Ja, k weet het.....het zoveelste zindelijkheids onderwerp. Maar moet even mn frustratie kwijt hoor. Dochterlief is vorige week drie jr geworden, hoogste tijd om eens zindelijk te worden. Afgelopen jaar al van alles geprobeerd met stickers, kadotje, potje pf wc ectectect. maar mevrouw plast niet op de pot of wc. Terwijl ze het duidelijk wel aanvoelt, want ze vertelt me doodleuk dat ze even een plasje in de luier heeft gedaan anders moet ze in bad plassen. En laatst in het zwembad stond ze met de handen tussen de benen want er kwam een plas aan. En zo nog wel meer voorbeelden. Dus vandaar dat wij besloten hebben om vanaf vandaag de luier uit te laten (behalve met slapen) en het dan maar even aankijken. Nou, k had echt verwacht dat ze het wel kon gaan vertellen en aanvoelen.....nee hoor al drie keer broek nat. Niets bijzonders zul je zeggen, maar wat ik het vervelendst vind is dat ze dus koppig blijft volhouden dat ze op de pot WIL plassen. Dus ik haar uitgelegd dat ze geen keus heeft, want anders heeft ze steeds een natte broek. Kortom, ik heb echt het idee dat ze eigenlijk nog steeds niet durft te plassen op de pot of wc. Ik vertel haar ook continu dat ik haar ga helpen. Ze mag nu ook haar doek en speen eventjes als ze op de pot/wc zit, zodat ze hopelijk meer ontspant. Zit ik nu op de goede weg???????
Ja hoor, volgens mij zit je zeker op de goede weg. Neem haar vooral ook mee als je zelf gaat plassen. Kindjes zijn na-apers, dus als je dochter, zeg 30 keer ziet dat jij ook een plas op de wc doet, dan gaat ze het misschien normaler vinden. Bij mij werkt de zin papa en mama doen het ook zo vaak erg goed. Papa en mama hebben ook geen luier aan als ze gaan plassen. Andere kindjes ook niet, iedereen plast op de wc als ze groter worden. etc. Misschien helpt het als je haar overdag af en toe in haar blote kont laat lopen? Maakt vaak ook "wat los" bij zindelijk worden. Zeg wel elke keer bij een natte broek dat je het heel jammer vind dat hij nu nat is en je hoopt dat ze volgende keer op tijd zegt als ze moet plassen. Zéker niet boos worden, maar ook niet er NIKS over zeggen, dan krijgt ze het idee dat het volkomen normaal is om in haar broek te plassen. Succes!
Ik laat ook de luier gewoon uit overdag, ook al gaat het nog vaak mis. Ze plast vaak een beetje en zegt dan pas, ik moet plassen. Dan zet ik haar op de wc en plast ze uit, en trek ik dr schone kleren aan. Ik zeg dan niet dat ik het jammer vind ofzo. Als ze echt helemaal in dr broek plast zeg ik wel, mama vindt het wel jammer dat je niet op de wc hebt geplast. Dan zegt ze, ik ook mama Ook in winkels enzo, geen luier meer om! Alleen een luier in bed, en op het moment nog om te poepen, maar dat geeft ze zelf aan.
ze heeft net met luier geslapen, hier was ze helemaal blij om dus ik had verwacht dat ze die wel even vol zou plassen. maar nee hoor, na slapen droge luier. gelijk even op wc gezet, nee lukt niet zegt ze. nog geen 5 minuten later heeft ze alles onder geplast. ben wel beetje boos geworden want ze zegt doodleuk dat het wel leuk is om in je broek te plassen........... Maar goed, we gaan weer positief verder, maar vindt het wel moeilijk hoor!! En ja, hier praten we ook continu over wat pappa en mamma doen. ook nichtjes van haar leeftijd die ze veel ziet noemen we als voorbeeld...maar tot nu toe helpt het nog niet. Alle plas vandaag lag op de grond ipv in de wc!!
