
    Ik hoop dat ik mijn (hele!) verhaal hier in het juiste topic vermeld, maar anders mogen jullie dit mij gerust zeggen.

Ik ben in april 2010 na 13 jaar met de pil gestopt omdat ik wel eens gehoord had dat het wel eens een tijdje duren kon voordat je cyclus weer "op de rit" was.
    Nou, ik dacht lekker slim te zijn door gewoon al 9 maanden geleden te stoppen met de pil....tegen de tijd dat wij er ook klaar voor waren dan was mijn cyclus vast weer lekker regelmatig! ;)
    Mijn cyclus is nu echter helaas niet zo regelmatig als ik zelf zou willen, en ik had eigenlijk wel een paar vragen hierover.
    Er zitten hier vast een paar experts die mij wellicht een iets beter inzicht willen/kunnen geven! :D

Nadat ik gestopt ben met de pil ben ik de eerste 4-5 maanden keurig ongesteld geworden en ook vrij regelmatig.
    Ik kon echter wel merken dat dit nog gewone pilbloedingen waren en niet zoals mijn menstruatie vroeger was.
    Na die paar maanden ben ik 74 dagen niet ongesteld geweest, totdat het weer doorbrak, en dit keer kon ik ook merken dat het een natuurlijke menstruatie was.
    De menstruatie daarna kwam al na 38 dagen dus dat vond ik al een hele vooruitgang! Voor de pil was mijn cyclus namelijk altijd 30 of 31 dagen.

Op dat moment begonnen bij ons eigenlijk wel de kriebels om voor een kindje te gaan en vond ik het best vervelend dat ik dus totaal geen idee had wanneer mijn ovulatie was.
    Een goede vriendin gaf mij de tip om eens aan de slag te gaan met ovulatietestjes (van Sensitest) omdat ik zo dus zou kunnen bepalen wanneer ik zou ovuleren.

Aan het begin van mijn huidige cyclus (gestart op 30 november) ben ik dus begonnen met die testjes van Sensitest.....maar tot mijn grote spijt moet ik bekennen nog geen enkele LH-piek of iets dergelijks gevonden te hebben....:(
    In eerste instantie was er helemaal niets zichtbaar op de strips en na een week of 2 kwam er inderdaad een tweede streepje dat heeeel langzaam steeds iets donkerder werd, maar uiteindelijk nooit zo donker als de teststreep is geworden.
    Enfin, als ik een cyclus van 38 zou moeten aanhouden had ik zelf berekend dat mijn ovulatie rond 23 december had moeten plaatsvinden.
    Voor mijn gevoel is het twee dagen later geweest op Eerste Kerstdag, omdat ik toen een wat scherpe pijn in mijn linkeronderbuik kreeg en ineens ook een soort "plop" voelde.
    Gelukkig de dag ervoor wel geklust! :D
    Ook merkte ik die avond op het toilet dat ik de kenmerken van het vruchtbare cervixslijm had en ik was er dus eigenlijk wel van overtuigd dat mijn ovulatie was aangebroken.
    Waarom de ovulatiest die ochtend en avond dan negatief was.....geen idee! ;)

Nu zijn we dus bijna 2 weken verder en normaal gesproken zou mijn menstruatie dus dit weekend moeten plaatsvinden.
    Echter, rond de jaarwisseling (een week later) kreeg ik menstruatie-achtige krampen die veel langer aanhielden dan normaal.
    De dag erna ging ik naar het toilet en zag ik ineens bij het afvegen dat ik een kleine bloeding had met een echt roze kleur bloed.
    Normaal is mijn menstruatiebloed echt een helder rood (sorry voor de details), en de kleur viel mij meteen op.
    In eerste instantie dacht ik dus dat mijn menstruatie was begonnen maar het heeft niet doorgezet.
    De drie dagen daarop heb ik (alleen met afvegen) nog wel wat roze bloedverlies gehad maar dit zou nog niet eens genoeg zijn voor een inlegkruisje! Ook heb ik redelijk veel afscheiding op dit moment.
    Langzaamaan begon ik dan toch te denken aan een innestelingsbloeding en ik heb vanochtend met mijn ochtendurine een test gedaan met Clearblue maar helaas.....negatief.
    Dus wel 2-3 dagen voor mijn verwachte menstruatie getest maar ik kon het niet laten.

