Wij doen er niet aan mee. Ze weten vanaf begin af aan dat sinterklaas zich verkleed en de pieten zich schminken. Het veranderd helemsal niets aan hun plezier en spanning voor het grote feest want daar doen we wel aan mee. Intocht, cadeautjes enz. Ze vinden het net zo leuk en spannend als kinderen die er wel in geloven. En ik hoef niet te liegen. Heerlijke oplossing voor mij
Ik denk dat je vooral niet teveel voor hem moet invullen, laat hem zelf z'n vragen beantwoorden. Z'n fantasiewereld is nu ook een stuk groter dan vorig jaar. Mocht hij met waarheden komen dat het allemaal nep is, hoef je het natuurlijk niet te gaan ontkennen. Maar ik denk dat je met een intocht en het Sinterklaasjournaal zo'n verhaal kan creëeren dat hij er wel lol aan kan beleven. Dan hoef je niet expliciet uit te leggen en te liegen, maar ook niet het allemaal te 'verklappen'.
Ik heb nooit gelogen en toch geloofd hij in Sinterklaas... Want hij heeft hem gezien en kinderen op school hebben het erover Je ontkomt er dus niet aan
Mijn oudste van 8 begint te twijfelen. Zo vroeg hij laatst of papa wel in Sinterklaas gelooft. Maar toen ik verder vroeg was hij toch weer overtuigd, papa en mama hebben helemaal geen tijd en geld om al die cadeaus te kopen Niet teveel moeite doen, het komt zoals het komt.
Heb ik ook altijd zo bij Q gedaan. Ze heeft het nooit echt geloofd maar vond (en vindt) het wel super leuk. Vanaf een jaar of 5 zei ze bij bepaalde dingen dat ze dat toch niet hoefde te vragen omdat wij dat echt niet gaan kopen. Dat is dan wel handig.
Hier werden die vragen op het schoolplein gesteld. En dan was het " xx geloofd en yy geloofd niet meer" en dat was het. Zoon zelf zegt zelf dat hij nog geloofd. Precies in die woorden. Ook zijn er een paar vriendjes die thuis geen sinterklaas vieren vanwege niet-Nederlandse achtergrond. Op school vieren ze alles mee. Thuis staat de kerstboom op en wachten ze vol spanning op de kerstman. Op de vraag van zoon hoe het kan dat bij xx geen sinterklaas thuis komt het ik uitgelegd dat xx uit Rusland komt, en dat ze daar een andere traditie hebben. Net als bij q, die in Duitsland woont. Toen was het weer prima.
Tja.. Ik heb dus echt een beetje moeite met sinterklaas. Haha Onze kinderen weten vanaf dag 1 (bij wijze) hoe het zit en geloventoch heilig als ze hem zien (de jongste 2 iig) Fantastisch dat kinderbrein. Toen bleek dat onze oudste bijzonder gevoelig is en meer dan gemiddeld structuur nodig heeft waren we nog veel blijer met "de waarheid". Wij konden gewoon zeggen: ga maar lekker slapen, mama doet t cadeautje in je schoen. (Om vervolgens de volgende ochtend te horen: kijk eens wat de sint in mijn schoen deed) Over het algemeen gaat het goed. Op de psz wel vermeld dat onze kinderen het wisten, dus ze zijn niet teveel uitgedaagd daarin. Op school gaat t goed
Ik heb een kleutergroep waarin steeds 1 jongetje roept dat hij niet bestaat. Het is een hele discussie geweest tussen de kinderen. Persoonlijk vind ik de kinderen dan ook nog te jong om het geheim te bewaren...
Ik ga er ook geen verhaal bij verzinnen. Als ze vragen stellen, laat ik ze zelf redeneren (vooral de oudste) en ga ik daarin mee. Cadeautjes doen we wel en dan zeggen we dat Piet onder de garagedeur is gekropen omdat de schoorsteen veel te smal is. Maar schoen zetten en de rest doen we niet. Het leeft hier ook veel minder, er is niks rond Sinterklaas op school en er zitten meer kinderen in de klas die er niets aan doen dan wel. Dus dat is dan 'makkelijk'.
Geweldig toch. Zo is oudste echt slim en snapt heel goed dat een cadeau (laten we zeggen een doos met lego) echt niet van een boot op meerdere dagen varen afstand op zee kan waaien en dan bij ons op het schoolplein terecht kan komen. En dat een groot zwaar boek zal zinken als het in zee valt. Toch was hij fanatiek aan het zoeken omdat de cadeautjes van de boot waaien Echt alles in het sinterklaasjournaal slikt hij voor zoete koek. Jongste kreeg nachtmerries van de spanning. Dus die kijkt niet meer.
Ach, mijn zoon van 9 weet hoe het zit, maar zei vandaag toch wel bezorgd te zijn of de pakjes de storm overleven Mijn dochter van 7 gelooft ook nog echt. Ik vind het allemaal prima. Ik heb ook altijd gezegd: wat denk jij? En voor de rest vullen ze het helemaal zelf in. Maar veel kritische vragen hebben wij hier eigenlijk nog niet gehad. Ze weten namelijk zelf voor alles een oplossing/antwoord.
