Ik twijfel nog steeds....borstvoeding of flesvoeding

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door moonlight159, 13 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @ Moonlight159,
    Toen ik zwanger was van Malou&Ruben had ik nog geen idee over wat ik wilde doen. Borstvoeding of kunstvoeding. Ik heb me dan ook werkelijk nergens in verdiept of op voorbereid. Bij mij in de omgeving krijgt zo een beetje elk kindje dat geboren word kunstvoeding, geen mens die maar lijkt te denken aan borstvoeding. Ik vind eigenlijk dat borstvoeding iets heel moois is. Je kindje dat groeit op iets wat uit jou komt, wat jij voor hem/haar gemaakt hebt, dat vind ik echt super! Maar ik heb dus halverwege de zwangerschap besloten om borstvoeding te gaan proberen en mocht dit niet lukken konden we altijd nog overstappen op kunstvoeding. Uiteindelijk zijn de kleintjes geboren, ben ik begonnen met de borstvoeding en dat leek goed te gaan, ondanks dat ik toch twee kindjes moest voeden. Na 7 weken bleek dat ze niet goed groeide op mijn melk, volgens het cb moest ik gaan stoppen met de borstvoeding en kunstvoeding gaan geven. Stoppen met de borstvoeding heb ik nooit gedaan, ik ben wel stipt elke 2 uur gaan voeden en heb dan om en om borstvoeding/kunstvoeding gedaan. Uiteindelijk ging het groeien beter en na een tijdje had ik ze weer beide aan de borst. Kortom, ik wil zeggen, je hoeft niet perse te stoppen als het even niet lekker gaat.

Weet je, ook kunstvoeding is niet altijd zo rooskleurig als het door sommige verteld word. (Dat geldt net zo bij borstvoeding, bij de een gaat het super! En de ander moet er duidelijk wat meer voor doen om het te laten slagen). Maar ook bij kunstvoeding heb je gewoon de nodige problemen die evt kunnen komen zoals -> Kindje wil meer dan het maximale cc dat ze van de kunstvoeding mogen. Kindje kan niet overweg met flesspeentjes (heel veel verschillende flesjes uitproberen). Kindje kan niet goed tegen de voeding (steeds verschillende melkpoedertjes uitproberen). Kindje blijkt allergisch voor de melkpoeder. Nouja hiermee wil ik alleen even aangeven, dat sommige zeggen dat borstvoeding zo vreselijk lastig is, maar kunstvoeding kan minstens net zo lastig zijn.

Liefs, Hanneke!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Sarah,
    Volgens mij was er nog helemaal niet op jouw vraag geantwoord, anders sorry als ik het dubbel doe :oops:.
    Als je weer aan het werk gaat, heb je 9 maanden kolfrecht. Dan heb je dus het recht om 25% van je werktijd aan het voeden van je kindje te besteden. Je mag dan naar je kindje toe gaan om te voeden, je mag je kindje naar je toe laten komen om te voeden, je mag kolven maar je mag bijv ook een uur later beginnnen en een uur eerder weg gaan. Dan kan je dus alsnog alle voedingen geven. Als je kolft krijgt je kindje dus de gekolfde melk van je vorige werkdag mee naar de opvang en jij kolft op je werk weer melk voor de volgende werkdag. Verder na die 9 maanden zul je moeten overleggen met je baas of je nog mag kolven onder werktijd, en anders heb je altijd nog je pauze. Verder gaat je kindje misschien tegen die tijd op wat minder voedingen zitten en kan je bijv met savonds een keer kolven ipv overdag de voedingen van overdag opvangen.

Liefs, Hanneke!

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Mamakitty: mooi, dan begrijpen we elkaar, ;)
    Jij komt me ook wel over als iemand die wel in kan schatten hoe en wat, maar ik zie ook veel vrouwen langskomen waarvan ik inschat dat ze niet goed inschatten hoe en wat en dan vind ik het jammer en toch een gemiste kans voor je kind als je het niet eens probeert... Ik bedoel, die houding heb ik met alles in het leven hoor, (behalve de dingen waarvan je op voorhand weet dat het niet OK is, zoals drugs, ;)), maar met eten enzo bijvoorbeeld: altijd ff proeven, je weet pas of je het lust als je het geproefd hebt. Vind het zo beperkt als mensen alleen maar vanuit hun eigen gedachtengang kunnen redeneren.

Ook ik vind het jammer als veel vrouwen zich zo gepusht voelen, dat ze vervolgens maar doorgaan en doorgaan tot het echt niet grappig meer is... Dat is niet OK, alhoewel dat over beide zijden wat zegt wat mij betreft: de ene kant pusht teveel, de andere kant komt te weinig voor zichzelf op dan. Nu is dat laatste wel lastig na een bevalling en in de kraamtijd, dus OK...
    Maar ik zie ook de andere kant: als je BV wilt geven wordt dat ook regelmatig afgedaan als ouderwets of egoistisch (want papa kan dan niet voeden, of opa en oma, of....), en zodra je weer aan het werk gaat en toch echt de 2,5 maand voorbij wilt blijven voeden, zijn er nogal wat werkgevers die vrouwen dan aan alle kanten laten merken van: Je bent wel erg lastig en waarom stap je niet over op kunstvoeding?
    Wat dat betreft vind ik het volkomen terecht dat er voor de eerste 6 maanden flesvoeding geen reclame gemaakt mag worden...

