Ik sport intensief (ik geef dans/sportlessen) kan dat kwaad?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door primavera, 5 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. primavera

primavera Actief lid

1 feb 2012
    330
    66
    28
    NULL
    NULL
    Hai lieve girlsss,

Ik geef zelf zumba, bbb aerobics, streetdance en salsa, ik geef ongeveer 10 lessen per week naast mijn bijna full time baan (4 dagen) op een middelbare school.

Ik heb wat vragen...
    Kan het kwaad om elke dag les te geven? Moeten we bepaalde dingen laten? Tot wanneer kunnen we les geven? Welke oefeningen of dansmoves kunnen we beter niet doen?

Ik ben nu 4 weken 2 dagen, maar ik merk dat ik veel last heb van buikpijn (steken en zeurende pijn) en dat komt ook opzetten tijdens de lessen die ik geef..Kan dit kwaad?

En denk je dat ik bij UWV een gedeeltelijke uitkering kan aanvragen al voor mijn zwangerschapsverlof ?Want ik weet dat ik dit niet mijn hele zwangerschap ga trekken.

Kusjessssssssssss en fijne zondag!!!!!!!!

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Allereerst van harte gefeliciteerd!!

Er zijn genoeg vrouwen die intensief sporten of lessen geven tijdens de zwangerschap

Als je maar zorgt dat je meer calorieen binnen gaat krijgen omdat je toch veel verbrand en je nu "voor 2" moet eten

Ken zelfs meiden die tot de 30 weken intensief lessen geven en dat goed volhouden

Lgt er maar net aan van welke kwaaltjes je last gaat krijgn zoals bijv duizeligheid, lage bloeddruk,etc

Maar sporten kan geen kwaad

Ik zou het UWV eens opbellen voor info
    Lijkt me wel dat je eerder kunt stoppen met werken omdat een mega buik en lessen geven natuurlijk niet echt bevorderlijk is
    Wie weet moet je dan gewoon de ziektewet in, omdat je als het ware op het eind geen lessen kan geven ivm je buik

Succes ermee!

3. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Als je eerder een uitkering wil, dan moet je volgens mij de ziektewet in. Je bent dan zwangerschapsgerelateerd ziek. Ook moet je verlof dan 6 weken voor de uitgerekende datum ingaan.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wat de meiden hier boven zeggen klopt idd. Je verlof gaat dan 6 weken voor de uitgerekende datum in, en eventueel kun je daar voor (gedeeltelijk) de ziekte wet in.

Waar je nu al wel naar kunt kijken is of er binnen het bedrijf waar je werkt mogelijkheden zijn om deels ander/lichter werk te doen. Misschien kun je drukkere lessen omruilen voor bijvoorbeeld Pilates lessen ofzo, waarbij je zelf niet heel druk bezig bent?

Ik vraag me alleen af hoe het werkt met je andere werk. Dat wil je waarschijnlijk wel blijven doen, hoe dat dan zit met verlof weet ik ook niet precies.

Oja, en iets om over na te denken, wil je én je baan én de sportlessen blijven doen als de baby er straks is? Goed om vast in overweging te nemen!

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    de steken die je nu voelt is waarschijnlijk bandenpijn. Baarmoeder groeit hard en trekt aan de banden.
    kijk met je werkgever of je inderdaad minder intensieve lessen kan geven.
    Kan best dat het over een paar weken best wel weer gaat.

6. primavera

primavera Actief lid

1 feb 2012
    330
    66
    28
    NULL
    NULL
    Hai lieve meiden,

Ik kan helaas geen andere lessen geven, daarvoor ben ik niet bevoegd.

En ik wil wel blijven lesgeven op de middelbare school, maar helaas stopt mijn werk eind Maart, want ik was vervanger voor iemand met zwangerschapsverlof..
    Hahaha en nu ben ik zelf zwanger.

Dus ik zit in een sollicitatie procedure voor een naschoolse opvang, die mij graag willen hebben vanaf April (dat hebben ze bevestigd), maar ben als de dood dat ze me niet willen als ik vertel dat ik zwanger ben.. :( :(

En ik wil stoppen met danslessen geven zodra het niet meer gaat.
    Een beetje pijn vind ik niet erg, als het maar geen kwaad kan voor het kindje in mijn buik.

Maar een vriendin van me zei laatst : ja, je moet echt niet teveel springen, want het vruchtje zit nog niet stevig genoeg dus pas op. Dat is zeker niet zo, toch??

