Ik snap vrouwen soms niet..

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Zoe123, 9 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Het spijt me zeer maar ik vind 'gebrek aan vrijheid', borstontstekingen e.d. ook niet echt gezond..

Iedereen moet lekker zelf weten wat ze doen, of dat nou borstvoeding of flesvoeding is, maakt niet uit.. Maar ik vind de manier waarop sommige mensen hun eigen mening er door heen duwen echt walgelijk!

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat een discussies weer over het wel/niet geven van BV.
    Ik heb mijn jongste 8 maanden volledige borstvoeding gegeven.Ik ben daar trots op dat ik het heb kunnen doen maar dit kwam mede omdat het zo ontzettend makkelijk ging met haar.Wat kleine opstartproblemen en een keer spruw maar allemaal te doen en daardoor vol te houden.Mijn andere 2 kinderen heb ik max 1 maand BV gegeven.Liep voor geen meter en ik werd en sjaggerijnig van en was blij dat ik over kon stappen op een flesje.Heb daar ook nooit spijt van gehad oid.Als het bij de jongste niet was gelukt was ik ook veel eerder met een fles begonnen.Nu vond ik het na 8 maanden gewoon welletjes en ben ik trots op wat ik haar heb kunnen geven maar om andere moeders nu af te vallen omdat zij kiezen voor FV vind ik echt niet kunnen.Iedereen wilt het allerbeste voor zijn kind en dan gaat het niet om BV of FV maar het gaat erom dat je van je kindje houdt en het beschermd en laat voelen dat je er bent voor hem/haar.In het leven draait het om liefde en geborgenheid en niet of de melk nu uit een borst of fles komt.
    Straks krijg je dan ook weer een discussie over het geven van een baby maaltijd uit een potje of een verse maaltijd en zo is het iedere keer weer iets anders waarmee we elkaar kunnen aanvallen en kritiek kunnen geven en een vergelijking over een mac Donald maaltijd vind ik helemaal ronduit beledigend.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Moeten wij jou nu een schouderklopje geven???

4. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik vraag geen schouderklopje of compliment. Ik heb me misschien ongelukkig uitgedrukt.......
    Ik wil alleen maar zeggen dat ik vind dat veel vrouwen het snel opgeven terwijl bv zoveel positieve invloed heeft op de gezondheid van de baby en zijn/ haar verdere leven.

De opmerking een gelukkige moeder is een gezonde baby snap ik overigens niet......

5. Onje

Onje Niet meer actief

Wat ik onder die opmerking versta is dat wanneer de kersverse moeder lekker in haar vel zit, dan zal de baby dit voelen. Een rustige moeder die tevreden is met haar manier van voeden. En de rust die je dan uitstraalt naar je kind toe is ontzettend gezond.
    Een baby pikt zoveel gevoelens op. Als jij gestrest met borst of fles in de weer bent en het loopt gewoon niet lekker je bent niet tevreden met wat je aan het doen bent, en je zit daardoor niet lekker in je vel dan voelt jouw baby dat. En nogmaals als ik voor mijzelf spreek vind ik dat niet gezond.

Rust in de omgeving, rust die mama uitstraalt met geduld en tederheid je kind voeden dat is gezond en dat kan met bv of met fv zijn.

6. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    Ik kan het me heel goed voorstellen.. ik begrijp haar, maar ik begrijp jou ook.

Levi dronk in het begin ook errug lang (minimaal 1,5 uur.. en daarna was het nog huilen.. en dan kwam weer de volgende voeding) Ook ik was bijna gestopt, want ik trok het niet meer. Uiteindelijk eerst een LK erbij gehaald en hieruit bleek dat ik Levi verkeerd aanlegde en dat hij niet goed hapte. Na het 1e consult ging het 10000x beter! Dus ik kan me goed voorstellen dat ze het overweeg, omdat het heel zwaar is als voedingen lang duren... maar ik ben nu zo blij dat ik heb doorgezet! Eerder was ik blij als ik 2 van de 5/6 voedingen zelf kon geven.. inmiddels heb ik het opgeschroeft tot 4 van de 5 voedingen :D (trots :D)

ik hoop dat ze door zet.. want bv is idd het beste wat je je kindje kunt geven (niet verkeerd bedoeld voor de mama's die fv geven!).