Maar goed, ieder z'n keuze dus... :) Ben benieuwd hoe ik het zometeen ga vinden. Hopelijk duurt het niet te lang meer voor ik m'n eigen ervaringen kan delen, ;)

4. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    juust!

Jij bent al erg ver overtijd zie ik.....arme meid....hoop dat ie er snel uit mag komen om mama te begroeten! ;)

5. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Bedankt voor al jullie reacties, jullie reacties hebben me nog meer aan het denken gezet. Wel moet ik zeggen dat ik voor het lezen van jullie ervaring meer neigde naar flesvoeding, nu neig ik weer naar borstvoeding. :)

Dinsdag komt de kraamzorg voor de intake en dan zal ik het ook met haar er over hebben.

Heeft iemand misschien nog een boekentip??

6. dmvt

dmvt Lid

6 nov 2008
    27
    0
    0
    gastouder/huisvrouw
    friesland
    Hallo....het advies om het te proberen vind ik zeer goed maar de opmerking dat fles en borstvoeding even goed is klopt dus naar mijn mening absoluut niet!..in kunstvoeding zit echt niet alles wat in borstvoeding zit...zou wel beetje vreemd zijn niet?
    ben het er ook helemaal mee eens dat je dat moet doen waar je je goed bij voelt.
    of dit nu vermoeiend, pijnlijk of makkelijk wordt maakt niet uit..jou lijf..jou wil

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hmm, ik heb net een boek gelezen over voeden, geschreven door iemand van Ouders van Nu, geloof ik... staat veel info in, over beide zaken, maar wel uitgebreider over BV. Ik heb het gelezen om eens even te kijken van: hoe werkt het nu straks allemaal?
    (Is ondertussen even twee verdiepingen naar beneden en weer naar boven gestrompeld om dat boekje erbij te pakken, ;)).
    Borst, fles of allebei? heet het, door Annemarie van Dijk. Veel info en daarnaast allerlei persoonlijke ervaringen. Ik vond het een erg helder boekje, had het binnen 1 dag uit, (lees wel snel, maar 't is ook maar een dun boekje). Mooi genoeg info, zonder dat je gigantisch veel leesvoer hebt...

@Mamakitty: thanks... daar wacht ik al twee weken op idd :( Heeft nu wel lang genoeg geduurd.

8. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    nou, dat dacht ik ook ja!
    DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM
    BABY KOM ERUIT! ;)

9. dmvt

dmvt Lid

6 nov 2008
    27
    0
    0
    gastouder/huisvrouw
    friesland
    HIER BEN IK HET ROEREND MEE EENS!
    en ja ik heb zelf borstvoeding geprobeerd te geven maar helaas door naief wezen dat het wel zo 1.2.3 lukt, foute info en slechte hulp in ziekenhuis ben ik na 2,5 dagen overgestapt op fles.
    ben nu zwanger van 2e en sta ingeschreven bij lactatiekundige...ga bv cursus doen en gooi fles het huis uit.
    en nee ik hou ook niet van met mijn borst bloot zitten maar jekunt het heus wel leren om het gewoon te geven terwijl je gezellig met je visite zit te kletsen zonder dat ze ook maar IETS zien en het is altijd bij de hand en op temperatuur!
    ik kan dr donder opzeggen dat het pijn gaat doen maar daar kom ik wel doorheen...ben nu voorbereid en weet waar ik aan begin

10. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Nou nou, wat een heftige reacties allemaal!
    We willen toch allemaal wat het beste is voor ons kind? Bij de ene is dat BV en bij de ander FV. Ja, in BV zitten antistoffen waar je kind veel aan heeft, maar er kunnen heel veel redenen zijn om geen BV te geven.
    Laten we blij zijn met de keuze. We hebben hier schoon drinkwater, en poedermelk van hoge kwaliteit.

En een tevreden, niet gestresste moeder lijkt mij wel zo fijn voor een kindje.

By the way, in Afrika geven veel vrouwen de eerste week vaak ook geen borstvoeding, gewoon omdat dat nog niet op gang is gekomen.
    Net als bij hen, komt borstvoeding niet altijd gelijk op gang, of niet gelijk genoeg. Laat je kindje in dat geval in ieder geval geen honger lijden en geef wat bijvoeding (sommigen zweren bij bijvoeding geven in cupjes, in het ziekenhuis waar Livia geboren is gaven ze haar gewoon de fles, om te leren zuigen).

