kolf/voedingsrecht

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Happy91, Jul 8, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Happy91

Happy91 Bekend lid

Aug 4, 2014
    908
    247
    43
    Even mijn frustratie van me afschrijven...

Ik ben in verwachting van mijn eerste kindje en in september uitgerekend. Nu wil ik heel graag borstvoeding gaan geven.
    Vandaag heb ik aan mijn werkgever aangegeven dat ik na mijn verlof graag wil kolven. Nu gaf zij aan dat ik uiteraard mag kolven, maar daar niet voor betaald ga worden. Maar daar heb ik toch gewoon recht op?

Er is mij mondeling al een paar keer toegezegd dat ik in april een vast contract ga krijgen. Ik ben bang, dat als ik nu moeilijk ga doen, dat ik wel kan fluiten naar mijn vaste contract.

Het voelt zo oneerlijk.. :( Nog meer dames die zoiets hebben meegemaakt?

2. ellen89

ellen89 Actief lid

Jan 20, 2016
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laatst nog met een collega over die ook enorme borstvoedingfan was. Je werkgever is volgensmij niet verplicht plek vrij te maken op je huidige werklocatie om te kolven maar mag je ook verplichten dacht ik om ergens anders te kolven. Ik werk zelf in de zorg dus ik weet niet in welke sector jij werkt?

Kolfrecht geldt geloof ik zo'n 9 maanden na de geboorte van je kind. Maar mijn collega's (2) hebben het veel langer gedaan omdat wij het allemaal prima vonden dat ze 20 minuten zich afzonderden van hun werk.

3. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Op je werkplek (dus in het gebouw zeg maar) moet een geschikte plek zijn om te kolven. Deze moet je van binnen kunnen afsluiten. Daarnaast mag je daar 25% van je werktijd aan besteden tot je kindje 9 maanden is.
    Je hebt er dus inderdaad gewoon recht op.

4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,911
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Je hebt er inderdaad gewoon recht op. Maar ik snap je dilemma. Met een tijdelijk contract is het lastig om op je strepen te gaan staan. Het is dus de vraag wat je wilt doen.
    Je bent bang dat als je moeilijk doet, dat je geen vast contract krijgt. Maar... als ze tevreden over je zijn, kan het natuurlijk ook zijn dat ze je wel gewoon een vast contract geven.
    Het kan ook zijn dat je er niet meer om vraagt, maar toch geen vast contract krijgt omdat ze het misschien toch niet van plan waren of omdat de resultaten tegenvallen of whatever. Dan heb je dus 'voor niks' je mond gehouden.

Lastige keuze. Je kunt een beetje in het midden gaat zitten. Misschien een berichtje sturen dat je n.a.v. het vorige gesprek de indruk hebt gekregen dat ze nog niet op de hoogte is van de huidige regels, inclusief linkje naar een website van de overheid met de juiste informatie. Maar als ze vervolgens haar poot stijf houdt, laten zitten en niet meer aandringen.
    Gelijk hebben en gelijk krijgen is niet altijd hetzelfde, helaas.

5. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Je hebt er zeker recht op. Je mag 25% van je werktijd aan kolven/voeden besteden. Dat is doorbetaalde tijd, en het valt gewoon onder werktijd. Je hoeft niet langer te werken op een dag.

Ook moet een goede ruimte beschikbaar worden gesteld waar je gebruik van kan maken.

Ik zou inderdaad aangeven dat ze de regels mogelijk niet volledig kent, en dat het kolven gewoon onder (betaalde) werktijd valt. Is er misschien een HRM/P&O-afdeling die je hierbij kan ondersteunen?

6. Happy91

Happy91 Bekend lid

Aug 4, 2014
    908
    247
    43
    Je hebt helemaal gelijk.
    Ik ga mn poot niet stijf houden inderdaad.. Ben daar toch wat voorzichtig in. Maar ik ga haar wel een mail terug sturen dat de regels officieel anders zijn dan zij me vertelde ja. Thnx!

7. Happy91

Happy91 Bekend lid

Aug 4, 2014
    908
    247
    43
    Ik werk in een heel klein bedrijfje, geen aparte afdelingen. Maar ik ga dat zeker aangeven ja!

8. Happy91

Happy91 Bekend lid

Aug 4, 2014
    908
    247
    43
  9. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Je hebt er 9 maanden recht op, moet gewoon worden doorbetaald en mag max een kwart van je werkdag er aan besteden.
    Je geeft t netjes op tijd aan aan je werkgever, nu moet je werkgever in actie.

Maar sommige werkgevers zijn niet goed op de hoogte. Probeer zelf info te verzamelen en kaart het nogmaals aan!!

10. Modra

Modra Fanatiek lid

Jul 24, 2014
    1,656
    445
    83
    Groningen
    Wat vervelend zeg... Inderdaad nogmaals het gesprek aangaan. Ik zou haar zeker wijzen op jouw rechten. Je behoort gewoon doorbetaald te worden.

Verder zou ik wel proberen er samen op een prettige manier uit te komen. Bij mij op werk (gehandicaptenzorg) is het best ingewikkeld om te kolven. Het was wel even zoeken naar de mogelijkheden. Ik heb nooit veel meer dan de helft van mijn wettelijk toegestane kolftijd gebruikt. Alleen puur de tijd die ik nodig had en ook wel eens in mijn pauze. Omdat ik altijd coulant ben geweest is mijn werkgever, nu ik geen recht meer heb op kolftijd ook coulant... Ik kolf nu nog steeds twee keer per dag en dat wordt niet van mijn werktijd afgetrokken oid. :)

11. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,911
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ja, dat kun je ook bespreekbaar maken natuurlijk. Ik had ècht geen twee uur per dag nodig hoor! Ik kolfde drie keer en had per keer ongeveer een half uur nodig.
    Ik werk in het basisonderwijs en van die 1,5 uur viel maar 1 kwartier onder lestijd en moest ik dus even vervangen worden. (Ik kolfde in de 'kleine' pauze van een kwartier en dus het kwartier daarna.) Wij hebben een lange 'lunchpauze' van een uur. Die gebruiken we niet volledig als pauze, maar ook voor correctie / overleg / klaarzetten van spullen. En ik dus een tijdje om te kolven. Daar had niemand last van. Nou ja; ikzelf soms. Maar ik heb ook zelf voor kinderen gekozen. ;)
    En de derde keer kolven deed ik na schooltijd. Met 1 hand kolven en in de andere hand kon ik best een rode pen vasthouden. Alleen bij vergaderingen na schooltijd kwam ik dus wat later binnen.

Dus naast vertellen waar je recht op hebt, zou je ook kunnen kijken wat je daadwerkelijk nodig gaat hebben. Vaak is dat minder dan je wettelijk recht. Het is wel lastig vooraf in te schatten. Maar je kunt vast bedenken hoe je ze tegemoet kunt komen.

Share This Page