Ik ben begonnen met borstvoeding, ook omdat ik de ervaring in ieder geval gehad wilde hebben. De eerste tijd was ik toch veel bij huis en tegen de tijd dat ik wel es weg wilde begon m'n dochter al een aardig voedingsritme te krijgen. Op een gegeven moment ben ik gaan afbouwen met 1x flesvoeding per dag. Hier reageerde ze goed op en dit heb ik een aantal weken zo volgehouden. Toen nog een voeding vervangen, ging nog steeds goed, maar volgens mij vanaf de 3e voeding die ik verving ging het hard achteruit. Toen heb ik wat sneller afgebouwd tot ze volledig op flesvoeding zat. Eigenlijk had ik de ochtend/avondvoeding wel wat langer vol willen houden, maar goed, 't kind moet ook geen honger hebben, dus dan maar helemaal aan de fles. Ik wilde 'r aan de fles hebben voordat ik weer ging werken omdat a) kolven bij mij geen succes was, heb 't vaak geprobeerd, maar er kwam gewoon te weinig uit en b) nu ik weer aan het werk ben wil ik er ook helemaal voor gaan en niet steeds weg moeten om te gaan kolven. Dus, je kunt 't altijd proberen en als 't een succes is 't een tijdje volhouden, maar je kunt altijd overstappen op flesvoeding. Andersom is minder makkelijk.
Ben het helemaal met Maka eens, zo ga ik het ook doen. Ik wil het iig geprobeerd hebben en het lijkt me heel erg bijzonder om BV te geven. Maar als het niet lukt om de een of andere reden, dan stap ik over op FV. Ik ga overigens absoluut niet overal met de (.) (.) bloot, vind dat zeer onsmakelijk namelijk. Voeden doe ik met de gordijnen dicht of boven. Kolven lijkt me ook een mooie oplossing, dan kan manlief ook af en toe de fles geven. Maar eerst maar eens zien hoe het gaat natuurlijk. Succes met je keuze! En zoals eerder gezegd, JIJ beslist en wat je keuze ook is, laat je niet ompraten. Ik ben zelf ook groot geworden met de fles
@IMD: Wat flauw om als reactie op het verhaal van Xaar direct over BVmaffia beginnen. Je mag tegenwoordig NIETS positiefs meer zeggen over BV of je krijgt meteen het woord Maffia naar je oren, echt héél kortzichtig vind ik dat. Weet je wat eigenlijk pas maffia praktijken zijn? Die FV fabrikanten met alle reclames en onzin. Je word dood gegooid in magazines met advertenties etc. Het is nou eenmaal een feit dat BV je natuur is en FV een goede vervanger maar niet 'net zo goed' is. Maar voelt iemand zich niet goed bij BV dan is het helemaal niet verkeerd om FV te geven, dan is het een prima alternatief.
Ik ervaar juist het tegenovergestelde... Kijk alleen maar naar de reclame op tv voor bijvoorbeeld Nutrilon. Die reclame gaat altijd over opvolgmelk, nooit over de fv die je een pasgeboren baby geeft. Ik vroeg me al af waarom dat was, toen ik op een info avond over bv hoorde dat fabrikanten van fv in de EU niet eens reclame MOGEN maken voor die eerste fv. Alleen voor opvolgmelk mogen ze reclame maken. En ook mijn verloskundige ging er al voetstoots van uit dat ik bv zou gaan geven: "Ga je borstvoeding geven? Ja toch?". Nog voordat ik mijn mond open kon doen had ze haar eigen vraag al voor mij beantwoord. Daarna kreeg ik een hele berg folders mee over bv, en ook bij de intake van de kraamzorg kreeg ik een heel boekwerk over bv. dat ik vooral maar eens door moest lezen. Nu neem ik er geen aanstoot aan, omdat ik waarschijnlijk toch wel bv ga geven. Althans, ik ga het proberen. Maar mijn vriendin, die bewust voor fv heeft gekozen, heeft het echt zwaar gehad en kreeg van alle kanten een schuldgevoel aangepraat. Maar goed...ik geloof niet dat het de bedoeling van de topicstartster was om hierover uitgebreid te gaan discussiëren...