11. dmvt

dmvt Lid

6 nov 2008
    27
    0
    0
    gastouder/huisvrouw
    friesland
    oja....heb nog wl ff een vraag aan IEDEREEN hier...
    is dit een forum om mekaar te helpen en verhalen te delen of is het een nationale momfight tussen BV en KV moeders? daar vind ik het namelijk verdacht veel op lijken...en wat voelen mensen zich hier snel aangevallen zeg? men snap best dat je last van hormonen hebt maar iedereen is anders en denkt dus ook anders...wil niet zeggen dat we je gelijk voor slechte moeder uitmaken..
    laten we mekaar ff in de waarde laten!
    ik heb ook echt wel mijn meningen maar wil niemand veroordelen..uiteindelijk willen we toch allemaal het beste voor ons kind? (en onszelf ;) )
    groetjes en een dikke knuf van mij

12. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    *Kijkt gelijk op www.bol.com *

Dank je!

13. Pupke

Pupke Fanatiek lid

6 nov 2007
    3.043
    3
    38
    Maastricht
    Ik sluit me volledig bij dmvt aan...

14. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Ik heb in eerste instantie ook bv gegeven, gewoon omdat ik wilde weten hoe dat is.
    Maar ik voelde me er echt helemaal niet fijn bij en ben daarna gaan afbouwen en langzaam overgegaan op fv.
    Ik heb er in ieder geval géén spijt van dat ik het heb geprobeerd, want nu weet ik het in ieder geval wel ;)

15. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    ik geef onze zoon nu bv en vind het heel mooi om te zien hoe hij groeit, alleen maar op mijn melk. Als ik zie hoe hij lekker tevreden ligt te drinken en onbewust met zijn handje op mijn borst ligt vind ik het zoiets moois!
    maar.... ik zeg er wel bij dat ik bijna elke dag er wel een keer doorheen zit omdat hij ff niet goed drinkt of omdat hij snachts 3x komt en ik de enige ben die hem kan voeden of krampjes heeft door iets wat ik heb gegeten (dat moet je ook uit ervaring opdoen waar ze wel en niet tegen kunnen) en denk dan om over te stappen op flesvoeding. Mijn dochter kreeg dit omdat bij haar de bv niet liep en die was echt een rustige baby, die veel sliep en bijna niet huilde. Nu weet ik natuurlijk niet of het zou helpen als hij ook fv krijgt, of hij dan ook rustiger is en beter slaapt snachts... Vind het tot nu toe nog best te doen, omdat ik ook de mooie kanten van bv geven nog zie, maar mocht ik het echt zat worden dan stop ik er mee, ga afbouwen met kolven en zal dan wel ff balen, maar heb mijn kindje iig de eerste weken een hoop antistoffen mee kunnen geven.. (bv bevat levende cellen die het imuunsysteem van je kindje versterken, hier kan fv toch echt niet aan tippen is mijn mening )

wil je veel succes wensen met je keuze, ik zou het gewoon proberen, misschien zie jij straks ook de mooie kanten van de bv in en zoniet kan je altijd overstappen!

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Idd en het is een stuk gemakkelijker om te beginnen met borstvoeding en over te stappen op kunstvoeding als te beginnen met kunstvoeding en dan als nog te beginnen met borstvoeding ;)!

17. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Meisje toch.... hoe durf jij te zeggen dat een moeder die fv geeft niet het allerbeste met haar kind voor heeft. :rolleyes: :rolleyes:

Jij moet nog veel leren over wat het beste voorhebben is met je kind. Dat gaat over veel meer dan alleen de manier van voeden.

@Ts; je kunt proberen met bv. Blijft het je tegenstaan kun je altijd nog overstappen naar FV. Andersom is moeilijker. Doe lekker wat je zelf wilt en laat domme reakties zoals ik net quote aan het ene oor ingaan en het andere oor uit. Dat zijn domme onnadenkende reakties die niks toevoegen en ervoor zorgen dat veel moeders dwars worden van bv propaganda.

18. michellle81

michellle81 Actief lid

4 sep 2008
    397
    0
    0
    haarstyliste/visagiste
    rotterdam
    is het niet lastig om van de borst naar de fles te gaan ?
    Wil de baby dan nog wel de fles ?
    ik twijfel ook zo enorm..........

19. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik heb mijn dochter flesvoeding gegeven. Meteen vanaf het begin. Ik wilde geen borstvoeding geven. Tijdens mijn zwangerschap heb ik me veel moeten verdedigen - ook tov mijn verloskundige. Ik ben blij dat ik mijn eigen gevoel heb gevolgd. Ik heb me erg prettig gevoeld bij mijn keuze - heb ook totaal niet het gevoel dat ik mijn dochter daarmee tekort heb gedaan. Dat heb ik ook niet omdat ik mijn moederinstinct heb gevolgd.

Wat ik wel vervelend vond is dat ik geen enkele informatie kon vinden over de verschillende soorten voeding. Dit omdat er geen reclame voor mag worden gemaakt. Dit snap ik op zich nog wel met het door de WHO uitgestippelde beleid dat BV het beste zou zijn. Maar dan zou je toch bij het voedingscentrum of bij je verloskundge goede informatie moeten kunnen krijgen?

Ons tweede kindje krijgt weer flesvoeding.

Pim

20. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Justin accepteert wel de fles,ik deed al gelijk in de kraamtijd kolven en bood het in flesjes aan.

Heeft wel rond de 3,5 maand ineens een periode gehad dat weigerde,maar gelukkig ging dat na 2 weken weer over.

Deel Deze Pagina