Groei eicel / eisprong ?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Zonnestraal28, 29 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestraal28

Zonnestraal28 Actief lid

17 jan 2013
    156
    49
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, afgelopen maandag was ik bij gyn en daar zat een eitje van 14 mm te wachten. Nou vroeg ik mij af wanneer eisprong kan zijn? Ik lees verschillende verhalen, groei 1 mm per dag maar ook 2 mm per dag. Ik heb nog nooit een eisprong gevoeld / gezien (loop niet voor niets bij gyn) en ik was aan het wachten op vruchtbaarheidsbehandeling, toch ineens een spontaan ei na bijna een jaar. Gisterochtend (donderdag) had ik ineens twee felle steken in mijn rug, kan dat al de eisprong zijn geweest? Zo niet, wanneer zou die dan kunnen zijn?

2. Yessen

Yessen Niet meer actief

Hoi Zonnestraal,

Ik had op dag 10 van mijn cyclus een eitje van 18mm, de dag erna een eitje van 23mm. Gemiddeld groeit een eitje 2mm per dag werd mij in het ziekenhuis verteld, maar dat zijn maar gemiddelden. De gynacoloog vond een groei van 5mm perfect en ik had een uitstekend eitje volgens hem. Nog een dag later, dag 12 van mijn cyclus dacht ik mijn eitje gevoeld te hebben. Een eitje springt gemiddeld tussen de 20-25mm, maar dat is ook maar een gemiddelde.

Nu had ik eergisteren een afspraak bij de gynacoloog, die vertelde dat er wetenschappelijk onderzoek is gedaan na het voelen van de eisprong door vrouwen. Hieruit kwam dat het 'voelen' van de eisprong per vrouw verschilt: de ene vrouw voelt voorafgaand aan de eisprong pijn, de andere tijdens de eisprong en de andere na de eisprong. Ook de 'pijn' die vrouwen voelen verschilt per vrouw. De een krijgt steken in haar buik, de ander in de rug zoals jij etc. En uiteraard is er een deel van de vrouwen die helemaal niks voelt.

Mijn gynacoloog staat heel open voor vragen, dus ik stel er ook ontzettend veel. Je hoort van forums allerlei verhalen en wil graag zelf altijd het antwoord horen van de gynacoloog.

Hopelijk heb je toch iets aan mijn antwoord. Waarom heb je trouwens maar 1 echo gehad? Meestal doen ze elke een/twee dagen een echo om te zien of je eitje goed groeit, te beginnen op dag 10 van je cyclus tot aan je eisprong. En dan krijg je een week na je eisprong een bloedonderzoek om je progesteron te meten. Die bereikt een week na je eisprong een piek en dan weet je pas zeker dat je een goede eisprong hebt gehad.

Groetjes Yvonne

3. Zonnestraal28

Zonnestraal28 Actief lid

17 jan 2013
    156
    49
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hoi Yvonne,

Ik heb twee echo's gehad, vorige week donderdag (10 mm) en maandag weer (14 mm) en aankomende woensdag moet ik bloed prikken om te kijken of er een eisprong is geweest. Ik ben onder behandeling bij fertiliteitsarts, geen gyn en krijg over drie weken uitslag van alle bloed testen. Misschien heeft het aantal echo's ook te maken met de Pasen?
    Aangezien ik maandag ook (volledig onverwacht) te horen heb gekregen dat ik een schildklierafwijking heb moet die eerst goed functioneren dmv medicatie voor ik met hormonen mag beginnen. Kortom: ik hoop / bid dat het gelukt is anders zijn we weer drie maanden verder en we zijn al een jaar bezig :(
    Dankjewel voor je open advies!
    Groetjes zonnestraal

4. Yessen

Yessen Niet meer actief

Hoi zonnestraal,

Verschillende ziekenhuizen hebben verschillend beleid over de hoeveelheid echo's. Bij mijn ziekenhuis doen ze elke een/twee dagen een echo, ongeacht feestdagen of weekend. Ik heb mijn tweede echo gewoon gehad op een zaterdag. Hun hebben het beleid als het nodig is voor een goed beeld van je eitje moet je komen of het nou weekend is of niet of een feestdag of niet, hoort niet uit te maken. Maar zoals gezegd elk ziekenhuis is daar anders in.

Bij mijn ziekenhuis doen ze een echo's totdat je eitje minimaal 20mm is, en dus kan springen. Bij jou hebben ze echo's gedaan tot 14mm, wil niet zeggen dat dat slecht is, maar in ieder geval afwijkend van mijn ziekenhuis.

