Ik ga volgende week een contract tekenen bij mijn nieuwe baan. Ben nu bijna 6 weken zwanger en voel me zo schuldig dat ik het niet vertel maar anders ben ik bang dat ze zeggen 'laat maar zitten' Ik heb weinig zin in deze baan en heb nog wat andere sollicitaties in de planning (waar ik het dus ook niet vertel) Is dit niet netjes van mij? Hebben jullie ook ervaring met werk zoeken tijdens zwangerschap?
Tja weetje, zo werkt het gewoon. (Vind ik).. ik was 10 weken zwanger. Niks gezegd, contract getekend en daarna toch gemeld. Heel lullig maar andersom houden ze ook geen rekening ermee en zeggen ze gewoon nee. Nu is het bij mij ook nog zo dat ik met 20 weken thuis ben komen te zitten. (Teveel harde buiken) Heb dus maar 10 weken gewerkt ofzo. Oeps. Maar ze zijn heel meelevend en heel begripvol. Ik zou het dus gewoon voor je houden tot het contract getekend is misschien niet te manier zoals iedereen het doet maarja misschien egoistisch maar mij heeft het geholpen
Ik zou ook niets zeggen, anders wordt je waarschijnlijk alsnog direct afgewezen. Daarna kun je het dan altijd nog melden.
Ik zou het wel zeggen! Eerlijkheid duurt het langst. Ik ging beginnen bij nieuwe baan en ging net ivf in.... Wat doe je dan? Ik was aangenomen al maar heb het toch gezegd en aangegeven dat als ze het toch niet willen het ook goed is.. Heb ze een weekend erover laten denken en nu... Werk er nog steeds en heb contract voor onbepaalde tijd... Als je eenmaal aangenomen bent mogen ze niet meer zeggen eigenlijk dan willen we je niet. Dan zou je er een zaak van kunnen maken. Je kan daarna je baan kwijtraken als je het eenmaal verteld hebt of ze zeggen direct nee willen we niet of ze zijn dankbaar voor je eerlijkheid...
Pfff lastig Ik denk dat ik het als het qua kwaaltjes goed gaat pas vertel bij 12 weken. Dan ben ik waarschijnlijk een eventuele proeftijd ook al doorgekomen. Hou wel van eerlijk zijn maar hou ook van de rekeningen betalen haha
Normaal gesproken zou je het toch ook pas na 12 weken zeggen tegen je werkgever? Ik zou tot dan inderdaad er niks over zeggen.
Lastig. Ik bleek de 3e week van mijn detachering in verwachting te zijn. Ik was daar mede om het zwangerschapsverlof van een collega op te vangen. Nu bleek ik zelf 2 maanden later ook met verlof te gaan. Ik heb het dus wel verteld met 7 weken. Ook omdat ik veel moest spugen. Dit werd heel erg gewaardeerd en tegen alle verwachtingen in werd mijn detachering na een half jaar met een jaar verlengd ondanks dat ik er van dat jaar een half jaar niet ben. Je moet voor jezelf bepalen waar jij je het meest prettig bij voelt..
Bedankt voor jullie advies @ER14 dat geeft me ergens wel hoop dat er toch werkgevers zijn die verlengen ondanks zwangerschap en kort in dienst zijn.
Ik werkte ook nog maar een paar maand bij mijn nieuwe werk. Heb t ook snel verteld. Contract verloopt in mijn verlof maar wordt omgezet naar onbepaalde tijd. Voor mij duurt eerlijkheid t langst maar weet ook dat t hier zo rond 6-12 weken het zwanger zijn er aardig inhakt.
Hier verteld bij arbeidsvoorwaardengesprek , was toen 10,5 week en kreeg gewoon mijn contract voor onbepaalde tijd. Mijn eerlijkheid werd gewaardeerd.
Zoals hierboven al gezegd word eerlijkheid echt gewaardeerd. Misschien een klein beetje anders, maar mijn vriend ging solliciteren op het moment dat ik al 30 weken zwanger was. Had een sollicitatiegesprek en heeft eerlijk toegegeven dat ik moet bevallen in zijn eerste werkweek. Geen enkel probleem, zeiden ze, hoort er ook bij en hij is aangenomen.
Ik heb een jaar als uitzendkracht bij een bank gewerkt. Daarna kreeg ik een jaarcontract. enkele maanden later was ik zwanger. In april daarop kreeg ik mijn verlenging met weer een jaar en half mei ging ik met verlof. Je werkgever hoeft jou niet door te betalen dat doet het UWV. Zoveel kosten maakt een werkgever dus niet. Ik heb nu sinds april een vast contract op dezelfde werkplek en ben nu weer zwanger. Ik heb het met 4.5 week al verteld aan mijn leidinggevende. Die was alleen maar enthousiast 😊
Fijn al die positieve verhalen Ik heb nu 3 weken vakantie en dan begin ik bij mijn nieuwe baan. Ik heb 5 oktober de eerste echo en denk dat ik het daarna ga vertellen
Ik zou het niet vertellen. Eerlijkheid duurt het langst klinkt in theorie heel leuk, maar helaas werkt het vaak gewoon niet zo. Als ik zwanger raak/wil raken en een baan heb ren ik ook niet meteen naar mijn baas om te vertellen dat ik zwanger ben of dat van plan ben te worden. Je bent een vrouw in de vruchtbare leeftijd dus een zwangerschap is een bekend risico.
Eerlijk? Ik zat laatst ook in sollicitatieperiode en als ik toen zwanger was geweest, had ik het niet verteld. Gewoon omdat ik die baan echt nodig had. En in proefperiode vertel ik het ook niet, mocht het zo zijn. Ik kan me het niet veroorloven om de baan kwijt te raken. Als het voor je inkomsten niet zo uitmaakt of je baan krijgt (omdat je partner genoeg verdient of omdat je zelf solliciteert vanuit een vast contract en dus niet weg moet), dan zou ik het wel vertellen bij het arbeidsvoorwaardengesprek. Mochten ze dan alsnog zeggen 'we willen je niet', dan weet je dat het lag aan die zwangerschap, dat ze je verder wel wilden hebben. En dan is het idd eerlijk vanaf het begin.
Gaat het om een half jaar contract, een jaar contract of gelijk onbepaalde tijd? In geval van half jaar zou ik nog niks zeggen tot je zekerheid hebt (echo enzo). Jezelf bewijzen en hopen dat ze je te graag willen houden. Met een jaar contract zou ik aan het einde van de proefperiode wat vertellen. Je kan jezelf in die tijd wel bewijzen en dan kunnen jullie er samen wel uitkomen. Heb wel geleerd dat werkgevers ook niet altijd zo begripvol zijn, voordat je wat getekend hebt...
Ik werkte net een paar weken en moest ik ook vertellen dat ik zwanger was. In mijn verlof een contract voor onbepaalde tijd gekregen dus er zijn gelukkig ook werkgevers die kijken naar de capaciteiten van de werknemers! Ik lees veel: eerlijkheid duurt het langst maar er is niet voor niks in de wet opgenomen dat je er niks over hoeft te zeggen en dat een toekomstige werkgever er niet naar mag vragen.
Ik werk nu via het uitzendbureau, in de week dat ik er begonnen was er achter gekomen dat ik zwanger was. Ik heb nog niks gezegd en probeer te wachten, helaas groei ik snel en kan ik er al bijna niet meer omheen, toch probeer ik mijn mond nog te houden. Ik maak me er niet al te druk om, als ik daardoor weg moet bij mn werk prima dat merk ik dan wel weer