bij onze buren was dit ook, "wel leuk in de broek plassen" de buren deden op een gegeven moment dan net of ze niets in de gaten hadden dochter na een kwartier maaaam natte broek, want dan is de plas koud aan de benen, en dan zeiden ze : jij vind het toch leuk om in de broek te plassen, dan hoeft mama toch niet schone broek aan te doen bij jou ( ze zeiden het niet op een boze manier hoor, maar op een speelse manier ) in het begin verschoonden ze nog wel, maar die begon het leuk te vinden extra in de broek te plassen, na een paar keer dacht ze : ik ga toch maar op het potje, hou ik mijn broek tenminste droog, en als ze perongeluk toch in de broek plaste kreeg ze uiteraard schone aan, maar extra broekplassen mocht niet, hoe ik het gedaan heb : onze zoon de luier uit en hem om de 10 a 15 minuten vragen of hij moet plassen, kinderen kunnen zo in hun spel opgaan dat ze vergeten dat ze eigenlijk moeten plassen, dus we hebben hem letterlijk zo vaak gevraagd of hij moet plassen, om het uur zette wij hem er zobiezo even op, ondertussen zijn we 2 weken verder en is hij compleet zindelijk overdag, hoeven hem ook niets meer te vragen hij gaat gewoon zelf, alleen poepen houd hij het liefst zo lang mogelijk op,
ik ben van mening dat je het niet kunt afdwingen noa voelde het ook precies aan maar vertikte het ook om op de wc of potje te gaan maar toen ze 2.5 was wou ze het wel en was ze dus binnen een paar dagen zindelijk en sinds een maand dus ook snachts ik zou zeggen laat het nog rusten ze is er waarschijnlijk nog niet aan toe anders zou het haar intresse wel wekken hoe meer je het van haar gaat verwachten hoe avarechts het werkt
tsja trotsemamma, wat jij nu aangeeft dat heeft ook al door mijn hoofd gespeeld! Maar ja, k ken mn dochter ook (net als elke moeder zn kind kent) en ik weet dat zij ws veel moeite heeft in haar koppie ermee. En k heb het gevoel dat ik haar toch echt even over de drempel heen moet duwen, maar ja misschien zit k daar toch fout. Ik kijk het morgen in ieder geval nog aan. Nu net na het eten riep ze opeens ik moet plassen en deed ze ook echt een grote plas op de pot! Dus morgen proberen we nog even verder......en tsja als het niet lukt.....
Hier sinds een week ineens zindelijk Na ongeveer een jaar gefrusteerde pogingen met beloningssystemen etc dacht ik: ik heb nog 7 maanden, ik laat het even voor een paar maanden rusten. En dus een week later zegt ie: ik wil geen luier meer om. En alles ging mooi op de wc. Nu alleen nog s nachts een luier. Dus hier was het vooral denk ik de onbewuste druk die ik m gaf in combinatie met 'het er nu pas aan toe zijn'. Dus soms is het toch echt het beste om het even los te laten. Ik zou als morgen geen succes wordt, dit toch adviseren. Even een paar weekjes rust, ook voor jezelf Maar natuurlijk hoop ik dat het nu goed gaat!
ik ben dus niet van het pushen en afdwingen net als trotse mama.persoonlijk krijg ik dus de kriebels van je verhaal en je pogingen. denk dat je averechts bezig bent eerlijk gezegd.
Lastig he? Hier ook zo'n meid. Inmiddels de 3 al gepasseerd, maar wil absoluut niet plassen. Zegt bang te zijn voor het potje en de wc, maar waarom? Geen idee..... Volgens mij voelt ze het wel degelijk dat ze moet plassen, ik zie haar regelmatig met de handen tussen de benen of roept ze tussen neus en lippen door dat ze ook nog geplast heeft! Ergens ben ik een beetje huiverig om gewoon de luier uit le laten, maar misschien is het wel de beste manier, aan de andere kant wil ik er ook niet teveel druk op leggen. Ze zegt zelf dat ze dat wel gaat doen als ze 6 (!) is..... Het blijft moeilijk vind ik, maar een romper wil ze niet meer aan..........
Ik ben het hier mee eens. Kinderen worden pas zindelijk als zij er aan toe zijn, niet wanneer papa en mama daar toe zijn. En ik kan het weten want mijn dochter heeft het gespresteerd om pas zindelijk te worden toen ze al bijna vier was.