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Misschien ben ik idd een snelle opgever. Maar ik denk dat borstvoeding ook echt bij een vrouw moet passen. Bij de oudste twee heb ik maar 4 weken borstvoeding gegeven en bij de jongste vond ik, door al het gedoe er om heen dat ik vreselijk had gefaald en het wel moest slagen dit keer. In het begin ging het super en na een week sliep ze al door op mijn voeding. Ik heb echt vreselijk mijn best gedaan, maar had nog 2 kindjes thuis, waarvan 1 op school. Toen mijn man weer aan het werk ging en ik het huishouden weer moest oppakken, de oudste steeds van en naar school moest brengen, ik naar het zwembad moest voor zwemles en naar de voetbal voor training liep mijn borstvoeding terug. Ik moest haar weer veel vaker aanleggen en zat meer met de kleine aan de borst dan dat ik iets in huis of met de oudste twee kon beginnen. Ik werd er vreselijk onzeker van en echt ongelukkig dus ben ik overgestapt op flesvoeding zodat ik weer beter kon plannen rondom alle bezigheden thuis en de baby.
    Ik begrijp dat als je voorstander van borstvoeding bent en je iemand hebt die je bij staat thuis dat het stukken makkelijker zal zijn. Bij mijn liep de borstvoeding terug en viel het echt niet de combinden met de rest. Mijn man kwam laat thuis en dan moest ik al gegeten hebben en bij zwemles of op de voetbal zijn geweest. Als je verder geen bezigheden hebt kun je het gas uitdraaien en even de baby voeden maar dan kwam ik we in de problemen om optijd ergens anders te zijn.

Onze kinderen zijn nooit ziek, sporten op voor hun leeftijd hoog niveau en scoren alle 3 erg hoog bij de citotoetsen op school. Verder zijn ze super sociaal en mega vrolijk. Een klap van een borstvoeingloze babytijd hebben ze tot nu toe dus niet gehad en gezien hun leeftijd zal die er ook niet komen.

8. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik denk dat Brussel de centen beter kan steken in het promoten van borstvoeding, meer voorlichting voorzien, lactatiekundigen betaalbaarder te maken, en zorgen dat lactatiekundigen ook in het weekend in ziekenhuizen aanwezig zijn, dan zich druk maken om afbeeldingen van baby's op de KV verpakkingen.

Bij mij verliep borstvoeding geven pas pijnloos vanaf 3 maanden, en het was mij nooit gelukt als mijn vroedvrouw (ook lactatiekundige) er niet was.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Heb alleen eerste bericht gelezen, maar ik heb ook mijn eugen mening over bv..
    Voordat ik het ging dien dacht ik dat ik het zeker ga geven en zal makkelijk gaan want iedereen zegt het: aanleggen kan overal en super makkelijk en goed etc.
    Ik: bv cursus, in huis alles ervoor etc.
    Uiteindelijk keiersnede, 5 dagen geen melk. LK in kraamhotel, bijvoeding. Ik elke 3 uur: baby huilt- aanleggen 10min- ik kolf mij suf- fingerfeed en zo elke drie uur. Ok dacht ik...
    Thuis wat melk maar steeds niet genoeg voor haar gewicht. Ik kolf mij weer suf elke 3 uur soms aanleggen soms niet. Als ik aanleg duurt het 2 uur en ze is steeds huilt omdat niet genoeg heeft. Enorme pijnlijke tepels, janken alle 2 uur van voeding. Niet met plezier voeden echt lettelijk zeggen- waneer gaat die monster van mijn borst af??
    Andere LK 100 euro armer met conclusie dat ik super gevoelige tepels heb (schijnt dat mensen die vaak koude tintellende tenen en vingers hebben dan hebben) en dat aanleggen etc alles perfect is maar ook baby zuigt enorm dat in combi geeft pijn. Advies LK full time kolven en bij 6 weken proberen aanleggen.
    Ok dacht, huurkolf 2.50 per dag, elke 3 uur kolven, geven altijd bijvoeden want ondaks dat ik vaak kolfde ook nacht productie bleef bij 60-80cc totaal per twee borsten.
    Soms aanleggen duurt weet 1,5-2uur en enorme pijn.
    In week 3 kreeg ze onrust huil en slaapproblemen waardoor ik niet zo vaak meer kon kolven.
    Toen bij 4 weken volledig gestopt en tss wat kan ik zeggen..
    Wat ben blij en gelukkig!!!
    Ik kan overaal heen met baby of zonder. Bv openbaar geven is niet mijn ding. Flesje klaar binnen 1 minuut, 15 min drinken en he weet ook wat ze krijgt!
    Ik heb enorme bewondering aan dames die bv geven maar bij tweede ga ik niet eens beginnen...