Ik ben nu bezig met hormonen clomifeen 50mg, omdat ik PCOS heb. Daarmee heb ik prima groeiend eitje en eisprong gehad. Het is mij reuze meegevallen lichamelijk, maar geestelijk vergt het wel wat van je als je niet zonder medische hulp zwanger kan worden.

Ik duim voor je dat je al zwanger bent! Vraag gerust raak. Of klaag gerust raak. Of schrijf gewoon op wat je kwijt wil. Kan enorm helpen heb ik zelf gemerkt met het omgaan van de teleurstelling nog niet zwanger te zijn.

Groetjes Yvonne

5. Zonnestraal28

Zonnestraal28 Actief lid

17 jan 2013
    156
    49
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hoi Yvonne, dankjewel voor je warme reactie. Weekend is voorbij en ik hoop zo dat het gelukt is.Het voelt een beetje vreemd omdat als het nu niet gelukt is eerst de schildklier problemen moeten worden opgelost met medicatie en de fertiliteitsarts gaat geen plan opstarten zo lang die niet in orde is.Ik las al dat het maanden kan duren voordat die geregeld is dus dat stemt me niet positief..
    Ik hoop dat jij positief test! Jouw verhaal zorgt wel voor hoop :) Ik duim en hoor het graag!

6. Yessen

Yessen Niet meer actief

Hey zonnestraal,

Morgen moet je bloed prikken toch? Ik heb inmiddels via mijn vriend (arts) te horen gekregen dat mijn progesteron 90 is. Normaalwaarde is tussen de 20-60 dus ik zit er boven. Geen idee wat dat inhoudt. Ik heb donderdagochtend een telefonische afspraak staan met de gynacoloog dus ik ben benieuwd of mijn waarde goed is en niet te hoog.

Ik ben inmiddels 2 dagen overtijd, dus zit nu op 16 dgn na eisprong. En nog geen bloedverlies. Ik heb gisteren de hele dag het gevoel gehad dat ik ongesteld moest worden, maar vandaag heb ik nergens last van. Sinds zaterdag heb ik extreem gevoelige borsten en af en toe steken in mijn buik en ben extreem moe, maar dat kan allemaal passen bij een aankomende menstruatie. Uiteraard hoop ik dat ik de komende negen maanden geen menstruatie heb :). Maar daar reken ik niet op. Het is nog maar mijn eerste eisprong. Als ik donderdag nog niet ongesteld ben overleg ik even met de gynacoloog of ik maandag als ik dan nog niet ongesteld ben geworden een bloedtest kan doen voor hcg. Ik doe liever niet zelf een zwangerschapstest, weet het liever 100 procent zeker.

Het is dus een spannende tijd en moet gewoon rustig afwachten. Lukt me gelukkig goed om afleiding te zoeken (we gaan in september trouwen dus voldoende dingen om te regelen).

Hoe gaat het inmiddels met jou? Snap heel goed dat het moeilijk is dat je nu eerst moet wachten totdat je schildklier probleem is opgelost. Weet je waarom je eerst moet wachten totdat dat is opgelost? Maar in de tussentijd mag je wel proberen op de 'reguliere' wijze om zwanger te worden toch? Of moet je daar ook mee wachten? Misschien krijg je in de tussentijd weer een 'spontaan' ei of ben je nu al zwanger! Is de oorzaak van je nog niet zwanger kunnen raken alleen gelegen in je schildklierprobleem trouwens?

Succes morgen met bloedprikken! En sterkte met het wachten!

Groetjes Yvonne

7. Zonnestraal28

Zonnestraal28 Actief lid

17 jan 2013
    156
    49
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    He Yvonne,

Wat spannend! Ik hoor het graag later deze week wat er uit is gekomen. Zou zo fantastisch zijn als je nu zwanger zou zijn!

Schildklier moet eerst in orde zijn omdat die invloed kan hebben op menstruatiecyclus; wat zou kunnen verklaren waarom ik maar drie keer ongesteld ben geworden in een jaar. Weet dat moeder + oma moeite hadden met zwanger worden maar die hadden een regelmatigere cyclus, ook niet je van het :cool:

Ik heb dit weekend (als het goed is) dus eisprong gehad, morgen bloed prikken om te kijken of dat inderdaad het geval is. Als ik zo verder reken komt er half april dan wel of geen menstruatie en dan moet ik al naar arts voor schildklier. Aangezien ik niet precies weet wanneer eisprong geweest is (maandag was ei nog maar 14 mm) weet ik ook niet precies wanneer NOD is. Dus ik hoop toch op bizarre symptomen volgende week ;)

Ik duim zo voor je! Laat je het weten?

Groetjes Zonnestraal

Deel Deze Pagina