Meiden, ieder z'n beslissing hoor, maar zeggen dat flesvoeding NET zo goed is, klopt gewoon niet. Ik vind het prima als je kiest voor flesvoeding, maar heb altijd een beetje het idee dat dat argument (het is NET zo goed) gebruikt wordt om het 'goed' te praten... Vind het veel sterker als je gewoon zegt: ik wil het niet, doe het niet en kan me niet schelen wat een ander ervan zegt. Dat je voor FV steviger in je schoenen zou moeten staan dan voor BV... nou, dat weet ik nog zo net niet: op BV krijg je ook hopeloos veel commentaar, (ouderwets bijvoorbeeld. Hoezo, denk ik dan: is toch gewoon de natuur?). Maarrehm, nog even terug naar dat voeden in openbaar: dat ga ik ook echt niet doen hoor! BV met man en stiefkids erbij prima, misschien met hele goeie vriendin ook wel, maar ik hoef ook niet zo nodig met de borsten bloot waar een ander bij is. Ga ik niet doen dus ook, en in openbaar zijn daar wel dingen voor te bedenken om het zo op te lossen dat ik niet voor iedereen te kijk zit. Vind mezelf niet preuts, (hoezo ben je preuts als je niet van alles van jezelf wilt laten zien in het openbaar?), maar daar voel ook ik me dus niet bij op 'm'n gemak... Ik verbaas me er wel over dat er dan meiden/vrouwen zijn die om die reden afhaken qua BV... Niet als in: dat mag je niet doen, maar gewoon eerlijke verbazing. Over het algemeen ben je de eerste tijd toch grotendeels thuis, en als de tijd komt dat ik wel weer veel buitenshuis ben, kijk ik wel verder. Kan ook zijn dat ik dan half om half doe, als kolven me teveel gedoe is, Dussehm, niet aangevallen voelen door mij als je FV gaat geven, want ik veroordeel het niet!
Jemig wat kinderachtig. Als je voorstander bent van BV ben je gelijk van de BVmaffia. Het is MIJN mening en ik vind het vrij triest dat er dan gelijk zo op gereageerd moet worden. Je mag je wel laten beinvloeden door iedereen die roept dat je FV moet gaan gebruiken. Maar wee o wee als iemand voorstander is van BV dan schiet er weer iemand uit zn slof. Mij maakt het niet uit wat andere mensen hun kind te eten geven, maar ik heb er wel een mening over. Dit is een forum en iedereen spreekt vanuit zijn persoonlijke mening en heeft daar recht op. Ik heb er ook over nagedacht en ik realiseer mij ook heel goed dat er ook een kans is dat ik het helemaal RUK vind en/of het zon aanslag vind op mn lijf/tijd dat ik ook op de FV overga. Ik heb een tijd in het buitenland gewoond en daar was het 'ineens' mode om Fv te geven. BV was niet eens een optie. Het was lastig en je zou hangtieten krijgen. Dat was de cultuur en alle vrouwen geloofde erin. Dit topic is er om ervaringen en meningen te delen en dat is heel goed. Je weet van te voren niet wat je kunt verwachten en het is heel goed om je te orienteren en te laten voorlichten om zo je keuze te kunnen maken. Ik denk dat het allemaal niet zo zwart wit is, er is een hoop te zeggen voor beide.
Ik heb ook heeeeeeeel lang getwijfeld. En nog ben ik er niet voor 100% uit. Ik vind dat je onderhand gedwongen word om BV te geven in de maatschappij ipv andersom Dus dat je ouderwets moet gaan zitten wezen om BV te geven vind ik onzin. Zoals ik er nu over denk ga ik voor de bv maar als het niet lukt of ik me er niet lekker bij voel ga ik me echt niet schuldig voelen. Ik doe nu tijdens mijn zwangerschap ook alles volgens het boekje...en wie wil niet het beste voor zijn kind? Maar ik vind wel dat de moeder zich er ook lekker bij moet voelen en niet iedereen is er voor weg gelegd!
Tja, discusseren is heel normaal hoor op een forum. Dus dit berichtje kun je dan bij ieder onderwerp neerzetten. Ik ben 20 jaar en weet al vanaf het moment dat ik zwanger ben dat ik er alles aan zal doen om ons kindje BV te geven. De meeste mensen gingen er standaard al vanuit dat ik FV ging geven en hebben mij zelfs proberen over te halen om geen BV te geven. (Echt de meest knullige redenen zijn voorbij gekomen) Helemaal omdat ik nog zo jong ben staren mensen me met de meest rare blikken aan als ze horen dat ik BV wil geven, en keer op keer moet ik ze uitleggen wáárom ik dat wil. Ik vind BV iets heel moois en natuurlijks en aangezien het de beste voeding voor mijn kind is zal ik alles op alles zetten om de BV te laten slagen. Ik denk niet na over "als het niet lukt.." want waarom zou ik? Ik ben gezond, jong en heb geen enkele reden om te twijfelen aan het feit of het wel gaat lukken. Dit is mijn keuze, mijn mening en mijn gevoel. Ik kan heel goed begrijpen dat er meiden zijn die BV absoluut niet zien zitten, geen probleem dan moet je het gewoon niet doen. Maar je moet jezelf niet voor de gek houden met dat FV net zo goed is want dat is niet zo. Je kindje groeit er prima op, word er groot gezond en sterk van maar het is wel een alternatief.