Ik moet ook bij zeggen dat ik een super gezonde baby heb. Ze ziet eeg gezond uit en ook al pappa had twee weken zware griep had ze niets ook heeft hij haar gezoent tijdens ziek zijn en verzorgt...
    Ik zou misschien mij extra doorzetten en mij helemaal wegcijferen als ze ziek zal uitzien maar bij haar heb ik zo gevoel dat ze eeg sterke baby is. Ik persoonlijk geniet zoveel van flesje geven en was zo hatelijk tegen mijn baby bij bv ook al komt het hard over, zo gevoelens had ik. Jammer dat ik niet kon genieten van mijn kraamtijd tot ik fulltime ging kolven.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

piccolina, jij hebt een zware bevalling achter de rug en ook geen standaard borstvoedingsverhaal. Het kan best zijn dat het bij de tweede heel anders is en je je kind wel binnen het uur kan aanleggen en het loopt als een trein. Ik zou daarom je eerste ervaring niet als uitgangspunt nemen, hoe moeilijk ook.

Nu heb je niet (mogen) ervaren hoe makkelijk borstvoeding kan zijn, terwijl je wel heel veel ervoor opzij hebt gezet om het te doen slagen.

Ik snap dat fulltime kolven enorm zwaar is.

11. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Hartstikke goed gedaan ;). Ikzelf ben alleen maar blij met mijn keuze om vroegtijdig te stoppen als ik dit zo lees. Een jaar lang 's nachts voeden, borstontstekingen, vrijheidtekort...
    Nee, kook jij maar 5 sterren, ik hou wel van een bigmac met friet hoor mmmm.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Ik vind die kreet over 'beter een gelukkige moeder' zo'n ontzettende dooddoener, echt een smoes om de borst maar in de wilgen te hangen. Korte termijnoplossing, want wat heb je er aan om in de kraamweek 'gelukkig' te zijn en vervolgens maandenlang niet omdat je bv die je wilde geven 'mislukt' is?
    Borstvoeding kan in het begin moeite kosten, veel moeite soms, kan ik over meepraten, en het kan pijn doen in het begin, kan ik ook over meepraten, en in die eerste weken kun je het meerdere malen totaall niet zien zitten, kan ik ook over meepraten. Maar die pijn, moeite en inspanningen moet je zien als een langetermijnsinvestering. Je moet proberen verder te kijken dan je kraamweek lang is. Borstvoeding is normaal, kunstvoeding geef je als er iets niet goed gegaan is, in mijn optiek. Maar voor veel mensen is kunstvoeding nou eenmaal normaal en borstvoeding een extraatje. Voor extraatjes doen mensen nou eenmaal minder hun best als gewoon goed als goed genoeg is.

Waar ik totaal niet bij kan is dat mensen door ruiten en roeien willen gaan, soms jarenlang, om zwanger te raken. En dan als kind er is 'moet het wel leuk blijven' en is er vrijwel geen inzet om nog even die paar weekjes tanden op elkaar te zetten om kind gewoon aan de borst te krijgen. Wat zijn een paar dagen of weken nou vergeleken met al die jaren?

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #113 piccolina, 21 jun 2013
    Laatst bewerkt: 21 jun 2013
    Ik zie het later misschien verander ik van mening maar ik gaa voor 2e ks zouezo dus moet weer productie kolven eerste dagen..
    Ik weet het niet op dit moment ben ik overtuig dat ik nooit bv neer ga geven..
    Ik vind het echt dapper dat het iemand jaren doet.. Ik voelde mij ongerust en vastgetekend aan baby.. Kolven valt nog mee vergeleken met bv hoor... Kolven in 15 min ben je klaar en bv duurt uren...