Van nature ben ik wel iemand die snel piekert en overal beren op de weg ziet en ik zit toch eigenlijk nog wel met een paar vragen in mijn maag waar jullie hopelijk advies in kunnen geven!

- Is het mogelijk dat ik niet eens geovuleerd heb ondanks bovenstaand verhaal? De ovulatietesten geven namelijk geen piek aan.

- Zou mijn "doorbraak" bloeding een innesteling geweest kunnen zijn ondanks de (nu) negatieve zwangersschapstest en ovulatietesten? Ik heb dit namelijk nog nooit eerder gehad...niet met en niet zonder de pil!
    Verder heb ik wel geen symptomen/klachten.

- In hoeverre speelt gewicht een rol i.v.m. zwanger worden? Doordat ik een tijd geleden gestopt ben met roken ben ik wel behoorlijk bijgekomen (zeker 15 kilo)... Daar ga ik vanaf uiteraard ook aan werken!

Ik hoop dat jullie hier mss ervaringen mee hebben of soortgelijke situaties?
    Sorry voor meteen een heel lang verhaal maar ik wil net als ieder ander natuurlijk zo snel mogelijk zwanger raken!
    Soms heb ik al het idee dat ik wat verminderd vruchtbaar ben door een onregelmatige (en langere) cyclus, en hier en daar zelfs de angst dat er helemaal geen ovulatie is. :)

Dus elk advies is meer dan welkom!!! :)

Liefs,
    Kitty07!

2. Lunacy

Lunacy Actief lid

14 dec 2010
    475
    0
    16
    Sodeju, wat een lang verhaal!

Ik kan je helaas geen advies geven of je vragen beantwoorden, maar je wel succes wensen. Het enige wat ik je kan aanraden is over een paar dagen toch weer te testen.

Succes :)

3. fafa

fafa Niet meer actief

inderdaad, wat een verhaal :)

En het lastige is... het antwoord op alle drie de vragen is: "ja, dat zóu kunnen" Maar dat had je vast zelf ook bedacht, anders stel de vraag niet.

Uit eigen ervaring kan ik vertelling dat ik ook één keertje zo'n roze bloeding heb gehad (ook nooit eerder, noch later nogmaals gehad, met of zonder pil) en vervolgens ook een sneeuwwitte test en een ongi. Dus geen idee of dat een innesteling was geweest die fout gegaan is of gewoon een simpel betekenisloos bloedinkje. Ik zou er in ieder geval niet al te veel aan ophangen.

Verder vind ik persoonlijk dat iedere dag je temperatuur opnemen (waarbij je lichaamstemperatuur een paar tienden van een graad zou moeten stijgen ná je ovulatie) een veel beter bewijs geeft van een ovulatie die al dan niet heeft plaatsgevonden dan ovulatietestjes. Dus als je twijfelt of je wel of niet ovuleert zou ik je aanraden om te gaan temperaturen in plaats van testjes te gebruiken.

En verder weet ik dat je gewicht invloed kan hebben op het correct functioneren van je schildklier, die op zijn beurt weer invloed heeft op de werking van je hormoonhuishouding. Zeker wanneer je een duidelijk verband ziet tussen die 5 maanden regelmatige cycli en de onregelmatige van nu en je toegenomen gewicht (weet niet vanaf wanneer je gestopt bent/aangekomen bent) lijkt me dat wel een aanwijzing.

Sterkte met alle onzekerheden, en hopelijk snel een positieve zwangerschapstest!

4. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    begin met temperaturen; dan heb je inderdaad iets meer houvast! En als je dat ong. 3 maanden hebt gedaan, dan kun je naar huisarts gaan (met temp.kaartjes) als daar geen eisprong uit af te lezen is.

ik weet inmiddels uit ervaring dat je lijf je soms voor de gek houdt door ontpillen, maar ik was daar snel ''vanaf''.....

