weer niet goed, wat raden jullie me aan?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Loe, 25 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Mijn gyn belde net met de uitslag van het progesteron gehalte. Het is op twee momenten gemeten: de eerste keer net na de eisprong en de laatste keer gisteren. De eerste keer was het 8.9 en de laatste keer 18. snik.........dat is toch veel te laag.

De gyn had het vorige keer gehad over clomifeen voor mij (toen was het progesteron 15), maar hij zei nu dat dat niet veel zou doen voor mij? klopt dat? Hij zegt het is afhankelijk wel lab je hebt, en zij hebben afgesproken dat vanaf 15 en hoger, je een eisprong hebt. Oftewel, niks mis met mij. Snik. Volgens mij is het helemaal niet goed. Ik word ook maar 1,5 dag ongesteld en dan nog weinig ook.

Meneer ging nu op vakantie, tien dagen lang. Moest voor daarna maar een afspraak maken. Hij zei 'zullen we in de spreekkamer het beleid maar bepalen volgende keer'. Maar ja, waarschijnlijk betreft het alleen maar uitleg, net als nu aan de telefoon en wordt er niets 'gedaan' als behandeling. 18 vindt hij gewoon goed. Punt.

Wat moet ik nou...........................andere dokter? Ik heb een afspraak staan bij een kliniek voor donderdag. Is nog een orientatiegesprek, maar het is erg lang rijden (1,5 uur) en het ziekenhuis waarik nu zit, is 5 minuten rijden. Klinkt misschien stom, maar ik heb weinig energie. En dan moet je overgeschreven worden. hoe weet je of zij wel behandelen. als ik daar eenmaal zit kan ik niet meer terug. Aan de andere kant, misschien is dat juist een goed iets.

Kan iemand met helpen? Ik ben zo verdrietig.............

Groeten van Loe

2. Loe

Loe Niet meer actief

niemand?

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik heb helaas geen antwoord voor je

alleen: volg je gevoel, als jij je niet goed voelt bij deze arts dan zou ik eens verder gaan kijken

en het is idd vervelend als je langer moet rijden naar een zh, maar als jij je daar wel op je gemak voelt en je word verder geholpen....
    je doet het voor een goed doel toch?

heel veel succes meid

4. Loe

Loe Niet meer actief

Bedankt voor je reactie! Ja, het is ook voor een goed doel. Maar nog een puntje waar mijn ma me op wees: ik moet ivm medische achtergrond, bevallen in het ziekenhuis. Als ik nu wegga uit dit ziekenhuis, dan moeten ze me als ik eenmaal zwanger ben, weer controleren hier? Doen ze dat dan nog wel? Want dan ben ik toch overgestapt?

Dus hoe zit het dan met de controles en de bevalling in het ziekenhuis?

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    je zou dat eens na kunnen vragen
    volgens mij als jij op controle daar wilt dat je dan gewoon weer over kunt stappen
    maar goed dat weet ik niet zeker, ik ben altijd bij het zelfde zh gebleven, omdat die artsen je kennen en je geschiedenis enzo
    dan vind ik het persoonlijk fijner om er dan bij te blijven.

6. winnie pooh

winnie pooh Actief lid

30 mei 2008
    426
    0
    0
    C.S. medewerker
    Gezellig Brabant
    Tja. wat ik begreep van mijn gyn is dat de waardes boven de 30 dienen te zijn voor een goede eisprong.
    Bij mij waren de waardes zonder clomid rond de 16 en nu zijn ze boven de 40 met clomid. Veel beter dus. Helaas nog niet zwanger maar we doen ons best.

Volgens mij kun je ook gewoon overstappen, maar houdt er rekening mee dat de MMM erg zwaar is en zeker als je iedere keer 1 1/2 uur moet gaan rijden. Soms moet je meerdere keren per week naar de gyn en dat lijkt me dan niet echt praktisch. Kun je niet in hetzelfde ziekenhuis overstappen naar een andere gyn?
    Veel succes met je afwegingen.

Groetjes Winnie

7. Loe

Loe Niet meer actief

hoi, bedankt voor jullie antwoorden! tja, ik wil ook wel naar een andere gyn in het ziekenhuis, maar hoe kom ik erachter welke gyn wel een laag progesteron wil behandelen? ik kan het moeilijk aan de balie vragen...........hoe doe ik dat dan? Misschien houden ze wel allemaal hetzelfde beleid aan?