Jammer dat het weer zo moet gaan. Ik vind het prima dat mensen bv geven, vind het zelfs heel knap! En totaal niet ouderwets, tegenwoordig wordt er bijna vanuit gegaan dat je bv geeft. Maar als je er bewust voor kiest om fv te geven, krijg je hier vaak nare opmerkingen over. Ik heb dit zelf al meerdere malen ervaren en vindt het erg jammer. Ieder zijn keuze, of dit nou fv of bv is, doe wat bij JOU en jou situatie past en wat voor JOU het meest prettigst is. En kijk anderen er niet op aan als ze het anders doen als jij doet.
Mijn bedoeling van dit topic was inderdaad dat ik ervaringen wilde lezen over wie wat gedaan heeft. Ik weet zelf heel goed dat borstvoeding het aller beste is, maar ook dat flesvoeding ook erg goed is. Het gaat er mij om, dat ik de ervaringen van andere lees, die mij kunnen helpen om een keuze te maken. Heel toevallig belde de kraamzorg net voor een intake. Ze komt dinsdag langs en dan zal ik het ook met haar erover hebben.
Ik ben ook een twijfelaar, ik ben bang dat ik het een heel naar gevoel vind, dat gezuig. Ik hou er ook niet van als mijn man eraan zit zeg maar Ik vind het gewoon een rotgevoel. Maar, ik heb nog nooit bv gegeven, dus misschien zit ik er wel helemaal naast. Ik ga het dus wel proberen, en we hebben speciaal een kraamzorgcentrum uitgekozen die er cetrificaten ed voor heeft. Zodat ik zeker weet dat ze het me wel goed leren. Mocht ik het dan toch niks vinden, dan stop ik er gewoon mee. Wat voor mij ook een redenen zijn, is dat ik het wel meegemaakt wil hebben, het lijkt me toch wel speciaal, en (hier schaam ik me een beetje voor haha) ik ben dan lekker de enige die kan voeden, dan heb ik dat gezeur van familie ook niet. (die begonnen laatst al, je gaat dan toch wel kolven he, want dan kunnen wij ook de fles geven. Maar meteen gezegd dat ik niet voor haar met een kolf aan mn tiet ging zitten. Gelach natuurlijk, maar tis wel gelijk duidelijk ) Dus ik probeer het en dan zie ik wel, en mijn man vindt het ook fijn als ik het eerst probeer. Hij heeft wel liever bv, maar hij vindt ook dat als ik het naar vindt, fv een goede vervanger is.
het heeft niks te maken met "gedoe". het gaat erom waar iemand zich PRETTIGER bij voelt. niemand heeft hier geschreven over gedoe! en iedereen wil het beste voor zijn kleine! en niemand heeft beweerd dat bv ouderwets is. sorry maar ergerde me even heel erg aan hoe je je stukje hebt neergeschreven.
mijn man vind alles wat het beste voor mij is de beste keus die zal nooit zijn voorkeur zeggen (wat trouwens bij hem flesvoeding is kan ik merken aan gesprekken) het is mijn lijf dus mijn keuze vind hij ook.
precies helemaal mee eens. maar tegenwoordig wordt je als misdadiger gezien als je geen bv geeft. einde punt klaar!
Je kunt altijd nog van mening veranderen hoor, niets staat vast, als jij na de bevalling er opeens anders over denkt, maakt dat niet uit, het is jouw kind, jouw lichaam en jouw keus. Wat je ook kiest, mensen hebben toch altijd commentaar. Mijn ervaring. Ik heb BV gegeven en dat ging niet zonder slag of stoot. De eerste dagen kwam het niet op gang, ik zat met gekromde tenen als ze ging drinken, kreeg borstonsteking na een maand, maar...als het eenmaal loopt en je wat 'eelt' op je borsten hebt is het zoveel handiger dan flesvoeding. Geen gezeur, 's nachts weer naar beneden om een flesje te maken, spenen met te grote of te kleine gaatjes, flesjes afwassen en overdag een huilend kind, want zodra ze door had dat ik die fles ging maken en honger had, brulde ze alles bij elkaar, dan duren die 3 minuten opwarmen, mengen etc. lang. Helaas hield mijn dochtertje weinig melk binnen, ze spuugde het grootste gedeelte de hele dag door weer uit, waardoor ik het af moest gaan kolven en mengen met Nutriton (maakt het dikker) en zo hield ze het wel binnen. Ik van 6 weken tot 3 maanden gekolfd en gemengd, daarna ben ik overgegegaan op de fles. Bij mijn volgende kindje ga ik het weer proberen, wie weet spuugt deze niet alles uit. Ik ben ook niet iemand die bijv. in de trein bv gaat geven. Had wel altijd een grote sjaal bij me waar ik haar onder stopte en zo bv gaf in de auto ofzo op een rustige plek, viel niets te zien. Succes met je keuze.
