Hallo dames. Ik ben op advies van de dokter sinds deze maand begonnen met tempen. Woensdag tot vrijdag had ik 36 graden. En oh ja de dokter zei dat het beste is om liggend voor je uit bed gaat te tempen. Vandaag had ik een kleine kater en vergeten te tempen. Na wc bezoek en weer in bed gaan liggen, gaan tempen. Vandaag was die dan 36.4 wanneer kan je spreken van een ovulatie? dit was pas dag 8.
Als je het gemiddelde van je voorgaande cycli pakt, kom op ongeveer 35 dagen. Gok ik even snel hoor. Als je een lf volgens het boekje hebt van 14 dagen, zou je op de 21e dag je eisprong hebben. Gezien je ene korte cyclus kán het nu wel, maar ik denk dat je nog even moet door tempen. Doe je het wel elke dag op dezelfde tijd?
Dankje. Ik heb net een ovulatietest gedaan en die was gewoon wit. Ik sta niet elke dag op het zelfde tijdstip op. Ene keer later dan de andere keer en ik ga niet elke dag vroeger opstaan om re tempen. Zodra ik wakker word temperatuur ik gewoon. Nu was ik het vergeten omdat ik gedronken had enz. Dat doe ik ook bijna nooit meer dus was eenmalig dat ik het vergeet.
Alcohol heeft ook effect op temperatuur.... Hier gaf het een (aardige) tempstijging.... In combi met later opstaan en uit bed gaan, zou ik deze temp dus niet tellen...
Ik temp ook met de franse slag, maar temp bijna dagelijks 36.9. Dus ga er vanuit dat mijn basale temp 36.9 is. Had op cd 13 en 14 knallers van ovulatiestesten, was de eerste keer dat ik serieus aan het testen was geslagen. Denk dat mijn ei afgelopen nacht is gesprongen. Gewoon lekker door testen. Mijn testen waren ook steeds super licht en ineens knalden ze!
Ik raad je toch aan om elke dag op dezelfde tijd te tempen. En dan wel rectaal, voor het geval je oraal of axillair (onder oksel) mocht meten. Dan krijg je de meest betrouwbare curve. Pas na 3 dagen tempstijging kun je gaan zeggen dat je je eisprong hebt gehad (dus 3 dagen eerder). Met tempen weet je het dus pas achteraf. Daarom zijn de ovulatietesten er fijn bij, want die voorspellen dat je eisprong eraan zit je komen. Kijk ook eens hoe het zit met je baarmoederslijm. Je kunt gewoon war vooraan uit je vagina nemen. Richting eisprong wordt het wateriger en/of plakkeriger. Als je het tussen duim en wijsvinger wrijft en je haalt je vingers dan van elkaar, trek je er een draad tussen. Gaat de draad snel kapot, dan is het onvruchtbaar baarmoederslijm. Het is dan droogachtig, of meer cremeachtig. Ik ging pas ovulatietesten doen als ik merkte dat mijn baarmoederslijm vruchtbaar werd, anders moest ik zo veel testen verspillen. Gezien je langere cyclussen kan het zijn dat je1-2 weken test als je al op dag 7 of 8 start. Maar dat is helemaal aan jezelf om die keuze te maken. Succes!
Als je niet dagelijks op hetzelfde tijdstip kunt temperaturen kun je het net zo goed laten, want dan krijg je geen goed beeld. Ik temperatuur dagelijks om 6.45 uur. Dus door de week, maar ook in het weekend. Op deze manier krijg ik goede inzage in mijn temperatuur. Zelf voer ik mijn gegevens in bij Fertility Friend. Ze hebben ook een app die je kunt downloaden. Je kunt ook andere gegevens invoeren zoals je afscheiding, wanneer je gemeenschap hebt, gebruik van medicijnen etc.
Je kunt ook na het tempen weer gewoon verder slapen. Je hoeft niet perse op te staan na het tempen Ik temp altijd om 6:20u, omdat ml dan uit bed moet. Ik kan dan nog even een uurtje doortukken. En in het weekend staat de wekker dus ook gewoon om 6:20u en daarna slaap ik gewoon lekker uit.
Oké heel knap dat jullie dat doen. Haha ik temperatuur onder mijn tong. Maar ik heb nooit iets gehad van dat slijm ik heb het wel eens in de gaten gehouden maar merkte niks. Maar misschien wel slim om elke dag op hetzelfde tijdstip dan maar re gaan doen
Onder de tong is helaas zeer, zeer onbetrouwbaar. Qua slijm zul je merken dat je het vanzelf op gaat merken als je erop gaat letten We hebben allemaal dat slijm.
Ik heb trouwens zondag een ovulatietest gedaan die was helemaal wit. En vandaag weer maar net iets lichter dan de controle streep. Dat betekend dan toch dag die er nog aan zit te komen?
eigenlijk hoor je een streep te hebben net zo donker of donkerder dan de teststreep om je ovulatie echt aan te duiden. Maar die heb ik zelf ook nooit gehad en klopte altijd. Kan zijn dat hij morgen nog donkerder wordt. Ga er in elk geval vanuit dat je nu in je vruchtbare fase zit!