ik moet even mijn irritaties kwijt! Mijn zoon heeft enorm last van verlatingsangst de laatste tijd. Daarnaast heeft hij sinds een maand of 2 uitgevonden hoe hij de bank moet opklimmen... Ik dacht eerst dat de verlatingsangst een sprongetje was, maar dat sprongetje duurt nu al 2,5 maand en mama begint langzaam aan gek te worden! Hij wil geen moment meer alleen op zijn kamer spelen, er moet altijd iemand bij hem in de kamer zijn... Even naar de WC gaan is er niet meer bij, want of hij begint te krijsen, of hij is ineens de bank opgeklommen en de hele bank over aan het rennen... Vorige week was ik 1x te laat en toen is hij van de bank af gevallen... Maar zelfs dat lesje heeft hij daarna niet geleerd en rent nog net zo hard de bank over... Welke mama herkent dit en wie heeft er tips?!
Hier neem ik mijn kind gewoon mee naar de wc, want je kunt hem geen moment meer alleen laten. Behalve in de box natuurlijk, maar dat is dan een grote krijspartij en dan kan een mens ook niet rustig plassen Ik zet hem gewoon in de gang op de grond en dan ga ik zelf naar de wc en laat de deur open.
als ik naar de wc ga laat ik de deur open, naar boven, gaat ze even mee. en tsjah soms krijst ze maar even hoor :O en de bank.. dat kun je wel afleren, bij ons word er alleen op de bank gezeten.
Probeer voor jezelf even je gedachten om te draaien. Het is normaal dat je kind niet alleen wilt zijn, daar heeft hij zn moeder voor gekregen; voor veiligheid, voor gezelligheid en om mee te spelen. Hier ging ze ook lange tijd mee naar de wc, of zeker wel in de gang met de deur open. Was ophangen ging ze mee naar boven. Koken ging ze mee in de keuken, of in de draagdoek of op de grond en dan het kastje met tupperware en aardappels leeggraaien. Maar als je je niet zo loopt te "ergeren" aan je kindje, maar gewoon accepteert dat je kind bij je wilt zijn en hier het beste van maakt dan scheelt het zo veel stress! Tsja, dat op de bank klimmen, da's lastig. Hier is ze er gelukkig maar 2x af gevallen. Ook klom ze hier op de bovenste plank van de katten krab paal, ik heb heel wat keren mn adem in gehouden...
Wat ze in de boeken nog zeggen is: veel kiekeboe spelletjes spelen. En dan steeds iets langer er over doen voor je te voorschijn komt. Zo leert je kindje dat je weer terug zal komen. Ik ben blij dat die van mij het niet zo lang heeft gehad gelukkig. En dat op de bank klimmen en er af vallen is hie rook al een paar keer voorgekomen, nu weet hij wel hoe het moet. Nu klimt hij overal op, de salon tafel, de eetkamer stoelen, de eettafel ( en die is toch best hoog). Hoe gekker en hoe hoger hoe beter Kan hem soms wel achter het bahang plakken.
De jongste is 5 maanden en heeft t nog niet. De oudste heeft t al sinds hij bij ons is, maar dat heeft ook met zijn voorgeschiedenis te maken (onderschrift). Hij is altijd bij me. Ook als ik moet poepen of aan het douchen ben. Ik vind het niet erg, maar dat komt omdat ik heel goed besef waarom hij dat doet. Wat als ik niet meer terug kom, dat hij weer alleen gelaten wordt... Als de jongste (bio) dat straks ook gaat hebben, dan gaan we daar hetzelfde mee om. Ik weet niet beter meer of ik heb een schaduw waar ik ook ga of sta. Dan heb ik er straks 2 Hoop wel voor de oudste dat hij meer vertrouwen erin gaat krijgen dat ik er altijd voor hem ben en hem never nooit zal verlaten. Basisvertrouwen..dat bouw je nu met je kindje op. Je bent in een hele belangrijke fase in zijn leventje gekomen.
Mijn kinderen gaan ook overal mee naar toe. Yep, inderdaad even rustig op het toilet zitten, zit er helaas even niet in. Onze dochter heeft het niet zo meer, maar komt wel regelmatig aanwaaien, of even roepen naar mij, voor een bevestiging dat ik er nog ben. De jongste zit bijna aan mij vastgeplakt. Waar ik ben is hij, waar hij is ben ik.
ik heb mijn jongste als ik op de wc zit ook in het zich, voor zijn rust maar ook voor mij dan weet ik zeker dat mijn dvd speler ed niet uit de kast worden getrokken ed. tijdens het koken ligt hij ook in zicht te spelen was ophangen ligt hij in dezelfde kamer te spelen dus nee ik ga ook nergens heen zonder de kleine ik douche of als hij slaapt, of samen met hem. die bank kinderen leren met vallen en opstaan maar ik snap dat je schrikt end at je liever niet hebt dat je kind van de bank valt.