Geef t nog wat tijd. Onze meid was n paar maanden geleden al bijna zindelijk. Het was mooi weer, dus ik dacht hoppa, pamper uit, leuk ondergoedsetje of badpakje aan, dr prinsessen pot ( met zo'n beloningsmuziekje ) beneden, daar in de buurt waar ze was. Het ging supergoed. Partner en ik zeiden nog, nog even en die is zindelijk. Ze vond het zelf ook heel erg wreed als ze weer s had geplast, natuurlijk zijn er de nodige ongelukjes geweest. Maar dat mocht de pret niet drukken. En vd 1 op de andere dag, wilde ze er niets meer van weten. We hebben het toen gelaten voor wat het was. En idd haar bij onze toiletbezoekjes betrokken. ZIj mocht dan wc papier afscheuren, doortrekken, en dan zwaaien we en zeggen we daag plasje. Nu vind ze het weer helemaal spannend. En de wasmachine draait hier inmiddels ook weer overuren, maar ben allang blij dat het haar interesse weer heeft gewekt. heel veel succes ermee!
Ja weet ik wel........maar toen ze nog niet zei bang te zijn voor het potje of wc had ik beloofd dat ze hello kitty ondergoed zou krijgen als ze goed op de wc kon plassen. Dus vandaar dat ik dat nog maar niet doe....
Aha vandaar. Maar misschien toch iets van de hema kopen dan, en dan de hello kitty bewaren voor als ze het echt goed kan? En ze heeft nog bijna een jaar toch, om overdag zindelijk te worden?
Nu ik jou verhaal lees, mijn zus zat in precies dezelfde situatie. Maar haar dochtertje is nu 3 jaar en 3 maanden en is helemaal zindelijk. Wat grappig is, mijn dochtertje is net 2 en ziet van haar nichtjes dat ze op de wc plassen, en nu wil ze dat ook de hele tijd. Ook als ik of mijn man naar de wc gaan wil ze ook. Ze plast dan ook echt niet altijd maar wel vaak. Dus misschien is zei over een aantal maandjes ook helemaal zindelijk.
Je kan het idd niet afdwingen volgens mij. Elk kind heeft zn eigen moment om daar klaar voor te zijn, net zoals kindjes op totaal verschillende momenten beginnen met lopen of praten. Ook dat kan je niet forceren. Ik weet dat mijn dochter het aan voelt komen en het dus wel kan maar ze wil blijkbaar nog niet. et interesseert haar geen moer als ze zich nat plast. Met een natte broek aan laten lopen heeft hier ook geen nut want ze trekt m gewoon zelf uit en loopt in dr blote kont verder. Tja, de jongste kan ook al prima los lopen maar dan alleen per ongeluk of als ze denkt dat ik haar steun en anders niet. Kan ik ook niet afdwingen, ze zal er vast ineens klaar voor zijn. Tuurlijk is het makkelijk als ze geen luier meer nodig hebben maar tegenwoordig lijkt het ook wel een soort wedstrijd tussen mama's onder het motto van kijk eens hoe knap mijn kind is. Hoe vaak ik al wel niet gehoord heb ow is ze nog niet zindelijk, die van mij al lang:x Lekker belangrijk
mee eeens. maar goed, wat er volgens mij aan de hand is dat ze niet echt daar aan denkt totdat t gebeurd is.kindjes denken niet zoals wij, betekenend: ook wanneer een kind weet dat t plasje in po moet, en wanneer hij/zij in staat is om het lang genoeg in te houden; en/of aan te voelen, kan het mis gaan. omdat ze daar niet echt bewust aan kan denken. jij moet misschien vaker daarover op een pozitieve manier praten, mee nemen naar wc met jou, ook vaak vragen of ze op t potje wil zitten. zodat ze steeds bewuster is en leert daar aan te denken.
ik ben het echt helemaal met je eens hier ook niets gedwongen en uiteindelijk is ze binnen 2 weken dag en nacht zindelijk geworden en vlak daarvoor wou ze niets van potje weten (staat bij onss in badkamer en ze wou er niet op dan maar niet denk!
Mijn advies is laat de luier af overdag, dan maar even wat extra wassen... Als je de luier weer om doet heeft je dochter "gewonnen" en laat de luier af zodat ze weet "ik krijg de luier niet meer om" ik geloof zeker wel dat ze het plassen voelt aankomen e.d. als ik je verhaal zo lees. en neem haar mee naar de WC als jezelf moet plassen, ze willen idd graag na-apen. En wat hier geholpen heeft met het poepzindelijk maken (misch helpt het bij jullie bij het plassen) is geef er niet teveel aandacht aan. Ik zat nl bovenop het poepen van mijn zoon tot ik de tip kreeg laat het met rust en zit er niet bovenop meer, dit heb ik gedaan en idd 2 dagen later was het klaar! Toen poepte hij op de wc Soms leg je de nadruk teveel op het plassen op de wc, maar laat het gewoon rusten.