Iedereen moet zelf weten wat ie wil of moet...Als jij vindt dat jij niks moet of wil reageer dan niet...Hoef nie zo drama van te maken.... Ieder zijn eigen mening...Ik kies voor BV omdat ik het wil, niet omdat het moet..... @ mammakitty ik vind het wel een beetje kinderachtig dat je zeg dat het je wel in zo in de richting van KV drijft...Laat iedereen maar lekker kletsen, als jij vind dat je KV gaat, moet je dat vooral doen. Enne niet alles persoonlijk opvatten he... Liefs Jeanney
Ik wil bv gaan proberen na de bevalling, maar mocht het niet lukken om een of andere reden, zal ik zonder problemen overstappen of fv. Ik ben ook niet vanplan als mijn eiegn gevoel zegt het wil niet om door te blijven hannesen omdat bijvoorbeeld het consultatie bureau/kraamverzorgster dat vind. Het is mijn lijf en onze baby. Ik ga het srieus proberen en weet ook dat het in het begin best lastig kan zijn. maar gaat het niet wordt het de fles. Een vriendin van mij kiest nu ( bij 3e kindje) bewust voor de fles omdat bij haar de bv heel moeilijk gaat en haar erg veel energie kost, zei heeft zoiets van ik heb er al 2 rondlopen die verdienen ook hun aandacht. maar terwijl ze in mijn ogen heel goed weet waarom ze voor fv kiest en een hele goede keuze is omadt het bij haar gewoon bijna niet wil, wordt ze wel van alle kanten bestookt met, ahh wat zielig voor de baby, nou zeg dan neem je daar toch de tijd voor en gaat ze weer twijvelen, dat vind ik zo jammer. Er wordt van ons verwacht dat we sterk in onze schoenen staan en zelf keuzes kunnen maken. maar als we een bewuste keuze maken voor een bepaalde soort voeding , en laten we eerlijk zijn op fv krijg je het meeste commentaar , dan mogen we ineens niet onze eigen keuze maken maar moeten we luisteren naar wat iemand anders vind.. raar.. Ik vind dus doen waar jij je het lekkerst bij voelt, en als je nog zo twijvelt al de kleine er is, probeer je bv , gaat het niet/voelt het niet goed dan over naar fv en laat je niet omlullen door bijv. een kraamverzorgster. een baby met honger en een gespannen moeder zijn veel erger voor een kind als flesvoeding.
Hallo, Ook ik was vastbesloten om BV te geven, het leek me erg fijn. Van alle kanten hoorde ik ook dat als je het heel graag wilt, het ook lukt. Niet dus... ik heb een (ongeplande) keizersnede gehad, Quinten werd in het begin bijgevoed een glucose-infuus i.v.m. laag bloedsuikergehalte en hij dronk niet goed aan de borst. Hierdoor kwam de BV niet op gang. Ook het kolven ging niet goed, ik kolfde maar een paar cc per keer. Ik was ondertussen vrijwel de hele dag bezig met voeden: eerste 10 minuten aan beiden borsten aanleggen, vervolgens kolven, daarna het gekolfde met een flesje geven en daarna anvullen met KV. Krap 1 1/2 uur later begon het weer van voren af aan. Na 8 dagen zonder enige vooruitgang heeft de verloskundige die de nazorg kwam doen me geadviseerd te stoppen omdat de kans erg klein was dat het nog op gang kwam. Ik voelde me zó schuldig dat het me niet was gelukt (en nu soms nog overigens), ik voel me soms echt een slechte moeder. Onzin natuurlijk, want we hebben er alles aan gedaan, tot neusspray en BV thee toe. Ik had het erg fijn gevonden als ik vooraf duidelijk te horen had gekregen dat het niet altijd lukt. Maar goed, Quinten krijgt FV en doet het daar heel erg goed op! Als we ooit nog een kindje krijgen, dan zal ik wederom BV proberen, maar er eerder vrede mee hebben als het niet mocht lukken (hoop ik...). Kortom: ik koos heel duidelijk voor BV, maar het is helaas niet gelukt. Ik moet er wel duidelijk bij vermelden dat zowel de kraamzorg als de verloskundige me erg hebben gesteund en me juist hebben geadviseerd te stoppen.