Als je echt zorgen maakt, dan kun je bijv. 's langs gaan op het kinderwensspreekuur (word soms door verzekeraar vergoed) die verloskundigen vaak organiseren. Of bij huisarts langsgaan...

5. framboos

framboos Actief lid

19 nov 2010
    468
    0
    16
    België
    Tja, inderdaad een hele boterham :)
    Persoonlijk stel ik me wel wat vragen bij ovulatietesten van sensitest. Ik heb ze zelf gedurende 1 maand gebruikt en heb ook nooit een streep gezien (wel een hele lichte streep elke dag, maar dat zou normaal zijn en dus negatief). Dus ofwel werkt dat niet bij iedereen even goed, ofwel heb ik toevallig in die maand geen eisprong gehad. Wie zal het zeggen.
    Als je geen eisprong hebt, kan je weldegelijk ongesteld worden. Het baarmoederslijmvlies verdikt dan en op een gegeven moment is het zo dik dat het gewoon afbreekt. Dus ongesteld.

Een andere tip: probeer eens je temperatuur elke dag bij te houden? Bij mij werkt dat zeer betrouwbaar, moet ik zeggen. Elke ochtend rond hetzelfde uur vóór het opstaan je temp meten. 2 dagen na de eisprong zal die met ongeveer 0,2° stijgen en zo aanhouden tot aan de menstruatie. Dan daalt die weer.

Roze of bruin slijmvlierlies tussen de eisprong en je menstruatie komt (tot grote frustratie van vele meiden hier) vaak voor. Wie zal het zeggen of dit de aankomende ongi of of een innestelend ei? Dat zal helaas enkel een zwangerschapstest je kunnen zeggen..

Om eerlijk te zijn vind ik het wel vreemd dat je na je pilstop toch 4-5 maanden normaal ongesteld bent geweest, toch elke maand. En pas daarna is het op hol beginnen slaan, om zo te zeggen.
    Ik ben zelf eens onregelmatig geweest, maar toen hebben ze een cyste gezien in de ene eierstok. Ik heb daarvoor een maand de pil genomen, en sindsdien voel ik duidelijk elke maand de eisprong (voorheen nooit gevoeld) en komt de menstruatie regelmatig, zonder tussentijdse bloedingen of vreemde cyclussen vb 28d - 45d - 27d - 14d - 35d.

Dus :) ofwel ben je zwanger (dan doe je binnenkort maar eens een testje voor de zekerheid, dat weet je waar je staat), ofwel niet en dan zou je misschien baat hebben met je temperatuur te meten (de dokters krijgen door die temp kaartjes ook een beter inzicht in je cyclus, dus da's handig meegenomen indien je naar de gyn gaat), ofwel blijft je cyclus rare bokkesprongen vertonen en zou je best eens een afspraak bij de dokter maken.

6. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Meiden,

Bedankt voor jullie snelle reacties!
    Jaja, ik kan er wat van hoor....:)

Het temperaturen vind ik een goede tip, ik zal hier direct mee aan de slag gaan zodra de menstruatie echt doorzet!

Ik heb dit al eens aangekaart bij de huisarts toen ik voor iets anders langs moest komen.
    Maar hij was niet erg onder de indruk hiervan en vond het heel normaal...
    Eerst zouden schijnbaar alle hormonen die door de pil nog in m'n lijf zaten eruit moeten en daarna zou mijn lichaam het hele proces weer zelf in gang moeten zetten. Het lijkt erop dat dit dus na 4-5 maanden het geval was.

Ook "goed" om te horen dat jij ook geen positieve ervaringen had met die ovulatietesten...ik denk dat ik dan gewoon eens een paar maanden het temperaturen ga volhouden en eens kijk wat daar uit blijkt. :)

@fafa: ik ben al meer dan een jaar geleden gestopt met roken en toen ook snel veel bijgekomen. Daarna dus even geworselt om in elk geval niet meer aan te komen en nu begin ik weer langzaam aan met afvallen. De gewichtstoename vond in elk geval al plaats voordat ik met de pil ben gestopt.

Ik zal dit weekend in elk geval nog een testje doen voor de zekerheid! :)

Deel Deze Pagina