7. fafje

fafje Niet meer actief

hey ik gaf zelf ook zumba en streetdance lessen..
    4 uur achter elkaar per avond 2 dgn in de week...dus niet heel erg veel :p maar wel intensief die avonden..

heb het tot en met 17 weken gedaan...vond het toen ook erg vermoeiend...omdat je gewoon sneller moe bent..
    ik heb met de zumba op den duur gewoon wat minder intensief mee gedanst...voordat mn klasjes het wisten, deed ik dat heel onopvallend..en vanaf dat zij het wisten met 12/13 wkn zei ik het..en dansten ik sommige stukken helemaal niet mee...gaf alleen accenten aan of benoemde de pasjes..
    Ik deed wel vaak de warming up heel goed mee...dan kwam ik zelf wel lekker op gang...en cooling down dee dik ook ehct goed mee...ik was helemaal oververhit op den duur :D:D

bij mn streetdance klasjes waren wel altijd een paar leerlingen wara aan ik het dan liet zien...en zij deden het dan heel goed voor..voor de klas..

vooral de buikspiergroep/bewegingen heb ik wat afgezwakt...ik wilde mn banden niet te belasten

Ik zou als ik jou was alvast informeren bij het uwv hoe dat werkt als je dat werk doet, je bent dan soort van zelfstandig geloof ik...ik heb het toen niet aangegeven, en was voor mij erbij...en het ik had al een vaste baan, was een btj laks :p

8. jvd1

jvd1 Actief lid

3 aug 2009
    287
    0
    0
    thuis :)
    Gefeliciteerd!!ik werk op een sportschool. Heb tot 26 weken steps en zumba gegeven.. Deze zwangerschap lag ik er vroeg uit ivm bekkeninst. Gewoon sporten tot je zelf vind dat het niet meer fijn aan voelt!succes!

9. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    Hee primavera!
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Over het sporten: lekker blijven doen, omdat je lichaam dat toch al gewend is, maar luister er wel goed naar. Bij twijfel over een te intensieve oefening of over bijv. te veel springen: niet doen. Ik kan me voorstellen dat je als instructrice niet alle lessen zelf volledig meedoet, maar dat je voorbeelden, begeleiding en sturing geeft. Dan maak je het voor jezelf wel minder intensief.
    Ik hoor wel vaak dat je moet oppassen met het trainen van je buikspieren, met name de verticale, omdat je die niet tè stevig wil hebben in je zwangerschap. Als die namelijk te stug en te sterk zijn, rekken ze niet voldoende mee met de groei van je buik en gaan ze op den duur opzij staan. (vergelijk dat maar met een ballon die je probeert tussen twee elastieken door te duwen: als de druk te groot wordt, wijken de elastieken opzij.) Dan krijg je een 'gat tussen die twee verticale buikspieren dat na de geboorte lang niet altijd weer dicht te krijgen is.
    Ik weet er het fijne niet precies van, ik geef maar door wat ik heb geleerd, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
    Geniet van je zwangerschap!!

10. fafje

fafje Niet meer actief

wat miekelammetje omschrijft is gebeur dbij mn tante...die trainde haar spieren te heftig door..en heeft het nooit meer terug kunnen krijgen en zit met een "gat "..

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Over het gat in de buikspieren (diastase genoemd)

Elke vrouw krijgt een diastase tijdens de zwangerschap of je nu wel of niet sport

Bij 9 van de 10 vrouwen heft die diastase zich weer op enkele weken na de bevalling en sluiten de buikspieren weer mooi aan elkaar

Alleen als je NA de bevalling weer snel buikspieroefeningen doet kan een blijvende diastase bestaan die niet meer weggaat, maar kan ook gewoon pure pech zijn

Bij iedere zwangere vrouw gaan de buikspieren wijken omdat de buik dikker word en dat is 100% normaal. Normaal veert dit terug na de bevalling en daarom mag je na de bevalling ook minimaal 6 weken geen buikspieroefeningen doen.

Ik heb nog steeds een ernstige diastase en heb nooit gesport, sommige meiden hebben die pech helaas

12. fafje

fafje Niet meer actief

dit is idd wat er bij mijn tante is gebeurd

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    over diastase.

rechte buikspieroefeningen zijn niet zo goed tijdens de zwangerschap maar schuine buikspieroefeningen mogen wel en zo houdt je je spieren toch in conditie.

14. primavera

primavera Actief lid

1 feb 2012
    330
    66
    28
    NULL
    NULL
    Hey meiden,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb gekeken op internet en de banden van je baarmoeder kan zo vroeg niet, toch?

Ik denk dat m'n lichaam gewoon een beetje moet wennen aan alles..
    Ik voel me steeds beter over sporten, minder buikpijn en probeer het te doseren en niet alles meer mee te doen.

Dat deed ik ALTIJD wel, omdat ik het ook lekker vindt om zelf zo intensief te sporten, maar idd een stapje achteruit. Ik ben benieuwd tot wanneer ik lessen kan geven.

Hadden jullie dat ook, vanaf een week voor je NOD, tot 1 a 2 weken erna die zeurende pijn en soms steken??