Ga ik ook zeker doen en dat moet iedereen doen, lekker doen waar jij je goed bij voelt! Tis jouw kind en jouw lijf, dus jij bepaald en niet iemand anders! *hier ook hormonen hihi* Tis al goed Als we mekaar maar zelf laten bepalen wat we willen.
Toen ik zwanger was was het vanzelfsprekend voor mij dat ik bv zou geven na de bevalling en mocht het niet lukken of problemen zijn dan zou ik net zo makkelijk overstappen op flesvoeding. Ik denk dat het voor heel veel vrouwen wennen is hoor aan het idee dat er dan een baby aan je borst zit. Zo zat ik ook, omdat je het niet kent. Maar toch wou ik het proberen, heb je er dan een afkeer van dan stop je ermee klaar. Ga je er wel mee door krijgt je kindje misschien ook nog wel de verkeerde stoffen binnen ook door alle spanning en stress. Maar goed, toen mijn zoontje was geboren en alles op touw werd gezet ben ik het heel fijn gaan vinden om het te doen. Ik heb heel veel ellende gehad met bv moet ik zeggen hoor, tepelhoedjes, bijna een borstontsteking, ik had een luxe probleem want ik had TE veel bv waardoor mijn zoontje na de voeding snachts vooral nog heel lang na lag te kreunen. lactatie deskundige is een paar keer geweest, spruw, noem maar op. Ik heb 10 weken volledige bv gegeven maar ik werd zelf helemaal leeg gegeten, stond sóchtends om 11 uur pas op en was de rest van de dag ook doodmoe. Op een gegeven moment trok ik het niet meer en ben gaan combineren. Ik geef mijn zoon nu sóchtends en sávonds bv en overdag flesvoeding. Nu geef ik mijn zoon het beste vind ik, hij heeft geen last meer van mijn overproductie en zit lekker in zijn vel, ik ook trouwens. Maar hij krijgt toch ook nog wel de borst. Wat ik ermee wil zeggen is: ze zeggen allemaal dat bv het beste is voor je kind, dit is ook zo. Maar als je er zoveel ellende mee krijgt of stress, afkeer enz. weet ik niet of bv dan nog wel het beste is want je weet niet wat voor stoffen je dan ook meegeeft aan de kleine. Als je twijfelt om het te doen zou ik zeggen: probeer het, lukt het niet dan lukt het niet. Lukt het wel dan is dat ook heel mooi nu kun je er een afkeer van hebben, maar straks zie je je hummeltje in het echt en dan is dat het mooiste wat je ooit kan overkomen en dan is de afkeer misschien ook wel weg het is je eigen vlees en bloed
Oh maar ik heb het al een keer geprobeerd hoor BV, bij min dochter, maar dat was 1 groot drama, nóg een reden voor mij om het niet weer te gaan proberen, want dat heeft erg veel negatieve sfeer gecreeert in mijn kraamtijd...... Tis dus niet dat ik niet weet waarover ik het heb. Heb nog 2 maand afgekolft voor dr, maar voelde me net een melkkoe...