Ik snap beide kanten ook en fv en bv omdat ik voor bv moeite heb gedaan en eigenlijk alles geprobeerd en tot bevalling was overtuigt dan fv not done is en zal iknooit doen maar... Ik wil het niet hardop zeggen maar ik had momenten bij bv dat ik echt mijn baby haat en dat is niet goed..
    Ik dacht ook dat ik overaal kon voeden maar bleek dat ik dat niet prettig vind en moest thuis blijven.. Ook met sporten ging het niet..
    Dus ik snap bijde kanten en dat bv goed en gezond is dat is zeker maar met fv kan baby ook gezond zijn zelfs in bepaalde situaties gezonder! (Onze heeft reflux dus bv zat zoiezo niet in enkel kolven steeds)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een man die niet steunt verdient een megadikke trap onder zijn kont. Of meer, als de eerste niet helpt. En een complete sex- en baarstaking. Zulke lummels verdienen geen vrouwen kinderen.

15. Onje

Onje Niet meer actief

Dat mag jij een dooddoener vinden.
    Ik wordt echt niet warm of koud van je hele verhaal..;)

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou niet direct zeggen dat je weer voor een keizersnede gaat, of heb je een medische indicatie gekregen?

Kolven kost echt veel meer tijd. Je moet niet alleen kolven maar ook nog voeden daarna. Een goeddrinkende baby haalt veel meer uit je borst dan welke kolfmachine ook, dus kost kolven vaak meer energie en tijd.

Bv op gang krijgen kan tijd en moeite kosten. Maar als je die eerste maanden door bent, ben je meestal met een voeding in 5-7 minuten klaar.

17. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Nou ik ben geen moment ongelukkig geweest dat ik bij de tweede geen borstvoeding heb gegeven dus die vlieger gaat niet op. En ja, goed is voor mij goed genoeg..

Maar nogmaals, wat maakt het uit wat andere mensen doen? Ik snap werkelijk niet dat iemand zich zo druk kan maken om wat een ander doet. Echt, ik begrijp het niet.

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #118 Zoe123, 21 jun 2013
    Laatst bewerkt: 21 jun 2013
    Gezonder..nee.Voor een babylijfje is borstvoeding de norm. Daar zijn wij mensen op gebouwd.Kunstvoeding? Goede 2e keuze.
    Ik begrijp alleen niet wat jij zegt over reflux (DUS geen bv).:$n
    Ik geef bv en mijn jongste had knallende reflux.Dus waar baseer je dat op? Daar ben dan echt benieuwd naar?
    Je schrijft dat bv uuuuren duurt. Dat kan in het begin zo zijn.Maar ook niet.En het is tijdelijk zoiezo. Maar mijn zoon, die was in 15 minuten klaar! De eerste week na de geboorte al.

Jij hebt het echt behoorlijk voor je kiezen gehad..Ik snap ook dat je hierdoor een heel negatief gevoel hebt indeze.Dat lees en proef ik in je berichten.:)
    Het enige dat ik je wil meegeven: echt elk kind is anders.Ik heb 3 kids aan de borst gehad.Het verschilde onderling zo! De kans is eerder groter dat je bij nr 2 een goede bv-periode zou krijgen dan niet. Jouw ervaring is er 1.Gelukkig gaat het bij de meeste vrouwen niet zo lastig...

Maar als jij voor kv kiest, eigen keuze.
    Maar hou bovenstaande in gedachten!

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Echt serieus, er worden hier uitspraken gedaan waar mijn mond van op de grond valt. Hoe krijgen jullie het in godsnaam je toetsenbord uit??
    KV vergelijken met de Mac uit gemakzucht?? Wat een dieptrieste uitspraak en wat een veroordelingen en een klap in het gezicht voor alle moeders die er verdriet om hebben dat de bv niet geslaagd is.
    Steek die veer maar op een plaats waar de zon niet schijnt.

20. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Hier sluit ik me volledig bij aan! Wat een veroordelingen lees ik, en waarom? Tolerantie, leven en laten leven, respect hebben voor elkaar, ik mis het hier soms even... Jammer!

Deel Deze Pagina