(dit wordt een erg lang verhaal, merk ik, veel excuses daarvoor!) Ha allen, Ik moet er even eerlijk bij zeggen: ik temp al niet helemaal zoals het hoort (altijd dezelfde tijd & voor het opstaan), maar de voorgaande cycli was dit alsnog geen probleem, want mijn cyclus kwam alsnog duidelijk in beeld. Ik temp wel altijd op exact hetzelfde moment: ik sta op, ga naar de wc, en temp meteen daarna. Op die manier is het moment wel redelijk vergelijkbaar met andere momenten. In principe temp ik om 7 uur 's ochtends, maar op dagen dat ik er niet vroeg uit hoef wil het nog wel eens later zijn, dan maak ik daar wel een notitie van in mijn aantekeningenboekje (dat het later dan normaal was). Maar goed; de voorgaande cycli was het altijd duidelijk: op de dag van de eisprong had ik een (lichte) tempdip, de dag erna meteen minimaal 0.3 stijging. Op de dag van de eisprong had ik dan ook draderig vruchtbaar slijm. Dat klopte altijd precies. Nu had ik afgelopen weekend op zowel zaterdag als zondag duidelijk vruchtbaar slijm, dit viel redelijk vroeg (CD 9 en CD 10), maar ik heb korte cycli, dus dat zou in principe kunnen. (hoewel de eerdere cycli de eisprong op zijn vroegst op dag 12 viel, en op zijn laatst op dag 16). Ik had dus ook verwacht ergens de dagen erna wel een wat hogere temp te gaan krijgen. Echter, twee dagen 36.6 (wat bij mij ongeveer het hoogste punt is van de pre-ovu temps) en vanmorgen 36.5. Als zondag de eisprong was, dan zou het nu 3 dpo zijn (op CD13), dus zou je toch wel langzaamaan een temp van in ieder geval 36.8 verwachten (op basis van eerdere cycli). Nu moet ik er wel bij zeggen; ik had het de afgelopen dagen enorm koud 's ochtends (winter, bah!), stond echt klappertandend te tempen. Is dat de verklaring waarom mijn temp niet stijgt? Of moet mijn eisprong gewoon nog komen en zegt dat vruchtbare slijm deze ronde dus opeens niets? Ter experiment had ik nadat ik vanmorgen om 7u had getempt en daarna nog weer even terug in bed was gekropen overigens om 8.20u nog eens getempt (wederom dus nadat ik net was opgestaan, maar wel 1.5u later) en toen was mijn temp wel 36.8. Maar ja, dat is niet echt data die ik 'mag' gebruiken...
Nee inderdaad... je temp manipuleren heeft geen zin. Het is wat het is... Het is moeilijk om zo te zeggen waar het aan ligt. Je temp kan inderdaad flink beïnvloed zijn doordat je het zo koud hebt 's ochtends, het is buiten ook kouder. Omgevingsfactoren kunnen van invloed zijn. Je kunt ook een wat rare cyclus hebben een keertje.... of wellicht een keer geen eisprong. Kan allemaal gebeuren. Op basis van je info kan ik er niets van maken, of je nu wel of geen eisprong hebt gehad. Er rest niets anders dan te wachten. Qua temp lijk je geen eisprong gehad te hebben. Tip: ook al temp je niet helemaal volgens de regels, je zou 1 ding kunnen veranderen waardoor alles weer ietsje meer betrouwbaar wordt. Niet eerst gaan plassen en dan tempen als je wakker wordt, maar eerst even tempen en dan gaan plassen. Als je dit wilt gaan doen wel pas doen vanaf de eerste dag van je volgende cyclus.
Hi Sandana, dank voor je reactie. Tempen voor het opstaan gaat niet werken, manlief slaapt dan nog en ik heb geen zin om in het donker met een thermometer te moeten klooien . Daarom maar gegaan voor een vast moment iedere ochtend en in principe op dezelfde tijd. En dit werkte de vorige 3x cycli die ik heb getempt overigens ook feilloos. Als ik niet zou hebben getempt en dus daarom zijn gaan twijfelen zou ik eigenlijk gewoon zeggen dat eisprong op CD9 of CD10 was, waarschijnlijk CD10. Op basis van het slijm, libido, energie... het hele plaatje. Maar door die vervelende temp twijfel ik! Maar je zegt dat het ook door omgevingsfactoren beïnvloed kan worden, en dus zou het koud hebben tijdens het tempen misschien net voor dat verschil van twee of drie tienden kunnen zorgen. Ik ga morgen eens tempen met ochtendjas erbij aan ipv alleen een koude pyjama, misschien is het dan wat meer vergelijkbaar met hoe het voelde qua temperatuur de afgelopen maanden toen ik tempte!
Toch zou ik ervoor kiezen om in het donker te tempen, ik hoef mijn ogen sochtends niet eens open te doen, ik graai m zo van het nachtkastje af! Als ie piept pak ik mijn mobiel erbij en met dat lichtje is de temp prima af te lezen Zou mezelf daar wel een stuk geruster bij voelen om het wat meer 'volgens de regels' te doen.
Erg betrouwbaar blijkt het op deze manier inderdaad niet te zijn, want met ochtendjas aan en na een minder koude nacht was mijn temp vanmorgen wel 36.9, zoals je zou verwachten op (vermoedelijk) 4 dpo.Toch ga ik niet s ochtends in bed tempen, mijn man weet niet eens dat ik af en toe rondes heb getempt! Hij zou het maar overdreven vinden. En, ach, als mijn verdere lichaamswaarnemingen me al genoeg zeggen over het (ongeveer) tijdstip van de eisprong, then why bother at all? Ik ga er gewoon mee kappen. Kan er nog altijd weer terug mee beginnen als ik het vermoeden krijg geen eisprongen te hebben.
Heb je geen lampje in je nachtkastje dan? Ik kan het overigens ook in het donker hoor, het tempen. Je hoeft maar op de knop te drukken en in te brengen.... ik vind het niet moeilijk in het donker. Loop je daarna naar de wc en dan heb je daglicht om de temp af te lezen. Je kunt er idd ook voor kiezen om gewoon alles maar te laten, zeker als je je eisprong goed voelt aankomen.