@MamaKitty: het zullen idd de hormonen wel zijn in je reactie,w ant ik ga echt niemand dwingen om FV of BV te kiezen. Dat kiest iedereen lekker zelf. Ik word zelf alleen wel moe van die meiden die dan een bepaalde keuze maken met 'valse' argumenten, of gaan lopen schelden van: De hele BV-maffia dwingt me nu wel tot dit, of daardoor ga ik juist dat... Wat een bullshit: ben je echt zo labiel dat wat een ander zegt wet is? Kom even zeg! Nogmaals: niet boos bedoeld, maar kies gewoon zelf en voel je vooral niet te snel aangevallen! Als jij slechte ervaringen hebt met BV, kan ik me helemaal voorstellen dat je twijfelt. Mijn verbazing geldt echt die meiden die het nog nooit geproberd hebben en het bij voorbaat dan afserveren als iets vreemds of raars, terwijl het nu eenmaal de natuur is. Tuurlijk kun je je daar vreemd en raar bij voelen, ik zal dat zelf nog moeten gaan ondervinden, maar om dat nou bij voorbaat al te roepen dat dat zo is.... dat weet je dan gewoon niet. In jouw geval is dat duidelijk anders, dus kijk gewoon hoe het loopt en beslis dan... Enneh, ergens denk ik door jouw reactie ook: Ben je stiekem niet erg teleurgesteld dat het de vorige keer blijkbaar niet is gelukt? Zit daar niet een deel van je boosheid? (Zeg niet dat het zo is, het roept deze vraag alleen bij me op... als het niet zo is: lekker aan je voorbij laten gaan, ik ben nu eenmaal hulpverlener en stel graag kritische vragen).
Ik heb bij me 1e ook geprobeerd en hield het maar 2 mnd vol omdat het niet ging...Maar bij de 2e ging het goed en heb het zelfs bijna 3 jr volgehouden... Ik snap je wel mamakitty; je wil na je zwchap niet te gaan letten wat je wel of niet mag eten, omdat je BV geeft of bij vrienden thuis moet je ff naar de slaapkamer om BV te geven etc etc...Ik weet er alles van hoor en het is best wel lastig... Dus ik snap je wel.... Liefs Jeanney
@Jeanney, blij dat je me begrijpt, ik weet ook dat velen dat niet doen, maar gelukkig mijn vriend wel en die zegt zelf ook: je hebt al genoeg gedaan hoor! Hij staat achter me en wil liever ook dat ik kunstvoeding ga geven, ook al weet hij zelf ook dat BV beter is, maar goed. Zolang hij maar achter mijn besluit staat, dat vind ik het belangrijkste @rozemarijke, oh maar ik kies ook echt wel zelf en ben zeker niet labiel! MAAR je moet toch wel toegeven dat de bv-mama's wel erg pushen vaak dat je bv MOET proberen en dat vind ik niet fair...er zijn ook meiden die het gewoonweg niet willen proberen en daar moet ook respect voor zijn toch? Ieder haar eigen keuze! Ook al had ik het bij mijn dochter niet geprobeerd, dan nog wist ik dat het niets voor mij is, dat wist ik TOEN al, maar toch gedaan omdat het nu eenmaal het beste was voor mijn kind en zie hier..........het was dus echt niks voor me Vrouwen kennen zichzelf goed genoeg om dat te kunnen zeggen voordat ze het hebben geprobeerd vind ik. Je mag me alles vragen Ik ben niet boos dat het toen niet is gelukt, maar wel boos dat het zoveel negatieve sfeer heeft gebracht en ik me ontzettend schuldig en laag voelde omdat het in mijn ogen gewoon moest lukken. Ik denk als ik toen had toegegeven aan wat ik graag wilde en wat ik dacht, dat ik veel verder was gekomen, maar wel met kunstvoeding. Dat had een hoop gescheeld voor me. Mja, mijn hele kraamtijd was ook butt, dus misschien kwam het daardoor
@ MamaKitty; nou dan, je mannetje vind het prima dus....Jullie moeten een fijn gevoel bij hebben, dus niet ons of andere mensen die denken beter te weten...Enne ff wat anders, je wordt met 38 weken ingeleid dus over 14 weken mag je baby vasthouden...Ben wel stiekem jaloers op je... Fijne tijd van maken met z'n vieren.... Liefs Jeanney
haha ah joh, jij hebt al 2 kids, dus jij mag niet jaloers doen hihi maar wel een heerlijke gedachte hoor datik niet tot de 40 weken (of langer) hoef te wachten hihi Ja idd en dan nog, als mijn vriend het er niet mee eens was, had ie pech gehad, mijn lichaam....simpel! Ik bepaal dat. Tuurlijk mag hij dan zijn mening geven, maar wb de zwangerschap, bevalling en voeding, DAT bepaal ik maar hij zei het al veel eerder in mijn zwangerschap van ; "wrom bv straks? FV kan toch ook, is ook goed en jij hoeft niet nog steeds overal op te letten!" Hij zei dat toen ik in het begin zei dat ik misschien toch wel bv wilde gaan doen...