Thanx 4 jullie advies en fijne zwangerschap!!!

15. fafje

fafje Niet meer actief

primavera, ja die steekjes/krampjes heb ik idd in week 4 en 5 gehad

16. Libra1

Libra1 Bekend lid

2 dec 2011
    531
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik sport ook veel en voel ook heel duidelijk een gleuf tussen mijn buikspieren zitten. Het is nu zelfs zo dat als ik zeg maar naar achter leun er een soort dakje op komt te zitten. Had het al vrij snel nadat ik wist dat ik zwanger was. En ben vanaf toen gestopt met buikspieren trainen. Zou het niet zo kunnen zijn dat vrouwen die denken dat ze dat niet hebben, het waarschijnlijk niet voelen omdat ze slappere buikspieren hebben? Mijn buikspieren zijn echt hard en stevig, en daarom voel ik ook extra goed die gleuf er tussen zitten. Kan mij voorstellen als de buikspieren slap zijn je die gleuf ook niet zo op valt. En dan heb ik nog weinig buikvet, dus ik zie alles wat anders is :D

Hoe dan ook ik doe lekker rustig aan met buikspieren want ik wil er echt geen blijvende schade aan over houden! Ik voel mijn buikspieren nu zelfs al een beetje trekken en ik heb nog niet eens een enorme buik.

Verder blijf ik nog lekker sporten. Cardio, krachttraining, bodypump. Hardlopen doe ik ook nog wel eens, dat kan toch ook geen kwaad? Rennen? Ik zie dat beebje al heen en weer klotsen :p

17. primavera

primavera Actief lid

1 feb 2012
    330
    66
    28
    NULL
    NULL
    Hai Libra,

Wat heerlijk om te horen dat er nog genoeg vrouwen lekker sporten...

@fafje - gelukkig ben ik niet de enige..

Ik geef nu toch zo'n 3 lessen achter elkaar, zo'n 12 lessen per week.

Ik zou het heel jammer vinden als ik daarmee zou moeten sporten omdat het me normaal een goed gevoel geeft, maar de 1e 2 weken had ik buikpijn (3e en 4e) week had ik buikpijn.

Toen zei een vriendin van me : je moet niet zoveel springen, want het vruchtje zit nog niet goed genoeg vast/ingenesteld en de 1e 3 maanden zijn het belangrijkste, dus dan kun je beter rustig aan doen.

Toen was ik bang dat ik teveel deed, maar als ik nu merk dat veel meer meiden lessen geven, doet t me goed.

Hoeveel lessen geven jullie?
    en ook naast je reguliere baan?

WErkse!!!

18. fafje

fafje Niet meer actief

mijn gyn heeft altijd gezegd, dat dat onzin is...je kan gewoon doen wat je wilt, als het mis gaat, zat het al niet goed ;)

19. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Hardlopen kan geen kwaad hoor. Daar merkt het kindje niks van. Je moet alleen goed naar je lijf luisteren. Op den duur kan dit wel erg belastend worden voor rug en banden!

Buikspieren, rechte buikspieren kun je ong tot 16 wkn blijven doen MITS je geen "dakje" op je buik krijg. De diastase dus. Als je dat wel hebt direct stoppen.
    Schuine buikspieren kun je gewoon je hele zwangerschap doen. Die helpen ook je buik te dragen. Ik had zelf ook het gevoel dat mijn sterke ( schuine) buikspieren me beter hielpen met persen. KLinkt misschien raar maar had het idee dat ik krachtiger was. Misschien zit dat tussen mijn oren maar toch.
    Daarnaast mag je dus 6 wkn na de bevalling weer buikspieren gaan doen MAAR dan nog moet je letten op die diastase. Ik had hem na 6 wkn nog dus ben pas later begonnen met rechte buikspieren.

20. Bailatamara

Bailatamara Actief lid

14 feb 2012
    207
    0
    0
    Zumba® geven!
    Fijn om dit te lezen!! Ben in januari voor mezelf begonnen met Zumba (naast mn gewone baan in het onderwijs) en werk dus niet meer voor de sportschool. maar kwam er dus vorige week achter dat ik zwanger ben en nu waarschijnlijk in mn 10de week zit!
    Voordeel voor mij is wel dat ik geen lessen kan geven in de schoolvakantie, dus in mn laatste maanden hoef ik geen lessen te geven. Ben uitgerekend na de zomervakantie dus zal ik op zoek moeten naar leuke invallers als ik met verlof ga!
    Ben wel een beetje nerveus om mn buikspieren. Mijn doel van vorig jaar was een mooie strakke buiik en dat is zeker gelukt! maar mn buikspieren zijn nu rockhard! Hellup ik wil geen rare ballonbuikspieren/ gat!!! en het aanspannen gaat zo automatisch :s tips please...

Deel Deze Pagina