Ik denk dat het allerbeste voor je kindje is: doen wat goed voelt. Probeer gewoon borstvoeding (flesvoeding kan altijd nog), en voel je je daar niet lekker bij, dan zou ik overstappen op flesvoeding. Je kindje voelt het wanneer je niet lekker in je vel zit en naar mijn mening is dat erger dan happy flesvoeding geven. Ik heb zelf geprobeerd borstvoeding te geven. Dat lukte niet (eerst was ons meisje te klein, dus niet sterk genoeg om er melk uit te krijgen en daarna liep het zo snel terug dat ik uren per dag zat te kolfen voor een paar vingerhoedjes melk, wat niet echt de rustige, prettige kraamtijd ten goede komt). Onze dochter groeit enorm goed, is vrolijk, overal in geinteresseerd en heel tevreden. Ga je vooral nergens schuldig over voelen, schuldgevoel wordt aangepraat.
Zolang iemand zijn kind maar niet zal uithongeren. Kies zelf voor borstvoeding, maar iedereen moet lekker zelf weten waar ze zich prettig bij voelt. Anders wordt het voeden een regelrechte hel lijkt me..
Ik zou het in elk geval gewoon proberen. Als je het echt niks vindt, kun je altijd nog stoppen. Ik was van te voren wel heel erg overtuigd dat ik bv wilde gaan geven, omdat dat toch het beste is, maar al jullie bezwaren kon ik ook genoemd hebben. Ik was ook bang dat ik in het openbaar zou moeten voeden, hou er niet van als iemand aan mijn borsten zit of ze ziet, zag erg op tegen alle nachtvoedingen die ik zelf zou moeten doen etc... Uiteindelijk bleken die bezwaren in de praktijk nauwelijks een belemmering te zijn en heb ik 15 maanden borstvoeding gegeven. Ik heb vrij weinig echt in het openbaar moeten voeden, alleen in noodsituaties. Op een gegeven moment word je er heel handig in om het zo te doen dat niemand zelfs maar door heeft dat er een baby aanwezig is, laat staan dat die ligt te drinken. Na 3 weken ben ik begonnen met regelmatig kolven, zodat mijn man ook af en toe een (nacht)voeding kon geven. Ik zou nooit topless op het strand gaan liggen en vind het nog steeds een akelig idee als iemand mijn borsten zou zien of aanraken, maar met mijn baby had ik daar totaal geen moeite mee, dat voelde heel natuurlijk. En het is pure gemakzucht geweest dat ik er zo lang mee door ben gegaan. Geen gedoe met flesvoeding meenemen, flesjes klaarmaken en uitkoken, moeilijk doen over of ze wel de juiste hoeveelheid binnenkrijgen..... met bv kan het haast niet fout gaan, je hebt het altijd bij je, altijd op temperatuur, echt zo gemakkelijk, haha. Als ik jou was zou ik eens naar zo'n voorlichtingsavond over borstvoeding gaan, daar heb ik heel veel aan gehad. En voor je eigen gemoedsrust kun je altijd een pak voeding in huis halen, zodat als het toch niks is, je zonder problemen over kunt stappen op flesvoeding.
Ik heb bij mijn eerste bv gegeven en moest helaas na 6 weken stoppen omdat de kleine er niet goed van groeide. Dit heeft mij een ongelofelijke deuk gegeven. Ik had als moeder gevaalt voor mijn gevoel. Achteraf groeide hij op de fv ook niet goed! Mijn partnes heeft nu al gezegt als je het weer wilt proberen dan steun ik je, ga je voor de fles vindt ik het ook prima. Mijn gevoel zegt toch het weer te willen proberen, ik vondt de intieme momenten voor onszelf zo heerlijk. Daar integen is de fles ook makkelijk, iedereen kan het geven.