8. 2bb

2bb Niet meer actief

Ach Loe, wat een vervelende situatie zeg! Zijn er idd geen andere Gyns in het ziekenhuis? Zo kun je ook overstappen, of je zou een keer voor een oriƫnterend gesprek kunnen rijden en meteen naar die waardes vragen: misschien zeggen zij meteen wel dat het niet goed is. Wat ik weet is dat na je eisprong een waarde van onder de 20 niet goed is.

groetjes

9. Loe

Loe Niet meer actief

Hai, ja er is een hele rits aan gyns in het ziekenhuis, maar hoe weet ik nou of een andere gyn dat progesteron wel wil behandelen? Ben nu bezig klachtencommissie te bellen en gezegd dat ik geen klacht heb maar graag een advies wil, bijvoorbeeld over die gyn wisselen. Is dat een idee of benik nu vreemd bezig?

10. 2bb

2bb Niet meer actief

Nee juist goed! Laat hen maar vertellen wat het beste is: enneh google maar eens op progesteron waarde, misschien die uitdraaien meenemen naar je gyn?

succes!

11. Didlina

Didlina Actief lid

7 aug 2007
    386
    0
    0
    Belgiƫ
    Een tweede mening vragen kan nooit kwaad. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Als je denkt dat ze je daar niet helpen zoals het hoort zou ik zeker eens bij iemand anders gaan hoor! Veel succes

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Misschien kun je eerst die afspraak om het beleid te bespreken afwachten. Je weet nu toch nog niet wat hij gaat doen?

13. Milla

Milla Niet meer actief

Je hebt altijd het recht om over te stappen, het is jouw lichaam, jullie wens.
    Er is geen enkele arts die altijd alles 100% bij het juiste eind heeft.
    Je gevoel is ook heel belangrijk. Ik ben ook over gestapt zoals je weet naar de kliniek ik weet zeker dat ik straks als ik zwanger mocht worden in het zelfde ziekenhuis weer welkom ben. Bovendien ben je overgestapt omdat je het niet eens bent met de behandeling van fertiliteit, dat staat los van controle van zwangerschap.
    Een te laag progesteron is een punt van discussie onder artsen over de hele wereld, er zijn zoveel verschillende meningen en onderzoeken over. Dan mag je in mijn ogen best een arts zoeken die je wel wil helpen, het is iets anders dan dat je bijvoorbeeld ergens anders gaat kijken omdat je tegen iets in gaat wat overal algemeen geldend is.
    Veel succes!

Enneh niet zo onzeker zijn hoor, gewoon voor jezelf kiezen, voor de meeste artsen ben je gewoon een gezicht met een dossier, ze willen je helpen, maar in dit geval allemaal op hun eigen andere manier, zoek dan een plek waar jij je het beste bij voelt. Misschien zijn er nog meer plekken dan of 5 minuten rijdne of anderhalf uur. Er zijn zoveel vrouwen met een te laag progesteron waarde , die wel geholpen worden, misschien kun je hen via pb vragen waar ze allemaal onder behandeling zijn, er is vast een ziekenhuis bij dichter dan anderhalf uur rijden afstand.
    Succes!

14. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je hebt een goede eisprong gehad als je progesteronwaarde een week na de eisprong een waarde heeft van minimaal 30. Als je daaronder zit, is het te laag. Ook omdat je zegt dat je maar 1,5 dag ongi bent en weinig bloedverlies hebt, lijkt het erop dat je geen (goede) eisprong hebt. Heb je ook metingen tussendoor, of dat niet? Als je een cyclus lang gevolgd wordt mbv echo's, kun je misschien wat duidelijker zien of er wel of geen eisprong aan zit te komen.

Clomid kan ervoor zorgen dat er een eitje groeit en je een eisprong krijgt. Maar het heeft op zich geen effect op je progesteron-waarde. Om de eisprong op te wekken en om extra progesteron toe te voegen, zou je daarbij Pregnyl moeten spuiten om je eisprong op te wekken. Deze injectie krijg je als je een follikel hebt van minimaal 18 mm. Als je progesteron na je eisprong nog te laag is en je baarmoederslijmvlies daardoor te snel afgestoten wordt, kun je nog eens drie keer extra Pregnyl spuiten of vaginale progesteron-bolletjes voorgeschreven krijgen.