Jemig, wat een bericht. Kun jij uberhaubt wel samenleven/rekening houden met anderen gezien al dat egoisme van je? En BV-mamas zeggen niet dat je niets voor je kind over hebt als je het niet geprobeerd hebt. Maar je hebt in ieder geval niet het allerbeste met je kindje voor, want dan had je het in ieder geval geprobeerd aangezien BV beter is voor je kindje. Bij jou keuze om het niet te doen, denk je alleen maar aan jezelf prima maar kom dan niet zeuren als mensen zeggen dat je niet het beste met je kindje voor hebt want dat heb je dus ook niet. Je hebt het beste met jezelf voor.
misschien eerst ALLES lezen voor je met je onzinnige oordeel klaar staat? Je kent mij niet, je kent mijn totale beslissing niet, ik heb al meerdere malen gezegd dat ik pas beslis op het moment dat de kleine er is, maar dat ik NU zoiets heb van; het word FV. Daarbij ken je mijn verleden met bv ook niet, maar heb ik al wel wat over geschreven hier, dus eerst lezen Weet dat dat moeilijk is, maar sja............. Verder hou ik het hier voor gezien, tis toch jammer hoe er nog steeds zo belachelijk fel er gereageerd word dat je bv MOET proberen......we moeten met z'n allen alleen adem halen, eten en belasting betalen, verder móeten we niets! Hoop dat TS normale reacties kan krijgen op haar twijfels en niet alleen maar discussies! Dag dames!
Borstvoeding is ook niet iets wat vanzelfsprekend is las ik, klopt dat? Maar 1 ding is zeker, ik wil dolgraag borstvoeding geven, als het kan, lijkt me niks mooiers dan je kindje te voeden en daar ook van te genieten. Bovendien krijgt je baby alles binnen, alle goede stoffen etc, wie wil dat niet voor z'n kindje?
@Kleinwonder: ik ben zelf ook een bv mama geweest maar zoals jij het laat over komen is het idd maffia (o, ik haat dat woord) Iedereen mag ZELF een keuze maken of hij wel of geen bv wil geven. En dat je zonder bv niet het beste met je kind voor hebt is ONZIN! Iedereen heeft het beste met zijn kind voor. Ik vind nog steeds dat je 100% achter bv moet staan om het te proberen. Tuurlijk ik zie ook het liefst dat iedereen het probeerd maar komop zeg jou reactie's gaan echt tever. En ja ik vind ook dat bv beter is als fv maar dan nog is het de keuze aan een ieder wat ze daar mee doen.
niets meer aan toe te voegen, maar ben nu echt pleitos, moet aan mijn kindje denken, die is belangrijk namelijk voor me (als denkt iemand hier van niet.......hoe dom)
@Mamakitty: laat je niet opnaaien meid. Je hebt nog een aantal weken om te beslissen. Wat je beslissing ook is hij is goed. Het is dan nl JOU beslissing.
Sommige mensen zijn echt grof en egoistisch. Ik lees dingen als LURKEN, ALS IE ERUIT IS. Sjonge jonge wat kinderachtig zeg.
Doe ik ook! Thanx! Ik denk NU dat ik geen bv wil gaan doen, maar ik zeg nooit nooit. Als mijn zoontje er eindelijk is, dan beslis ik pas