Ik snap je punt van het liegen wel hoor. Ik vind dat zelf ook een beetje dubbel. Ik wist zelf als kind al heel jong dat sinterklaas "niet bestaat" omdat mijn ouders destijds een geloof hadden waarbij je geen sinterklaas mag vieren. Het geloof kapten ze mee maar sinterklaas hebben we thuis nooit echt gevierd. Ik vond dat wel jammer want ik vond sinterklaas erg leuk ook al wist ik hoe de vork in de steel zat. Ik vond t machtig interessant dat ik iets wist wat de andere kinderen nog niet wisten. Mijn zoontje maakt dit jaar voor het eerst sinterklaas echt bewust mee en ik had geen idee hoe ie zou reageren. Maar ik vind het zó vertederend dat ie liedjes mee zingt en het echt spannend lijkt te vinden. Ik geniet er echt van hem zo te zien
Mijn dochter is heel fantasierijk, en ze wilt er echt in geloven. Ze is 3 en vroeg laatst, maar wij hebben geen schoorsteen toch? Hoe komen ze dan binnen. Ik vroeg aan haar wat denk jij? Toen zei ze ah ze hebben gewoon een sleutel. Nou prima Ik zou dus vooral aan hem vragen wat denk jij? Zo hoef jij niet perse te liegen.
Dl (4) zei vanmiddag: 'Mama, SInterklaas is gewoon een mens, die zich verkleed heeft, toch?'. Ik : 'Eh, ja dat klopt'. `Toen ze wilde weten waarom heb ik maar gezegd dat we dat met z'n allen zo hebben afgesproken, dat we dit zo vieren. (Ik was ook even niet voorbereid hierop, zo vroeg al). Uiteindelijk wilde ze nog even zeker weten of onze (?) sinterklaas dan wel echt was, en toen heb ik maar gezegd ja hoor, ik vind van wel. Wij hebben de beste sinterklaas ooit. (Benieuwd hoe dit op school gaat 5 december hihi)
Dat dus!! Onze kinderen geloven heilig in Sinterklaas. Kwam er gisteren een 5-jarig vriendje van Aiden te spelen. Aiden: kijk eens wat ik in mijn schoentje heb gekregen van Zwarte Piet en Sinterklaas! Vriendje tegen Aiden en Finley: dat doen de papa's en mama's in de schoentjes! Leuk hoor. Ik wil mijn kinderen graag in de magie van Sinterklaas laten geloven. Als jij jouw kind niet wil laten geloven, zorg er dan ook voor dat ze het geheim houden voor andere kinderen en het daar niet voor verpesten! Heb het vriendje dus verteld dat zijn papa en mama Sinterklaas helpen, omdat hij het zo druk heeft. En dat Sinterklaas en Zwarte Piet wel gewoon bij ons de schoentjes vullen. Het (praatgrage) vriendje zit in een groep 1/2 op school waarbij vrijwel alle kleuters nog geloven in Sinterklaas. Daar zal hij het ook wel gaan verkondigen.....
Een kind van 5 kan zoiets nog niet geheim houden. Je kan dus niet verwachten dat hij zijn mond daarover houdt. Persoonlijk vind ik zulke discussies tussen kinderen echt niet erg. Als ze toe zijn aan 'de waarheid' zullen ze aannemen dat Sinterklaas niet bestaat. Als ze er niet aan toe zijn, zijn ze er heel goed in gewoon in hun fantasie te leven. Ik herinner me dat, toen ik 7 was, een vriendinnetje van mij ook niet meer geloofde en dus luidop verkondigde dat de ouders cadeautjes kopen en dat Sinterklaas nep is. Ik vertelde dit 's middags thuis en mijn moeder reageerde alleen met: 'O, en hoe komt ze daarbij?' Daar had ik geen antwoord op en ik heb daarna nog een vol jaar met hart en ziel geloofd.
Wat schattig. Ik heb er zelf nauwelijks in geloofd. Vond het vooral een beetje eng. Sinterklaas die er overal anders uitzag en volwassenen die te lacherig deden. Dl ging vanochtend vrolijk verder over hoe haar schoenkadootje nooit door de brievenbus kon passen en dat we geen schoorsteen hebben. Hoe Piet dat dan geregeld had. Pure magie, heb ik maar gezegd.
Mijn middelste (3) moet er ook niks van hebben. Gisteren een verhaal over 5 december en cadeautjes, toen meldde ze direct 'Sinterklaas mag niet in mijn huis komen.'
Onze dochter vn net 3 zei laatst: "mama, sinterklaas is nep!" Ik vroeg haar waarom ze dat dacht.." hij is gewoon nep" maar als ze naar het sinterklaasjournaal kijkt en ziet dat de pakjes overboord gaan krijgt ze het toch wel warm Ik heb altijd tegen haar gezegd dat het een 'grapjesfeest' is