Er is dus zeker wel wat aan te doen! Ik vind het vreemd dat je gyn zo terughoudend is, terwijl je progesteronwaarde duidelijk te laag is! Als hij weigert om verdere actie te ondernemen, zou ik zeker de overstap naar een ander ziekenhuis overwegen. Anders kom je geen stap verder. Wij hebben 2 jaar verspild, doordat we ook bij zo'n gyn zaten...

15. Loe

Loe Niet meer actief

pfff..........tja het liefst natuurlijk gewoon bij een andere gyn in dit ziekenhuis, maar HOE KOM IK DAAR NOU ACHTER, of diegene dan wel te laag progesteron gehalte behandelt? we hebben wel iets van 10 gyns hier in het ziekenhuis.

weten jullie waarom ik zo'n haast heb? Omdat ik donderdag een afspraak heb in die kliniek.......dus ik moet eigenlijk dan vandaag ofwel afbellen of gaan............. IK WEETHET GEWOON NIET! mijn man komt zo zelfs thuis om het te bespreken.

Zal ik dan toch die klachtencommissie eerst maar bellen?
    Oh gat, en ik moet om vier uur ook nog bij de cardioloog zijn, ik red t allemaal niet. Waarom moet ik dan ook vandaag een beslissing nemen...........het is zo moeilijk...........

16. Loe

Loe Niet meer actief

Iemand een goede gyn die progesteron wil behandelen in gelderland of overrijsel?

17. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je kunt toch alle info die je hier krijgt en wat je misschien zelf opzoekt op internet mee kunnen nemen naar de gyn en het dan voorleggen? Kijk eens wat hij ermee doet en maak dan een beslissing. Misschien wil hij je alsnog Clomid & Pregnyl voorschrijven, als jij aangeeft dat je dat graag wilt nemen en je daar het een en ander over gelezen hebt. Stel je vragen en geef aan wat je wel en niet wilt. Doet hij er niks mee, dan kun je altijd nog overstappen, toch? Dat hoef je vandaag toch niet meteen te beslissen?

18. Milla

Milla Niet meer actief

Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan in (oude) topics die gaan over een te korte lf of over een te laag progestron, desnoods via de google, en hen even een persoonlijk berichtje stuurt. Op een apart topic over openen met je vraag duidelijk in de titel. In dit topic moet je denk ik heel veel geluk hebben dat er toevallig iemand met het zelfde probleem is die dit leest en bij je in de buurt woont en ook nog wil reageren, als je mensen pb-t heb je misschien meer kans.

19. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Loe Ik woon in Friesland, dus aan mij heb je niks...

20. Milla

Milla Niet meer actief

Dit werkt helaas niet want er zijn veel te veel verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan met verschillende uitkomsten, artsen weten dit ook, maar ieder ziekenhuis/arts neemt daar een eigen stanpunt in. Als je toevallig net een ziekenhuis hebt met een protocol waarin staat dat progesteron tekort geen belemmering hoeft te zijn om zwanger te kunnen worden, kun je er andere onderzoeken bij halen wat je wil, maar daarvoor is het verschil gewoon te groot.
    Ik liep zelf in een ziekenhuis waar 1 arts die ik nog nooit gezien had onderzoek naar had gedaan en had gepubliceerd dat vrouwen een te korte lf/progesteron tekort gewoon zwanger kunnen worden, alle artsen hielden zich aan zijn mening vast en ik werd niet geholpen. Met welke andere onderzoeken of info ik ook op de proppen kwam. Ik ben daar maandenlang onder behandeling geweest en werd steeds 7 dagen na mijn eisprong ongesteld. Er werden onderzoeken gedaan en de waarde kwam nooit boven de 11. Ik heb eerst zelfs maanden moeten vragen om onderzoek want dat wilden ze niet eens doen. Volgens hen was dat overbodig en was mijn waarde boven de 30. Er was van wege de mening van deze ene arts geen enkele collega in dat ziekenhuisdie er tegen in durfde te gaan of mij wilde helpen
    Toen ik in de kliniek kwam zei de arts dat hij er van overtuigd is dat ik wel geholpen kon worden, en zie mijn banner, ik heb dankzij hem al eeen lf van 13 dagen! Hij is er vanovertuigd dat je als je te vroeg ongesteld wordt je niet zwanger kunt worden. Eindelijk iemand die luistert. Ik heb dit ook aan het ziekenhuis doorgegeven maar zij blijven bij hun standpunt.

Deel Deze Pagina